Ga naar inhoud

Geef jij jouw konijnen meer / ander voedsel in de winter?


Evee

Konijnenvoeding in de winter  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef jij jouw konijnen meer / ander voedsel in de winter?

    • Nee
      35
    • Ja, voor extra weerstand
      7
    • Ja, grotere hoeveeleid
      9
    • Anders (reageer in topic)
      4


Aanbevolen berichten

Ik geef eigenlijk alleen Joris extra eten, maar dat is om gezondheidsredenen en niet ivm kou of winter.

 

Meestal geef ik niet meer voedsel in de winter, maar kies wel bewust wat kruiden voor extra weerstand. Ze krijgen hier jaarrond een basishoeveelheid voedsel, dat pas ik wel eens een beetje aan, maar pas als ik zie dat dat nodig is voor de conditie. Hooi is wel altijd onbeperkt natuurlijk.

 

In de winter geef ik wel wat meer gedroogd wat betreft de kruiden, dan in de zomer, omdat ik minder uit eigen tuin kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de darm en blaasproblemen heb ik ze op vooral groenvoer (bladgroenten, bladeren, onkruiden, gras,etc) staan. Maar dat vind je nu natuurlijk een stuk minder. Dus de verhouding is wel duidelijk aan het veranderen. Ook begin ik nu langzaam met boerenkool en dergelijke voor wat meer vulling, en dat kan ook beter tegen vriestemperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het nog gaan ervaren deze winter. Ik weet niet meer zo goed hoe ik het met mijn vorige konijnen deed maar dan praat je over een periode van 1995 tot 2014. Wel ben ik begonnen met het geven van de weerstandsmix van gedroogde kruiden omdat ze me allebei in korte tijd ziek werden. Vandaag heb ik de moestuinmix binnen gekregen. Ik weet niet of het ligt aan de wisselende temperaturen maar ik heb een stelletje hooimonsters nu zeg! Als ik 's morgens de hooitoiletbak en de hooibal vul dan is het 's avonds gegarandeerd leeg. Nja vooral de hooitoiletbak graven ze me leeg en eten dan vanuit de toiletbak verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

k heb nee gestemd, al krijgen ze in de zomer wel vaker paardenbloemen en het blad daarvan en geplukt gras. 

Ik ook idem. Maar buitenaf is wel meer te vinden. Nu geef ik ook wat afgevallen blad van de berkenboom erbij. Maar eens kijken of er deze winter munt in de supermarkt te koop is en ik wil nog wat gedroogde kruiden kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef wel bewust in de winter een weerstand kruidenmix, in de zomer doe ik dat af en toe als extraatje maar in de herfst+winter bewust om de dag. En sinds de klok verzet is geef ik ook 1 schepje voer per dag extra, 2 's ochtends en 's avonds ipv 1 's ochtends en 2 's avonds. Ze zijn nu beiden ook wel richting senior aan het gaan, dus voelt een beetje extra in de winter iets prettiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nee gestemd, maar dit is dan ook de eerste winter voor Kyra en Yara bij ons. En onze vorige konijntjes zijn alweer 8 jaar geleden... En tegenwoordig is er zo veel meer beschikbaar voor konijnen en ook veel meer kennis! Ik lees dat sommige een weerstandsmix geven, dat is misschien een goed idee om toch ook mee te gaan beginnen. Ik ga me er in verdiepen en meelezen in deze topic. 

aangepast door Charlotte Koomen
toevoeging over kennis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook gedroogde kruiden waaronder de weerstandsmix. Als het erg koud is een 'loop' of wat extra brokjes erbij. Ergens heb ik volgens mij gelezen dat konijnen juist minder eten (nodig hebben) in de winter. In het topic over kou en konijnen? En toch houd ik het idee dat ze het nodig hebben ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .