Ga naar inhoud

Ongerust: apathisch en slap


Kippie

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, 

 

ik kom net terug van een nachtelijk bezoek aan Evidensia. Ik werd wakker omdat mijn konijn (binnen konijn, zit ‘s nachts in zijn hok) lawaai maakte. Ik probeerde me nog om te draaien maar het was een hard geluid dat ik niet kende.. het leek of hij achter elkaar met zijn poten tegen de kooi bonkte/schraapte. Toen ik bij hem kwam lag hij in een vreemde houding, ademde heel erg snel. Hij was apathisch, reageerde niet op zijn lievelings kruidenhooi en verse kruiden (normaal eet hij je vingers er bij op). Opgepakt, hij was helemaal slap. Direct DA gebeld en die gaf aan dat we moesten komen. 
 

eenmaal daar leek hij iets alerter. Hij heeft rondgelopen en de arts heeft, (snel en kort) gekeken. Zijn buik was soepel, geen gas. Hartslag, temperatuur en slijmvliezen waren in orde. Met de boodschap dat er op het eerste oog niets is, na 10 minuten weer buiten. 
 

 

Nu zijn we weer thuis, hij loopt rustig rond, poetst zich, reageert nu mondjesmaat op eten, zo nu en dan eet hij wat kruidenhooi ..Op advies van de DA cisaral gegeven. Toch ben ik er zelf nog niet enorm gerust op. Ik heb geen idee wat het geweest kan zijn en waar ik op moet letten.. hij is op leeftijd (8) dus ze zei dat het mogelijk ook iets in de hersenen geweest kan zijn wat we niet kunnen nagaan.. 

 

hebben jullie nog tips? Is dit voor iemand herkenbaar? 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De behandeling klinkt wel adequaat. Ik zou zoiets in eerste instantie ook verwachten. Ik heb het ook eens gehad dat mijn konijn ineens slap en apathisch was. Daar was de behandeling ook gericht op het voorkomen dat de darmen stil komen te liggen.

 

Ik zou hem de komende dagen wel extra in de gaten houden, kijk vooral ook naar hoe hij loopt. Natuurlijk kan het iets neurologisch zijn, geen idee hoe ze dat bij konijnen testen, ik denk vooral door observeren. Het zou ook een insult geweest kunnen zijn, maar dat kan verschillende oorzaken hebben, zegt dus niet zoveel. Epilepsie komt voor bij konijnen, maar E.C. kan ook neurologische problemen veroorzaken en dan heb je nog dingen als beroertes en dergelijke.

 

Ik snap dat het je niet lekker zit. Misschien in overleg met de dierenarts overwegen om tegen E.C. te behandelen? Mocht het daar vandaan komen, dan pak je dat in ieder geval mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Kolino, bedankt voor je reactie. Ik heb hem dit weekend goed in de gaten gehouden. Hij had eerst vrij kleine keutels, maar werd gaandeweg steeds enthousiaster over eten. Kruiden, biks en kruidenhooi gingen er goed in. Gewoon hooi bleef en blijft nog wat achter. Vandaag geef ik hem daarom wat minder 'lekkers' om te kijken of hij dan wel gewoon zijn hooi eet. 

Ik heb me eens wat meer verdiept in E.C., daar ga ik het met de dierenarts nog over hebben. Verder rent, springt hij ook gewoon en vertoont hij voor nu geen gek gedrag (meer). Ik begon haast aan mijzelf te twijfelen, maar ik ben opgelucht dat het nu in elk geval goed lijkt te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .