Ga naar inhoud

Loslopende katten

Evee
 Delen

Loslopende katten  

22 leden hebben gestemd

1. 1. Vind jij dat katten los mogen lopen?

• Ja
      5
    • Nee
      17

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 meningen over het loslopen van katten. In een woonwijk zou ik zeggen nee maar op de buiten ja.

Mijn 2 katten komen wel buiten. Hoewel je Ukkie niet kan meetellen want die is heel bang en blijft uitsluitend in de tuin. Dizzy zit hoofdzakelijk in de tuin maar loopt ook wel de weilanden achter ons huis in en komt soms bij de buren maar die vinden het leuk (zeggen ze toch) Poepen doet hij binnen want die komt braaf naar binnen, gaat naar de kattenbak en gaat daarna weer naar buiten. 

's nachts zou ik ze nooit buiten laten.

Als wij nu zouden verhuizen naar een woonwijk zou ik wel een probleem hebben. Ukkie kan ik binnen houden maar Dizzy niet. Een kat die al jaren buiten komt kun je niet in 1x binnen houden. Je kan een ren maken maar dat is toch niet te vergelijken voor een kat met vrij in de weilanden spelen / speuren.

Helaas komt hij soms wel met een muis thuis 😞 Vogels gelukkig niet. (een belletje krijgt hij niet want ik ben doodsbang dat hij ergens achter blijft hangen)

Ik zou iig nooit willen dat een ander last heeft van mijn kat, dan zou ik toch een oplossing moeten verzinnen. (een megagrote ren in de tuin??) Maar gelukkig sta ik niet voor dat dilemma en hopelijk blijft dat zo. 

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-11-2022 om 19:24, Evee zei:

Een bandje met belletje is dus niet echt de beste oplossing. 

Ik heb ook wel eens in een kattenboek gelezen dat een belletje niet altijd helpt om geen vogels te vangen. Een kat kan doodstil zitten en dan is er geen belletje te horen en als hij dan springt is het al te laat. Weg vogel. Ik ben blij dat onze kat waarschijnlijk vegetariër is want ik heb hem nog nooit met iets zien lopen of vangen. is hij denk ik te lui voor. Is vaak binnen. En 's nachts altijd. We wonen buitenaf dus hier zijn geen problemen. Het is dat hij aan is komen lopen en daarom mocht blijven maar anders zouden we denk ik geen kat hebben.

Moeilijk om te stemmen. Als ik in een dorp/stad zou wonen zou ik NEE stemmen. Buitenaf stem ik voor JA.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Buitenaf stem ik voor JA

Buitenaf vind ik het ook nog wel iiiieeetsje anders. Al wil je daar ook niet dat een kat alle vogeltjes opeet. En mijn ouders wonen bijvoorbeeld echt wel buitenaf, maar de kat van de buren kan natuurlijk ook gewoon bij hen in de tuin komen. En als ze Tex dan een keer tegenkomt... Niet ondenkbaar dat een van de twee schade heeft. Wil je toch ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is buitenaf dan volgens jullie? Ik woon in een dorp met 1000 inwoners, is dat buitenaf? Want hier is ook gewoon katten overlast. En veel ongechipte, ongecastreerde, volop fokkende zwerfkatten op het platteland hier. Die toch ook gewoon schade doen aan de natuur om hun voedsel bij elkaar te zoeken. Is buitenaf in een dorp of is buitenaf als je een boerderij in de polder hebt?

Ik denk ergens dat het probleem al een deel mindert als mensen verplicht katten die buitenkomen moeten castreren & chippen. Dan is de drempel om veel katten te nemen en maar een beetje te laten zwerven al een stuk hoger.  Over het algemeen zijn dat namelijk de katten waar je de meeste last van hebt. Er zitten hier jaarlijks misschien 10 a 20 honden in de lokale dierenasiels op zoek naar een nieuw huisje, maar zeker wel 300 katten, waarvan 100+ kittens. Dat is per asiel hier he?

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de buiten is voor mij in de polder of een gehucht met een paar huizen. Een dorp met 1000 inwonders is voor mij niet op de buiten. Ik woon aan de rand van een gehucht, het op 1 na laatste huis van de "straat". De paar huizen in de buurt staan ver weg en schuin achter ons huis beginnen de weilanden. 

Ik ben ook voor het verplicht castreren en chippen. Ik snap sowieso niet waarom je je kat niet zou laten castreren (ongeacht of ze buiten komen of niet) Zelfs fokkers mogen ze van mij aan banden leggen en ik heb ook geen begrip voor mensen die een kat bij een fokker halen. De asiels en opvangen puilen uit, er is een groot overschot aan katten, waarom dan die fokkers in stand houden? Omdat je een bepaald ras wilt of omdat je een kitten wilt? Is een huis-tuin en keukenkat dan niet goed genoeg en kittens worden ook groot. Ik kan me daar zo boos om maken!!!

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee voor katten snap ik het ook niet goed. Er zijn er zo verschrikkelijk veel die een huisje zoeken.

De paar raskatten die hier in het dorp zijn wonen over het algemeen wel binnen of in een tuin / ren. Daar heb je dus eigenlijk geen last van. Dus de mensen die er aan beginnen, lijken daar wel bewuster mee bezig te zijn. Hoewel dat misschien eerder is om een dure raskat te beschermen dan vanuit het punt om overlast / schade aan natuur te beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Evee zei:

Wat is buitenaf dan volgens jullie? Ik woon in een dorp met 1000 inwoners, is dat buitenaf? Want hier is ook gewoon katten overlast. En veel ongechipte, ongecastreerde, volop fokkende zwerfkatten op het platteland hier. Die toch ook gewoon schade doen aan de natuur om hun voedsel bij elkaar te zoeken. Is buitenaf in een dorp of is buitenaf als je een boerderij in de polder hebt?

Ik denk ergens dat het probleem al een deel mindert als mensen verplicht katten die buitenkomen moeten castreren & chippen. Dan is de drempel om veel katten te nemen en maar een beetje te laten zwerven al een stuk hoger.  Over het algemeen zijn dat namelijk de katten waar je de meeste last van hebt. Er zitten hier jaarlijks misschien 10 a 20 honden in de lokale dierenasiels op zoek naar een nieuw huisje, maar zeker wel 300 katten, waarvan 100+ kittens. Dat is per asiel hier he?

Een dorp van 1000 inwoners vind ik niet onder buitenaf vallen. Eerder wat @Newby1981 zei:

40 minuten geleden, Newby1981 zei:

Op de buiten is voor mij in de polder of een gehucht met een paar huizen. Een dorp met 1000 inwonders is voor mij niet op de buiten. Ik woon aan de rand van een gehucht, het op 1 na laatste huis van de "straat". De paar huizen in de buurt staan ver weg en schuin achter ons huis beginnen de weilanden.

Ik vind overigens niet dat buitengebied = per se geschikt voor buitenkat. En een woonwijk zou in principe ook moeten kunnen, als de hele buurt het ermee eens zou zijn en er weinig andere katten zijn. De kans dat dat het geval is, is alleen zeer klein 😉. Belangrijkste vind ik toch dat anderen geen last van jouw huisdier hebben. Natuur staat op nr. 2, ik vind niet dat een kat de kans moet krijgen allerlei vogels te vangen als er thuis een etensbakje klaarstaat. In de praktijk is dat alleen vrij lastig te voorkomen. Dat belletjes gevaarlijk zijn, wist ik niet. Hier geldt overigens juist andersom, de vogels dagen de kat vaak juist uit. Ze vliegen tot vlak voor de kat, en als de kat uithaalt fladderen ze gauw een stukje achteruit 🤣. Om vervolgens weer vlak voor de kat te gaan zitten. Uiteindelijk is het meestal de kat die het zat wordt en wegloopt. Als je goed naar de vogels kijkt, zijn ze eigenlijk verbazingwekkend slim. Zeker de eksters. Ook ik ben voor verplicht chippen en castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn ook niet de eksters die gevangen worden. Dat zijn inderdaad brutale krengen. Maar juist de kleine vogeltjes waar er steeds minder van zijn. Roodborstjes, merels, koolmeesjes, soms ook nog wel lijsters. Die zijn niet brutaal en dagen zeker niet uit. Ik denk dat ik het stuk natuur misschien wel belangrijker vind dan mijn eigen irritatie. Of een gedeelde eerste plaats 🤔

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn best veel vogels en andere dieren die "aanval is de beste verdediging" als methode hebben tegen roofdieren. Eksters zijn inderdaad zeer brutaal. Van die hordes kauwtjes ook trouwens! Daar zijn katten bang voor. Het zijn inderdaad meer de zangvogeltjes die prooi worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij ons jaren geleden bezig gingen houden met de vraag of we een huisdier zouden willen en zo ja welk dier dan bij ons zou passen waren er vrij snel uit dat het sowieso geen kat zou worden. Ik vindt dat een kat lekker naar buiten zou moeten kunnen en niet opgesloten zou moeten worden in huis of in een katten ren. In de woonwijk waar wij wonen kan ik dat een kat niet bieden zonder dat hij overlast veroorzaakt in de buurt. Ik zou het super zielig vinden als mijn kat steeds weggejaagd zou worden terwijl hij geen besef heeft van wat hij fout doet. In deze keuze speelt voor mij heel erg mee dat we vroeger toen ik een jaar of 12 was op een gegeven moment 21 katten hadden in een simpele eengezinswoning in een normale straat. We zijn begonnen met 2 katten waarvan bleek dat er 1 een poes was toen ze zwanger werd. Mijn ouders hadden geen geld voor de dierenarts en zo kon het helemaal uit de hand lopen. Ik heb zoveel gehuild omdat we de katten niet konden geven wat ze nodig hadden.

Daar heb ik besloten dat dit bij mij nooit zou gebeuren.

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Mississippi zei:

n mijn ouders wonen bijvoorbeeld echt wel buitenaf, maar de kat van de buren kan natuurlijk ook gewoon bij hen in de tuin komen.

Wij wonen allemaal een eind bij elkaar vandaan. Wij hebben een weiland waar we hem regelmatig zien lopen. Bij de buren komt hij niet. Wel de kat van buren elders zie ik wel eens water drinken uit onze vijver. Onze kat is een gecastreerde kater en heeft ook kennelijk geen behoefte aan lange afstanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Evee zei:

Wat is buitenaf dan volgens jullie?

Wij hebben geen naaste buren. Die wonen een eind verder. We hebben een keer een zwerfkat gevangen en naar het asiel gebracht. Wat een venijnig beest was het. Vokomen verwilderd. Hij is gecastreerd en een paar weken later werd hij voor ons huis weer uitgezet. De volgende keer geef ik wel een ander adres op. Hahahaha. 😉 Hier hebben we niet echt last van katten, meer van blaffende honden in de verte maar dat is ook af en toe. Er zit steeds een paar honderd meter tussen ons en de buren. Er loopt hier nog wel een zwerfkat rond. Maar hebben we geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag alweer dikke kattendrollen in de voortuin liggen. Ik ben dat zo zat! Het gras zit ook altijd onder, lekker als dat in de maaier komt, of dat je er in trapt met over het gras lopen. Huisdieren mogen een ander geen hinder geven, staat in de APV's. Dus feitelijk zouden de kattenbaasjes de stront achter hun kat op moeten ruimen en mogen die beesten de natuur ook niet verstoren. Maar omdat half Nederland aan de katten is, stoot het op teveel weerstand om er ooit iets aan te doen. Wat mij betreft inderdaad verplichte castratie van poes en kat. Van mij mogen ze ook verplichten tot binnen eigen erf houden. Want in dat geval kun je dus alle loslopende katten vangen en als ze ook nog eens verplicht gechipt moeten worden kun je de eigenaar een boete opleggen als dat beest buiten de erfgrens komt.

Ineens zit ik me te bedenken, stel nou dat je alle katten verplicht een zender om doet die uit te lezen is door de gemeente (waar je dan je kat moet registreren), dan zouden mensen kunnen klagen over kattenoverlast en is terug te vinden van wie die kat is en kan die persoon daar op aangesproken worden. Maar dat is in het geval dat katten nog vrij rond zouden mogen lopen, dat zie ik liever niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze tuin hoort bij het territorium van 2 tijgertjes, lieve katten die vooral slapen onder onze struiken en het kattenkruid knuffelen. Drie jaar terug was de voortuin een zandvlakte en kattenbak, nu volledig aangeplant en geen poep meer te vinden. In overleg met de eigenaar hebben we ook een tijdje hun koffieprut in onze voortuin gestrooid om de aanplant te beschermen (wij drinken geen koffie). We weten niet precies waarom de katten zo veranderd zijn qua gedrag, maar het is erg prettig. Ze kijken niet om naar de konijnen en sinds de konijnen aan de andere schutting wonen lopen ze zelfs niet meer over dat stuk schutting heen. Oftewel deze geholpen kat en poes zijn prima buurtgenootjes en de baasjes checken ook een paar keer per jaar of we nog akkoord zijn met de katten.

Ik heb vooral een hekel aan katten met vlooien... Er is een krolse kat die een keer in de panelenren van de konijnen is gaan zitten poepen, bah... En die had een week lang ons terras uitgekozen als beste plek om de straat te knuffelen. Toen ik daar onkruid weg ging halen sprongen de vlooien alle kanten op. Echt jakkes... Die kat heeft wel een emmertje water in zn richting gekregen (wel mis want ik kan niet gooien). Daarna gelukkig nooit meer gezien. als dat niet had geholpen had ik wel andere maatregelen genomen, al was het maar een vlooien iets voor de kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Eefje zei:

Roodborstjes, merels, koolmeesjes, soms ook nog wel lijsters.

Ik vind het zo triest dat die hier meer doodgaan door tegen de ruiten te vliegen dan door onze kat. Ik hou in mijn hart niet van katten. Maar wat moet je met een zwerver en ik had gehoopt dat hij muizen zou vangen. Mooi niet. Wij hebben overal vogels op de ruiten en dan nog dode vogels. Deze week nog een merel. Dan baal ik maar wat moet ik? Toen we net de ren hadden met achterin een klein raam lagen er drie dood bij dat raam. Ook daar vogels op geplakt en daar komt het niet meer voor. Helaas wel bij de huiskamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ook buitenaf in een boerderij, maar heb echt nooit dode vogels doordat ze tegen de ramen vliegen.

Overigens vond ik dit ook een gevaarlijke discussie en wist ik niet zo goed hoe ik mijn mening moest verwoorden, maar er waren al aardig wat anderen mij voor 🙂

Ik zie katten eerlijk gezegd ook liever niet buiten. Een derde moet geen last hebben van dieren die iemand wil. Ik hoef zelf ook geen katten. We hebben een boerderijkat overwogen, maar ons terrein is niet volledig te omheinen en af te dekken, dus dan maar niet. Vind dat altijd zo bijzonder als mensen verkondigen dat hun kat niet bij de buren komt. Heb je hem de hele dag gevolgd? Getraceerd? Of heb je het hem gevraagd? Ook het "mijn kat pakt geen vogeltjes". De kat brengt echt niet elk gevangen diertje thuis, dus hoe kun je daar zo zeker van zijn? 

Overigens denk ik er in buitengebied niet anders over. Daar wordt juist harder gereden door auto's, veel meer landbouwverkeer en veel meer wilde dieren die ze kunnen pakken. Ook al zitten je buren een paar weilanden verderop: Die steekt een kat die rondstruint rustig over hoor. Dus daar hebben buren net zoveel last van loslopende katten, of er nu 1 of 200 meter afstand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Deeskuh88 zei:

Ik woon ook buitenaf in een boerderij, maar heb echt nooit dode vogels doordat ze tegen de ramen vliegen.

Dan zullen jouw ramen anders zitten. Bij ons zitten twee grote ramen tegenover elkaar. Dus denken ze dat door kunnen vliegen. We zitten rondom in de bomen. Het hangt dus erg van (naaste) buren of ze onze kat wel eens zien. Nee, die zien we nooit. Ik denk dat ons terrein groot genoeg is en hij houdt niet van vreemden. Als we visite hebben, blijft hij altijd weg. Dus zal ook te bang zijn. Het is ook een kat die niets van kinderen moet hebben. Je weet nooit wat een zwerver allemaal meegemaakt heeft. Voor ons is hij heel best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Vind dat altijd zo bijzonder als mensen verkondigen dat hun kat niet bij de buren komt. Heb je hem de hele dag gevolgd? Getraceerd? Of heb je het hem gevraagd?

Haha ja inderdaad. Ik zorg wel eens voor de kat van de buren (ik hou dus opzich wel van katten en het is een lief beest 😅) en de eerste keer zei de buurvrouw ja de kattenbak hoef je in die paar dagen niet te verschonen want daar poept hij toch nooit op. Toen dacht ik dat klopt dat doet ie bij mijn andere buren in de voortuin waardoor het de helft van de tijd stinkt als de ziekte bij mijn voordeur 😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger ben ik vrijwilliger geweest bij een kinderboerderij. Op de eerste dag at er een geit een boterhamzakje dat de weide ingewaaid was, die was dus dood daardoor. Ze eten inderdaad alles, soms met grote gevolgen. 

@Deeskuh88 je kozijnen opeten is wat minder leuk! Is het van je huis of een schuur? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe valt dat 'alleseter' zijn van geiten me erg mee. Ze zijn juist enorm kieskeurig. Ze proeven wel alles, maar laten het meeste liggen. Zelfs hooi wat op de grond heeft gelegen is bah. Die twee zijn de grootste verspillers ooit. Met voer moet je wel oppassen, want als ze meelopen de kippenschuur in, staan ze rustig achter je rug de kippenvoerbak leeg te eten. Legkorrel, maar ze zijn er nog geen eieren van gaan leggen 😄

En hout knagen ze graag aan. Het is gelukkig van de schuur. Het huis heeft kunststof kozijnen. Als het goed is, gaat mijn neefje een keer zodra hij weer tijd heeft, nieuwe kozijnen voor onze schuur maken. En die kozijnen die bij de geiten komen, worden dan afgezet met een ijzeren hoekprofiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .