Ga naar inhoud

Wat kan jouw konijn?


Evee

Aanbevolen berichten

Hebben jullie de konijnen dingen aangeleerd? Dat kan bewust zijn of onbewust (doordat dingen door gewoonte vaak herhaald zijn). En zo ja, wat kunnen jouw konijnen?

 

Luisteren ze naar hun naam of heb je een algemene roepnaam waar ze op reageren? Of misschien heb je wel kunstjes geleerd zoals op de achterpoten staan of zelf op de weegschaal gaan zitten? Of kunnen ze op commando in een reismand of schuilhok gaan zitten? 

 

Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mag het ook over konijnen in het verleden gaan? 

 

Mijn eerste ram Tyson kon een aantal trucjes. Ik kwam hem tegen in de dierenwinkel waar mijn vriendin toen werkte en die zei "dat is echt een konijn voor jou, die valt aan als je voer wilt geven" Ik had toen mijn tweede voedster Dany verloren. Tyson zat de andere jonge konijnen achterna, daarom zat hij apart.

 

Ik ben met mijn moeder naar een boekenevenement geweest en daar stond ook Bernice Muntz met het boek. Die heb ik gekocht.

 

Het trainen wat ik met hem deed was om zijn leven te verrijken en zijn agressie om te buigen. We spreken over een andere tijd dus hij was ongecastreerd en alleen, ik woonde nog thuis en mocht geen tweede. Hij had een zelfgebouwd hok en een panelenren waar hij overdag in mocht. Als ik brokjes in zijn bak deed dan mocht hij pas zijn hok in als ik het bakje in zijn hok had gezet. Dat kreeg ik voor elkaar door tussen mijn voeten te wijzen. Deed ik dat niet dan begon hij met zijn voorpoten te slaan als je in de buurt van zijn bak kwam. Hij kon onder andere de high five en deze aangepaste voerpuzzel want de sisal had hij doorgebeten. Het duurde een maand voor hij de voerpuzzel volledig door had.

 

Helaas is hij veel te vroeg overleden door verstopping, het was een wereldbeest

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Cheeta26 zei:

Mag het ook over konijnen in het verleden gaan? 

 

Mijn eerste ram Tyson kon een aantal trucjes. Ik kwam hem tegen in de dierenwinkel waar mijn vriendin toen werkte en die zei "dat is echt een konijn voor jou, die valt aan als je voer wilt geven" Ik had toen mijn tweede voedster Dany verloren. Tyson zat de andere jonge konijnen achterna, daarom zat hij apart.

 

Ik ben met mijn moeder naar een boekenevenement geweest en daar stond ook Bernice Muntz met het boek. Die heb ik gekocht.

 

Het trainen wat ik met hem deed was om zijn leven te verrijken en zijn agressie om te buigen. We spreken over een andere tijd dus hij was ongecastreerd en alleen, ik woonde nog thuis en mocht geen tweede. Hij had een zelfgebouwd hok en een panelenren waar hij overdag in mocht. Als ik brokjes in zijn bak deed dan mocht hij pas zijn hok in als ik het bakje in zijn hok had gezet. Dat kreeg ik voor elkaar door tussen mijn voeten te wijzen. Deed ik dat niet dan begon hij met zijn voorpoten te slaan als je in de buurt van zijn bak kwam. Hij kon onder andere de high five en deze aangepaste voerpuzzel want de sisal had hij doorgebeten. Het duurde een maand voor hij de voerpuzzel volledig door had.

 

Helaas is hij veel te vroeg overleden door verstopping, het was een wereldbeest

 

 

Wat een super leuk beestje ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Cheeta26 zei:

Hij kon onder andere de high five

Die vind ik lastig om aan te leren. Ik weet niet goed waar ik het voer moet laten. Flo is geneigd om in je vingers te bijten van enthousiasme. Rosie is voorzichtiger

Ik zal nog eens goed in het boek kijken hoe het moet.

Ook ik heb een filmpje van begin vorig jaar van de helaas verdwenen konijnen. Ik zal me er eens in verdiepen hoe ik het hier moet plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Cheeta26 zei:

Mag het ook over konijnen in het verleden gaan? 

 

Mijn eerste ram Tyson kon een aantal trucjes. Ik kwam hem tegen in de dierenwinkel waar mijn vriendin toen werkte en die zei "dat is echt een konijn voor jou, die valt aan als je voer wilt geven" Ik had toen mijn tweede voedster Dany verloren. Tyson zat de andere jonge konijnen achterna, daarom zat hij apart.

 

Ik ben met mijn moeder naar een boekenevenement geweest en daar stond ook Bernice Muntz met het boek. Die heb ik gekocht.

 

Het trainen wat ik met hem deed was om zijn leven te verrijken en zijn agressie om te buigen. We spreken over een andere tijd dus hij was ongecastreerd en alleen, ik woonde nog thuis en mocht geen tweede. Hij had een zelfgebouwd hok en een panelenren waar hij overdag in mocht. Als ik brokjes in zijn bak deed dan mocht hij pas zijn hok in als ik het bakje in zijn hok had gezet. Dat kreeg ik voor elkaar door tussen mijn voeten te wijzen. Deed ik dat niet dan begon hij met zijn voorpoten te slaan als je in de buurt van zijn bak kwam. Hij kon onder andere de high five en deze aangepaste voerpuzzel want de sisal had hij doorgebeten. Het duurde een maand voor hij de voerpuzzel volledig door had.

 

Helaas is hij veel te vroeg overleden door verstopping, het was een wereldbeest

 

 

Wat een mooi konijn zeg. En wat ontzettend leuk die filmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen eigenlijk alleen praktische dingen geleerd.

 

Vroeger heb ik wel clickertraining gedaan met Binky en targetstick training met Charlie. Ik denk dat Sofie targetstick training ook wel leuk zou vinden bedenk ik mij nu 🙂

 

Met zowel binky als charlie ben ik gaan trainen omdat ze zo uitvielen. Als ik het verblijf instapte en aangevallen werd, probeerde ik een manier te vinden om de focus van mij, naar wat anders te halen. Na een tijdje trainen merk je dan dat de agressie echt een stuk mindert en vaak gewoon uit angst voortkomt.

 

Ook met Charlie ben ik dat gaan doen omdat zij zo uitviel naar mensen, zij was een langzitter in het asiel. Om toch een manier te vinden dat ze kon wennen aan mijn aanwezigheid en haar wat te doen te geven.  Zij zat een tijdje alleen, wel in een ruime ren, en daar heb ik toen met wat simpele obstakels aan target stick training gedaan. Uiteindelijk werd ze een heerlijke knuffelkont en ging ze prima samen met Harold. Toen minder actief aan training gedaan omdat de noodzaak weer weg was. Ze was blind aan één oog bleek later. Helaas is zij vorig jaar ingeslapen wegens artrose.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef wel eens over de voerbak uit het hok gooien. Ik zit net in de kamer en ik hoor iets. Ik kijk naar buiten en ja hoor Rosie was bezig om de pan uit het hok te kiepen. Op de eerste foto heeft ze de bak in haar bek en op de tweede weer op de plank. Maar ..... hij is op de tegels beland. Hahaha.

Foto's vanuit de huiskamer genomen.

IMG_0776.jpg

IMG_0777.jpg

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat een leuke topic! Brownie kan wel veel vind ik zelf 😇 hij begrijpt ook best veel. Sowieso luistert hij naar zijn naam, hij komt op commando, springt op schoot op commando, geeft kusjes. Toen ze binnen zaten heb ik een soort kiekeboe gedaan met hem, dat hij een snoepje krijgt als hij omhoog komt achter de catcube vandaan, leek hij ook al op te pakken, en Linde vond het hilarisch, haar favoriete spel met haar favoriete dier 😂

Ook komt Brownie tevoorschijn als ik zeg dat er niets aan de hand is, wanneer hij wegvlucht hij “gevaar”, dus hij snapt best veel. Ukkie is wat minder pienter, of ze wilt het allemaal gewoon niet doen dat kan natuurlijk ook 😂 Eigenlijk snapt zij alleen dat ik eten kom brengen.Kusjes geven vond ze best spannend, ze durft niet op schoot, maar ik heb haar nu geleerd dat ze via de catcube op haar  achterpootjes ook een kusje kan geven en nu doet ze het wel. Alleen Brownie snapt het ook als ik zeg dat het op is, zij blijft gewoon door bedelen 😂 heeft ook wel iets schattigs.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn huidige voedster Lexi heb ik afgelopen zomer uit de opvang geadopteerd en eigenlijk is ze van het begin af aan al ontzettend aanhankelijk en nieuwsgierig. Ik was aanvankelijk niet van plan om haar iets te leren, maar toen ik een keer naast haar op grond zat klom ze ineens op mijn schoot. Van het een kwam het ander en nu springt ze vaak uit zichzelf al op de bank om op schoot te kunnen zitten voor wat brokjes en aandacht en maakt dan tevreden geluidjes. Zo lief! 🥰 Ze komt ook naar me toe als ik haar naam roep, zelfs op vreemd terrein toen ze werd gekoppeld aan haar huidige vriendje. Ze is een heel slim konijn dus wie weet ga ik binnenkort clickertraining met haar proberen. Ik denk dat ze de extra uitdaging en lekkers wel kan waarderen haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al een aantal commando's waar ze naar luisteren.

"Hok" en "Eten", omdat ze weten dat mijn man hun biks dan in het hok gaat zetten. Ze rennen dan ook echt naar het hok en als je alleen eten roept, dan volgen ze jou. Scarlett is slimmer, die rent gelijk richting hok, Lodewijk blijft vaak even dralen.

 

Ik roep meestal "Lodewijk, Scarlett snackies" als ik groenvoer ga voeren, dus dan draait Lodewijk vaak om ipv van het huis binnen sneaken, omdat hij weet dat er dus groenvoer is.

 

Verder proberen we nog "buiten" aan te leren, zo van: jullie moeten naar buiten/jullie zijn buitenkonijnen", en dat werkt matig... ze luisteren op 1 of andere manier altijd beter naar mij dan naar mijn man.

 

Verder hebben zij ons aangeleerd:

Op de kruk springen en naar binnen kijken: Aandacht svp

Scarlett: op de kruk en met voorpoten tegen de deur kloppen: Ik heb een knuffel tekort, dus kom nu naar buiten om mij te knuffelen!! of in sommige gevallen: het is voorbij 10.30 en ik heb nog geen groenvoer gehad. Hou op met werken en kom ons voeren!

 

Het is lastig te zien of ze op hun namen reageren, want ik roep ze vaak samen en ze zijn vaak samen. Lodewijk lijkt meer te reageren dan Scarlett, maar ik roep hem ook meer omdat hij altijd apenstreken heeft. Scarlett is meestal braver. Ze springen verder gewoon bij iedereen op schoot, dus dat gaat prima. Ons oude konijn reageerde op tikken op de ruit/deur en kwam dan altijd aanrennen, maar Lodewijk vindt dat eng klinken.

 

We hebben zo'n target stick besteld, dus daar hoop ik over een week of wat stelselmatig mee aan de slag te gaan.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
19 minuten geleden, rabbitPuk zei:

Wat een leuk topic! Ik heb ook een clicker maar vind het lastig. Puk reageert nog niet zo goed op zijn naam dus dan zit ik daar voor jan met de korte achternaam met een clicker en beloning 😂. Iemand tips?

 

Hoe tam is Puk? Loopt Puk naar je toe als je komt of laat Puk je links liggen? Snapt hij dat de clicker een beloning geeft of moet hij nog wennen aan de clicker? Je wil eerst dat Puk snapt: click is leuk, click geeft beloning, hier moet ik zijn. Onze konijnen zijn vrij tam en willen altijd bij ons zijn  en kenden al commando's, dus het hele wennen aan de clicker heb ik overgeslagen. Als Puk echter jou en de clicker links laat liggen, dan moet je dat eerst doen. Naast of vlakbij Puk, als hij naar je kijkt clicken, en dan belonen. Na een tijdje ga je zien dat hij bij een click naar je toe komt (hey, ik krijg zo beloning) en pas als hij dat gesnapt heeft, kan je met commando's beginnen.

 

Ik begon bij "volg", want dat commando wilde ik ze graag leren, zodat ik ze sneller uit situaties heb waar ik zie niet in wil hebben. Bijv. als ze het huis binnen rennen, volgen naar buiten e.d. Dus ik roep volg, beweeg de target stick, en als ze dan meekwamen, kregen ze een beloning. Toen volg Lodewijk/volg Scarlett om te kijken of ze goed op hun naam reageren. Target stick van mij af bewegen zodat ze de stick volgen (en niet mij, dat vond Scarlett lastig, want die dacht: jij hebt mijn snoep, dus ik blijf bij jou staan). Nu kan ik ook zonder stick volg roepen en dan lopen ze met mij mee. Erg fijn, want zo heb ik ze snel weer buiten.

 

Kies een commando plus clicker geluid die past bij je konijn en wat voor jou makkelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Hoe tam is Puk? Loopt Puk naar je toe als je komt of laat Puk je links liggen? Snapt hij dat de clicker een beloning geeft of moet hij nog wennen aan de clicker? Je wil eerst dat Puk snapt: click is leuk, click geeft beloning, hier moet ik zijn. Onze konijnen zijn vrij tam en willen altijd bij ons zijn  en kenden al commando's, dus het hele wennen aan de clicker heb ik overgeslagen. Als Puk echter jou en de clicker links laat liggen, dan moet je dat eerst doen. Naast of vlakbij Puk, als hij naar je kijkt clicken, en dan belonen. Na een tijdje ga je zien dat hij bij een click naar je toe komt (hey, ik krijg zo beloning) en pas als hij dat gesnapt heeft, kan je met commando's beginnen.

 

Ik begon bij "volg", want dat commando wilde ik ze graag leren, zodat ik ze sneller uit situaties heb waar ik zie niet in wil hebben. Bijv. als ze het huis binnen rennen, volgen naar buiten e.d. Dus ik roep volg, beweeg de target stick, en als ze dan meekwamen, kregen ze een beloning. Toen volg Lodewijk/volg Scarlett om te kijken of ze goed op hun naam reageren. Target stick van mij af bewegen zodat ze de stick volgen (en niet mij, dat vond Scarlett lastig, want die dacht: jij hebt mijn snoep, dus ik blijf bij jou staan). Nu kan ik ook zonder stick volg roepen en dan lopen ze met mij mee. Erg fijn, want zo heb ik ze snel weer buiten.

 

Kies een commando plus clicker geluid die past bij je konijn en wat voor jou makkelijk is.

 

 

Puk is op zich heel tam, komt wel naar ons toe voor aaitjes en als we langslopen en ik ga even door de knieen dan komt ie vaak ook al. Springt ook wel op schoot soms. En als we zeggen kusje dan komt hij ook regelmatig met zijn neusje naar ons toe. Dus hij is niet bang voor ons.

Ik zag dat hier op de site ook kaartjes staan voor leren met de clicker, die heb ik nu besteld.

 

Wat tof dat Lodewijk en scarlett dat zo goed doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, rabbitPuk zei:

 

 

Puk is op zich heel tam, komt wel naar ons toe voor aaitjes en als we langslopen en ik ga even door de knieen dan komt ie vaak ook al. Springt ook wel op schoot soms. En als we zeggen kusje dan komt hij ook regelmatig met zijn neusje naar ons toe. Dus hij is niet bang voor ons.

Ik zag dat hier op de site ook kaartjes staan voor leren met de clicker, die heb ik nu besteld.

 

Fijn dat Puk al zo tam is en veel plezier met de clicker kaartjes. Ik zou voorlopig dan even met de clicker oefenen, zodat Puk merkt dat het oefen tijd is. Niet langer dan 5-10 minuten, want meestal willen ze dan wat anders doen.

 

 

16 uren geleden, rabbitPuk zei:

Wat tof dat Lodewijk en scarlett dat zo goed doen! 

 

Het is vooral leuk om te zien dat zij het heel leuk vinden om commando's te leren en dingen te doen. Natuurlijk omdat ze een beloning krijgen, maar je ziet ook dat ze het leuk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Fijn dat Puk al zo tam is en veel plezier met de clicker kaartjes. Ik zou voorlopig dan even met de clicker oefenen, zodat Puk merkt dat het oefen tijd is. Niet langer dan 5-10 minuten, want meestal willen ze dan wat anders doen.

 

 

 

Het is vooral leuk om te zien dat zij het heel leuk vinden om commando's te leren en dingen te doen. Natuurlijk omdat ze een beloning krijgen, maar je ziet ook dat ze het leuk vinden.

Dankje. Ben benieuwd. En als hij niet leuk vindt dan hebben we gewoon pech. Want dat is toch het belangrijkste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn zindelijk. Dat heb ik ze niet echt geleerd, hebben ze gewoon van hun voorgangers overgenomen. Ik heb geen enkel konijn ooit iets anders dan dat aangeleerd. Met deze twee die ik nu heb zal dat ook vast geen succes worden 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nala is ook echt superzindelijk. Zelfs als ze in de woonkamer of boven rondrent, rent ze nog terug hun verblijf in voor een keuteltje. Galaxy doet dat met plassen ook, maar met keuteltjes is hij minder voorzichtig. En ze luisteren alle drie naar tikken met de nagels. Wil ik ze bij me hebben, werkt tikken met de nagels op de vloer en ze staan alle drie bij me. Nala gaat daarin nog een stap verder, die komt ook naar je toe in de woonkamer als je met je nagels op de tafel tikt, of haar naam of bijnaam (Ukkie) roept. Ze gaat naast je zitten op de bank als je op de bank klopt. Af en toe verdenk ik haar ervan dat ze de reïncarnatie is van een hond.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Nala is ook echt superzindelijk. Zelfs als ze in de woonkamer of boven rondrent, rent ze nog terug hun verblijf in voor een keuteltje. Galaxy doet dat met plassen ook, maar met keuteltjes is hij minder voorzichtig. En ze luisteren alle drie naar tikken met de nagels. Wil ik ze bij me hebben, werkt tikken met de nagels op de vloer en ze staan alle drie bij me. Nala gaat daarin nog een stap verder, die komt ook naar je toe in de woonkamer als je met je nagels op de tafel tikt, of haar naam of bijnaam (Ukkie) roept. Ze gaat naast je zitten op de bank als je op de bank klopt. Af en toe verdenk ik haar ervan dat ze de reïncarnatie is van een hond.


Ons oude konijn vond nagels tikken ook altijd een super signaal om te komen, maar Lodewijk krijgt er stress van. Hij vindt het geen lekker geluid. Grappig dat het dus echt wel bij hem ligt, omdat die van jou het tikken ook gewoon waarderen.

 

Ik ben begonnen met "op" en "af", wat ik eigenlijk niet ging doen, maar Lodewijk is nu zo aan het springen dat het ook wel erg leuk is. Plus dat ik dan "af" kan roepen als hij weer ergens op springt wat ik niet zo zie zitten. Hij springt netjes op het krukje en er weer af. Scarlett vond het maar stom, zette haar voorpoten op het krukje, ging omhoog en kijken of ze het snoepje kon stelen. Terwijl ze normaal gesproken prima springt.

 

De buurvrouw zag 'volg' en vond het wel heel slim en leuk. Ze vroeg of ik ook met Lodewijk zo'n spring parcoers zou doen. Dat was ik niet van plan, maar als hij het zo leuk vindt, tja, dan kan het misschien wel.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .