Ga naar inhoud

Hangoor oren naar achter


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben een beetje bezorgd over Vlinder. Hoewel ze nog goed eet en ook actief is houdt ze al enige tijd met regelmaat de oren naar achter zoals op de foto bij dit topic. 
 

Nu ben ik eind september met haar naar de dierenarts geweest omdat ik ze van een paar meter afstand kon horen ademen en ze het toen ook benauwd had. Ze was wat snotterig.

Ik kon toen meteen terecht bij de dierenarts en daar hebben ze haar eerst in een couveuse gedaan om lekker warm te worden en met extra zuurstof. Daarna is ze, toen ze weer stabiel was, onderzocht en de dierenarts stelde een voorste luchtwegontsteking vast. De longen waren schoon. Ze heeft een paar spuiten gekregen en kreeg metacam en antibiotica docycycline mee. Ze knapte toen gauw op. 

Wat me trouwens verder opviel de laatste tijd, hoewel ze wel goed eet, dat ze weleens een brokje uit haar bekje liet vallen met eten en ook wat smekt. 

Inmiddels valt me dit wat vaker op. Ja, ze eet nog steeds goed maar ze zit weer regelmatig zo gek met haar oren naar achter en begon sinds dit weekend ook weer wat snotterig te worden. 


Ik twijfelde enorm of ik haar weer mee naar de dierenarts zou nemen, vooral omdat ze de ene keer doet alsof alles prima gaat. ( Dan is ze bezig met de tunnel en loopt ze te rennen en te springen en zit ze achter de ram aan. )

Maar een volgende keer denk ik dat er toch iets niet helemaal goed is. 

 

Inmiddels heb ik best wat ervaring met konijnen, ook met haken op de kiezen. Hoewel de andere konijnen bij mij toen ze dit hadden, echt stopten met eten. 
Maar maandagavond gaf ik haar een stukje paardenbloemwortel en dat vindt ze heerlijk maar er zitten altijd verschillende formaten in een zakje. Dus ik gaf haar een middelgrote en de ram ook. Ze pakte het aan maar legde het op de grond en kwam mij vragen om een nieuwe. Ze stootte met haar neus tegen mijn hand en gaf haar een klein dun stukje en dat at ze op. Toen probeerde ik het grote stuk weer en toen deed ze precies hetzelfde. Weer wilde ze een klein stukje hebben. 
 

Toen dacht ik; zou je toch iets aan je gebit hebben? Of zijn het toch de oren? In de oren zat wel wat vuil en daar heeft ze pas nog monoclean in gehad. Ook is ze samen met de ram in de afgelopen maanden twee keer behandeld tegen oormijt met selamectine. 

Het is soms moeilijk te zien of je konijn echt iets mankeert omdat ze zich vaak zo goed voordoen, en dan denk ik, doe ik er wel goed aan, weer die stress van naar de dierenarts. 

 

Toch heb ik vanmorgen maar de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt voor morgenochtend. Iets zegt me toch dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit. 
Intussen vroeg ik me af, is er iemand hier die dit herkent? En dan met name het naar achter houden van de oren bij een hangoor? 
Is het een signaal van, ik zit niet lekker in mijn vel, oorpijn? 

Ik ben behoorlijk bezorgd 😔
 

CD155503-3562-4229-BB8D-29AB3BA7019C.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook naar de dierenarts gegaan zijn. Klinkt voor mij toch als oorpijn of een gebitsprobleem. Bij mij stoppen ze zelden volledig met eten bij een gebitsprobleem, maar laten vaak iets liggen terwijl ze wel enthousiast zijn. 

Als je het gevoel hebt dat er iets is maar je kan je vinger er niet op leggen is er ook bijna altijd iets. Ik zou in ieder geval goed naar het oor laten kijken, ruiken en voelen. Er kan ook een abces zitten dat niet goed te zien is, maar er wel degelijk is. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aan de oren geroken en één van de oren ruikt niet heel fris. 
Misschien toch een oorontsteking. 
We zullen het morgen weten.. 

Ik zit wel in twijfel of ik mijn ram ook mee zal nemen of niet. Gewoon als steun, maar ook om zijn oren even na te laten kijken voor de zekerheid aangezien hij ook nogal schudt en krabt. 
Wat zouden jullie doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug van de dierenarts. Vlinder bleek een oorontsteking te hebben aan één kant. Ze heeft een speciale oorzalf gehad, die de dierenarts met een speciaal opzetstukje heel diep in het oor heeft gedaan. De oorzalf is meteen ook pijnstillend en werkt een week. Ze moet volgende week terug op controle maar de dierenarts verwacht dat het dan wel over is, zo niet, dan krijgt ze nog een keer zalf. 
De dierenarts heeft ook het gebit bekeken en voor zover ze de kiezen kon zien zagen die er gelukkig goed uit. 
Het lukte vanmorgen niet mijn ram ook te vangen maar volgende week zal ik hem wel proberen mee te nemen. Dan kunnen zijn oren ook even bekeken worden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ben blij dat ik geweest ben want zo zie je maar, als je je beestjes goed kent dan weet je het toch ergens wel dat er iets niet klopt. 
 

@Lienappelsiendat dacht ik ook dat ze daarom sommige grotere dingen waar ze wat langer op moet kauwen daarom misschien niet wilde eten. 
Maar ik hoef (gelukkig) niet te smeren hoor, de zalf werkt een week lang en volgende week mag ze terug op controle en als het nog niet weg is krijgt ze nog een shot. 
Hopelijk heeft ze zelf niet gehoord dat ze volgende week terug moet 😅

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ahh wat sneu! Goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt. Bij oorproblemen diet kauwen vaak pijn ja. Ik herken het van mijn eigen hangoor, als die een oorontsteking if abces heeft gaat dst oor ook naar achter. 

Had Vlinder ook koorts of dat niet?

Nee, dat niet, dierenarts heeft temperatuur nog opgenomen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Dat lachen was om je laatste opmerking. Haha. dat hij hopelijk niets gehoord had over een bezoek aan de DA. Van dat vangen weet ik ook alles af. Nu komen ze in het hok als ik eten breng dus wordt het t.z.t. wat makkelijker.

Ja, dat was ook grappig bedoeld 😃

 

Vlinder is heel makkelijk te lokken met een snoepje maar Bennie niet, als ik hem mee moet nemen kost dat wel even wat meer moeite. Uiteindelijk lukt het me altijd wel maar ben toch altijd wat gespannen van tevoren of het me ook op tijd gaat lukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lienappelsien zei:

O, handig dat je niet meer hoeft te smeren. Toen ik een konijn had met oorontstekingen moest ik daar wel elke dag spul in spuiten.

Ja, daar was ik dus ook bang voor want ik had ooit een andere hangoor die dus oorontsteking in beide oren tegelijk had en ik toen dus inderdaad 2 keer per dag zalf in elk oor moest spuiten met een lang dun spuitje. 
Dat was een strijd en eigenlijk op den duur niet meer te doen. 
En het geeft het konijn ook ontzettend veel stress als je dat steeds moet doen en dat komt dan het herstel ook niet ten goede. 
Ik vond het dus super dat ze zei; ik doe er nu zalf in en dat werkt een week. Waarop ik zei: he, dus ik hoef er verder niks aan te doen? 
Helemaal niks zei ze, ik verwacht dat het volgende week zo goed als genezen is. 
Ik vond het bijna ongelooflijk klinken eigenlijk maar er viel wel een last van me af. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Wat fijn zeg! Dat oren smeren geeft altijd een strijd ja. Soms moet je het oor ook nog spoelen, maar in dit geval dus niet. Fijn, want dat er in gesmeerd kon worden betekent over het algemeen dat het trommelvlies intact is.  

Spoelen was gelukkig niet nodig, er zat niet veel troep in zei ze, het was vooral rood en wat gezwollen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook. 
Ik ben nog steeds wel wat bezorgd. 
Ze ligt nog steeds regelmatig met de oren naar achter en ik vind ze ook wat minder eten dan voor het dierenartsbezoek. 
Ik had daardoor vanmorgen het idee dat de darmen misschien wat van slag waren van de stress. Maar vanmiddag keutelde ze gelukkig wel. 
Nu is het zo dat ik ontzettend gestrest kan zijn en dat voelt ze misschien aan. 
Ze voelt waarschijnlijk dat ik meer op haar let als ze iets eet en haar wat vaker iets aanbiedt. 
Vanmorgen moest ze het snoepje niet wat ik gaf maar toen dacht ik, dit is hetzelfde snoepje waar ik ze gister mee in het kooitje heb gelokt. Ik gaf een andere smaak en die wou ze wel. 

Wat betreft de oren, ben ik misschien wat ongeduldig. Als het antibiotica zalf is wat een week werkt, ben ik wellicht wat te enthousiast als ik denk dat het vandaag al beter zou gaan. Het zal tijd nodig hebben. Maar het geduld daarvoor opbrengen vind ik best lastig. 
 

Gelukkig heb ik mijn camera en kan ik ze toch in de gaten houden zonder er naartoe te gaan. 
Hopelijk knapt ze met enkele dagen wat op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker met oren heeft dat tijd nodig. Dat gaat echt niet snel beter en doet gewoon zeer. De hele dag, maar zeker met eten. Meestal zie je pas na een paar dagen verbetering bij oorproblemen is mijn ervaring. Zeker als het dieper zit waar die zalf moeilijk kan komen. Mag je haar nog losse pijnstilling geven? Of zou die zalf ook voldoende pijnstillend moeten zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk, maar als de DA het zegt zal het wel echt zo zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Zeker met oren heeft dat tijd nodig. Dat gaat echt niet snel beter en doet gewoon zeer. De hele dag, maar zeker met eten. Meestal zie je pas na een paar dagen verbetering bij oorproblemen is mijn ervaring. Zeker als het dieper zit waar die zalf moeilijk kan komen. Mag je haar nog losse pijnstilling geven? Of zou die zalf ook voldoende pijnstillend moeten zijn? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk, maar als de DA het zegt zal het wel echt zo zijn.


Ja, het zal tijd nodig hebben, dat is zo. Van die pijnstilling heb ik gevraagd en ze zei; zolang ze eet zou ik het niet doen omdat het vaak ook weer effect op de darmen heeft. 
Maar ik heb altijd metacam in huis (ze heeft sowieso laatst nog een flesje meegekregen waar de dosering voor haar netjes op staat) en dus geef ik haar wel wat hoor. Want ik wil niet dat ze pijn heeft. In tegenstelling tot mijn ram kan zij er namelijk meestal wel goed tegen. 
 

De zalf zou ook pijnstillend zijn volgens de dierenarts maar of het voldoende is vraag ik me af. 
 

Ze liggen nu lekker samen in de toiletbak te slapen. 🥰 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bobbyonthefloor zei:

Sterkte ermee.

Dank je! 
 

Het gaat inmiddels een stuk beter gelukkig 😃 

Gisteren zag ik dat ze de oren niet meer naar achteren hield en begon ze weer te eten als voorheen. De zalf doet zijn werk dus. 
Vandaag is ze lekker actief, aan het rennen, door de tunnel, binkies aan het maken 😃 en rommel aan het maken.

Een goed teken volgens mij! 

Ik denk zomaar dat ze blij is van de pijn verlost te zijn 🤔 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Dank je! 
 

Het gaat inmiddels een stuk beter gelukkig 😃 

Gisteren zag ik dat ze de oren niet meer naar achteren hield en begon ze weer te eten als voorheen. De zalf doet zijn werk dus. 
Vandaag is ze lekker actief, aan het rennen, door de tunnel, binkies aan het maken 😃 en rommel aan het maken.

Een goed teken volgens mij! 

Ik denk zomaar dat ze blij is van de pijn verlost te zijn 🤔 

 

 

 

 

Wat ontzettend fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .