Ga naar inhoud

Warm nachtverblijf

Jamesthebunnybutler
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn buitenkoppeltje is lastig. Kyra is heel onzindelijk en plast door het hele verblijf en ook veel (leverprobleem, dus niet op te lossen). Goofy is heel erg van het graven. 

Wat nu het probleem is, is dat Goofy continu al het stro en de houtkorrels uit het nachthok graaft (Elmato buitenhuis). Er staat vanwege het plassen van Kyra een toilet met houtkorrels in. Ze hebben daardoor in de winter nergens een goed warm plekje. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar doordat Kyra altijd en overal plast, moet een nachthok, ook met twee uitgangen, volledig bedekt worden met bodembedekking. Ze plast echt grote plassen, dus zonder bodembedekking is geen optie want dan hebben ze letterlijk natte poten . Zachte dingen gracen ze opzij en maken ze kapot, alle soorten bodembedekking gaan eruit. 

Mijn vriend heeft het nachthok nog geen 5 min geleden verschoond en het wordt er al weer uit gegraven. Al staat er een graafbak, maakt niet uit, alles moet uit het toiletje. 

Ik zit nu te denken om een Peewee kattenbak met kap voor ze te kopen. Ze hebben er al een zonder kap waar ze goed op gaan en de bodembedekking dus niet uit kunnen graven. Maar: zou dat warm genoeg zijn als schuilhuis in de winter als ik er stro in gooi? Het stro kunnen ze er dan misschien nog wel uit graven, maar iig de bodembedekking niet en ze zitten dan dus wel droog. Ik vind het er alleen echt niet uit zien haha en dan moet het Elmato huis er ook uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor, het lijkt mij niet warm genoeg. Maar natte poten is ook vragen om ellende in de winter. Is je vriend handig? Ik bedoel zou je een peeweebak neer kunnen zetten met een bodemloos hok er omheen? Ik denk dan aan wat Evee heeft gebouwd maar dan kleiner bijvoorbeeld. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door het te isoleren. Dan heb je geen stro meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Kolino zei:

Lastig hoor, het lijkt mij niet warm genoeg. Maar natte poten is ook vragen om ellende in de winter. Is je vriend handig? Ik bedoel zou je een peeweebak neer kunnen zetten met een bodemloos hok er omheen? Ik denk dan aan wat Evee heeft gebouwd maar dan kleiner bijvoorbeeld. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door het te isoleren. Dan heb je geen stro meer nodig.

Het is 2022, misschien is ze zelf wel handig 😉

Wel een goed idee.

• Haha 4
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha mijn vriend is niet handig en ik ook niet. Ik word moedeloos van die beesten. En eigenlijk denk ik dat hij door het luikje nog steeds in het stro gaat graven en dan het luikje vastzet door het stro dat ervoor ligt. Rotzakje. 

Zo'n soort ding als @Evee heeft is inderdaad nog wel een goeie. Hoewel hij daar ook in zal gaan graven. Maar dan een PeeWee bak erin zetten ja, dat is wel een goeie. En dat huisje dan isoleren. Ik denk dat ik mijn vader weer lief aan moet kijken. Die man wordt gek van mij, eerst heel mijn huis verbouwd (en nog steeds) en nu de konijnenrennen🙈

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een koppel gehad die 1 grote gore smeerbende van het hok maakte (nou ja, Jerry was de helft van het koppel en hij is er nog steeds, maar de ‘boosdoener’ was zijn vorige, vorige vriendin. Jerry bleek later keurig netjes te zijn). Het schuilplekje wat ze dan wel schoon hielden was een plank die schuin tegen de muur stond met daartussen een laag stro. Uiteindelijk was de oplossing om een tweede ingang in het hondenhok te maken, maar toen waren we al 1 of meerdere winters verder. 

Toch moet ik zeggen dat de meeste van mijn konijnen niet heel veel in de hokken zaten/zitten. De schuilplekken zoals achter zo’n plank, tunnels gemaakt van een paar planken hout, enz. zijn favoriet. Misschien kan je daar iets mee. Maar het is wel fijn dat ze de mogelijkheid hebben om een warmer/meer beschutte plek hebben zoals een hok biedt, en dan is het wel zo fijn dat dat schoon is… Konijnen…

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dank je! Misschien dus gewoon een tweede gat maken in het Elmato huis? Ze hebben sowieso ook betonblokken en een catcube waar ze graag in zitten, maar als het hard regent blijft er helaas toch een plasje op de tegels staan, dus dan hebben ze natte voeten. En ze zitten graag op het huisje, maar als het erg koud is, is dat ook niet uit de wind. Planken is ook een goede tip!

Ik kan wel wat met jullie adviezen🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de elmato hokjes altijd als extra gebruikt, dus niet als enige schuilhok. Als grootste schuilhok heb ik nu al lange tijd de caviakooi onderbakken met een zelf gemaakt bouwwerk er omheen met dubbele ingang. Die gebruiken ze veel, hoewel ze er ook met regelmaat achter liggen (daar heb ik hennepmatten liggen, en dat is ook goed beschut in mijn rennen). En de catcubes zijn nu extra, daar zitten ze overdag veel in en op. 

Maar die schuilhok omhulsels, dat zou je prima zelf kunnen maken voor rond een peewee bak. Je zou bijv. in de bouwmarkt kunnen vragen of ze alles al op maat zagen voor je (meestal gratis of 50 cent per zaagsnede). Dan hoef je alleen te schilderen en schroeven, dat lukt toch wel? 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Je zou bijv. in de bouwmarkt kunnen vragen of ze alles al op maat zagen voor je (meestal gratis of 50 cent per zaagsnede).

Mijn ervaring is wel dat ze daar alles hartstikke scheef zagen. Weleens (inderdaad gratis) geprobeerd bij de praxis. Voor mij niet meer.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lollie zei:

Mijn ervaring is wel dat ze daar alles hartstikke scheef zagen. Weleens (inderdaad gratis) geprobeerd bij de praxis. Voor mij niet meer.

Ohh dat is niet best!

Wij hebben wel eens bij hout op maat besteld online, dat is wel prijzig, maar dat was wel netjes gezaagd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister ook naar de nachthokken staan kijken van de pleegverblijven die ik in maart kreeg. In het nachthok heb ik een kleine transportbox gezet, en ingepakt in stro. Maar toen ik vanmiddag stond te kijken, dacht ik dat die laag stro niet veel uitmaakt als de transportbox gewoon een open zijde heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, zeker nu het wat kouder wordt.

Fluf (voedster) had ook een zindelijkheidsprobleem toen onze konijnen even apart moesten vanwege de castratie van het rammetje. Fluf moest in de ren met hieraan gekoppeld een nachthok. Buiten in de ren had ik al een toiletbak staan. Helaas plaste Fluf heel het nachthok onder. 

Iedere ochtend en avond was ik aan het schoonmaken. Toen zag ik op online een grote toiletbak met lade. Bovenop het roostertje kun je bijvoorbeeld houtkorrels of hennepvezel leggen met stro. Zodra ze plassen, dan stroomt de plas door het rooster in de bak. Konijn blijft droog en de plas kun je makkelijk eruit spoelen (althans bij ons konijn). 

Ik kan die van ons niet meer vinden, maar hier een voorbeeld: 

https://www.amazon.nl/Plastic-Huisdier-Kattenbak-cartoon-Zindelijkheidsproducten/dp/B091CDLG2X/ref=sr_1_2_sspa?qid=1669372021&s=pet-supplies&sr=1-2-spons&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9hdGZfYnJvd3Nl&psc=1

Ik heb een een grotere bak kunnen vinden die eigenlijk voor katten is bedoeld, maar werkt hetzelfde als die hierboven. Zijn er heel veel verkrijgbaar. 

Wellicht heb je hier iets aan. Maar als ik het zo lees graaft ze alles uit..

aangepast door MissThing
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .