Ga naar inhoud

Koppelen

stampertjes
 Delen

Aanbevolen berichten

Jullie hebben waarschijnlijk al gelezen dat ik bezig ben met het koppelen van mijn konijnen. Nu had ik een vraag; wanneer zie dat je konijnen zijn gekoppeld? En wanneer weet je zeker dat je konijnen niet meer gaan vechten als je ze alleen laat? Tot nu toe heb ik ze bij elkaar gezet elk met een bakje eten en ik wil elke keer weer een stapje verder. Dus eerst met voer dan zonder en zo verder... of is er een betere manier voor het koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Op Bunnybunch staan erg goede artikelen waaruit je veel tips kunt halen. Zo is er ook de volgende link over het koppelen te vinden.

Dan hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden! 😉 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Ja, die had ik al gelezen, maar bedankt! Ik heb nu alleen nog geen duidelijk antwoord op de vraag; hoe zie je dat je konijnen gekoppeld zijn? En hoe weet je zeker dat ze niet meer gaan vechten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt weken, maanden zelfs voor konijnen gekoppeld zijn. Het is niet één bepaald moment dat je weet "nu zit het goed". De eerste dagen / twee weken zijn het spannendst, daarna zie je als het goed is dat ze steeds meer aan elkaar wennen en hun plekje ten opzichte van elkaar vinden. 

Ik begrijp niet goed hoe je koppelt met eten en stapjes verder? Met een koppeling bemoei je je als baasje nauwelijks, de konijnen moeten dat zelf regelen. 

Je koppelt het best op neutraal terrein. Begin in de ochtend. Het eerste uur blijf je er bij. Het best is gewoon een lege ren als koppelruimte te gebruiken, niets er in in dat eerste uur. Als het echt  niet klikt, zie je dat namelijk in dat eerste uur meestal wel.

Daarna blijf je wel in de buurt, kun je ook water en hooi in de ren zetten. Maar hoef je er niet meer op te blijven kijken als het na dat eerste uur nog goed gaat. Het kan zelfs negatief werken als je er te veel bij blijft zitten stressen en je er te veel mee bemoeit. Ze moeten er echt zelf uit komen.  Je haalt ze dan helemaal niet meer uit elkaar. Ook niet in de nachten. Tenzij ze echt vechten, dus echt als een bol konijnen vechtend over de grond rollen, krijsen, enorme stresssignalen hebben. Maar dan is het ook echt geen match en staak je de koppeling volledig: dan is het geen match. Je laat het koppel echt dagen, het liefst zelfs 1 a 2 weken op het neutrale terrein zodat ze er daar in alle rust, zonder dat territorium mee speelt, uit komen of ze elkaar leuk genoeg vinden. Dan wissel je naar het uiteindelijke verblijf. Vaak speelt dan weer opnieuw wat onrust op, maar omdat ze elkaar toch al wel kennen dan, is dat niet meer zo heftig als in het begin van een koppeling. De weken er na zul je vaak nog wel wat momentjes zien dat er wat rangordebepaling is, maar steeds minder en zo groeien ze steeds meer naar elkaar toe tot een fijn koppel. Tenminste, als het een goede match is. 

Je weet nooit zeker dat ze niet meer gaan vechten. Ziekte, zwakte, extreme stress, puberteit. Er zijn zoveel redenen waarom koppels soms alsnog gaan vechten. Net als mensen, daar zijn ook genoeg echtscheidingen. Een goede match op karakter gekozen is de belangrijkste succesfactor voor een gelukkig konijnenkoppel. Maar zekerheid dat ze helemaal nooit gaan vechten heb je nooit. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .