Ga naar inhoud

Konijn wordt (te) enthousiast zodra ze de brokjes ruikt


MissThing

Aanbevolen berichten

Fluf is een heel lief en enthousiast voedstertje. Ze is nu zo'n 5,5 maand en samen met een lief rammetje Puk (gecastreerd). Laatste dagen merk ik dat ze behoorlijk enthousiast raken als we de voerbak al open doe. Vooral de voedster. Ze rennen dan rondjes om ons heen. Ik geef dan altijd iets uit mijn hand omdat ik dat leuk vind, maar uit hebberigheid bijt ze dus laatste dagen in mn vinger. Ze doet dit niet expres. Mn zoontje had het ook van het weekend. Soort gulzigheid lijkt het. 

 

Ze hebben voldoende hooi en krijgen genoeg brokjes (Selective).

 

Is er een manier hoe ik dit kan voorkomen? Kinderen worden er een beetje bang van waardoor ze ze niet meer uit hun hand willen laten eten (terwijl we dat juist zo leuk vonden). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkomen kun je het niet. De mijne gebeurt het ook wel eens, doen ze niet expres. Misschien kun je wat grote koekjes (denk aan loops van selective, of de goedkope luzerne sticks van action) geven. Van die van de action mogen ze er maar 1 per dag, maar dat is zo groot dat het konijn ze in ieder geval niet in de vingers kan bijten als ze het vasthouden. Mijn konijnen komen iedere dag trouw brokjes bij me halen, ik geef ze dan eerst de langste staafjes, dat gaat minder snel mis. Na de eerste paar brokjes is inderdaad de grootste honger er wel af. Of ze dan nog bij je komen voor iets lekkers hangt een beetje af van het konijn. Ik zou denk ik voor "gezonde" snoepjes gaan of iets anders wat goed vast te houden is. Het is ook een stukje vertrouwen terugwinnen bij de kinderen. Desnoods met een blad witlof of andijvie.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Desnoods met een blad witlof of andijvie.

Daar dacht ik ook al aan. Ik moet uitkijken als ik lijnzaadbrokjes geef. Ik heb nog die 'ouderwetse' en niet die staafjes. Flo is dan ook geneigd om dat hij zo enthousiast is je vinger mee te pakken. Inderdaad bij SS de lange staafjes geven. Maar ik vind dat hierboven steengoede tips staan. 

Kinderen vinden het leuk om iets te geven en idd een groter iets is dan letterlijk handiger.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen zijn dol op de brokjes, dus op zich is dit niet gek voor konijnen! Aan het enthousiasme waarmee ze op de brokjes afkomen kun je veel zien met betrekking tot de gezondheid van de konijnen 🙂

 

In dit geval zou ik eerst wat brokjes rondstrooien, ze eventjes wat laten eten, en dan pas uit de hand voeren.

 

Vergeet ook niet dat konijnen niet zien wat er recht voor hun zit. Ze ruiken het eten en happen zonder te zien waar precies 😄 Ze hebben een blinde vlek voor hun neus namelijk, omdat de ogen aan de zijkant zitten.  Een beetje zoals kinderen voor koningsdag met een blinddoek moeten koekhappen, dat is wat jouw konijnen doen als ze brokjes uit een hand moeten eten.

  • Haha 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .