Ga naar inhoud

Eerste keer konijnen-huisvesting voor buiten: Is dit wat?

Konijnen_Mierlo
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Onze kinderen willen al zo lang een koppeltje konijnen dat we toch maar overstag gegaan zijn 😉
Ze zijn inmiddels oud genoeg om ze zelf (mee) te verzorgen dus het kan nu ook prima.

We denken aan twee Nederlande Hangoor Dwergen die we als koppeltje willen aanschaffen ivm de onderlinge verstandhouding. Misschien dat het een paartje uit een opvang wordt maar daar zijn we nog niet over uit. Eerst de huisvesting maar eens regelen. En daar gaat mij vraag over:

We hebben in de tuin een stuk van ons gazon in gedachte wat in een hoek uit de zon en wind ligt. Het is een strook van 150cm * 550cm. Ik heb de onderstaande schets gemaakt ter illustratie. We denken aan een deel betegeld waar een hok op komt te staan en een deel waar zand komt met daaronder gaas ivm graven (hoe diep leg je dat eigenlijk?).

Qua hekwerk neigen we naar enkeldraadhek van 80cm hoog met een poortje.

Zijn er nog zaken waar we aan moeten denken of opmerkingen over het idee? Ik hoor het graag 🙂

Konijnenren.png

aangepast door Konijnen_Mierlo
Afbeelding toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, denk ook aan de bovenkant want niet alleen voor roofdieren maar dat zand kan ook een modderpoel worden. Je kunt ook helemaal betegelen en er een bak met zand opzetten. Of een bak ingraven. Zand zal af en toe vervangen moeten worden. Zelf heb ik zo'n schelp staan. Wij wonen buitenaf en zijn al konijnen kwijt geraakt door een vos of marter. 

Ik kan je alleen aanraden: ga naar een konijnenopvang. De opvangen puilen uit. Je doet er een goede daad mee en je weet wel wat je in huis staat. En als je de volledige vaccinaties wilt en castratie dan red je dat niet voor dat geld. Bij een fokker konijnenhalen en dan laten castreren en vaccineren ben je meer geld kwijt. En ik was blij dat ik dat gedoe na de operatie niet had. Ze kennen ook de karakters en je kunt altijd terugvallen op de opvang. Als mijn konijnen ziek zijn, mag ik contact opnemen. En ook bij de opvangen hebben ze jonge konijnen. Misschien moet je even wat verder rijden maar dat zou ik er voor over hebben. Op de sites staan vaak koppels die je kunt adopteren. Ik heb ze wel eens van Huize Pluis eerst in Ede en later in Bennekom gehad. Nu bij Kaatje Keutel in Lelystad vandaan. Alleen maar goede ervaringen.

En konijnen vinden het ook leuk om spelletjes te doen. Daar is op de site hier ook genoeg over te vinden. Ook leuk voor jullie kinderen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat jullie aan konijnen willen beginnen. Ik kan uit ervaring zeggen: begin er alleen aan als je het zelf ook leuk vindt. 

Ik weet niet precies wat enkeldraads is, maar konijnen zijn ontsnappingskunstenaars, om de konijnen binnen en de roofdieren buiten te houden is volièregaas aan te raden, plus een dichte bovenkant. Tegels zijn goed voor de nagels dus een prima omdergrond, zand is heel leuk maar je moet inderdaad wel aan alle kanten gaas ingraven. Wat mensen ook wel doen is een zandbak ingraven op straathoogte, dan kun je het zand er zo weer invegen. En misschien is het handig als het poortje deelbaar is, zodat je het onderste deel dicht kunt laten en de konijnen niet kunnen ontsnappen.

Heb je hier al gekeken?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Als je zover bent dat je konijnen wilt gaan aanschaffen, dan geven we je graag advies. Voor nu is denk ik voldoende om te zeggen: geloof niet alles wat een fokker zegt, want die wil graag verkopen. We hebben op die manier behoorlijk wat problemen langs zien komen, die te voorkomen waren geweest als mensen betere informatie hadden gekregen. Wij denken graag mee.

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat jullie konijntjes gaan aanschaffen. Wij hebben in augustus 2 konijntjes aangeschaft voor onze dochter. Ook 2 buiten konijntjes. Ze lopen bij ons overdag als ik thuis ben los in de tuin en zodra het donker wordt, gaan ze in het hok met een overdekte ren. 

Ik zou de ren overdekken. Bij ons springt 1 konijn heel hoog. Daarnaast vind ik het fijn dat er geen onuitgenodigde gasten op visite kunnen komen. Wij hadden de ren een tijd op het gras gezet. Dit werd 1 grote modderpoel. Lastig schoon te houden ook. Ik zou daarom stenen aanraden. 

Wij hebben de konijntjes bij een fokker vandaan. We zijn er heel blij mee, begrijp me niet verkeerd ik zou geen andere willen, maar achteraf was een bestaand koppeltje van de opvang wel veel makkelijker geweest. Onze konijntjes hebben een tijd apart moeten zitten ook (niet leuk met koud weer), extra hok erbij, vaccinatie , castratie, opnieuw koppelen (stressvol), opnieuw hok inrichten.. Gelukkig allemaal goed gedaan, maar weet waar je dus aan begint!  Onze fokker had ons namelijk wijs gemaakt dat ze helemaal niet uit elkaar hoefden... 

Succes, benieuwd wat jullie gaan doen! 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jonna zei:

Wat een mooi idee! Om je ren roofdier-proef te maken kan je ook gewoon een zwart tuinnet over je ren heen spannen. Kost bijna niks. Je kan het om een houten frame heen spannen wat je in of uit kan klappen zodat je er makkelijk in en uit komt of met haakjes vastzetten.

Dat maakt je ren niet roofdier proof hoor. Het is beter dan niets natuurlijk, maar heel veel roofdieren laten zich door een net niet tegenhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Dat maakt je ren niet roofdier proof hoor. Het is beter dan niets natuurlijk, maar heel veel roofdieren laten zich door een net niet tegenhouden.

Katten en vogels wel in ieder geval 😅 indd zullen er vast roofdieren zijn die er wel doorheen kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geeft toe dat als je alle instructies uit het roofdier proof verblijf opvolgt, je op een behoorlijk prijzig verblijf uit komt. Wel super veilig. Maar niet voor iedereen even goed haalbaar, realiseer ik mij.

In de praktijk red je het ook vaak wel met minder, het "als het maar veiliger is dan bij de buren"-principe. Dat werkt ook voor je eigen huis overigens, als jouw huis minder makkelijk is om in te komen dan bij de buren, gaan inbrekers naar de buren. Bij roofdieren werkt het ook zo, als de konijnenren of kippenren of voliere van de buren makkelijker binnen te komen is dan jouw konijnenren, gaan ze daarheen. Dat wil niet zeggen dat ze nooit aan jouw konijnen komen, maar de kans is wel wat kleiner. Kies dus in ieder geval de beste opties die bij jou kunnen en voor jou betaalbaar zijn. Ik zou zelf wel echt overdekt met gaas of een dicht dakje maken (dakplaten). EEn open ren of een net zou ik persoonlijk echt niet kiezen.

Ik weet niet wat de afmetingen van de mazen zijn in een enkeldraadhek, maar houd rekening met konijnenkoppies die klem kunnen komen te zitten en rovers die door de mazen kunnen als het echt grote mazen zijn. Volieregaas is een veiligere / betere optie met konijnen.

Ingegraven gaas gaat wel roesten en moet dus na een jaar of 10 eigenlijk vervangen worden. Ik heb  zelf nu de hele ren betegeld en werk met losse zandbakken, vind ik veel praktischer in onderhoud.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow veel reacties en tips 🙂

Het plan is inmiddels aardig aangepast. Het hekwerk bleek erg duur en er gaan toch voor een ren met dak. We bestraten het deel in de tuin en ik ben voornemens een vijverbak van 100x100 in te graven aan één kant van de ren.

We hebben een offerte voor een alu ren ontvangen (lage kattenren) maar voor dat geld ga ik toch maar zelf aan de slag. 

Denk dat ik een houten (douglas?) ren ga maken van 5x1,25m met een deur en klep deksels (transparante platen). Heb zwart volièregaas gezien van een meter breed. Dat zou een mooie hoogte zijn.

Geen hok met verdieping meer maar een of twee schuilhuisjes met twee ingangen.

Als dit allemaal afgrond is gaan we waarschijnlijk ergens op zoek naar een koppeltje wat al gewend is aan elkaar om zo een mismatch te voorkomen. De kinderen hebben de konijntjes liever zo jong mogelijk maar als dan blijkt dat het niets matcht en er een weg moet hebben we tranen 😉

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update:

We hebben een ren gevonden die we over kunnen nemen. Hoeven er alleen nog maar wat platen op te leggen voor de regen en de boel te beitsen. Qua hok kunnen we niet echt iets geschikts vinden. Bijna alles heeft een onderren of deel met gaas. Dat lijkt me niet echt nodig. Misschien is een deel gaas met een hooi-ruif handig maar dat kan ook prima in de ren zelf lijkt me. 

Ga toch zelf maar een hok maken. We hebben nog Douglas planken liggen en ga op zoek naar een bench bodem als onderbak. 

Kleine schets van het plan. Ben benieuwd of iemand nog tips heeft:

Plan_konijnen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Konijnen_Mierlo zei:

Kleine update:

We hebben een ren gevonden die we over kunnen nemen. Hoeven er alleen nog maar wat platen op te leggen voor de regen en de boel te beitsen. Qua hok kunnen we niet echt iets geschikts vinden. Bijna alles heeft een onderren of deel met gaas. Dat lijkt me niet echt nodig. Misschien is een deel gaas met een hooi-ruif handig maar dat kan ook prima in de ren zelf lijkt me. 

Ga toch zelf maar een hok maken. We hebben nog Douglas planken liggen en ga op zoek naar een bench bodem als onderbak. 

Kleine schets van het plan. Ben benieuwd of iemand nog tips heeft:

Plan_konijnen.png

Een hondenhok is ook erg praktisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Mijn koppeltje (die nu op dit moment naast mij op de bank brokjes zitten te eten, zie foto) was ook jong en uit de opvang. Het rammetje was 2 en de voedster pas een half jaartje.

Bij de volgende konijnen ga ik minder letten op leeftijd, ze zijn hoe dan ook leuk en je ziet toch niet aan ze hoe oud ze zijn.

Screenshot_20221215-232222.thumb.jpg.88c16e7484cdf66148e737af07c896f5.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
Op 15-12-2022 om 23:24, Miekmoek zei:

Leuk! Mijn koppeltje (die nu op dit moment naast mij op de bank brokjes zitten te eten, zie foto) was ook jong en uit de opvang. Het rammetje was 2 en de voedster pas een half jaartje.

Bij de volgende konijnen ga ik minder letten op leeftijd, ze zijn hoe dan ook leuk en je ziet toch niet aan ze hoe oud ze zijn.

Screenshot_20221215-232222.thumb.jpg.88c16e7484cdf66148e737af07c896f5.jpg

We hebben ook niet op de leeftijd gelet. Die is onbekend 😄.

De kinderen hebben bij diverse konijnen in het hok gezeten en bij deze was de interactie het leukst. De konijntjes zijn erg tam en nieuwsgierig.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .