Ga naar inhoud

Jongen een week oud en kruipen uit het nest bij deze temperaturen

Dorien1
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Met een bang hartje registreer ik mij hier.

Ik volg hier af en toe de laatste dagen en heb al veel nuttige zaken gelezen.

Maar ik zag ook dat er minder vriendelijke reacties waren bij nestjes.

Laat mij duidelijk zijn, ik heb een nestje die absoluut niet gepland is.

Ik heb een vrouwtjes konijn een NHD. We hebben haar ong. al 1,5 jaar nu. Superlief diertje!

We hadden graag er 2 gehad, maar toen op dat moment was de eigenaar niet zeker wat de rest was qua geslachten. Dus is het toen bij 1 gebleven net omdat ik geen nestjes wou. Ik heb toen een opvang gecontacteerd voor nr 2 maar aangezien ik had verteld dat ik kindjes had was ik al direct 'afgeschreven' want het is geen kinderspeelgoed. Precies of ik er zelf niet voor ging zorgen omdat ik jonge kinderen heb?? Dus ons konijn bleef toen alleen. 

Deze zomer had een vriendin een konijntje opgevangen en bij haar konijnen geplaatst (gecastreerde man en vrouwen). Na een kleine maand waren daar onverwacht jongen.

1 van die jongen hebben wij geadopteerd. Het was een mannetje want na opzoekingswerk bleek dat de meeste slaagkans te hebben op een ideale koppeling.

Mooi apart gehouden en naar de dierenarts ermee voor vaccin en castratie. Daar zei mijn dierenarts dat het een meisje was. Ok, dan koppelen we op neutrale grond, en succes!

De 2 waren onafscheidelijk. Na een tijdje heb ik hem toch nog eens omgedraaid omdat ik zag dat hij op ons ander konijn zat en jawel, duidelijk balletjes deze keer. Dus castratie was een feit op 22/10. Op 22/11 vonden wij een nestje van 7 kleine konijntjes.....

Mannetje met draad gescheiden van vrouwtje en de nest. Geen risico's nemen voor de kleintjes.

1 overleed op dag 5. Was zeer klein en niet onverwacht. 

het tweede dood vond ik daarnet. Er waren er nog maar 3 te vinden in het nestje. Ik heb (ze zitten heel ruim) het hele verblijf afgezocht. 1 dood jong gevonden die alleen lag en 2 lagen bij de papa, waren dus toch door de draad/tralie geraakt. Die lagen mooi in een nieuw nestje bij hem en hij had ze warm gehouden deze nacht.

Maar nu.... ze wonen in een stal.

De stal gaat volledig dicht. Maar het wordt wel koud natuurlijk. Hoe houd ik de resterende 5 in leven? Mijn kindjes (en wij ook) zijn er het hart van in en we willen graag de rest in leven houden. We hebben ook huisjes gevonden voor alle 5 (4 blijven per 2 bij andere mensen en 2 à 3 mochten er blijven, nu helaas maar 1) Het zijn mooie dikke konijntjes al met een kort vachtje. Maar hoe voorkom ik dat ze op stap gaan en dood gaan? Mijn dierenarts is daarnet gebeld en die adviseerde om mama met kleintjes binnen te halen in een binnenkooi (met handschoenen verhuizen). Maar dan kan haar mannetje niet mee? Afblijven? Verplaatsen? Papa erbij laten als extra ouder want uiteindelijk heeft hij er 2 in leven gehouden? 

Wie kan ons helpen? Ik hoop dat ik hier niet te erg wordt afgemaakt online omdat ik een nestje heb.......maar tips kan krijgen want ik WIL ze in leven houden.

Alvast bedankt (een wanhopige bezorgde eigenaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat slecht van de dierenarts zeg! Wat ongelooflijk sneu dat dit nu de uitkomst is.

Heel eerlijk: een konijn krijgt veel jongen / grote nesten / kan vaak nestjes krijgen, omdat de sterfte onder jonge konijnen relatief groot is. Dat er dus dode jongen zijn is niet gek bij konijnen, helaas is het vrij gebruikelijk.  Ik snap dat je ze in leven wil houden, maar de kans dat ze het allemaal redden is klein. Konijnen grootbrengen op flesvoeding als je daar geen ervaring mee hebt, dat geeft echt maar een zeer kleine kans op overleven. De jongen hebben de beste kans als de moeder goed voor ze kan zorgen.

Heb je papa apart gezet van het nest? Ik denk het niet uit jouw verhaal, dat zou ik dus wel direct doen! Zorg dat moeder alle rust en kracht heeft om haar jongen te verzorgen. Een ram heeft daar geen rol in en kan vooral voor stress zorgen, soms zelfs jongen doden. Haal hem dus direct weg bij het nest.

Daarbij: als de ram er nu nog bij zit kun je over 4 weken een tweede nest verwachten. Uitleg daarover staat in het informatieve artikel over een onverwacht nest, lees dat dus heel goed door!

Heb je het idee dat de moeder de jongen wel voed?  Is zij gezond en in goede conditie? Geef je genoeg (extra) voeding aan de moeder? Heeft ze geen stress, is het een beschut, veilig verblijf?  Laat je kinderen nu ook echt niet bij de moeder en jongen komen om stress te beperken, daar zijn ze te klein voor nu. Heb je eventueel een camera die je bij het nest kan hangen zodat je kan zien wat er gebeurd, zonder dat je stress geeft aan de moeder door aanwezig te zijn?

Heb je een ruime kunststof bak (traliekooi onderbak? Kattenbak die schoon is?) die je kan gebruiken om het nest in te leggen? Dan kunnen ze door de opstaande rand minder snel uit het nest komen. Het kan gebeuren dat ze aan een tepel blijven hangen en uit het nest komen, en als het een grotere ruimte is ook niet makkelijk zelf weer terug komen.

Extra informatie:

Fokken en voortplanting van konijnen

Algemene informatie over voortplanting en fokken van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

Wat te doen als er onverwacht een nestje konijnen is?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Fotoverslag van een nestje Nederlandse Hangoordwerg konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/Nestje-konijnen-verslag-foto

Link naar reactie
Delen op andere sites

De papa gecastreerd en zit apart. Ik heb het hok verdeeld in 2 ruimtes met tralie/draad.

Ik heb een onderkant van een binnenhok kooi maar dan zou ik het nestje moeten optillen en daarin leggen. Is dat verstandig? Ik kan wel een kattenbak gaan kopen vandaag als dat een oplossing is. Maar dan moet ik ze wel verplaatsen.

Mama krijgt nu aangepast eten. Ben naar de winkel gespurt toen ze jongen had. Ze krijgt haar 'oude' voer gemengd met voer voor jonge konijnen dat meer eiwitten bevat. Daarnaast hooi altijd en veel witloof en wortels. 

De jongen zien er sterk uit, mooie buikjes en mama doet het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mama konijn lijkt mij goed voor de jongen te zorgen trouwens. Ze dekt het nestje mooi af.

Mijn kindjes mogen nu maar 1x per dag naar de stal, mogen er niet bij maar mogen met een stoeltje even kijken naar hun konijntjes van ver.

Mama konijn krijgt dan altijd nog wat eten extra dus die vind het ok. Ze gaan er echt niet bij in het hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet het verblijf er nu uit? Ik ging uit van een vlak terrein met iets van stro er in ofzo? Als in een lege paardenstal?

Ik zou het in dit geval wel doen, het optillen. Of denk je dat het de moeder echt heel erg veel stress geeft?

Ik zou de binnenkooi onderbak pakken (dus geen traliedeel) daar lekker veel zachte bodembedekking in doen. Je handen door schoon hooi of schone bodembedekking halen en de jongen bij voorkeur ook niet aanraken maar met wat bodembedekking en het huidige nest oppakken en verplaatsen. Het gaat echt te koud worden voor de jongen om op deze leeftijd zonder de  beschutting van een nest te overleven, het is dus niet ideaal, maar ik denk niet dat je heel veel andere opties hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Dorien1 zei:

Mijn kindjes mogen nu maar 1x per dag naar de stal, mogen er niet bij maar mogen met een stoeltje even kijken naar hun konijntjes van ver.

Mama konijn krijgt dan altijd nog wat eten extra dus die vind het ok. Ze gaan er echt niet bij in het hok

Klinkt als een verstandige manier! 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een vlakke paardenstal. Ze heeft het stro en haar allemaal mooi bij elkaar gedaan en daar liggen de jongen in. Ik piep dagelijks 1x met een lange wortel en zo zag ik dus dat er vandaag 3 waren gaan wandelen...

Mama konijn had wel wat stress toen ik die 3 zocht.... was een klein risico maar ja ik kon het niet zo laten.

Mijn binnenkooi was wel 1m37 lang dus mss ook niet ideaal (was tijdelijk verblijf papa toen we dachten dat hij een mannetje was tot de dierenarts zei dat hij een vrouwtje was)? Zal mss toch maar een kattenbak gaan kopen dan? 

Ik lees trouwens op sommige plaatsen op internet dat een mannetje tot 6 weken na castratie nog vruchtbaar kan zijn? Is dat echt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuw idee. Ik heb een kattenreisbak (noemt dat zo?) dus waar je een kat insteekt en mee naar de dierenarts gaat, wel, dat gebruik ik voor de konijntjes als ik ze moet vervoeren voor een vaccin. 

Is het een beter idee om dat luikje er uit te halen en dat nestje daar in te leggen?

Dan is dat precies een hokje en maar 1 ingang? Of ik neem het bovenste deel eraf en dan heb je ook hoge wanden.

Dit transportbakje kent mama konijn, moet nog steeds het nestje verplaatsen maar ze kunnen er dan maar langs 1 kant uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Dorien1 zei:

Nieuw idee. Ik heb een kattenreisbak (noemt dat zo?) dus waar je een kat insteekt en mee naar de dierenarts gaat, wel, dat gebruik ik voor de konijntjes als ik ze moet vervoeren voor een vaccin. 

Is het een beter idee om dat luikje er uit te halen en dat nestje daar in te leggen?

Dan is dat precies een hokje en maar 1 ingang? Of ik neem het bovenste deel eraf en dan heb je ook hoge wanden.

Dit transportbakje kent mama konijn, moet nog steeds het nestje verplaatsen maar ze kunnen er dan maar langs 1 kant uit

Het hoeft geen bovenkant te hebben, daar zou ik zelf juist niet de voorkeur aan geven. Het gaat om een onderbak met een opstaand randje. Een reismand heeft dat niet echt. Mocht je een kattenbak kiezen zou ik er ook één zonder bovenkap aanraden.

De traliekooi van 137 cm is prima hoor! Dan kan mama er prima in- en uitspringen zonder het nest te raken, en de jongen blijven er voorlopig in, tot ze echt zelfstandig en actief worden, en groot genoeg zijn om er zelfstandig uit te springen, maar dat is pas met een week of 3-4

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Dorien1 zei:

2 lagen bij de papa, waren dus toch door de draad/tralie geraakt.

34 minuten geleden, Evee zei:

Heb je papa apart gezet van het nest? Ik denk het niet uit jouw verhaal,

Ze had de ram apart maar de kleintjes zijn door de afscheiding naar papa gegaan. Maar idd wat slecht van een dierenarts om het geslacht verkeerd te bepalen. En wat gebeurt dat eigenlijk best vaak. Ik houd mijn mond maar want ik zou het ook niet kunnen zien. Ik heb ook nog nooit gekeken. Haha.

Zijn er echt konijnenopvangen die weigeren een konijn te laten adopteren omdat er kinderen zijn?

Wij hebben dat een keer gedaan toen we een teckel wilden kopen. "Nee, want niet geschikt voor kinderen."

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niets doen daar voel ik me zelf niet goed bij. Ik wil niet elke dag een dood jong. Het eerste zag je duidelijk dat het te klein was en zwak. Maar deze was echt een mooie, grote en dikke. Echt zo zonde. Ga straks  het hok aanpassen en de jongen dus voorzichtig verleggen naar iets met rand. En dan hopen dat ze het allemaal halen. Zijn echt al zo'n schone beestjes.

Wie trouwens in Vlaanderen een dierenarts heeft die ECHT het geslacht kan bepalen, laat maar weten want dat heb ik binnenkort nodig voor de kleintjes. Kwestie om de volgende baasjes (en mijzelf) niet weer een nest cadeau te doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, To van de Veluwe zei:

Wortels bevatte suiker en te veel is niet goed. Het lijkt mij dat je beter witlof en andijvie kunt voeren. PAardenbloemblad nog in de buurt? Hier staat ook nog herderstasje. En gras plukken op een plaats waar weinig dieren/mensen komen en lopen?

Ik zou nu geen nieuwe groenten aanwennen en het wel houden bij wat ze gewend is. Witlof is prima in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen hebben we de onderbak van de binnenkooi geplaatst en daarin een onderkant van een kattenreisbakje. Met veel nestmateriaal en handschoenen de resterende 5 jongen in gelegd. Moeder ondertussen voorzien van extra witloof en nu maar duimen dat ze besluiten in hun nest te blijven en dat mama er nog voor wilt zorgen. 

Heb alvast konijnenmelk besteld die er morgen moet zijn. Hoop het niet nodig te hebben maar als bij de dagelijkse check blijkt dat mama konijn dit echt niet ok vond dan heb ik toch iets onmiddelijk in huis. Hopelijk echt niet nodig en besluit ze verder voor haar kroost te zorgen.

Als jullie willen wil ik jullie hier op de hoogte houden van de kleintjes. Hopelijk enkel goed nieuws.

Bedankt om mee te denken!

aangepast door Dorien1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Zeker weten dat we dat allemaal willen. Ik ben er nog verbaasd over dat een konijnenopvang niet wilde koppelen i.v.m. kinderen. Absurd.

Misschien wekte het de indruk dat de konijnen alleen maar voor de kinderen waren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De caviaopvang vroeg daar ook goed over door. Maar in deze situatie wel jammer dat het nu zo is gegaan. Duimen voor de kleintjes! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Dorien1 zei:

Ik lees trouwens op sommige plaatsen op internet dat een mannetje tot 6 weken na castratie nog vruchtbaar kan zijn? Is dat echt??

Nee 2 weken. Het duurt 6 weken voor alle hormonen uit het lijfje zijn, maar na 2 weken zijn ze niet meer vruchtbaar. Maar voor de veiligheid van de jongen kun je de ram het beste apart houden tot de jongen 8 weken zijn.

15 uren geleden, Dorien1 zei:

Wie trouwens in Vlaanderen een dierenarts heeft die ECHT het geslacht kan bepalen, laat maar weten want dat heb ik binnenkort nodig voor de kleintjes. Kwestie om de volgende baasjes (en mijzelf) niet weer een nest cadeau te doen....

Is Nederland een optie? Bijvoorbeeld Bavel, onder Breda?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat. Ik wil je wel even wijzen op de forumregels, van mij mag dit topic best nog even open blijven voor vragen, maar het is niet de bedoeling er een "schattig kijk mijn jonge konijntjes opgroeien" dagboek van te maken.

De regels zijn hier na te lezen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee gesloten en geopend dit topic
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .