Ga naar inhoud

Kasper korrel brok


KonijnBennie

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf positieve ervaringen met Science Selective, nooit plakpoep daarop en ik heb toch een konijn dat daar gevoelig voor is. 

Kasper hobby ken ik niet, dan zou je de ingrediënten na moeten gaan. Heb je hier al gekeken? Dan weet je waar je op moet letten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Je kunt hier ook in de webshop kijken. BunnyBunch verkoopt alleen maar goede brokken. Ik heb zelf nu Beaphar die bevalt ook heel goed, vinden ze heerlijk en is een wat hardere knapperige brok dan Science waardoor ze er wat meer op moeten kauwen. Maar er staan meer goede merken in de webwinkel. 

En verder vooral niet teveel voeren, dat levert ook vaak diarree op, omdat ze dan te weinig hooi gaan eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kasper is geen goed konijnenvoer, dat zou ik niet aanraden. Daar krijgen ze veel sneller plakpoep van, dan van science selective. 

 

Science selective is juist een voeding waarvan konijnen niet snel plakpoep krijgen. Als ze het krijgen, is het meestal omdat ze simpelweg te veel brokken krijgen: het merk of de soort voeding maakt dan niet uit, te veel brok is altijd te veel brok en kan spijsverteringsproblemen geven. Hoe goed of slecht je brok ook is, dat gaat bij elke brok zo. 

 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen Kasper toen ik ze kocht. Ze noemen het wel hobby, maar het is hoofdzakelijk bedoeld voor fokkers. Kasper is alvast beter dan gemengd voer, maar als je een goede brok wilt geven dan zou ik er wat meer geld aan uitgeven en inderdaad iets kiezen dat ook hier in de webwinkel verkrijgbaar is. Het is ook de moeite waard om even rond te kijken naar de verkrijgbaarheid, in de winkels en online. Science Selective is bijvoorbeeld regelmatig in de aanbieding bij Intratuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel of Kasper beter is, er zit dierlijk vet in. Hoewel dat mogelijk in gemengd ook wel zit. 

Wat je wel kan overwegen bij plakpoep of diarree is graanvrij voer. Van science selective hebben ze dat ook. Ik heb het idee dat science selective wat minder geschikt is voor langharen, de mijne heeft bij die brokken iig sneller last van verstoppingsklachten. Bij 'gewone' konijnen is mijn ervaring prima met science selective. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een betaalbare brok wilt, kijk dan eens naar hobby first. Je hebt daar balance en complete van. De complete is zelfs graanvrij als ik het goed heb. Selective vind ik wat minder geschikt voor konijnen die makkelijk darmproblemen krijgen. Ik geef dan liever een geperste brok. De sleutel zit hem toch in de hoeveelheid brokjes die je geeft, die balans luistert soms best nauw. Mijn konijn hoeft bij wijze van spreken maar 1 brokje teveel te eten en zit aan de plakpoep. Ondanks de graanvrije geperste brok. Ik geef overigens beaphar nature op het moment. Ook betaalbaar, maar minder goed verkrijgbaar (lees: alleen online)dan hobby first.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ik betwijfel of Kasper beter is, er zit dierlijk vet in. Hoewel dat mogelijk in gemengd ook wel zit. 

Wat je wel kan overwegen bij plakpoep of diarree is graanvrij voer. Van science selective hebben ze dat ook. Ik heb het idee dat science selective wat minder geschikt is voor langharen, de mijne heeft bij die brokken iig sneller last van verstoppingsklachten. Bij 'gewone' konijnen is mijn ervaring prima met science selective. 


en wat betreft de hardheid van de korrel dan? Ik hoor ook dat er konijnen zijn die er haken van op de kiezen krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkel konijn krijgt haken op de kiezen van brokken. Ze krijgen die omdat de stand van de kiezen niet goed is, of omdat ze niet voldoende hooi eten. 

 

Als je echt een dramatisch problematisch konijnengebit hebt, kan de brok uitmaken om nog wat extra bij te dragen in preventie. Maar het veroorzaakt het niet,  of je moet een brok met echt een hele scheve calcium fosfor verhouding gaan geven ofzo. De hardheid maakt er geen verschil in. 

 

Brokken geef je echt maar minimaal.  Dat is geen maaltijd, geen hoofd voer. Dat is hooi, hooi en nog eens hooi. Brokken zijn aanvullend, geef je minimaal en het zijn meer de vitamine pilletjes dan een maaltijd. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Evee zei:

Geen enkel konijn krijgt haken op de kiezen van brokken. Ze krijgen die omdat de stand van de kiezen niet goed is, of omdat ze niet voldoende hooi eten. 

 

Als je echt een dramatisch problematisch konijnengebit hebt, kan de brok uitmaken om nog wat extra bij te dragen in preventie. Maar het veroorzaakt het niet,  of je moet een brok met echt een hele scheve calcium fosfor verhouding gaan geven ofzo. De hardheid maakt er geen verschil in. 

 

Brokken geef je echt maar minimaal.  Dat is geen maaltijd, geen hoofd voer. Dat is hooi, hooi en nog eens hooi. Brokken zijn aanvullend, geef je minimaal en het zijn meer de vitamine pilletjes dan een maaltijd. 

En wat voer je zelf dan? Ook SS?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer op het moment een mix van bunny nature konijnendroom, supreme selective en burgess mature. Omdat ik de webwinkel hier run en die zakken waren kapot of over de datum. 😂 

 

Er is niet één perfecte brok die ik aanraad die je moet voeren voor gezonde konijnen. Gelukkig niet, er zijn best wel wat brokken die prima voldoen voor konijnen.

De juiste brok is afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt, hoe makkelijk je er aan kan komen, of er gezondheidsklachten zijn bij de konijnen waar je met je brok keuze rekening mee wil houden en of je verder nog voorkeuren hebt (geperst of geextrudeerd kan verschil maken). En vergeet ook niet: je konijnen moeten het ook wel lekker vinden! Ook bij konijnen is het smaken verschillen. 

Heb jij gewoon een normaal gezond konijn dan is supreme selective een prima keuze.  Daar doe je niets fout of niets te kort mee. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

En vergeet ook niet: je konijnen moeten het ook wel lekker vinden!

Haha, nou dat vinden ze SS zeker. Maar als ik het aan mijn nijntjes over zou laten, zouden ze denk ik graag hun bak gevuld zien met lijnzaadbrokjes. Daar zijn ze echt stapel op.

Zou het een bezwaar zijn als je een keer wat brokjes van een ander merk ertussen doet ter afwisseling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Haha, nou dat vinden ze SS zeker. Maar als ik het aan mijn nijntjes over zou laten, zouden ze denk ik graag hun bak gevuld zien met lijnzaadbrokjes. Daar zijn ze echt stapel op.

Zou het een bezwaar zijn als je een keer wat brokjes van een ander merk ertussen doet ter afwisseling?

Nee, op zich niet. Je kunt andere brokjes ook als extraatje (snoepje) geven.

Maar je konijnen vinden altijd hetzelfde vast niet erg, als het maar lekker is !

Ik geef onze konijnen af en toe een paar brokjes van Hobby First omdat ik daarnaar over wil stappen. Ze krijgen nu Versele Laga maar dat is aardig prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf eerst Science Selective maar omdat onze ram snel plakpoep heeft, ben ik overgestapt op graanvrij. Sindsdien gaat het beter. Misschien kreeg hij idd teveel brokjes binnen omdat hij dat altijd enorm opschrokte. En onze voedster was niet de snelste met eten. Op de Versele Laga die ik nu geef moet hij veel meer kauwen en met de Hobby First die ik af en toe geef, is hij nog langer bezig..het gaat nu goed. Dus ik houd het maar bij graanvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft dat konijnen de brokjes lekker moeten vinden, dat kan ook een kwestie van wennen zijn. Toen mijn konijnen van trovet overgingen naar bunnynature en later Beaphar nature (graanvrij en geperst) hadden ze in het begin ook zoiets van: moeten we DIT eten? Aan het eind van de dag was de bak toch beetje bij beetje leeg gegeten. Ik heb ze nu al heel lang op dit voer en nu zijn ze gewoon blij als ze het krijgen en eten het bakje snel leeg. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .