Essie22 Geplaatst: 18 november 2022 Delen Geplaatst: 18 november 2022 Hoi allemaal ik weet echt niet meer wat ik moet. Ik heb 2 konijnen: Drummel, ram (gecastreerd), 3 jaar Fluffie, voedster, 1 jaar Ik had drummel eerst. En Fluffie heb ik nu bijna een jaar van het asiel. Ik heb het koppelen volledig gedaan zoals dat hoort. Eerst apart, welke hokken naast elkaar, elke keer langer laten koppelen in een ren, totdat het goed ging. Toen neuraal hok bij elkaar. Ze zitten in mijn slaap kamer, een groot hok met ren eraan, hebben bijna de helft van mijn kamer in beslag genomen (haha🙈). In het begin ging het best goed, momenten van dominantie afpakken en opnieuw allebei dekken. Maar daarna weer helemaal niet, veel rust met elkaar, veel samen liggen. Toen voor de zomer vertoonde Fluffie ineens schijnzwanger. Sindsdien is ze een beetje wat chagrijniger. In het begin was Fluffie echt duidelijk en dominant, nu lijkt ze een beetje onderdanig te zijn. Alle keer als drummel naar haar toe komt, soms gewoon vrolijk of normaal op haar af komt, dan doet Fluffie meteen haar oren plat, gromt ze en gaat ze plat liggen. Meteen mogelijkheden om drummel erop te springen. Bijna heel de dag gebeurd dit. Savonds als ik in bed lig of smorgens als ik wakker wordt, dan hoor ik weer grommen van Fluffie dan weer niks en dan weer grommen. Ze gromt enorm veel, ook als drummel op haar aan het rijden is. Drummel rijdt ook echt enorm veel op haar, waarvan ik denk, is dat wel normaal? Maar Fluffie grijpt nooit in, ze probeert wel eens op drummel te rijden, maar dit lukt nooit. Is drummel niet te sterk voor haar? Ik grijp wel eens in omdat ik het grommen zat ben, maar misschien is dat ook niet goed. Ook dwingen ze allebei elke keer tegelijkertijd het wassen af. Elke keer ene stopt het neusje onder de andere en de ander doet precies hetzelfde. Ik zie ze wel eens elkaar likken. Maar als drummel Fluffie wast, is het 3 keer likken en dat was het. Andersom ook wel eens. Heel soms wordt er langer gewassen. Maar dat zie ik eigenlijk niet vaak. Ik zie ze wel best vaak naast elkaar liggen, soms bijna lepeltje lepeltje, maar dan soms ineens weer grommen. Maar het loopt niet uit de hand of iets. Ik ben het proces maar opnieuw gestart. Apart van elkaar, in apart hokken met wel een ren ertussen. Ze kunnen elkaar zien en aanraken. Maar dit doen ze niet, nu weer bij elkaar gezet in een ren in onbekende omgeving en kijken weer wat er gebeurd. Koppelproces weer opnieuw gestart. Toch heel de tijd dat gegrom en dat heb ik niet in het begin gehoord van haar. Fluffie probeert het rijden heel weinig terug, dit lukt het niet vaak omdat drummel dan weg rent. Ze gromt alleen maar, maar drummel reageert daar niet op. Ik word er eigenlijk niet zo vrolijk van om elke keer te horen en te zien. Ziet er zo onderdanig uit. Terwijl ze ook zo goed met elkaar kunnen zijn daartussen. Ik vraag me af, is Fluffie wel gelukkig bij drummel? En kan drummel wel een kameraadje aan, wan blijkbaar weet hij nog steeds niet hoe die met meisjes om moet gaan? Ik heb drummel een lange tijd alleen gehad en is zo gewend aan mij en mensen. Aaien vind hij heerlijk van mij. Fluffie daarentegen niet, die is bang of duwt je hand echt weg. Worden ze beide hier wel vrolijk van? En het is toch niet oké dat gegrom? En dat drummel heel de tijd op haar rijdt en niet terug ‘vecht’? Ik heb zo veel vraagtekens… ik hoor graag wat jullie hiervan denken. gr, esther Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 19 november 2022 Delen Geplaatst: 19 november 2022 Hmm, lastig zeg. Hoe lang is dit nu gaande? Is er iets veranderd in hun leefomgeving? Of net er buiten. Hebben de buren een hond die veel blaft, wordt er ergens in de buurt verbouwd? Zijn allemaal dingen die voor onrust zouden kunnen zorgen in een toch al onrustig koppel. Dat uit elkaar halen en weer bij elkaar zou ik zelf niet doen, dat geeft mogelijk nog meer onrust. Als dit al lang duurt zou ik inderdaad denken dat dit geen match made in heaven is. Van welke opvang komen ze? Ik zou daar even aankloppen om het voor te leggen. Een goede opvang denkt graag met je mee. Drummel heeft zonder twijfel baat bij en behoefte aan een maatje, maar wel het juiste maatje. Dat kan soms een zoektocht zijn. Mijn ram is ook een lastige. Hij lijkt het alleen ook prima te vinden, maar is toch echt gelukkiger samen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 Wat Evee zegt. Maar ik vraag me af waarom Fluffie niet meer dominant is. Heeft ze ergens pijn? Is ze afgevallen? Of is ze nu pas volwassen geworden? Ook denk ik dat je niet te snel kunt concluderen dat een konijn geen maatje wil. Ze hebben zulke gevarieerde karakters. Ik zou de opvang 4/5 combinaties laten proberen, zodat je een uitgebreid beeld krijgt van gedragingen en voorkeuren van jouw konijn. Er zijn konijnen die gelukkig zijn zonder konijnenmaatje, maar denk niet te snel dat jouw konijn daar één van is. Vraag een deskundige om te observeren, dan voorkom je hopelijk dat je een van jouw konijnen moet omruilen en voor een moeilijke keuze staat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 Wat zei ik? 😕 In dit informatieve artikel staat wel veel uitleg waarom konijnen soms gaan vechten / onrustig worden, ook al is het eerst wel een fijn koppeltje geweest: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 2 uren geleden, Evee zei: Wat zei ik? 😕 Sorry! Ik haal Evee en Eefje altijd door elkaar. Ik moet beter opletten Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 3 uren geleden, hemmel zei: Sorry! Ik haal Evee en Eefje altijd door elkaar. Ik moet beter opletten Haha geeft niet, maar ik snapte niet wat ik waar gezegd had 🤣 kan gebeuren! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Essie22 Geplaatst: 26 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 november 2022 Op 19-11-2022 om 20:14, Eefje zei: Hmm, lastig zeg. Hoe lang is dit nu gaande? Is er iets veranderd in hun leefomgeving? Of net er buiten. Hebben de buren een hond die veel blaft, wordt er ergens in de buurt verbouwd? Zijn allemaal dingen die voor onrust zouden kunnen zorgen in een toch al onrustig koppel. Dat uit elkaar halen en weer bij elkaar zou ik zelf niet doen, dat geeft mogelijk nog meer onrust. Als dit al lang duurt zou ik inderdaad denken dat dit geen match made in heaven is. Van welke opvang komen ze? Ik zou daar even aankloppen om het voor te leggen. Een goede opvang denkt graag met je mee. Drummel heeft zonder twijfel baat bij en behoefte aan een maatje, maar wel het juiste maatje. Dat kan soms een zoektocht zijn. Mijn ram is ook een lastige. Hij lijkt het alleen ook prima te vinden, maar is toch echt gelukkiger samen. Vanaf eind zomer doet ze zo knorrig. Maar toen ging het goed, soms wel wat dekken van drummel voor de rest niks. Nee niks is veranderd in hun leef omgeving. Ik heb soms het idee dat Fluffie ook wat uitdaagt, omdat zij dan bazig wilt zijn en probeert te dekken. Maar dan gaat drummel er meteen bam bovenop en det Fluffie niks meer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Essie22 Geplaatst: 26 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 november 2022 Op 20-11-2022 om 05:55, hemmel zei: Wat Evee zegt. Maar ik vraag me af waarom Fluffie niet meer dominant is. Heeft ze ergens pijn? Is ze afgevallen? Of is ze nu pas volwassen geworden? Ook denk ik dat je niet te snel kunt concluderen dat een konijn geen maatje wil. Ze hebben zulke gevarieerde karakters. Ik zou de opvang 4/5 combinaties laten proberen, zodat je een uitgebreid beeld krijgt van gedragingen en voorkeuren van jouw konijn. Er zijn konijnen die gelukkig zijn zonder konijnenmaatje, maar denk niet te snel dat jouw konijn daar één van is. Vraag een deskundige om te observeren, dan voorkom je hopelijk dat je een van jouw konijnen moet omruilen en voor een moeilijke keuze staat. Ja dat dacht ik ook nog. Maar ze is naar de dierenarts geweest, die zeiden dat ze gezond is. Ja kan natuurlijk zeker zo zijn dat ze wat veranderd in haar karakter, omdat ze ouder wordt. Ik had het asiel gecontact en die zeiden dat het goed was dat ik opnieuw begonnen was. En dat het natuurlijk ook kan zijn dat het niks is tussen hun. Ik zou alleen Fluffie echt niet weg kunnen doen, dat zou mij enorm pijn doen. Dus ik ga er echt alles aan doen dat zij ook weer blij is. En anders moet ik een nieuw maatje voor beide zoeken, dat zal dan op een gegeven moment wel een optie zijn. Want zo langer kan ook niet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Essie22 Geplaatst: 26 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 november 2022 Op 20-11-2022 om 09:22, Evee zei: Wat zei ik? 😕 In dit informatieve artikel staat wel veel uitleg waarom konijnen soms gaan vechten / onrustig worden, ook al is het eerst wel een fijn koppeltje geweest: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen Dankjewel voor de site. En allemaal dankjewel voor de reacties. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 Is je voedster gecastreerd? Dat kan een enorm verschil maken. Mijn eerste voedster werd na een paar weken bij mijn ram echt strontvervelend. Bijna non stop rijden, sproeien, super druk en irritant. Na castratie is dat helemaal verdwenen. Als dat bij jouw voedster nog niet gebeurd is zou ik dat zeker laten doen. Krijgt ze ook op latere leeftijd geen baarmoederproblemen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 Castratie kan helpen, maar is geen garantie. Ik had een groep van een ram met 3 voedsters, en ineens moesten twee van de dames elkaar niet meer. Ze zijn wel minder krengerig geworden door de castratie, maar ze konden daarna toch ook niet meer samen. Maar het is zeker het overwegen waard. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Eens met Eefje, het heeft hier bij twee voedsters echt verschil gemaakt. De één probeerde steeds op onze ram te rijden terwijl hij eerder dominant was. De ander was steeds aan het sproeien en krengerig naar de ram toe. Bij de eerste bleek de baarmoeder ook rood en onrustig bij het eruit halen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Nog een keer je verhaal teruggelezen maar het lijkt alsof de rangorde nog niet bepaald is. En als de hormonen opspelen bij Fluffie zal dat niet helpen. Dat vele rijden van Drummel hoeft geen probleem te zijn als Fluffie dat oke vindt. En het grommen kan vanuit de hormonen komen. Beide kwam bij ons eerste koppel voor (met de 2e voedster uit mjn reacte hierboven) Na castratie van de voedster gromde ze nog maar een enkele keer. Van dat veelvuldig rijden heeft zij nooit een probleem gemaakt. Wij zetten onze ram soms wel even apart om haar haar rust even te gunnen. Het was ondanks bovenstaande echt wel een hecht koppel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 1 december 2022 Delen Geplaatst: 1 december 2022 Dus het veelvuldig rijden door een van het koppel is op zich geen probleem? Ik wordt dat gegrom inderdaad ook zat, maar mijn voedster hupt even aan de kant en eet rustig door als hij weer eens zo’n bui heeft. Sinds kort maakt zei ook geluiden als de ram op haar wilt rijden, ik denk een soort gemopper? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 3 december 2022 Delen Geplaatst: 3 december 2022 Zoals gezegd, het hoeft geen probleem te zijn als ze verder happy zijn met elkaar. Maar dat is nu onduidelijk. En ik dacht dat de voedster gromde maar in je laatste berichtje lijkt het alsof je je ram bedoeld? Wat voor geluidjes maakt je voedster? Ik zou haar sowieso laten castreren, denk dat je dan meer kans van slagen hebt met dit koppel. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten