Ga naar inhoud

Narcose voor röntgenfoto?


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Mijn konijn moet morgen op controle ivm haar bronchitis en hiervoor moet een röntgenfoto gemaakt worden. Ik vroeg mij af of dit onder narcose gebeurt of niet. Het is geen erg moeilijk maar wel een bang konijn, dus ik denk dat het zonder wel lukt, maar is dat niet enorm veel stress voor zo'n beestje? Langs de andere kant brengt narcose ook weer risico's met zich mee natuurlijk. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was niet erg veel verschil met 3 weken geleden helaas. Klinisch was ze wel iets beter dus we behandelen nog 3 weken extra met antibiotica en beoordelen dan gewoon klinisch of we ermee stoppen of nog even langer doorgaan.

Ze sukkelt al haar hele leven met snot dus de dierenarts verwachtte ook niet dat ze er nog echt volledig vanaf zou geraken. Uit de rhiniscopie van 3 weken geleden kwam bronchitis veroorzaakt door een Pseudomonas stam, sowieso al multiresistent dus, maar er is een antibiogram gemaakt en aan deze antibiotica zou de kiem normaal nog gevoelig moeten zijn. Dus had toch wel gehoopt op wat verbetering maar kan ook gewoon zijn dat haar luchtwegen al zodanig aangetast zijn door al die jaren snotteren dat het nooit meer helemaal betert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad het plan, helemaal weg zal het niet meer gaan vrees ik. Alleen vervelend dat er maar één antibioticum is dat er nog tegen kan werken, want stel dat deze genoeg helpt voor een tijdje zal er ook wel een moment komen dat de bacterie ook tegen deze AB resistent wordt. Maar goed, alle jaartjes die we er nog bij aan kunnen plakken zijn mooi meegenomen!

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een snot konijn, maar ik heb hem echt al lang niet meer behandeld. Soms dan denk ik... als ie morgen nog zo en dan gaat het weer even goed. Hij snottert al 8 jaar in het rond, van weggaan is geen sprake dus, helaas. De ene dag gaat het gewoon beter dan de andere. Maar zolang je ze er niet onder ziet lijden lekker laten rondhuppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jamesthebunnybutler:

Oh, wist niet dat dat ook al kon. Zijn er voor jouw konijn wel nog andere antibiotica die ook werken?

Klopt, Lilly heeft het van kleins af aan en ze is nu vijf en een half. Vorige winter is ze er even slecht aan toe geweest maar ook weer opgeknapt gelukkig. Denk nu dat dat de beginperiode was van deze bacterie. Vroeger zat het wel echt in haar neus zelf maar door langdurige AB kuren sterven de goede bacteriën ook deels af waardoor andere bacteriën dan weer de kans krijgen binnen te geraken. Denk dat het zoiets geweest zal zijn bij haar.

 

Kolino:

Ik heb inderdaad ook lange periodes geen AB gegeven. Het is nu met die rhinoscopie omdat de ene na de andere AB niks meer deed dat ze nu terug een kuur krijgt. Als laatste hoop om het toch weg te krijgen, al acht ik die kans heel klein.

Inderdaad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee. Er is een antibioticum waar hij goed op reageert om het te onderdrukken, maar daar is hij allergisch voor geworden en kan ik dus niet meer geven. Mijn konijn krijgt vaak een longontsteking als de bacterie weer erger opspeelt en dat moeten we dan snel behandelen. Hij krijgt daar nu een antibioticum voor dat voor die longontstekingen (nog) goed werkt, maar het doet niks meer voor het snotteren.

Mijn konijn is ook een jaar of 5 en heeft het ook al jaren. Het klopt wat je zegt over de goede bacterieën idd.

Ik ondersteun hem als hij geen antibiotica krijgt nog wel met kruiden voor de weerstand. Ik weet niet hoe veel dat doet, maar mogelijk helpt het iets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff dat is rot. Dan is er nog een antibioticum dat helpt en kan je het niet meer geven.

Die longontstekingen herken ik van vorige winter, eng vind ik het. Heeft best lang geduurd toen tot ze weer opgeknapt was. Gelukkig helpt er nog iets tegen.

Kruiden heb ik hier ook een hele winkel van liggen, maar ze is daarbovenop ook nog eens een heel moeilijke eter (zonder snijtanden dan nog) dus die wil ze niet helaas.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Longontstekingen zijn eng ja. Ik laat ze dan altijd een dag bij de dierenarts met zuurstof, tot de koorts gezakt is en het beter gaat. 

Oh dat is balen dat ze ook geen snijtanden heeft. En verse kruiden klein gesneden? Ik heb bv verse goudsbloem en echinacea in de tuin staan en dat pakken ze vaak sneller dan de gedroogde kruiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, MoppieFilou zei:

Dat is inderdaad niet slecht in zo'n geval.

Goed idee! Kan ik proberen, lijkt mij dat ze vers wel makkelijker zal eten. Weet je toevallig welke kruiden goed zijn voor de weerstand en de luchtwegen die je ook vers kan voeren?

Weegbree, echinacea, madeliefjes, goudsbloem. Maar alles is nu niet bepaald in het seizoen, dus niet heel veel vers te krijgen vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .