Ga naar inhoud

Do is ziek


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Gisteravond dacht ik nog even snel de konijnen eten te geven, maar toen kwam Do niet tevoorschijn. Ik vond haar op een favoriet schuilplekje en toen ik een brokje voor haar neus hield draaide ze haar kop weg. Foute boel dus. 
 

Ik kon haar ook zonder problemen oppakken, wat absoluut niet des Do’s is en ik vond haar vrij koud aanvoelen. Dus ik heb binnen een rennetje klaargemaakt en omdat het al erg laat was heb ik haar carprofen en metocloral gegeven wat ik nog had staan. Bij andere konijnen gaf dat of snel vooruitgang of als dat niet zo was ging ik vervolgens de volgende dag naar de dierenarts. 
 

Ik had een reisbox (zonder deurtje) in het rennetje als schuilplekje gezet, maar daar is ze volgens mij niet uit geweest. Voedsel en toiletbak waren vandaag nog onaangeroerd. Er lagen wel kleine keutels op het vetbed in de reisbox.
 

Vanmiddag ben ik met haar naar de dierenarts geweest. Die voelde een verstopping van ontlasting in haar buik. Haar temperatuur net voldoende. Ze had ook wat scherpe kiezen, maar geen wondjes. Prioriteit is nu om haar weer aan de gang te krijgen. Ze heeft onderhuids vocht gekregen en een injectie pijnstillers en darmstimulans. De carprofen en metocloral die ik nog had staan waren al een jaar of 2 open denk ik, dus toch maar besloten om nieuwe medicijnen te gebruiken. Het is ook zo wat om alles wel in te zetten maar het misschien niet meer goed werkzaam is. Aangezien carprofen en metocloral niet meer geproduceerd worden heb ik nu metacam en cisaral meegekregen (nou ja, gekocht). Het was nog even uitzoeken wat de dosering was, daar schijn en verschillende meningen over te zijn. Besloten om voor de metacam hond voor 2 keer per dag 13 kg voor honden te gaan (dus voor 26 kg hond in totaal). Do weegt 2,6 kg. Ik ben wel benieuwd wat andere dierenartsen voorschrijven qua dosering. Ik weet dat daar hier vaker op BB over is gesproken. Ook moet ik gaan dwangvoeren. Dat durf ik nooit zonder dierenartsbezoek zelf te gaan doen, aangezien het ook juist voor extra problemen kan zorgen als de maag al helemaal vol (verstopt) zit. Het was een smak geld…

 

Vanavond hebben haar even uit de reisbox gezet, zodat ik er een schoon vetbed in kon leggen en ze misschien wat ging doen. En ze kwam even tot leven, ging even in het rennetje rondkijken en at zelfs een paar hapjes van gedroogde kruiden die er lagen en 2 of 3 brokjes. Jeee! Daarna ging ze weer liggen. Straks maar dwangvoeren, het papje staat al wel bij haar.

 

Als het morgen nog niet goed gaat was het advies om nog langs te komen voor nog een injectie vocht. Ook gezien het weekend. Ik heb dat nog nooit gehad dat een konijn onderhuids vocht kreeg.

 

Hopelijk knapt ze snel weer op.

aangepast door Lienappelsien
  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het onderhuidsvocht ook meerdere keren meegemaakt. Meestal in combinatie met een verstopping of ondertemperatuur, dat ze een verwarmd onderhuidsinfuus krijgen. De max dosis bij mijn dierenarts was eerder 1 mg per kg per dag, geen idee wat het nu is. Beterschap voor Do!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm moppie! Onderhuids vocht kan wonderen doen, ook als ze niet volledig uitgedroogd zijn. Ik geef al jaren een dosering van 1 mg per kg per dag, wel over twee keren verdeeld. De dierenartsen waar ik ben geweest schrijven dat standaard in die dosering voor. Heb je ook emeprid mee gekregen? Afhankelijk van waar de verstopping zit is dat ook nog fijn spul. En kan jij zelf prikken? In mijn ervaring en ook die van de dierenarts werkt orale medicatie niet zo goed bij verstopping, omdat het lichaam het niet goed op kan nemen. Als je voor een infuus gaat of op controle, zou ik dus zeker vragen of je alle medicatie nogmaals per injectie mag krijgen. Of zelf prikken, maar niet iedere dierenarts is beteid om je dit te leren.

 

Sterkte. Een verstopping is altijd heel lastig en kan vooral lang duren. Zorg dat ze goed warm blijft. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nuttige info @Jamesthebunnybutler. Nee geen emeprid, alleen cisaral en metacam. Emeprid is hetzelfde als metocloral toch? Dat heb ik nog wel staan, maar ga ik natuurlijk niet zelf er nog bij geven. 
 

Net weer gedwangvoerd en cisaral gegeven. Ze stribbelde wel tegen bij het vastpakken (ik laat haar wel op de grond), dus dat is iets positiefs. Ze laat het dwangvoer niet uit haar bek lopen (dat had ik vaak toen ik andere konijnen dwangvoerde), dus er gaat iets naar binnen. Ze doet nog bijna niks.
 

Straks weer naar de dierenarts voor een onderhuidse injectie vocht. Medicatie per injectie is dus toch beter? Tja, daar zit wat in. Maar ik heb haar net nog cisaral gegeven, en vanmorgen metacam. Zou dat niet te kort op elkaar zijn dan? Waarschijnlijk geeft een assistente straks de injectie vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Nuttige info @Jamesthebunnybutler. Nee geen emeprid, alleen cisaral en metacam. Emeprid is hetzelfde als metocloral toch? Dat heb ik nog wel staan, maar ga ik natuurlijk niet zelf er nog bij geven. 
 

Net weer gedwangvoerd en cisaral gegeven. Ze stribbelde wel tegen bij het vastpakken (ik laat haar wel op de grond), dus dat is iets positiefs. Ze laat het dwangvoer niet uit haar bek lopen (dat had ik vaak toen ik andere konijnen dwangvoerde), dus er gaat iets naar binnen. Ze doet nog bijna niks.
 

Straks weer naar de dierenarts voor een onderhuidse injectie vocht. Medicatie per injectie is dus toch beter? Tja, daar zit wat in. Maar ik heb haar net nog cisaral gegeven, en vanmorgen metacam. Zou dat niet te kort op elkaar zijn dan? Waarschijnlijk geeft een assistente straks de injectie vocht.

Klopt van die emeprid. Ik zou toch eens vragen of dat nog zin heeft als je zo naar de DA gaat. Het is positief dat ze het dwangvoer niet laat lopen inderdaad. Hopelijk zorgt dat ervoor dat er wat beweging in komt. Heeft ze nog niks zelf gegeten?

Ja, per injectie is echt beter. De dierenarts zegt het, maar ook mijn ervaring is dat het beter werkt bij verstopping. Zeker in combi met vocht. De laatste keer dat ik een konijn met spoed bij de DA had, had ik het ook net oraal gegeven. De DA heeft het toen toch nogmaals per injectie gegeven, onder het mom van we moeten iets en het is echt erop of eronder. En anders in een lagere dosering? Of dus toch dat je zelf gaat prikken?

 

Sterkte met haar. Ik hoop dat ze gaat opknappen. Keutelt ze? En heb je haar naar binnen gehaald met een snuggle? Dat kan in mijn ervaring toch ook heel veel helpen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ja, per injectie is echt beter. De dierenarts zegt het, maar ook mijn ervaring is dat het beter werkt bij verstopping. Zeker in combi met vocht.

Ja dat is precies de ervaring die ik met Mississippi ook heb. Thuis kan ik geven wat ik wil, maar dan gebeurt er (ook na voldoende lang wachten) he-le-maal niks. En als ie bij de dierenarts medicatie en vocht geïnjecteerd heeft gekregen, zit ie soms onderweg naar huis alweer overeind. Heb lange tijd gedacht dat het aan het vocht lag, maar laatst zei de dierenarts dat medicatie injecteren beter werkt.

 

@Lienappelsien Mijn ervaring is ook dat de dierenarts rustig nog een dosis geeft al heb ik het zelf 1 a 2 uur eerder nog gedaan. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Hoe is het nu?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bunny56 zei:

Beterschap ! Het klinkt alsof het wel beter gaat gelukkig.

Hier doen ze de dosering Metacam Hond ook x 10 net als bij jouw dierenarts.

Bedankt! Dat is fijn om te weten.

 

Ik ben vanmiddag dus weer met haar naar de dierenarts geweest. Ik mocht kiezen of er toch nog even een dierenarts naar haar keek, vooral om de buik weer te voelen. Dus dat toch maar gedaan. Ik had een andere dierenarts, die ik nog nooit had gehad. Dan is het toch altijd afwachten of deze ook veel ervaring met konijnen heeft, maar ze kwam goed op me over. Ze stelde een hoop goede vragen en kwam met goede informatie, bijna alles wel dingen die ik al weet en die mijn ‘normale’ dierenarts niet aan me vraagt of als informatie geeft omdat hij weet dat ik me daar bewust van ben en op let, maar dat wist zij natuurlijk niet en het gaf meteen een aardig beeld van haar konijnenkunde.
 

Ze controleerde ook weer van alles. Ze had Do gisteren in het voorbijgaan gezien en merkte terecht op dat ze er nu iets beter uitziet dan gisteren. Gisteren zat ze apathisch en nu sprong ze 2 keer terug in de onderbrak van de reisbox die op de tafel stond. Temperatuur was 38,0, iets te laag dus, maar ook niet waar ik me meteen druk om maak. Ze vond haar buik wel soepel voelen. Ze heeft vervolgens dus onderhuids vocht toegediend. Over de medicatie nog een keer per injectie te geven hebben we het niet meer gehad. Ik had net 2 uur daarvoor cisaral gegeven. Ik lees nu jullie berichten en het was dus misschien toch handig geweest om dat wel te doen. Nou ja, we zijn gelukkig inmiddels weer thuis 😉 Ik heb nog wel gevraagd of het nog een idee was om metocloral erbij te geven (wat ik nog heb staan), omdat dat op een iets ander gebied werkt dan de cisaral die ze krijgt. Maar de dierenarts vond het beter om dat niet tegelijk te geven. Dus ja, wie ben ik dan om te zeggen dat ik denk dat dat misschien wel kan. Ik ben geen dierenarts. Overigens heb ik zelf alleen ervaring met metocloral en niet met cisaral. Ik las vaak op BB dat andere dierenartsen cisaral voorschreven bij buikklachten, maar mijn dierenarts gaf voorheen dus altijd metocloral mee. 
 

Ze heeft vandaag van 2 wortels het loof op (ik had haar geen 2 wortels gegeven hoor). Dus dat is fijn. Verder een enkel brokje en een enkel sprietje hooi. Erg weinig dus. Met het dwangvoeren werkt ze aardig mee. Gisteren lagen er nog redelijk wat kleine keutels, vandaag maar een enkele. Maar dat is op zich niet zo gek omdat ze gisteren eigenlijk niks heeft gegeten en ik pas laat ben gaan dwangvoeren. Hopelijk helpt het extra vocht.

 

Ik heb net de bovenkant van de reisbox er net als gisteravond weer voor een poosje afgehaald, want anders blijft ze maar in de reisbox liggen. Nu is ze naar de toiletbak verhuisd en ligt ze daar. Ik heb niet de indruk dat ze érge pijn heeft, al kunnen ze dat natuurlijk zo goed verbloemen. Maar ze gaat niet steeds verliggen en duwt ook haar buik niet plat op de grond. 
 

Straks weer dwangvoeren en medicijnen geven, meer kan ik even niet voor haar doen. @Jamesthebunnybutler ik heb een snuggle safe die ik normaal in dit soort situaties gebruik, maar ik heb pas grondig opgeruimd en nu kan ik hem niet vinden… En ik heb nog geen tijd gehad om nog uitgebreider te zoeken. Ze zit in ieder geval binnen en ligt lekker op een dik vetbed (een grote die een aantal keer is dubbelgevouwen om in de reisbox te passen). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat het toch weer wat beter lijkt te gaan 😊 Hopelijk is ze snel weer de oude. Bij verstopping krijg ik altijd standaard lactulose (laxatract) mee. Het lijkt bij ons echt wonderen te doen soms. Is misschien ook iets dat je met de DA kan bespreken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooh wat goed! Er zit in ieder geval beweging in! Ik krijg tegenwoordig vaker emeprid mee dan cisaral, maar het is ook maar net waar de verstopping zit natuurlijk. Lactulose is ook nog een goeie om erbij te geven, soms komt er dan een hele bonk rommel uit die de verstopping veroorzaakte. 

 

Gaat de goede kant op dus!

aangepast door Jamesthebunnybutler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft vannacht al het wortelloof op dat er lag (van 3 wortels), het stukje wortel en ik denk ook wat brokjes. Ook ligt er nu een klein hoopje keutels in de toiletbak, wel kleine maar niet meer van die kurkdroge. Dus het gaat de goede kant op! Ze is ook niet meer zo apathisch en ik vind haar ook iets warmer voelen. Ze begint ook tegen te stribbelen als ik haar vastpak. 
 

Lactulose zal ik onthouden! Bedankt voor de tip. Ik hoop nu in het weekend geen dierenarts nodig te hebben. Ik heb het ooit eens op internet gekocht om in huis te hebben, maar nooit gebruikt (en al lang weggegooid want over de datum).

 

21 minuten geleden, Evee zei:

Had je al een snugglesafe gevonden? Anders stuur je maar een appje hoor, dab kun je er van mij leven!

Lief! Dankjewel. Ik ga nu zoeken.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden! Ik denk alleen dat hij zijn beste tijd gehad heeft. Als ik er mee schut hoor ik een soort gruis 🤔 Dat was volgens mij nooit en hoort denk ik niet? Toch maar in de magnetron gelegd en daarna schuin in de reisbox (waar ze nu niet zit maar wel in kan). Anders was hij ook warmer. Maar voor nu gaat het wel, binnenkort maar eens een nieuwe aanschaffen.

 

Het is koud buiten! Ik ben blij dat ik haar naar binnen heb gehaald. Met deze buitentemperatuur was het buiten niet goed gekomen… Jerry zat net lekker hooi te eten.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .