Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk


Evee

Aanbevolen berichten

Konijnen en vuurwerk zijn meestal geen goede combinatie. Veel konijnen hebben ontzettend veel stress van de harde knallen en de lichtflitsen rond de jaarwisseling.
 
Elk jaar horen we wel dat er bij iemand een konijn sterft aan de gevolgen van vuurwerkstress. 
Maar ik wil jullie niet onnodig ongerust maken, het verschilt sterk per woonplaats hoeveel vuurwerk er is. Lang niet alle konijnen hebben er (veel)last van. Veel konijnen vinden het spannend maar komen gelukkig er zonder veel problemen goed doorheen. Wordt het jouw eerste keer met konijnen tijdens de jaarwisseling of ben je dit jaar verhuisd? 
 
Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om te zorgen dat ze deze periode zo goed en veilig mogelijk doorkomen.
 
Lees de tips in het artikel over konijnen en vuurwerk: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-en-vuurwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn er nu af en toe al knallen te horen, maar daar geven de konijnen niets om. Voorheen was er nooit veel vuurwerk hier, ook maar kort. Ik heb er zelf gelukkig nooit problemen mee gehad met de konijnen. Maar je weet het nooit, we hebben wel wat nieuwe buren gekregen dit jaar, je weet nooit of er opeens iemand tussen zit die helemaal los gaat met oud en nieuw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best wel spannend. Heb het zelf sowieso niet super op vuurwerk en de konijnen zitten echt gigantisch in de stress. Maar ik kan weinig voor ze betekenen, en gelukkig aten ze een uur na het knallen weer gewoon rustig hooi vorige jaren.

Het lijkt erop dat we niet thuis gaan zijn met oud en nieuw dit jaar. En twijfel nu heel erg waar ik ze meer een plezier mee ga doen, de stress van vuurwerk, of de stress van een verblijf bij de opvang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is vlakbij een plein waar ze massaal vuurwerk, ik bedoel bommen afsteken. Ik kan zelf ontzettend slecht tegen herrie en het is voor mij echt de zwaarste dag van het jaar wat dat betreft. 
De konijnen wonen in de schuur en ik probeer dan zelf gewoon als anders te doen, alleen hou ik dan het licht in de schuur wel tot ongeveer half 2 s’nachts aan. Zo hebben ze minder last van de lichtflitsen. En ik ga nooit weg met oud en nieuw. 

Ik vind het elk jaar wel weer spannend hoe het gaat lopen, want tot nu toe was het drie van de vier keer (ik heb mijn konijnen deze maand 4 jaar) gedoe met gas of opleving ec bij Bennie (daarom geef ik op aanraden van de dierenarts een week ervoor en een week erna uit voorzorg panacur tegenwoordig) 


Alleen jaarwisseling 2020/2021 toen we voor het eerst een vuurwerkverbod hadden was het hier rustiger en ging het met de konijnen goed. Ik had daar vorige jaarwisseling ook op gehoopt maar het was meer en harder dan ooit tevoren helaas 😔

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben overigens met oud en nieuw altijd extra blij dat ik camera's heb hangen bij de konijnen. Op die manier kan ik zien of het goed gaat, zonder er vaker dan normaal bij te gaan kijken. Dan zijn ze minder verstoord dat ik langskom. En ik geef ze die dag altijd een lekker knabbelprojectje, zodat ze lekker gefocust zijn op dat en wat minder op de geluiden uit de omgeving.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Evee zei:

En ik geef ze die dag altijd een lekker knabbelprojectje, zodat ze lekker gefocust zijn op dat en wat minder op de geluiden uit de omgeving.

Dat is een goeie tip.

 

Ik weet niet hoe het gaat, is de eerste keer maar er is weinig vuurwerk in onze omgeving omdat we vrij wonen. Echter wel oudjaarsdag om 6.00 's ochtends begint het carbid schieten. En dat zijn doffe knallen ver weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben hier 1 oud en nieuw meegemaakt en dat was echt verschrikkelijk. Achter ons huis zit een sloot en daarachter een dijkje, waar blijkbaar iedereen massaal vuurwerk afsteekt. En in het park naast ons huis ook. De herrie was zo oorverdovende dat wij de hele avond geen tv konden kijken, dat was niet te verstaan. De konijnenren is achterin de tuin, dus op ongeveer 10 meter afstaand van waar alle herrie vandaan komt. Dat was echt heel zielig voor ze. Dus dit jaar gaan ze naar binnen. Weet alleen nog niet hoe we dat handig aan kunnen pakken; konijnen van buiten naar binnen doen. Ben bang als ik dat te laat doe ze juist extra spanning van een nieuw verblijf ervaren, maar te vroeg dat ze teveel aan de warmere temperatuur binnen gaan wennen en daarna niet meer naar buiten kunnen. We wilden ze in de bijkeuken doen, daar is het wel kouder dan in huis. Kan daar ook de verwarming uitdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie kan je het speelhuisje niet zo afsluiten dat ze daar veilig zitten en geen last hebben van de lichtflitsen? 
 

@Evee ik geef Fluffy en Pip ook altijd een projectje om ze bezig te houden.

 

Fluffy en Pip hebben gelukkig geen last van het vuurwerk terwijl het hier altijd echt flink tekeer gaat. Ze zitten gelukkig veilig in hun ren en ik blijf gewoon thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, mammafelina zei:

@BaasjevanBrownie kan je het speelhuisje niet zo afsluiten dat ze daar veilig zitten en geen last hebben van de lichtflitsen? 
 

@Evee ik geef Fluffy en Pip ook altijd een projectje om ze bezig te houden.

 

Fluffy en Pip hebben gelukkig geen last van het vuurwerk terwijl het hier altijd echt flink tekeer gaat. Ze zitten gelukkig veilig in hun ren en ik blijf gewoon thuis.

Is vooral de oorverdovende herrie waar ze bang van zijn, ze zaten vorig jaar ook in hun hok, maar allebei te trillen van angst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft sneu voor de konijnen. Ik vermoed dat onze voedster ook erg bang zal zijn, ze is normaal al snel bang. Wij hebben onze konijnen nooit naar binnen gehaald maar ik denk er nu wel over. Ga sowieso de rescue spray aanschaffen. En voor een knabbelprojectje zorgen. Goeie tips. Net een bestelling gedaan gister..😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

Is vooral de oorverdovende herrie waar ze bang van zijn, ze zaten vorig jaar ook in hun hok, maar allebei te trillen van angst. 

Oh dat is inderdaad vervelend. Daar kan je buiten niet zoveel tegen doen helaas.

Volgens mij kunnen konijnen 10 dagen binnen zitten zonder hun wintervacht te verliezen. Het beste is dan inderdaad wel in een onverwarmde ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels 2x oud en nieuw meegemaakt met mijn konijnen. De eerste keer was ik bang dat ze het ontzettend eng zouden vinden. Ik vond het vooral zielig omdat ik weet dat iedereen bij mij in de buurt heel veel vuurwerk afsteekt, en ook best lang. Ik ben toen nog bij ze gaan kijken. Prettig zullen ze die knallen vast niet hebben gevonden, maar echt bang waren ze gelukkig niet. Ze liepen gewoon nog rond in hun ren, terwijl ik had gedacht dat ze bang in een hoekje zouden kruipen. Volgende ochtend merkte ik ook niks aan ze. Tweede keer ging precies hetzelfde. Dat stelt me voor dit jaar alweer gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die back rescue druppels heb ik ook gebruikt vorig jaar. Geen idee of het wat gedaan heeft, maar ik doe het maar de hoop dat het scheelt. Ik heb Brownie nog nooit zo bang gezien, hartje klopte zo hard en hij zat zo te trillen. Was gewoon bang dat hij het niet zou overleven die doodsangst zo lang. Dat is echt zo’n groot nadeel van de verhuizing, in ons vorige huis was er amper herrie en op afstand. Hier barst de hel los. We konden zelf ook pas rond 6 uur slapen dat de herrie te doen was. Vanaf een uur of 9 de tv niet meer verstaan. Ik zat vorig jaar hoogzwanger met een wild trappelende baby in mijn buik in de rotherrie met oordoppen in buiten tot 3 uur s nachts 🙈 Toen dacht ik; dit doe ik volgend jaar anders 🤪 Het is dat ik die konijnen heb anders zou ik wegvluchten. Ergens anders oud en nieuw vieren is nu wel gedaan, kan zo de konijntjes niet achterlaten.

Hopelijk scheelt de bijkeuken, maar in huis is het ook een enorme herrie en dan een nieuwe omgeving natuurlijk. Vind het echt zo rot. Zie er nu al tegenop. Klotefeest, mag van mij afgeschaft worden.

Wat knaagspeelgoed geven is wel een goede tip, ik ging ze vorig jaar achter elkaar lekkers brengen en dat leidde wel een klein beetje af. Al durfde Brownie vaak van angst ook niet te eten. Gek genoeg had Ukkie er minder van, die schrokte lekker door.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is het geen punt. Ze zullen af en toe wat horen de komende maand. En de overburen steken misschien vuurwerk af at maar ik denk dat het mee zal vallen. Hoewel ik dat niet weet omdat het andere konijnen zijn dan vorig jaar.

Als je echt bang bent, zou ik net doen als met ziekte. Dan moet je ook ineens ingrijpen. Wij zetten dan in de erker een paar panelen neer en het zieke konijn erin. Als we dachten het is niet besmettelijk ook het andere konijn erbij. Ik had altijd het idee dat ze het reuze gezellig vonden.

Het leverde nooit problemen op als je ze na een paar dagen weer terugplaatste. Soms breekt nood wetten en kun je er niet eerder mee beginnen.

In het stuk van Evee staan goede tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Bij ons zit de ren achter het huis en hoeft het niet afgedekt te worden. Maar het horen lijkt me haast nog erger dan het zien. Dus of dat afdekken zal helpen?

Ja dat is sws erger dat is waar. Lastig hoor dit is mijn eerste oud en nieuw met de konijntjes geen idee hoe ze erop zullen reageren

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jonna zei:

Ja dat is sws erger dat is waar. Lastig hoor dit is mijn eerste oud en nieuw met de konijntjes geen idee hoe ze erop zullen reageren

Mijn ene ram is een held op sokken, gaat op de vlucht voor een ekster, maar geeft geen krimp met oud en nieuw. Zijn dame is stoer en onverstoorbaar, misschien scheelt dat. Het siervuurwerk vinden ze wel heel interessant om naar te kijken.

Dus geef ze een project om ze af te leiden, en draag je stress niet over aan je konijnen, en wellicht valt het dan gewoon mee.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .