Ga naar inhoud

Loslopende katten

Evee

Loslopende katten  

23 leden hebben gestemd

1. 1. Vind jij dat katten los mogen lopen?

• Ja
      5
    • Nee
      18

Aanbevolen berichten

Volgens mij kwam dit onderwerp inmiddels in twee andere topics voorbij, dus tijd voor een eigen topic over het onderwerp. 

Aan de ene kant mensen die vinden dat katten in alle vrijheid los mogen lopen. Omdat dit al lange tijd zo is, omdat katten het gewend zijn en/of omdat ze katten die vrijheid gunnen. 

Aan de andere kant mensen die vinden dat katten geen overlast mogen veroorzaken bij anderen of schade aan de natuur. Geen kattenpoep of pies in andermans tuin, geen insecten en vogeltjes die gedood worden. Geen konijnen, vijvervissen duiven of volierevogels die lastig gevallen worden of zelfs opgegeten worden door katten. Loslopen zou dan dus beperkt moeten zijn tot eigen tuin, kattenren, balkon, aan een lijntje, in beperkte vrijheid dus. 

Bij deze dus een eigen topic, met poll.

Wat vind jij? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oh oh, dit is een topic wat erom vraagt om uit de hand te lopen 😂

Ik ben voor katten binnen of alleen in eigen tuin. Waarom is het normaal dat het huisdier van de buren wel in mijn tuin mag poepen en mijn schutting mag vernielen terwijl mijn huisdier dat bij hen niet mag? Om nog maar te zwijgen over de schade aan de natuur inderdaad, of de pets (en daarop volgende hartverzakking) die mijn hond krijgt als ie gewoon braaf rustig langs een struikje loopt. Als iets een huisdier is en het beweegt zich vrij door de openbare ruimte, hoort het onder toezicht te staan van een eigenaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Ik ben zelf ook een kattenbaasje, maar mijn katten zijn nooit buiten mijn eigen tuin gekomen. Je kan een kat best een bepaalde mate van vrijheid geven, zonder overlast te veroorzaken.

Ik snap dat het van oudsher op een bepaalde manier is gegaan en mensen eigenlijk standaard verzet hebben tegen dingen die veranderingen. Ik ben geloof ik toch wel echt dierenliefhebber 😉 Maar ik heb zelf echt overlast van kattenstront in mijn voortuin en stinkende kattenpies bij de voordeur. En dat is echt niet van mijn eigen kat.  Ik vraag mij dus wel af of in de wereld die we nu hebben, met hoe dichtbevolkt Nederland is, hoeveel druk er is op de balans in de natuur, of het nog wel kan op deze manier. Maar misschien is dat meer een discussie voor het overige dierenforum.

Ik dacht ik citeer mijzelf even, net zo handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nee gestemd. Hoewel ik het de katten gun, ben ik het eens met Missisippi. Nederland is maar een klein land met in verhouding heel veel katten als huisdier. Het zijn roofdieren en ze brengen schade aan de natuur aan. En waarom zouden we katten wel los mogen laten lopen en honden niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben katten, en ik ben het er volledig mee eens dat ze niet los moeten lopen. Voor hun eigen veiligheid (aanrijdingen, kwijtraken) en vanwege de overlast die ze kunnen geven. Onze katten komen alleen in huis en in de goed afgezette tuin. Vinden ze prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Voor de duidelijkheid: uit de hand lopen is echt niet de bedoeling! Discussies voeren op een onderwerp kan zonder elkaar te kwetsen. 

Uitleg over wat wel en niet mag, staat hier:

Haha maar met zo’n discussie is dat wel de kat op het spek binden 😉 om maar een toepasselijke woordspeling te gebruiken

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Okki zei:

Wij hebben katten, en ik ben het er volledig mee eens dat ze niet los moeten lopen. Voor hun eigen veiligheid (aanrijdingen, kwijtraken) en vanwege de overlast die ze kunnen geven. Onze katten komen alleen in huis en in de goed afgezette tuin. Vinden ze prima.

Ik las in het andere topic als belangrijkste argument om katten wél los te laten lopen, dat dat fijn/mooi/goed voor ze is. Omdat ik een chipreader heb word ik regelmatig getagd in lokale vermist/gevonden groepen, gelukkig vaak voor levende katten (die overigens vaak niet gechipt zijn...) maar ik heb er ook al een aantal dood van de weg kunnen schrapen. Daarnaast gaat men er ook heel makkelijk aan voorbij dat het voor katten best wel moeilijk kan zijn om hun territorium te delen, in de gemiddelde woonwijk wonen gewoon echt teveel katten - op een te klein oppervlakte - die elkaar flink het leven zuur maken. Ik kan zoveel voorbeelden noemen van katten die daar enorm veel stress van hebben en/of zelfs gewond raken. Nou, echt leuk voor de kat hoor!

Je zou ook eens het woord 'kat' door 'hond' moeten vervangen, dan is de wereld opeens te klein. Ik denk dat het fenomeen loslopende kat zoals we dat nu kennen zijn uiterste houdbaarheidsdatum wel dichterbij ziet komen nu en ik ben daar persoonlijk erg blij mee.

aangepast door Dollie
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Dollie zei:

Ik kan zoveel voorbeelden noemen van katten die daar enorm veel stress van hebben en/of zelfs gewond raken. Nou, echt leuk voor de kat hoor!

Ja dat is hier achter in het steegje ook regelmatig te doen. De kat van de buren zit vaak voor de voordeur te sippen (en mauwt mij tegenwoordig ook vaak aan omdat hij weet dat ik een sleutel heb) omdat hij vanwege gevecht en concurrentie niet bij z'n kattenluik durft te komen.

1 uur geleden, Okki zei:

Wij hebben katten, en ik ben het er volledig mee eens dat ze niet los moeten lopen. Voor hun eigen veiligheid (aanrijdingen, kwijtraken) 

Ja los van alle argumenten verder. Ik zou dit als eigenaar zooooo afschuwelijk vinden. Ik snap niet dat mensen daar tegen kunnen.

21 minuten geleden, Dollie zei:

Je zou ook eens het woord 'kat' door 'hond' moeten vervangen, dan is de wereld opeens te klein.

Dat ja. Ik betaal belasting, ik krijg een boete als ik geen poep opruim, als mijn aangelijnde hond een keer een kat pakt dan ben ík verantwoordelijk... Ik vind het wel gezegend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Dollie zei:

Je zou ook eens het woord 'kat' door 'hond' moeten vervangen, dan is de wereld opeens te klein. Ik denk dat het fenomeen loslopende kat zoals we dat nu kennen zijn uiterste houdbaarheidsdatum wel dichterbij ziet komen nu en ik ben daar persoonlijk erg blij mee.

Dat is wat ik bedoelde maar jij verwoordt het beter 🙂

De Poll stemt alvast hoopvol in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lopen veel te veel katten op straat. Als je je dieren niet in huis of op je erf kunt houden moet je ze niet als huisdier nemen, is mijn mening. Honden lijn je toch ook aan als je met ze over straat gaat lopen? Tenminste, normale mensen doen dat wel. Waarom katten wel vrij rond mogen lopen is me een raadsel, ze maken veel meer stuk dan dat ze een functie hebben. Het zijn exoten en mogen volgens de Europese regels dus eigenlijk helemaal niet vrij rondlopen. Maar het is te moeilijk om het in de wet te implementeren omdat er teveel katten zijn. Vicieuze cirkel dus.

Eens met het verhaal van territorium, het is echt niet meer houdbaar. Hier in de staat wonen echt giga veel katten 😞 Maar een territorium is groter dan dat, ze lopen allemaal hun eigen rondjes en af en toe komen ze elkaar tegen en dan is het "feest". Wat me ook opvalt is dat best veel baasjes niet eens weten dat je de kattenbak in de restcontainer moet legen en niet in de groene. Dat geldt overigens ook voor hondenpoep, konijnenpoep mag wel in de groene hoor, voor mensen in paniek raken 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Mississippi zei:

Ja los van alle argumenten verder. Ik zou dit als eigenaar zooooo afschuwelijk vinden. Ik snap niet dat mensen daar tegen kunnen

Wij zijn ooit een kat kwijtgeraakt, hij was nog maar één jaar oud. 's Morgens ging hij op pad, nooit meer thuis gekomen. Dat wil ik dus nooit meer. Het is inmiddels 27 jaar geleden en ik denk er nóg regelmatig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen mogen doorgaans niet zomaar elkaars tuin in komen wandelen. Hebben de mensen kinderen, dan moeten ze die kinderen ook leren niet zomaar in andermans tuin te komen. Datzelfde geldt voor huisdieren: Ik snap dat de kat geen bordjes kan lezen, maar daarom is de eigenaar verantwoordelijk dat de kat toch wegblijft uit de tuin van anderen. Stel je voor dat we onze konijnen los door de wijk lieten lopen: overal kale en overhoop gegraven gazonnen, keutels overal, planten aangeknabbeld, dat zou een bende worden. Elke dag wordt er uren moeite gestoken in de hond ook, wij moeten 2 uur per dag, weer of niet, met de hond op pad, keurig aangelijnd omdat onze hond niet met andere honden overweg kan en jachtinstinct heeft. Je steekt er ook tijd voor uit om de hond te vermaken en hem te trainen, je kroelt en speelt met hem. Het kost geld en ruimte om de hond zijn eigen mand en speelgoed te geven. Eten kost ook veel geld, hij heeft niet de kans zijn eigen maaltje te vangen. Je zorgt dat hij niet bij anderen in de tuin poept omdat dat ronduit asociaal is en ook op andere plekken ruim je het op, ook niet het leukste werkje. Was allemaal opgelost als hij los in de wijk liep, hij kon zelf zijn snacks vangen, zichzelf vermaken, met stokken spelen, poepen waar hij dat wilde (want wie kan bewijzen dat het jouw hond was?), het gewoon uitvechten met de andere honden (dierenartskosten mag het andere baasje uiteraard zelf betalen), zichzelf uitlaten. Maar wat een zooitje zou het worden. Je brengt je huisdier ook in gevaar; hij kan onder een auto komen, gewond raken tijdens gevechten met soortgenoten. Je stelt je huisdier ook bloot aan vervelende ervaringen, bekers water over zich heen etc. Ik was als kind ook echt als de dood voor katten. Ik heb vaak genoeg alles laten vallen wat ik vast had en het in doodsangst op een lopen gezet, net zolang gerend tot ik echt niet meer kon. Of ik bleef urenlang in de kou wachten omdat een kat in de buurt van de deur zat. Ik kan me herinneren dat ik een keer in een boom was geklommen en een kat erachteraan kwam. Wat heb ik geschreeuwd en gehuild. En de halve straat had katten... Inmiddels ben ik over die angst heen, maar ik zal echt niet het enige kind geweest zijn wat bang voor katten is. In een woonwijk vind ik het gewoon asociaal om een kat los te laten rondlopen. Woon je nou op een grote boerderij in het buitengebied, met niemand in de buurt, dan wordt het een ander verhaal.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Ze schijten in mijn tuin, vallen mijn hond aan op straat, trekken de vuilniszakken kapot en verspreiden het afval over straat, ze vreten veel te veel vogels op en vast ook andere diertjes die het laatste beetje natuur vormen dat we hebben hier in de stad. En ik hoor ze heel vaak ruzie maken, vooral snachts, wat een enorme herrie geeft. Moet niet proberen om mijn hond snachts buiten te laten blaffen. Maar dat geruzie lijkt me ook geen feest voor de katten zelf. 

Als je je kat dan toch buiten wilt laten rondrausen, doe dan op zijn minst een belletje om. Maar van alle katten hier in de buurt, en dat zijn er veel, heeft er werkelijk niet 1 een belletje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandjes (die nodig zijn voor belletjes) zijn voor katten best gevaarlijk, ze hangen zichzelf er in op als er geen rek in zit. Nou zijn er veel bandjes die dan open springen of wel een stuk elastisch zijn, maar die verliezen ze daardoor snel. Een bandje met belletje is dus niet echt de beste oplossing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Eefje zei:

Nee. Ze schijten in mijn tuin, vallen mijn hond aan op straat, trekken de vuilniszakken kapot en verspreiden het afval over straat, ze vreten veel te veel vogels op en vast ook andere diertjes die het laatste beetje natuur vormen dat we hebben hier in de stad. En ik hoor ze heel vaak ruzie maken, vooral snachts, wat een enorme herrie geeft. Moet niet proberen om mijn hond snachts buiten te laten blaffen. Maar dat geruzie lijkt me ook geen feest voor de katten zelf. 

Als je je kat dan toch buiten wilt laten rondrausen, doe dan op zijn minst een belletje om. Maar van alle katten hier in de buurt, en dat zijn er veel, heeft er werkelijk niet 1 een belletje. 

Dit is een vrij goede samenvatting 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog thuis woonde, hadden we veel last van krolse katten. Die maken echt een hoop kabaal, bij voorkeur midden in de nacht lijkt het. En iedereen had een kat behalve wij, dus onze tuin was oorlogsgebied. Er is zelfs een keer een krolse kat in mijn (slaap)kamer geklommen waar dat beest mijn hele kamer heeft onder gepist. En geen gewone pis, echt van die extreem stinkende krolse katten pis 😣 Resultaat: al het beddengoed kon de prullenbak in en het behang moest van de muur omdat de stank ondraaglijk was. Dat vergeet ik echt nooit meer!

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van je dieren houdt, zorg je dat ze veilig zijn en laat je ze niet zonder toezicht maar wat rondstruinen. In de eerste plaats voor hun veiligheid, maar ook omdat je niet wilt dat buren last van ze hebben en ze vervolgens met haat bejegenen. Als je aan een huisdier begint, bedenk je eerst of je aan de basisbehoeften van dat dier kunt voldoen. Als een kat een jachtgebied nodig heeft, bedenk dan of je dat kunt bieden. De meeste mensen hebben geen hele grote tuin maar denken dan; hé, de buren hebben toch wel tuinen! Met zo’n mentaliteit zou ik ook wel bijvoorbeeld een paar geitjes kunnen aanschaffen. Oké, mijn tuin is niet groot genoeg, maar hé, de buren hebben toch tuinen! Zou een mooie boel worden denk ik.

Bij ons in de buurt lopen best veel van die sneue katten die overal worden weggejaagd. Hier wonen veel vogelliefhebbers en mensen met (moes)tuinen. Katten zijn daar echt niet gewenst. Als je buren spreekt, dan ergert eigenlijk iedereen zich aan loslopende katten. De buurman van 3 huizen verderop adviseerde zelf om maar een stuk hout achter zijn kat aan te gooien als hij in onze tuin kwam…
En zou je trouwens alle kosten die je maakt om je tuin katvrij te maken kunnen declareren bij de eigenaar?

Mijn eigen katten verbleven uitsluitend in mijn huis en mijn tuin. En ja, dan moet je bij een energieke kat wel aan de bak! Ik heb vele kilometers door huis en tuin gelopen met een touwtje achter mij aan slepend met daaraan een veertje o.i.d. om mijn katten te vermaken. En de kattenpoep moest ik zelf, ruim 20 jaar lang, elke dag opruimen, net als de poep van mijn honden en konijnen trouwens.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mississippi zei:

Dat ja. Ik betaal belasting, ik krijg een boete als ik geen poep opruim, als mijn aangelijnde hond een keer een kat pakt dan ben ík verantwoordelijk... Ik vind het wel gezegend.

Precies dit! Nu zou Ollie niet zo snel een kat pakken omdat ze bijna allemaal groter zijn dan hij, maar ik loop netjes de poep van mijn hond op te ruimen, probeer hem te leren dat hij niet in de tuinen van andere mensen mag, terwijl de katten in de buurt wel tegen mijn voordeur mogen piesen en in mijn tuin mogen poepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Bammyflurry zei:

Met zo’n mentaliteit zou ik ook wel bijvoorbeeld een paar geitjes kunnen aanschaffen. Oké, mijn tuin is niet groot genoeg, maar hé, de buren hebben toch tuinen! Zou een mooie boel worden denk ik.

Hahaha misschien is dat wel het enige waarvan ik het niet erg zou vinden als de buren dat in mijn tuin zouden zetten 🤔😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, aan het eind van de straat heeft een stel 2 geiten gekregen voor hun trouwdag, en die blèren echt verschrikkelijk. Hard en veel. Misschien missen ze een kudde? Geen idee, maar ze zitten er nu al maanden en nog hoor ik ze dagelijks. Het zijn jonge dwerggeitjes volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .