Fiene_ Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 Hallo, ik zit op de opleiding dierverzorging. En voor school moet ik voor een opdracht naar een dieren keuring. ik woon zelf in Zeeland. Weten jullie leuke keuringen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Ik ben vroeger wel eens naar keuringen en shows geweest, maar om nou te zeggen dat het echt leuk is? Nee. Het is een vreselijk verouderde manier van konijnen houden en veel gestreste dieren, kleine kooitjes en sterk het gevoel dat de konijnen een ding zijn, handelswaar, alsof je je mooist gekweekte groenten tentoonstelt in plaats van een levend wezen. Als je het mij vraagt niet meer van deze tijd. Maar helaas vallen de meeste opleidingen dierverzorging wat betreft de lesstof ook in die categorie. Het past dus wel dat dit een schoolopdracht is. Ik heb dus geen advies voor je. Op de website van kleindierliefhebbers zullen vast wel shows staan, ook in zeeland. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 (aangepast) Ik heb pas een paar nieuwsberichten in de PZC gelezen over zulke tentoonstellingen, één met o.a. konijnen en een paar met vogels, beide in Zeeuws-Vlaanderen. Maar die zijn dus al geweest. En ik word er ook totaal niet blij van, maar als het moet voor school...Ik begrijp uit die berichten gelukkig wel dat de jeugd er niet meer voor te porren is, dus hopelijk is het een aflopende zaak met die shows en keuringen. https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/de-allermooiste-konijnen-en-duiven-uit-de-regio-waren-te-bewonderen-in-axel~a0e2ed1d/ https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/in-terneuzen-klinkt-deze-week-getsjilp-en-gekwetter-uit-honderden-snaveltjes~ab43da94/ https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/de-nachtegaal-kan-het-nog-uitzingen-maar-toekomst-vogelclubs-is-somber-jongeren-hebben-weinig-met-vogels~a43d00aa5/ 27 november 2022 aangepast door Okki Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties. Misschien is het goed om het op school te hebben over wat je ziet op een show en over dierenwelzijn. Maar hopelijk wordt daar op je school in dit kader ook juist wel aandacht aan besteed. Het is niet meer van deze tijd. Mijn zus heeft een aantal jaren konijnen gefokt en werd daarvoor lid van een kleindiervereniging. Dat moet, want anders kun je je konijnen niet laten tatoeëren (wat overigens ook niet meer van deze tijd is, maar chippen is 'duur') en zonder nummers in de oren kun je niet inschrijven voor een show. Hoe mijn zus met haar dieren omging vond men maar overdreven. 'Verkeerd' getekende konijnen houden? Konijnen waar je niet (meer) mee fokt houden? Dat vond men maar raar. Menig keer kreeg ze te horen dat ze die beter kon 'opruimen'. Ook hoe men de dieren op shows hanteerde deed niet vermoeden dat men te maken had met een levend dier. Het was meer een voorwerp wat bekeken werd. Inmiddels fokt zij niet meer (ben ik sowieso erg blij mee😬) want zij voelde zich een eenling bij die vereniging. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Je vraagt het op een konijnenforum, maar je schrijft dat je naar een dierenkeuring moet voor school dus kunnen we niet iets voor je bedenken wat minder dieronvriendelijk is dan konijnenkeuringen? Dan kun je in je verslag/werkstuk aangeven waarom je voor die minst slechte keuze bent gegaan. Dan sla je 2 vliegen in één klap: je hebt voldaan aan de opdracht én je geeft redenen waarom de keuringen van andere dieren nóg dieronvriendelijker zijn. Hondenshows zijn ook niet zo hondvriendelijk, maar (show)honden zijn hopelijk gewend aan mensen dicht om zich heen, aan lopen aan de lijn, aan handen overal op hun lijf in hun dagelijks leven. Niet dat ze het altijd zo fijn vinden op shows, hoor. Ook op hondenshows zie je een heleboel stress bij de dieren (bij de mensen ook, maar die kiezen er zelf voor, eigen schuld, dikke bult). Dus zou voor de honden de stress minder zijn dan voor vogels, konijnen, knaagdieren, katten, reptielen, vee...? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 In een opvang worden dieren ook "gekeurd" voordat ze geplaatst worden, zeker als dieren medische klachten hebben gehad. Soms gebeurt dat door de medewerkers, maar soms ook door een dierenarts. Ik zou zeggen: vergeet die vreselijke kleindierenshows, neem contact op met een asiel en maak er een mooi verhaal over asielkonijnen van voor je opleiding. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 (aangepast) Foutje 27 november 2022 aangepast door Suus1978 Dubbel gepost Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten