Ga naar inhoud

Gezocht inspiratie dwergkonijnscaping 4,5x2m :)

Evelyn89
 Delen

Aanbevolen berichten

Voor onze ouderen dagbesteding willen we naast de Vlaamse reuzen in de dierenweide graag een koppel/groepje dwergjes bij het overdekt terras gaan houden. Hiervoor is een ruimte beschikbaar van ongeveer 4,5mx2. Ik heb een volière in die maat met nachthok van 1x1 op het oog, zodat ze helemaal veilig zitten en ik kan staan in het hok voor de verzorging. 

Nu zoek ik inspiratie kwa inrichting. Het moet in de eerste plaats natuurlijk konijn vriendelijk zijn(zand, gras, schuilmogelijkheden) maar er ook leuk uit zien van buitenaf.. zo zou ik graag een soort paadjes maken, verschillende ondergronden verwerken, beetje zoals je ziet bij hamsterscaping maar dan konijnproof ;). Is dit überhaupt mogelijk?

Heeft iemand ideeën of ervaringstips?

En hoe veel dwergjes raden jullie aan op deze afmeting?

Onze 4 Vlamen lopen op 30x30m en ik heb vroeger de konijnen altijd los op het erf gehad dus ik heb geen ervaring met kleinere hokken haha.

Elk idee is welkom! 

aangepast door Evelyn89
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even in dit topic kijken, misschien kun je er inspiratie uithalen:

Twee dwergen gaat wel lukken met die ruimte. Misschien ook zelfs wel 4. Er wordt vaak aangeraden minimaal 4 vierkante meter per koppel konijnen vrij te maken, voor grotere konijnen wordt dat meer. Een volière is zeker een goed idee, er zijn meer forumleden die dat hebben, van @Dollie en @To van de Veluwe weet ik bijvoorbeeld dat zij een volière hebben met tegels erin. Het is belangrijk dat de konijnen zich niet uit kunnen graven, wil je daarom zand op de grond is het misschien een idee om een speciekuip in te graven met zand erin. Je kunt daar gewoon speelzand voor kinderen in doen. Gras is waarschijnlijk een minder goed idee, dat knabbelen ze zo kaal en gaan ze in graven, zodat het een bende wordt. Veel succes!

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor tegels gaan. Wij hadden vroeger ook een heel mooi aangelegde ren met gras heuvels en paadjes (ui5egraveb met gaas eronder). Dat was leuk voor ongeveer een maand, toen was alles kaalgegeten en weggegraven en was het een baggerende geworden vol kuilen waar je de grond in zakte 🙈

Dus nu idd gewoon betegeld, minder leuk, maar wel effectiever. Kun je goed op lopen/ bij ze zitten. Wordt geen bagger. Kun je makkelijk aanvegen. Ze kunnen niet weggraven. En een ander voordeel is dat ze direct hun nagels slijpen met erover lopen. Ik hoef ze nooit te knippen. Een zandbak vinden ze idd heel leuk. Je kan ook zo’n blauwe schelp neerzetten en vullen met zand, dat hebben andere forumleden hier of idd een speciekuip of grote krat ingraven en vullen met zand. Verder kun je tunnels plaatsen of wilgenbruggetjes. Schuilhuisjes. En waar je ze ECHT blij meemaakt zijn catcubes! Dat is hier op bb een mega succes, dat vinden alles konijnen leuk. Kun ze in, door en op. Je kan er ook meerdere aan elkaar koppelen. Staan er vaak wel op marktplaats te koop. En een wc met hooiruif erboven is wel handig, scheelt een hoop schoonmaakwerk 😉

Hopelijk heb je hier wat aan. En kijk idd even op het bovengenoemde topic.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een volière met tegels en zo'n schelp gevuld met speelzand. Omdat onze ren overdekt is, moet ik er vaak wat water ingooien zodat het zand wat harder is en ze meer moeite moeten doen om te graven. Maar dat hoef je maar een keer in de veertien dagen te doen. Ze hebben erg veel schik met die schelp. Ingraven kan ook. Omdat er maar één zak van 25 kg in zit, komt er weinig zand buiten de schelp.

Catcubes kan ik van harte aanraden. Ze vinden dat geweldig.

En als je konijnen bij een konijnenopvang haalt, zijn ze gecastreerd en volledig gevaccineerd en soms gechipt. Je weet dan wat je krijgt want de konijnenopvang kent zijn konijnen goed. Je doet er ook nog een goede daad mee en als je konijnen bij een fokker koopt en je alles zelf moet laten doen, ben je veel duurder uit! Ook de konijnenopvang heeft bijv. jonge konijnen.

Maar wat leuk dat jullie de mogelijkheden voor zoveel ruimte voor de konijnen hebben. Dat is toch geweldig! 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh het slaaptekort is te zien in mijn teksten, wat een typfouten 🙈😴

Maar een goede aanvulling van @To van de Veluwe om je konijntjes bij een konijnenopvang te halen. Die puilen uit op het moment op zoek naar een goed baasje. En zoals ik het hoor komen ze bij jou goed terecht dus kun je er een aantal daar een heel mooi tweede konijnenleventje geven.

Kijk anders even hier;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

en

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Zitten ook vaak wel kleinere konijntjes. Ik ben mijn dwergje ook van een opvang. Daar kunnen ze ook direct een duo of groep voor je koppelen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn flagstones een idee? Tegels, maar dan met een wat ''natuurlijkere'' uitstraling. @Evee heeft ook reclameborden laten bedrukken met haar eigen foto's, wellicht is dat ook nog leuk voor aan de muur, zoals je voor hamsters ook achterwanden hebt zeg maar.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goede tips! Bedankt, hier kan ik zeker al wat mee. 

Onze konijnen komen zeker uit de opvang, de Vlamen en het koppel wat nog los op het erf loopt komen ook uit de opvang en zou ze het liefst allemaal hebben meegenomen haha. 

Bedankt allen! Leuk, kan me er helemaal op verheugen.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk!

Super dat je naar een konijnenopvang gaat. In overleg met hun zou ik dan inderdaad voor een tweetal of een viertal gaan. Weet wel dat viertallen minder stabiel zijn dan koppels, dus is een koppel praktischer omdat je minder kans op ‘gedoe’ hebt. Aangezien het geen thuissituatie is zou ik zelf dan voor een tweetal gaan. 

Vergeet niet om de bovenkant van de volière ook te overdekken met gaas en/of een dicht dak zodat het veilig is tegen roofdieren. Ik zou daarom ook gaas gebruiken met bijvoorbeeld een maaswijdte van 19 x 19 mm en een draaddikte van 1,4 mm. 

Tegels zijn inderdaad erg praktisch. Flagstones vind ik een leuk idee! Misschien dat je die ergens tweedehands goedkoop op de kop kan tikken. Stoeptegels zijn vaak gratis op te halen, dus dat is qua budget weer fijner. Een volière kopen of zelf bouwen kost vaak al flink wat. Graven is erg leuk om te zien. Grond/zand heeft zoals genoemd wel nadelen, maar daarom heb ik er voor gekozen om een deel van de ren te betegelen en een deel graafgedeelte te maken. Je moet dan een wel een stuk uitgraven en een kuip van stevig gaas maken en daar weer grond of zand terug in doen. Dan kunnen ze zich niet uitgraven. Het graafgedeelte van mijn konijnen is 2,5 á 3 m2 en daar hoef ik zelf niet in te lopen, ik kan er ook omheen lopen. Gras kan je vergeten. 

14 uren geleden, Evelyn89 zei:

Btw, zouden jullie de ruimte omhoog ook nog benutten? Door bijvoorbeeld een balustrade te maken rondom of maken ze daar toch geen gebruik van? 

Jazeker! Konijnen vinden het erg leuk om op verhogingen te zitten. 

Zorg ook vooral dat het voor jezelf erg praktisch is. Dat je dus ook overal makkelijk bij kan.

Ik ben erg benieuwd hoe het wordt 🙂 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij de aanschaf van een nieuw verblijf ook goed om na te denken over praktische zaken, naast dat het er leuk uit moet zien.

Kun je het bijvoorbeeld makkelijk schoonmaken? Kun je overal goed bij? Ook als je een konijn moet oppakken om ermee naar de dierenarts te gaan? Blijft het mooi, of wordt het straks een kaalgevroten,  modderige bende. Ik zag laatst een supermooi verblijf op Pinterest, maar daarbij hadden ze zeker niet over deze praktische dingen nagedacht. Of hun konijnen moesten keurige manieren hebben door perfect zindelijk te zijn en nergens aan te knagen en graven.

• Haha 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die pinterest screenshots van @Jonna wil ik wel de opmerking maken dat het er heel mooi en netjes uitziet, maar ook overduidelijk foto's zijn van het moment dat het net nieuw is aangelegd en de konijnen er dus nog niet of nog maar net in zitten. 

Over het algemeen is gras niet houdbaar in een konijnenren, dat wordt een modderpoel. Ze graven en gooien grond overal heen, dus mooie paadjes komen vol modder en zand te liggen en onder bestrating graven ze door. Het ziet er prachtig uit allemaal, maar totaal niet praktisch. 

Die laatste foto met die huisjes en het stro overigens wel, dat ziet er wel realistisch uit 😄 

• Haha 2
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Met die pinterest screenshots van @Jonna wil ik wel de opmerking maken dat het er heel mooi en netjes uitziet, maar ook overduidelijk foto's zijn van het moment dat het net nieuw is aangelegd en de konijnen er dus nog niet of nog maar net in zitten. 

Over het algemeen is gras niet houdbaar in een konijnenren, dat wordt een modderpoel. Ze graven en gooien grond overal heen, dus mooie paadjes komen vol modder en zand te liggen en onder bestrating graven ze door. Het ziet er prachtig uit allemaal, maar totaal niet praktisch. 

Die laatste foto met die huisjes en het stro overigens wel, dat ziet er wel realistisch uit 😄 

Haha ja daar ben ik ook wel bang voor. Het lijkt me wel leuk om zoiets voor ze te maken met een grasheuvel en een buis enzo, maar even kijken hoe dat in de praktijk dan gaat haha. Ik doe ze nu regelmatig met een panelenren die ik vastzet aan hun verblijf even op het gras en dat vinden ze geweldig! Ze eten het wel heel kort maar tot nu toe ligt er nog gras in. Al is het natuurlijk ook wel dat ze er maar een paar uurtjes per dag op mogen, dat zal misschien anders zijn als ze altijd gras tot hun beschikking hebben.

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat een klein paadje van beukensnippers nog wel zou kunnen overleven? En misschien kun je ook wel zo'n trap namaken van boomschijven, waarmee ze dan bijv. op een plateau kunnen komen. Krijg je meteen al meer een ''scaping'' idee. ⬇️

Toren

Verder vond ik deze foto van @Jonna ook nog wel een goed idee ⬇️

Screenshot_20221120-000349_Pinterest.jpg

Dat je met verschillende lagen werkt, bijvoorbeeld d.m.v. borderranden, zodat je verschillende soorten bodem kunt toepassen. Dus bijvoorbeeld een deel flagstones, en een ander deel zand, en tussen de lagen door zou je dan een pvc buis kunnen laten lopen. Ik denk dat dat ook al wel een heel leuk effect geeft. Ziet er misschien ook wel leuk uit om daarvoor een soort borderrand van bamboe te maken ⬇️

borderrand ideeën tuin bamboe

Zoals @happy211 al zei is zo'n buis misschien wel minder praktisch met schoonmaken en oppakken. Voor dat oppakken kan het mogelijk nog wel een idee zijn om er een soort deksels voor te maken, dat ze niet terwijl jij ze probeert op te pakken snel de buis in schieten. En voor schoonmaken zorgen dat de buis niet te lang is. Dat gras en de boompjes zullen zoals gezegd waarschijnlijk minder lang overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben in de ren een paar tunnels gebouwd van dit soort stenen bloembakken. We hebben ze rechtop gezet en dan een stuk of drie, vier achter elkaar. De konijnen vinden het geweldig om er doorheen te rennen, er in te zitten en er bovenop te zitten. Goed stevig en je haalt ze ook makkelijk weer uit elkaar mocht het nodig zijn.

Screenshot_20221120-130116-495.png

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Lollie zei:

Verder vond ik deze foto van @Jonna ook nog wel een goed idee ⬇️

Screenshot_20221120-000349_Pinterest.jpg

Jij denkt niet dat de boompjes aangeknaagd worden, het grond uit die bakken op het gras beland, er gegraven wordt in het gras zelf en onder de stenen aan de zijkant door? Of je moet overal gaas in de grond leggen, maar mijn ervaring is dat dat maar 10 jaar mee gaat, dan toch echt last van vocht krijgt en kapot gaat, dan moet je dus eigenlijk alles opgraven en opbreken en opnieuw indelen. De tunnel aan de zijkant ziet er ook leuk uit, maar hoe kom je bij je konijnen daarin? Ook alles opgraven? Ik bedoel, een konijn met gas of haakjes kruipt vaak stilletjes weg, zo een tunnel is dan ideaal. Dan moet je dus je hele konijnenren overhoop gooien om bij je zieke konijn te komen.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Jij denkt niet dat de boompjes aangeknaagd worden, het grond uit die bakken op het gras beland, er gegraven wordt in het gras zelf en onder de stenen aan de zijkant door? Of je moet overal gaas in de grond leggen, maar mijn ervaring is dat dat maar 10 jaar mee gaat, dan toch echt last van vocht krijgt en kapot gaat, dan moet je dus eigenlijk alles opgraven en opbreken en opnieuw indelen. De tunnel aan de zijkant ziet er ook leuk uit, maar hoe kom je bij je konijnen daarin? Ook alles opgraven? Ik bedoel, een konijn met gas of haakjes kruipt vaak stilletjes weg, zo een tunnel is dan ideaal. Dan moet je dus je hele konijnenren overhoop gooien om bij je zieke konijn te komen.

Even verder lezen 😉:

23 uren geleden, Lollie zei:

Dat je met verschillende lagen werkt, bijvoorbeeld d.m.v. borderranden, zodat je verschillende soorten bodem kunt toepassen. Dus bijvoorbeeld een deel flagstones, en een ander deel zand, en tussen de lagen door zou je dan een pvc buis kunnen laten lopen. Ik denk dat dat ook al wel een heel leuk effect geeft. Ziet er misschien ook wel leuk uit om daarvoor een soort borderrand van bamboe te maken ⬇️

borderrand ideeën tuin bamboe

Zoals @happy211 al zei is zo'n buis misschien wel minder praktisch met schoonmaken en oppakken. Voor dat oppakken kan het mogelijk nog wel een idee zijn om er een soort deksels voor te maken, dat ze niet terwijl jij ze probeert op te pakken snel de buis in schieten. En voor schoonmaken zorgen dat de buis niet te lang is. Dat gras en de boompjes zullen zoals gezegd waarschijnlijk minder lang overleven.

Ik had eigenlijk ook een iets hogere rand in gedachten als op de foto, waar de tunnel iets ingegraven zit. Onder de rand door graven had ik eerlijk gezegd niet echt aan gedacht, maar daar zou toch nog wel iets van gaas kunnen lijkt mij? Zolang er een konijn gas of haakjes heeft kan die tunnel denk ik wel even afgesloten worden, want (als het goed is) is dat meestal niet zo. Voor een heel zand gedeelte had ik ook in mijn hoofd wat @Lienappelsien zei ⬇️

Op 19-11-2022 om 15:16, Lienappelsien zei:

Grond/zand heeft zoals genoemd wel nadelen, maar daarom heb ik er voor gekozen om een deel van de ren te betegelen en een deel graafgedeelte te maken. Je moet dan een wel een stuk uitgraven en een kuip van stevig gaas maken en daar weer grond of zand terug in doen. Dan kunnen ze zich niet uitgraven. Het graafgedeelte van mijn konijnen is 2,5 á 3 m2 en daar hoef ik zelf niet in te lopen, ik kan er ook omheen lopen. Gras kan je vergeten.

Of een speciekuip, maar voor een heel deel van de ren leek me dat te klein. Ik bedenk nu net ook dat je ook een soort ''bak'' zou kunnen maken van tegels. Dan heb je ook geen last van gaas dat vergaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Lollie zei:

Ik bedenk nu net ook dat je ook een soort ''bak'' zou kunnen maken van tegels. Dan heb je ook geen last van gaas dat vergaat.

Ik heb dat destijds ook overwogen, om grond uit te graven en dan tegels op de bodem te leggen en aan de zijkanten en dan het grond of speelzand terug. Maar ik denk dat het water dan slecht weg kan en het dus een nog nattere boel wordt dan hoe het nu al is bij flinke regen. Met ingegraven gaas zakt het water weg, maar als er tegels zijn ingegraven dan zal het graafgedeelte erg lang supernat blijven denk ik. Ik weet wel dat er BBers zijn die het zo gedaan hebben, van bijvoorbeeld 1 m2. Ik ben wel benieuwd wat hun ervaring is als het er even ligt. Wel zou ik bang zijn dat de tegels in de zijwanden bij veel graven gaan kiepen. Dat zou je dan nog kunnen voorkomen door er van houten latten een frame aan de binnenkant tegen te zetten, al is dat lastig aan de tegels te bevestigen (kan op zich wel). In een ren die volledig droog blijft zou het wel een goede manier kunnen zijn. Maar ik heb er juist bewust voor gekozen om boven het graafgedeelte alleen een dak van gaas te maken zodat urine door de regen wegspoelt. De eerste bewoners plasten en keutelden echt óveral.

Ik heb zelf na het te hebben uitgegraven houten paaltjes in de hoeken gezet, tegen de tegelvloer. Deze paaltjes steken uit boven de tegels. Vervolgens heb ik deze paaltjes aan elkaar verbonden met houten planken, die boven de tegels en de grond uitsteken. Hierdoor is er een opstaande rand tussen tegels en graafgedeelte en blijft de grond over het algemeen in het graafgedeelte. Daarna heb ik een Kuip van gaas gemaakt en die aan de planken en paaltjes geniet. En toen de grond weer terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger, toen ik begon met konijnen, een graafbak van tegels gehad, zowel de zijkanten als onder het zand. ik denk van 1.5x1.5 meter ongeveer, met grindtegels gemaakt. En daar bleef niet overdreven veel water in staan hoor. Dat was niet overdekt (alleen met gaas). Op deze foto zit bruintje er in: bruintje1.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Evee zei:

Ik heb vroeger, toen ik begon met konijnen, een graafbak van tegels gehad, zowel de zijkanten als onder het zand. ik denk van 1.5x1.5 meter ongeveer, met grindtegels gemaakt. En daar bleef niet overdreven veel water in staan hoor. Dat was niet overdekt (alleen met gaas). Op deze foto zit bruintje er in: bruintje1.jpg

Ok! Dus het is op zich een goede oplossing. Mooi konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .