Ga naar inhoud

Op konijnenpoot gestapt 😱 wat te doen?


Jonna

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een tijdje niet meer hier geweest maar 

Ik weet niet zo goed wat te doen dus ik dacht misschien heeft iemand hier advies. Mijn konijnen lopen me altijd voor de voeten en nu ben ik zonet perongeluk op Bella haar pootje gestapt😱😥

Ze heeft er duidelijk last van ze ging eraan likken en het bloedde ook wat. Ik heb met mijn volle gewicht erop gestaan en het duurde ook even voor ik het gewicht op mijn andere voet gezet had en ik die voet op kon tillen. Zo sneu dit. Het bloedde ook bij haar pootje. Daarna heb ik brokjes gegeven (die strooi ik altijd rond op de grond). En dan ging ze wel de brokjes opeten en bij het rondhupsen heb ik geen bloedvlekken meer gezien. Is dit nu iets waarmee ik het weekend nog naar de dierenarts moet? Of kan het tot maandag wachten? Of moet ik haar in een kleiner verblijf doen? Wat raden jullie aan? Ik heb wel novacam in huis voor honden misschien toch bellen naar de dierenarts of ik dat mag geven?

Alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! Dat zal erg schrikken geweest zijn.

 

Tja, konijnen laten het erg slecht zien als ze pijn hebben, pas als het écht niet meer lukt om het te verbergen. Ik zou even met de dierenarts bellen en overleggen/om advies vragen.
 

Hopelijk valt het mee.

 

Is het een voor- of achterpoot?

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de oorzaak van de bloeding vinden? Dat kan bijvoorbeeld een kapotte nagel zijn. Mij zou het niet lekker zitten en ik zou er ook voor kiezen de dierenarts te bellen. Niet leuk, helemaal omdat het weekend is en je dus naar een spoeddierenarts zult moeten bellen en geluk moet hebben dat die konijnkundig is. Ik zou voor je dat hebt gedaan nog geen pijnstilling geven, omdat anders de dierenarts er niet meer goed naar kan kijken wat een pijnreactie geeft.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie snelle reacties! Ik wou de dierenarts liever niet storen op een zaterdagavond maar heb toch maar even gebeld. Het bloed leek wel van 1 van haar tenen te komen dus zou best een nagel kunnen zijn nu je het zo zegt. 

De dierenarts zei dat ik het in de gaten moet houden dat als ze de poot omhoog houd steeds ik wel al het weekend langs zou moeten komen, ook als het morgen erger word moet ik bellen. Op dit moment leunt ze wel gewoon op d'r poot en hupst ze ook normaal. Ik mocht novacam geven dus dat heb ik gedaan. Nu is het flesje wel op maar dan heeft ze voor vannacht in elk geval minder pijn als ze er last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Kolino zei:

Kun je de oorzaak van de bloeding vinden? Dat kan bijvoorbeeld een kapotte nagel zijn. Mij zou het niet lekker zitten en ik zou er ook voor kiezen de dierenarts te bellen. Niet leuk, helemaal omdat het weekend is en je dus naar een spoeddierenarts zult moeten bellen en geluk moet hebben dat die konijnkundig is. Ik zou voor je dat hebt gedaan nog geen pijnstilling geven, omdat anders de dierenarts er niet meer goed naar kan kijken wat een pijnreactie geeft.

 

 

Het is wel lastig bij dit konijn want ze raakt in paniek als ik een poging doe om haar te pakken. Dus ik kan moeilijk bij haar poot goed kijken waar het vandaan komt, maar van wat ik zag leek het wel van 1 van haar tenen af te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Wat vervelend! Dat zal erg schrikken geweest zijn.

 

Tja, konijnen laten het erg slecht zien als ze pijn hebben, pas als het écht niet meer lukt om het te verbergen. Ik zou even met de dierenarts bellen en overleggen/om advies vragen.
 

Hopelijk valt het mee.

 

Is het een voor- of achterpoot?

Her gaat om een achterpoot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk even goed of en hoe ze het belast. Je hebt best kans dat er teentjes gebroken zijn. Wat ze daar mee doen wisselt. Kan natuurlijk ook zijn dat het alleen een nageltje is. Ik zou haar nu niet te veel opjagen om te pakken, aangezien je nu niet weet of er nog iets erger gemaakt kan worden als ze iets geks doet als je haar wil pakken. Als je denkt pas maandag naar de DA te hoeven, dan zou ik zeker novacam starten, evt wel even in overleg. 

 

Eet en drinkt ze wel?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-11-2022 om 17:45, Jonna zei:

Mijn konijnen lopen me altijd voor de voeten

Joh, wat vervelend en zo herkenbaar. Ik heb ze ook wel eens iets aangeraakt, hoe voorzichtig ik ook ben. Straks ga ik ze in het pikkedonker met alleen een zaklamp ieder een lijnzaadbrokje geven. Ze zijn daar stapelgek op en worden dan helemaal hyper. Ook controleer ik dan of alles voor de nacht goed is.

Ook ik moet voetje voor voetje schuifelen.

Ik hoop voor je dat het meevalt. En dat lijkt het wel omdat ze eet en loopt. Spannend hoe het morgenvroeg weer is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Volgens mij is elk konijnenbaasje wel bang dat zo iets als dit gebeurt, en natuurlijk heb je het dan ook nog in het weekend (of op een feestdag ofzo).

Hoe gaat het nu? Ben je nog naar de dierenarts gegaan dit weekend? Of ga je vandaag naar je eigen dierenarts?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het gaat gelukkig goed met Bella. Ze doet net als hoe ze altijd doet en hupst vrolijk rond. Maakt binkies als ze op het gras mag en springt gewoon via de stoel op de tafel. Ik denk dus dat ze nergens last van heeft. Waarschijnlijk is het toch een nageltje geweest wat is gaan bloeden.

Misschien dat ik net op haar nagel ben gestapt en niet op haar voet 😅

Is dat iets wat nog gevaarlijk kan zijn? Als haar nageltjes gespleten zou zijn bijv? Aangezien ze nergens last van lijkt te hebben heb ik geen afspraak meer bij de dierenarts gemaakt

aangepast door Jonna
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Mooi dat het goed afgelopen is. Bij mijn konijnen heb ik weinig op hun pootjes gestaan. Ook wel eens een keer maar hier maken ze op zich weinig binkies. Ik zie het wel eens maar als ze bij mij blij zijn, gaan ze als een gek rondjes rennen. Bijv. als ik ze 's morgens brokjes ga geven.

Ja daar ben ik ook blij om. Jij hebt weinig op de pootjes van je konijnen gestaan? 😅 alleen af en toe even? 😂 lol. Hier doen ze dat ook als een gek rondjes rennen indd als ze eten krijgen. Binkies maken doen ze eigenlijk alleen als ik het deurtje van de ren open zet en ze het gras op mogen. Ik heb een panelenren gekocht die ik aan hun verblijf vastmaak en ze vinden het geweldig als ze daarin mogen. Vaak zitten ze al te wachten bij het deurtje wanneer die eindelijk weer open gaat heel leuk.

Screenshot_20221122-015001_Gallery.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jonna zei:

Vaak zitten ze al te wachten bij het deurtje wanneer die eindelijk weer open gaat heel leuk.

Kijk, een leuke foto doet meer dan 1000 woorden. Wat een leuke ruimte. De nijnen hebben bij jullie geen carport maar een rabbitsport. Leuke foto!

Zo'n tafel is ook handig zodat je alles bij de hand hebt en de konijnen hebben er geen last van. Ik ben daar ook blij mee dat ik alles bij de hand heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Kijk, een leuke foto doet meer dan 1000 woorden. Wat een leuke ruimte. De nijnen hebben bij jullie geen carport maar een rabbitsport. Leuke foto!

Zo'n tafel is ook handig zodat je alles bij de hand hebt en de konijnen hebben er geen last van. Ik ben daar ook blij mee dat ik alles bij de hand heb.

Klopt. Tegenwoordig heb ik de stoel bij de tafel staan dat ze via de stoel op en af de tafel kunnen springen. Dit was nodig omdat Bella via de kuip die je ook op de foto ziet gewoon op de tafel sprong maar er dan niet meer af durfde. En toch bleef ze het steeds doen. Met de stoel erbij durft ze er wel ook af. Ik kan alleen de brokjes niet meer op de tafel zetten mja die staan nu dan gewoon in het schuurtje 😂 verder maakt het niet uit

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jonna zei:

Ik kan alleen de brokjes niet meer op de tafel zetten

En in een dichte pot/doos/blik/ton boven op het hok? Ik heb de brokjes in een oude melkbus op de tweede etage van een konijnenhok staan. Daar kunnen ze niet bij. De eerste etage kan dus niets in staan. Wel heb ik er nu een catcube in staan en in hun hok waar ze eten ook. Ook op de grond drie catcusbes dus ze kunnen overal voor de koude schuilen. Is dat deurjte van boven open? Hier zou dat buitenaf niet gaan voor allerlei gedierte en ongedierte. En je kunt ze zeker vanuit jullie huis zeker ook zien?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-11-2022 om 17:52, To van de Veluwe zei:

En in een dichte pot/doos/blik/ton boven op het hok? Ik heb de brokjes in een oude melkbus op de tweede etage van een konijnenhok staan. Daar kunnen ze niet bij. De eerste etage kan dus niets in staan. Wel heb ik er nu een catcube in staan en in hun hok waar ze eten ook. Ook op de grond drie catcusbes dus ze kunnen overal voor de koude schuilen. Is dat deurjte van boven open? Hier zou dat buitenaf niet gaan voor allerlei gedierte en ongedierte. En je kunt ze zeker vanuit jullie huis zeker ook zien?

Ja het dak van het hok is schuin dus dat gaat dan glijd het eraf. Maar in de schuur is prima daar loop ik toch langs als ik naar de konijnen ga. Indd is het bovenste deurtje van het hok open. Ik heb gemerkt dat ze dat leuker vinden als die open is. Al zitten ze er nu nooit meer in dat was vooral toen Binkie eerst nog alleen was dat ie veel in het hok zat en dat hij graag het raampje open had. Als ik hem dicht deed ging die krabben tegen het deurtje om hem proberen open te krijgen en dan ging die eruit hangen naar buiten kijken. Gek beest😂 Ik kan ze indd zien vanaf mijn huis. Ik heb maar een klein tuintje dus heb gelijk zicht op ze vanuit de woonkamer. Wel handig als je ze in de gaten wilt houden als je ze er even uit laat

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Jonna zei:

Ik heb maar een klein tuintje dus heb gelijk zicht op ze vanuit de woonkamer. Wel handig als je ze in de gaten wilt houden als je ze er even uit laat

Klinkt leuk. Ik doe de deurtjes van de winter ook maar niet voor het hok. Mijn idee is dat het nog warmer is. Maar ik moet misschien meer met op konijnenniveau denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .