Ga naar inhoud

Zwangere konijnen marktplaats

JoJo12
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, maar voor mijn twee konijntjes vindt ik het leuk om even op marktplaats rond te kijken. Van de week kwam ik daar deze advertentie tegen waar ik een beetje verdrietig van werd. Iemand (waarschijnlijk een fokker, aan zijn andere advertenties te zien) heeft verschillende zwanger konijnen op marktplaats gezet om gratis op te komen halen. In een andere advertentie is hij ook opzoek naar een opkoper voor deze konijnen (dus dan ga ik er vanuit dat ze dan geslacht worden). Wie doet nou zo iets. Waar ik me ook zorgen over maak is dat deze konijntjes misschien gedumpt gaan worden als er niemand komt om ze op te halen. Het liefst zou ik ze allemaal zelf ophalen, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Hieronder staat trouwens de link naar de marktplaats advertentie

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en-toebehoren/konijnen/m1903696769-gratis-zwangere-konijnen

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ellende! Hij heeft ook 36 postzegelhokjes te koop/bieden/gratis inclusief de konijntjes zie ik. Ik wordt hier zo boos en verdrietig om. Waar komen deze diertjes en hokjes terecht? En waar worden de kleintjes geboren? Pfff, lastig. Waar is de 'gezellige' fokvereniging in zulke noodgevallen?

En hoezo zijn er (nog) konijnen zwanger? Als een konijn nou een enorm lange drachtperiode had... maar je hebt dus nog onlangs rammen en voedsters bij elkaar gehad.
Misschien is de fokker plotseling ziek geworden? Dat kan haast niet anders. Want anders kun je toch gewoon 'afbouwen' qua aantal? Ja, dat kost wat jaren, maar ja, je hebt er zelf voor gekozen om dit aantal aan te houden toch? Maar aan de andere kant; deze diertjes hebben niet voor deze situatie gekozen... zucht....😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Bammyflurry zei:

En hoezo zijn er (nog) konijnen zwanger? Als een konijn nou een enorm lange drachtperiode had... maar je hebt dus nog onlangs rammen en voedsters bij elkaar gehad.

Dat snap ik idd ook niet, als je weet dat je wil stoppen/afbouwen dan zet je toch geen rammen en voedsters meer bij elkaar... Echt te triest voor woorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kriebelt bij mij op dit moment heel erg dom in ieder geval 1 konijntje daar weg te halen... Ik heb op dit moment nog een hok leegstaan waar ze eventueel in kan. Maar ik weet niet zo goed wat ik met alle kleintjes moet doen tegen die tijd, omdat ik wel wil dat ze een goed huisje krijgen. Verder heb ik zelf 2 konijntjes (het rammetje is net deze week gecastreerd, dus ze zijn nog niet goed gekoppeld...) Zou ik tegen die tijd 3 konijntjes aan elkaar kunnen koppelen, of kan ik dan beter twee koppels van 2 maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, JoJo12 zei:

Dat ik daar bijvoorbeeld 2 voedsters weghaal en die aan elkaar koppel...

Ik snap dat je het overweegt, maar er zit heel wat risico aan dat plan. En veel kosten.

Twee dames zijn meestal ook geen match. 

Als je veel ruimte, hokken, en een goed gevulde spaarrekening hebt en bereid bent huis/tuin en geld op te offeren voor deze konijnen, hou ik je niet tegen. 

Maar weet waar je aan begint. En als je het doet, zorg dat het dan ook goed komt. Ook als je geen huisjes vind voor jongen en met 10 koppels konijnen komt te zitten die allemaal gecastreerd en gevaccineerd moeten worden en allemaal 4 vierkante meter huisvesting nodig hebben. Dat is nogal wat hoor. En opvangen zitten ook zo overvol dat als het niet voor je werkt, je ze ook niet zomaar kan afstaan.  En ook dat kost geld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik en dat is dan ook de reden dat ik heel erg twijfel. Aan de ene kant wil ik doe beestjes een beter leven geven, maar het is op dit moment voor mij niet mogelijk om voor al die konijntjes te zorgen als ik geen nieuw huisje kan vinden. Is het nog wel een mogelijkheid om daar een (niet zwangere) voetster weg te halen en te koppelen aan mijn eigen 2 (nog niet gekoppelde) konijntjes ( gecastreerd rammetje en voedster)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie konijnen samen kan in principe wel, alleen zie je vaak dat er dan een buiten de boot valt. Als je een drietal wilt houden, kun je ze het beste op karakter uitzoeken, en niet zoals je nu zou willen, een willekeurig konijn toevoegen. Ik vind het bewonderenswaardig dat je een of twee konijnen wilt helpen, maar je haalt jezelf nogal wat op de hals. Ook financieel, je weet niet hoe de gezondheid is van deze konijnen. Ik heb ook 4 konijnen, en vorig jaar heb ik 2000 euro aan ongeplande dierenartskosten gehad. Dat moet je wel kunnen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan niet aan de buitenkant zien of een voedster zwanger is of niet, dat risico heb je altijd. 

Drietallen zijn de minst stabiel vorm van konijnen houden. Daarbij is willekeurig konijnen samen zetten ook al risicovol. Ze willen echt een eigen partner kiezen. Het kan zijn dat je straks zit met drie konijnen die niet samen kunnen. Dan moet je er gaan afstaan of bij adopteren om toch tot een werkend koppel / werkende koppels te komen. Het is niet zo simpel hoor, konijnenrelaties. Niet van 1 voedster + 1 ram is een gelukkig koppel. 

Persoonlijk zou ik bij deze konijnen ook bang zijn voor ziektes zoals parasieten en infecties die je met deze konijnen in huis haalt.

Het is triest en er moet een oplossing komen, dat zeker. Maar ik zou opassen dat als je een oplossing wil bieden, dat die konijnen ook wel echt helpt.

En dit is niet eens een stoppende fokker, dus deze gaat ook gewoon door. Diep triest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Even een verlate reactie van mijn kant. Maar wat ik persoonlijk zo raar vind, is dat ik in mijn studie dierenverzorging bijvoorbeeld geleerd heb dat het tegen de wet is om een dier zo klein te houden dat het voor psychisch en/of lichamelijk leiden kan zorgen. Maar wereldwijd word dit wel gedaan. En niet alleen deze konijnen wat dacht je van de dieren in de vleesindustrie? Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat dat legaal kan terwijl er anderzijds een wet is die zegt dat het niet mag

aangepast door Jonna
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .