Ga naar inhoud

Welke bodembedekking gebruik jij in het konijnentoilet?

Evee
 Delen

Konijnen toiletbak vulling  

56 leden hebben gestemd

1. 1. Welke bodembedekking gebruik jij in het konijnentoilet?

• Houtkorrels
      17
    • Hennepvezel
      22
    • Papierkorrels
      13
    • Hooi
      8
    • Stro
      7
    • Anders, reageer in het topic.
      8

Aanbevolen berichten

Ik gebruik hennepvezel, met hooi.

De reden dat ik dat gekozen heb is omdat ik buitenrennen heb, en hoewel de toiletbakken beschut staan, kan het wel eens een beetje inregenen. Hennepvezel zet dan niet uit. Houtkorrel en papierkorrel wel, en als dat uitzet vinden de konijnen het vies of niet fijn ofzo en graven ze de toiletbakken uit. Als toplaagje zit er een laagje hooi in de toiletbakken. Dat is of budget hooi, of het hooi dat over was in de ruif van de dag er voor 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hennepvezel, relatief goedkoop, mits je het in grootverpakking haalt. Enige nadeel van hennepvezel vind ik dat het niet zo goed vocht opneemt. Dus toen mijn megacolonkonijn vocht begon te lekken heb ik toch een tijdje houtvezel gebruikt, om het konijn zo droog mogelijk te houden. Dat was voor mijn snotkonijn niet fijn, maar nood breekt wet in dat geval. Inmiddels dus alweer jaren hennepvezel in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beukensnippers omdat dat niet papperig wordt en goed schoon te maken is. Eerder wel hennepvezel gebruikt en ik had nog een aangebroken baal staan dus die maak ik eerst op. Beukensnippers vind ik prettiger maar ik vermoed dat hennepvezel goedkoper is. Dus houd ik het daar misschien ook wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu nog zaagsel, omdat de dierenwinkel in mijn buurt alleen dit of back to nature verkoopt. Die laatste heb ik eerst geprobeerd, maar is voor mij te duur. Ik ben al even op zoek naar een alternatief en stap na dit pak over op houtkorrels. Dan maar bestellen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Elke, Guus en Pip zei:

Ik gebruik vlasvezel met in de winter stro er bovenop.

Bij mijn vorige konijnen Guus en Pip gebruikte ik stro. 

Sinds ik mijn 2 konijnen Aya en Verdi bij de konijnen opvang heb geadopteerd hebben ze mij daar vlasvezel aangeraden met in de winter dus stro eroverheen. 

In het konijnen toilet? Of heb je het nu over het schuilhok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen maanden zo'n beetje alle bodembedekkingen geprobeerd. In het nachthok waar ze bijna niet keutelen en plassen heb ik nu papierkorrels met daarop een dikke laag stro. Omdat ze in het nachthok bijna geen plasjes of keuteltjes doen hoef ik dit ook niet heel veel te verschonen. 

Maar de toiletjes worden goed gebruikt, ook al lopen ze overdag los in de tuin. Ben ik heel blij mee en trots op ;-). Daar had ik eerst hennepvezel in, maar dat werd een kliederboel hier. Sinds een maand houtkorrels  in de toiletten en dat werkt een stuk beter! Schep het er zo uit en alles blijft droger. Daarop doe ik stro en daarop heel veel hooi. Ik gooi dus wel wat hooi weg als ik de toiletjes verschoon, maar ze keutelen hier graag waar ook gegeten wordt 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu houtkorrels. Eerst gebruikte ik back-2-nature, maar dat spul is zo vreselijk duur en kan niet bij het gft. Aangezien het legen van de restafvalbak in onze gemeente ook een vermogen kost vind ik dat niet haalbaar. Houtkorrels vind ik fijn. Hennepvezel vond ik een beetje viezig worden als er veel geplast wordt, ondanks dagelijks schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik gebruik nu houtkorrels. Eerst gebruikte ik back-2-nature, maar dat spul is zo vreselijk duur en kan niet bij het gft. Aangezien het legen van de restafvalbak in onze gemeente ook een vermogen kost vind ik dat niet haalbaar. Houtkorrels vind ik fijn. Hennepvezel vond ik een beetje viezig worden als er veel geplast wordt, ondanks dagelijks schoonmaken.

Mag back to nature niet bij het GFT? Dat wist ik niet. Ik doe het al bij het GFT sinds de konijnen bij ons wonen dus sinds 7 maanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .