Ga naar inhoud

Balou gaat daten! Speeddate of koppelvakantie?

HappyLin
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is bijna zover, Balou is nu 16 weken en heb hier een half uurtje rijden vandaan een leuk rammetje gezien voor haar.

Meteen contact opgenomen en het rammetje staat nu gereserveerd voor Balou om te gaan daten 😄

Ik kan kiezen tussen speeddaten of een koppelvakantie, en weet niet wat ik moet kiezen. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie speeddaten of een koppelvakantie gedaan, en was dit achteraf de juiste keuze?

Ik neig zelf meer naar een speeddate.

Maar wat als het thuis fout gaat? Heb geen ervaring met koppelen. Wel veel gelezen over hoe het in z’n werk gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met een koppelvakantie. Mijn voedster is toen van zaterdagavond tot dinsdagavond uit logeren geweest en kwam toen met haar huidige vriend thuis. De bedoeling was woensdag ophalen maar het ging zo goed dat het een dag eerder was. Drie weken nadat ze samen zaten hadden ze nog wel een rangordebepaling die er heftig aan toe ging en toen was het heel fijn dat ik de opvang kon mailen om advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een moeilijke keuze. Eigenlijk lijkt me een koppelvakantie de veiligste optie, maar ik wil haar liever niet achter laten ergens, daar zie ik ontzettend tegenop, vandaar dat zo’n speeddate me wel wat lijkt. 

En bij zo’n koppelvakantie kan ik natuurlijk niet verwachten dat er 24/7 toezicht is, dus wat als ze dan gaan vechten? 

Stel nu dat we voor een speeddate gaan, en dan thuis verder koppelen (andere kamer, neutraal terrein) en het zou toch niet lukken.. kan ik dan alsnog ze op koppelvakantie brengen? Of heb ik de koppeling dan verpest? 

aangepast door HappyLin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist eerder weinig van konijnen af. Gewoon de basiskennis maar toen ik erachter kwam dat konijnen samen moeten heb ik me daar niet in verdiept. Ik dacht dat konijnen meestal wel goed te koppelen waren. Dus ben ik begonnen met speeddaten bij de konijnenopvang. Eén keer ging het fout bij de opvang. We stonden erbij en ze vochten elkaar de tent uit. Wat bleek. De uitgekozen voedster van de opvang bleek ook een ram te zijn. Haha. Dus snel een ander konijn uitgezocht. Ondertussen de papieren etc. ingevuld en ik ging blij met twee konijnen naar huis. Dit heeft zich nog twee keer met een konijn herhaald. Dus alle speeddates waren een succes. Nu zag ik een leuke ram bij Kaatje Keutel maar zij wil alleen een koppelvakantie. Ik onze voedster gebracht en ik mocht drie konijnen uitkiezen. Kaatje hielp daarbij. Die is minder geschikt etc. Ik dacht: wat ken jij je konijnen goed!. Dus ik zonder konijn naar huis. Ik kreeg al snel bericht dat het niets werd. Ons konijn had een bijtwondje ( ik kon het later amper ontdekken) en ze hebben nr. 2 erbij gezet. Na een dag of 5 kreeg ik bericht dat ik ze op kon komen halen. Ik meen dat ik ons konijn vrijdag wegbracht en woensdag op kon halen. Ik weet nog dat ik kwam en bij de ren stond en ons konijn met haar rug naar ons toe zat. Ik riep haar naam en ze kwam er aan rennen. Dat deed me goed.

Ook dit was weer een successtory tot de marter of vos ingreep......

Ik denk dat een koppelvakantie het beste is. Ik zou het een tweede keer weer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen ervaring hebt zou ik adviseren voor koppelvakantie te gaan. De kans is groter dat het goed gaat en dat jouw konijn met de juiste partner thuis komt. 

Realiseer je je ook dat dat wel eens niet je eerste keuze kan zijn? 😉

Terwijl ze in de opvang zijn kun jij dan thuis alles poetsen, neutraal maken en klaar maken voor de terugkomst met partner 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik realiseer me idd dat het misschien niet klikt, en dan hebben we helaas geen extra opties. Er zitten daar maar 3 rammetjes en alleen deze ene is geschikt (die andere 2 zijn een stuk ouder). Dus als het niet klikt moet ze sowieso alleen weer mee naar huis.

Het rammetje waar Balou mee gaat daten is van mei 2022 en Balou is van 9 augustus 2022. Dus beide onder 1 jaar. 

Over dat neutraal terrein:

heb nu voor Balou een Ferplast Multipla, deze is 70x140 (ze mag bijna de hele dag los). Deze ren wil ik uitbreiden naar dubbele

grootte.

De bedoeling is dat er nog zo’n zelfde grootte bij komt, dus nog eens 70x140, en deze dan wordt gekoppeld in een hoek vorm. 

Kan ik deze in het begin als neutraal terrein gebruiken? Dus een nieuwe ferplast Multipla Maxi, niet gekoppeld aan Balou dr ren. Maar wel dezelfde soort ren.

Kan ik dit als neutraal terrein gebruiken en als het dan klikt en ze over mogen naar de permanente ren, ze dus hierin laten zitten en dan de ren van Balou hieraan nog vast koppelen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik hierboven schreef was ik onwetend en dat kan soms voordelen hebben. Ik nam de konijnen altijd mee naar huis en zette ze gewoon in de hele grote ren. Dat dus wel. Op onbekend terrein nooit gedaan maar het is altijd goed gegaan. Ik denk dat als het goed klikt tijdens de koppelvakantie het thuis ook goed zal gaan. Maar ik weet dat ze hier onbekend terrein aanraden. Het lijkt me dat een nieuwe Ferplast dan neutraal is want daar zit nog geen konijnengeur aan. Dus al je voor het zekere wil gaan, is dat een optie. Ik ben benieuwd hoe het gaat. Zijn die andere twee konijnen echt te oud?  Als het niet lukt, zijn er nog meer opvangen!

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, HappyLin zei:

Ik realiseer me idd dat het misschien niet klikt, en dan hebben we helaas geen extra opties. Er zitten daar maar 3 rammetjes en alleen deze ene is geschikt (die andere 2 zijn een stuk ouder). Dus als het niet klikt moet ze sowieso alleen weer mee naar huis.

Het rammetje waar Balou mee gaat daten is van mei 2022 en Balou is van 9 augustus 2022. Dus beide onder 1 jaar. 

Over dat neutraal terrein:

heb nu voor Balou een Ferplast Multipla, deze is 70x140 (ze mag bijna de hele dag los). Deze ren wil ik uitbreiden naar dubbele

grootte.

De bedoeling is dat er nog zo’n zelfde grootte bij komt, dus nog eens 70x140, en deze dan wordt gekoppeld in een hoek vorm. 

Kan ik deze in het begin als neutraal terrein gebruiken? Dus een nieuwe ferplast Multipla Maxi, niet gekoppeld aan Balou dr ren. Maar wel dezelfde soort ren.

Kan ik dit als neutraal terrein gebruiken en als het dan klikt en ze over mogen naar de permanente ren, ze dus hierin laten zitten en dan de ren van Balou hieraan nog vast koppelen? 

Als je koppelvakantie doet hoef je geen volledig neutraal terrein, maar wel het verblijf en de ren goed schoonmaken en objecten met veel geur (houten dingen vooral) er even uithalen  in het begin. 

Het verblijf dat je omschrijft is nog niet één vierkante meter leefruimte, dat is echt te klein. Zit er een ren aan waar ze permanent toegang toe hebben? Voor een koppel is vier vierkante meter leefruimte aangeraden, meer is beter. Ik zou zelf niet investeren in nog een kooi, maar eerder in een ruime ren. Daar hebben ze veel meer aan. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Zoals ik hierboven schreef was ik onwetend en dat kan soms voordelen hebben. Ik nam de konijnen altijd mee naar huis en zette ze gewoon in de hele grote ren. Dat dus wel. Op onbekend terrein nooit gedaan maar het is altijd goed gegaan. Ik denk dat als het goed klikt tijdens de koppelvakantie het thuis ook goed zal gaan. Maar ik weet dat ze hier onbekend terrein aanraden. Het lijkt me dat een nieuwe Ferplast dan neutraal is want daar zit nog geen konijnengeur aan. Dus al je voor het zekere wil gaan, is dat een optie. Ik ben benieuwd hoe het gaat. Zijn die andere twee konijnen echt te oud?  Als het niet lukt, zijn er nog meer opvangen!

Oké, duidelijk, dankjewel! 
Ik weet niet zo goed wanneer een konijn qua leeftijdsverschil te oud is. Had wel begrepen dat het het beste klikt tussen 2 volwassen konijnen (dus boven 1 jaar) en dat het tussen konijnen waarvan er 1 nog jong is en de andere boven 1 jaar maar een gemiddelde kans van slagen heeft.

De 2 andere binnen rammetjes die er zitten daarvan is er eentje 2 jaar, en eentje was geloof ik van 2016. Ik merk ook dat het heel moeilijk is iets in de buurt te vinden en dat er vaak meer voedsters dan rammetjes beschikbaar zijn. (Ik woon in zuid Limburg en de opvang waar ik heen ga is het zoekende keuteltje in Merkelbeek)

Ik hou de website (en die van dierenbescherming Born) al een tijdje in de gaten maar tot nu toe niet heel veel keus helaas. Verder reizen vind ik akelig ivm stress. Want dan kom ik al in Brabant uit en dat is zo’n 1,5 uur reizen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Als je koppelvakantie doet hoef je geen volledig neutraal terrein, maar wel het verblijf en de ren goed schoonmaken en objecten met veel geur (houten dingen vooral) er even uithalen  in het begin. 

Het verblijf dat je omschrijft is nog niet één vierkante meter leefruimte, dat is echt te klein. Zit er een ren aan waar ze permanent toegang toe hebben? Voor een koppel is vier vierkante meter leefruimte aangeraden, meer is beter. Ik zou zelf niet investeren in nog een kooi, maar eerder in een ruime ren. Daar hebben ze veel meer aan. 

Oké duidelijk, dus alleen bij speeddaten moet ik een volledig neutrale ruimte hebben. Goed te weten! 

Op de doos van de ren stond dat het 1m2 leefruimte is (omgerekend) dus dat kan ik niet zo zien begrijp ik? Bedoelen ze dan dat het 1 bij 1 / 2 bij 2 / etc moet zijn? 

De ren / kooi is alleen waar ze eet / haar behoeftes doet. De ren staat de hele dag open zolang ik thuis ben. Ik werk veel thuis dus ze is bijna de hele dag los. De ren gaat dicht als we gaan slapen (rond 00:00) of als er niemand thuis is. 

Eerst liep ze gewoon los rond in huis, maar ze probeert steeds onder de bank te komen en daar achter liggen kabels, ben bang dat ze daaraan knaagt.

Toen heb ik een losse panelen ren gekocht en daarmee een stuk woonkamer afgezet, daar kan ze vrij lopen. (Ik schat zo’n 5 vierkante meter nu)

De bedoeling is dat straks de hoek uit de bank wordt gehaald zodat we 1 recht stuk bankstel krijgen, dan hoef ik alleen nog de zijkanten van de bank af te zetten met panelen, en kan ze er niet meer onder via de achterkant.

Onze woonkamer is 7 x 4 Meter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

0.7 m x 1.4 m = 0.98 m

Afgerond zou je het een vierkante meter kunnen noemen,  maar dat is het eigenlijk maar krap aan.

En dan nog, een koppel konijnen heeft 4x die ruimte nodig om in te leven. En die ruimte moeten ze altijd hebben, ook snachts. De meeste konijnenbaasjes gebruiken een panelenren om te zorgen dat ze aan die ruimte komen. Of dat 4x1 of 2x2 of een andere verhouding is maakt niet uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een losse panelen ren is hoe ik het nu ook heb, gewoon de achterkant v d bank afgezet en een stuk woonkamer. Alleen is die ren niet zo hoog. Balou springt daar tot nu toe nooit overheen maar het konijn dat (als het klikt) hier komt wonen is wat drukker, die springt daar misschien makkelijk overheen.

Hoe hoog moet dit dan zijn willen ze daar niet overheen springen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog het moet zijn, ligt aan het konijn. Het begint bij 80 cm, maar sommige konijnen komen daar nog overheen. De standaard 60 cm is voor konijnen een peulenschilletje, sommige konijnen springen er niet over, maar ze kunnen het wel. De meeste mensen kiezen daarom dus voor een puppyren, die zijn vaak wat hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij gaat slapen zijn zij nog actief, dus het zou jammer zijn om ze dan op te sluiten. Het zou mooi zijn als je inderdaad iets zou kunnen afzetten met een panelenren. Ik heb voor noodgevallen een extra stevige panelenren van 80 centimeter, en daar is nog niemand overheen gesprongen. Ik heb een konijn dat het denk ik wel kan. Ik heb er ook een die gewoon met panelenren en al de kamer door wandelt, vandaar dat ik nu een extra zware heb.

En je andere vraag: leeftijd maakt niet zo heel veel uit. Je kunt je afvragen of je echt een oud konijn zou willen hebben i.v.m. mogelijke kwaaltjes, maar of een konijn 1 of 4 maakt echt niet buit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, dankjulliewel! Heb een panelen ren gevonden voor konijnen die 107 cm hoog is. Ook zware kwaliteit. Ik neem aan dat ze daar dan toch echt niet overheen komen!

De tralie afstand is wel 3,8 cm, is dat niet te breed voor een dwergkonijn? 

En zo’n zware kwaliteit panelen ren.. blijft dit goed stevig staan als ik de ren niet aan elkaar vast maak? 
Ik wil namelijk stukken woonkamer ermee kunnen afzetten. 

Nog een andere vraag: Heb voor Balou speciale waterdichte dekentjes / matjes voor op de bodem, tegen eventuele ongelukjes. 
Kan ik deze gebruiken in een neutraal terrein ren? (Uiteraard eerst gewassen met wasmiddel en dan azijn als wasverzachter?)

Donderdag gaan we ernaartoe, ben benieuwd! 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het weer kwijt maar iemand hier op het forum heeft een prachtige kamerren. De foto staat geloof ik bij die 131 konijnen of waren het er meer die opgevangen waren. Zij had er ook wat thuis. Ik vond die erg mooi maar heb hem op internet nooit kunnen vinden. Hij stond ook echt mooi in de kamer. Die panelen met die lange ijzers zijn een rampenplan om in elkaar te zetten.

Ps. Ik heb even hier op het forum gezocht en het is Dollie.

AL9nZEXj5LPwSJG0evAFcvu1ATIaVpZBoBSoaKTZ2W0rRLwDcDP36XOqxFKDW68al2uASugTLmONnMgR4SXy65OgFJXvxkvMNITtEwQC8oElWtCWcRfFTQbLq6stIXnWpEm5gBCzRo_3SBWpvm9mCgiNCD_F=w1218-h914-no?authuser=0

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze er echt niet over komen, ga ik niet zeggen. Het kan nog steeds 🙂

Maar boven 1 meter is de kans klein, dan hebben ze wel echt een opstapje nodig. 

Als de matjes gewassen zijn kunnen die er wel in, als ze na een koppelvakantie verhuizen. Bij een koppeling vanaf het begin (zoals na een speed date is) zou ik ze er wel eerst uit laten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2022 om 00:39, To van de Veluwe zei:

Ik ben het weer kwijt maar iemand hier op het forum heeft een prachtige kamerren. De foto staat geloof ik bij die 131 konijnen of waren het er meer die opgevangen waren. Zij had er ook wat thuis. Ik vond die erg mooi maar heb hem op internet nooit kunnen vinden. Hij stond ook echt mooi in de kamer. Die panelen met die lange ijzers zijn een rampenplan om in elkaar te zetten.

Ps. Ik heb even hier op het forum gezocht en het is Dollie.

AL9nZEXj5LPwSJG0evAFcvu1ATIaVpZBoBSoaKTZ2W0rRLwDcDP36XOqxFKDW68al2uASugTLmONnMgR4SXy65OgFJXvxkvMNITtEwQC8oElWtCWcRfFTQbLq6stIXnWpEm5gBCzRo_3SBWpvm9mCgiNCD_F=w1218-h914-no?authuser=0

20 uren geleden, Evee zei:

Dat ze er echt niet over komen, ga ik niet zeggen. Het kan nog steeds 🙂

Maar boven 1 meter is de kans klein, dan hebben ze wel echt een opstapje nodig. 

Als de matjes gewassen zijn kunnen die er wel in, als ze na een koppelvakantie verhuizen. Bij een koppeling vanaf het begin (zoals na een speed date is) zou ik ze er wel eerst uit laten. 

Oh geweldig deze! Misschien iets voor in de toekomst! 

Heb nu toch een puppyren gekocht met panelen en idd van die staven die erdoorheen moeten. 
De konijnenren die ik eerder had gezien had een vrij grote tralie-afstand, van deze is de tralie-afstand 3,2 cm.

Als ondervloer heb ik vinyl gebruikt die we nog toevallig hadden liggen.

Nieuwe (tijdelijke simpele) Wc bak erin.

Over een paar dagen komt nog een grote hooiruif en wc-bak in 1

Ik denk dat ik nu alles heb 😁

Morgenvroeg om 10 gaat Balou haar (hopelijk) nieuwe partner ontmoeten 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, HappyLin zei:

Oh geweldig deze! Misschien iets voor in de toekomst! 

Heb nu toch een puppyren gekocht met panelen en idd van die staven die erdoorheen moeten. 
De konijnenren die ik eerder had gezien had een vrij grote tralie-afstand, van deze is de tralie-afstand 3,2 cm.

Als ondervloer heb ik vinyl gebruikt die we nog toevallig hadden liggen.

Nieuwe (tijdelijke simpele) Wc bak erin.

Over een paar dagen komt nog een grote hooiruif en wc-bak in 1

Ik denk dat ik nu alles heb 😁

Morgenvroeg om 10 gaat Balou haar (hopelijk) nieuwe partner ontmoeten 🥰

Spannend, veel succes en plezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! 

We zijn weer thuis, helaas zonder vriendje. 🥺

Balou schijnt toch een rammetje te zijn.

we hebben hem als rammetje gekocht, maar de dierenarts zei dat het toch echt een dametje was. 

Ze wilde (gelukkig!) voor het koppelen nog even kijken of het goed zat en toen zag ze balletjes. 

Meteen een afspraak om hem te laten helpen, volgende week donderdag wordt hij gecastreerd. 

Zo jammer voor ze allebei, had haar (hem) zo graag een vriendje gegund. Nu dus verder zoeken naar een lief dametje over een paar weken. 

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh, dan sta je gek te kijken: rammetje......nee, toch een dametje......kijk nou, balletjes....😯 Wat een toestand, maar het gaat je lukken om hem een lief vriendinnetje voor zichzelf uit te laten zoeken twee weken nadat de net ontdekte balletjes verwijderd zijn. Wordt vervolgd toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan ga je er toch van uit dat een konijnkundige dierenarts weet wat hij zegt.

Kreeg via de opvang een andere goede arts als tip, heb daar dan ook meteen de afspraak gemaakt.

Wordt uiteraard vervolgd!

Nog een vraagje: is het dan verstandig alvast uit te kijken naar een gecastreerde voedster? (wil namelijk sowieso de voedster uiteindelijk ook laten castreren) Want na castratie krijg je misschien ook weer problemen met rangorde bepaling toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen met de rangorde kun je eventueel verwachten op het moment dat "de baas" zwakker is dan normaal. Dan grijpen ze soms de kans om hogerop te komen. Mocht de voedster dus de baas worden, zou je er voor kunnen kiezen haar eerst te laten herstellen voordat je ze weer bij elkaar zet. Het voordeel van een al gecastreerde voedster is wel dat je die kosten niet meer hoeft te maken, maar belangrijker is dat de konijnen echt een klink met elkaar hebben natuurlijk. Ik zou je daar dus niet op vastpinnen, of je moet een opvang kiezen waar ze voedsters standaard castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .