Ga naar inhoud

Diarree na dierenarts bezoek


NLRemco

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal!

 

Sinds een weekje nu hebben wij Ruby. Ruby ging vandaag naar de dierenarts voor der vaccinatie en gezondheidscheck. Alles was volgens de dokter heel goed!

 

Nu komt dus hetgeen wat mij wel een beetje liet schrikken. Rond 8 uur merk ik dat in het toilet van Ruby diarree ligt. Zojuist hebben we haar dus voor een tweede keer op een dag op moeten tillen omdat der hele achterkant onder zat.
 

Kan het zijn dat Ruby alsnog darmproblemen heeft? Bij de huisarts waren de keutels nog normaal. 
Het enige wat ik mij kan verzinnen is dat door teveel appel (halve appel in 4 dagen) het teveel was voor der. Verder hoeft ze namelijk nog geen enkel groenvoer wat wij geprobeerd hebben.

 

Morgen toch maar terug naar de huisarts, maar als dit te voorkomen is om zo min mogelijk stress aan te doen, vroeg ik mij af of iemand hier misschien iets meer over te zeggen heeft?

 

Dankjulliewel!

- Remco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress kan spijsvertering problemen geven, dus het zou kunnen. Goed in de gaten houden, als het alleen diarree is (of niet opgegeten blinde darm keutels) en daarna weer normaal, is het niet erg. Als je ziet dat het konijn echt niet fit is of de diarree houd aan, of geen keutels meer, dan wel naar de dierenarts.

 

Ik denk dat de huisarts wel gek op kijkt als je daar met je konijn komt 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Evee zei:

Ik denk dat de huisarts wel gek op kijkt als je daar met je konijn komt

Haha, misschien een huisarts met alle kennis van Bunnybunch in huis. Dan zit het wel snor. Haha.

 

Evee, jij weet dat beter maar is het verstandig om appel te geven als een konijn diarree heeft? Daar zit toch veel suiker in?

Ik weet nog dat onze schoonzus een te hoog suikergehalte had in haar bloed. Ze mocht absoluut geen appel eten.

Wat krijgt Ruby nog meer? Hoeveel brokjes? Te veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als een partje appel per dag, dat kan echt geen kwaad. Het zijn geen hele appels. Zo te lezen is stress de oorzaak, Wel zou ik het, omdat het een jong dier is, extra goed in de gaten houden. Stress heeft invloed op de darm, maar jonge konijnen zijn ook gevoelig voor coccidiose. Ik zou het advies geven, geef het 3 dagen, mits er geen symptomen bij komen of je denkt dat het helemaal mis gaat natuurlijk. Is het dan nog niet weg zou ik eerst ontlasting naar de dierenarts brengen, dan hoef je niet perse meteen het konijn mee te nemen. Dan kunnen ze testen op parasieten. Maar nogmaals ik denk dat stress de boosdoener is en dat met een beetje rust de boel wel weer normaal wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties!

 

Gelukkig is Ruby nog wel even fit, liet ze ook goed merken toen ze door de ren heen ging rennen zojuist. 😄 

Ik zal dan inderdaad even wachten met de huisarts te benaderen. Misschien indien nodig analyse van de ketels.

 

(Dan nu voor de vragen die gesteld zijn)

 

45 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Evee, jij weet dat beter maar is het verstandig om appel te geven als een konijn diarree heeft? Daar zit toch veel suiker in?


Sinds ze diarree heeft krijgt ze geen appels meer. Omdat er zoveel suiker in zit krijgt ze ook zeker het minimale, is puur om der te laten wennen.
 

46 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

 

Wat krijgt Ruby nog meer? Hoeveel brokjes? Te veel?


Naast de appel die we gebruikten om haar te laten wennen krijgt ze vooral hooi en proberen we haar andere groenten te voeren. Als het gaat om aantal brokken weeg ik het af tot 20g.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, NLRemco zei:

Als het gaat om aantal brokken weeg ik het af tot 20g.

 

Doe jezelf een plezier en koop een klein pakje melk of 125 g room. Als het leeg is, afwassen en daarin 20 gram brokjes afwegen. trek een streep op die hoogte op de verpakking en knip alles af boven de streep. Nu heb je een maatschepje van 20 gram voor jouw brokjes.

Elke dag 1 beweging en klaar.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .