Ga naar inhoud

Hoeveel gedroogde kruiden voeren jullie?


Cheeta26

Aanbevolen berichten

Bij mijn laatste bestelling omdat de lijnzaadbrokjes bijna op waren heb ik ook een weerstandsmix besteld, 700 gram. Maar nu lees ik in de artikelen dat je beter kan afwisselen. Het ene artikel zegt daarnaast dat je maximaal 40 gram kruiden per kilo konijn kan voeren.. verderop staat maximaal 10 gram per konijn per dag.
Ik heb twee goede hooi eters die weidehooi krijgen van Puik. Daarnaast 100 gram groente per dag die standaard bestaat uit komkommer, andijvie en witlof. Kushi kent meer maar ik durf niet uit te breiden want toen ik ze een stukje pastinaak gaf werd ze een dag later ziek (beginnende verstopping en haakjes). Daarnaast krijgen ze elke morgen en avond 26 gram Science Selective en elke avond een lijnzaadbrokje. Ik heb ze gisteren 6 gram van die weerstandsmix gegeven en vandaag weer 6 gram. Ik heb het in een voerbak gedaan want vooral Micha graaft me graag het hooi uit de ruif in de toiletbak en dan heb je nog wel eens kans dat ze eroverheen plassen of keutelen

Kushi weegt ongeveer 1700 gram en Micha 2100 gram.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nieuwe dingen begint te voeren is het opbouwen ervan inderdaad verstandig. Eerst een klein beetje en daarna steeds ietsje meer. Ik geef mijn konijnen ongeveer een handjevol per dag. En afwisselen is inderdaad verstandig zodat je de eventuele werking van de kruiden blijft behouden. Ik heb 4 kruiden mixen, 2 die ik afwissel in de lente en zomer, en 2 die ik afwissel in de herfst en winter, en dat afwisselen doe ik elke week.

Qua hoeveelheid zou ik ongeveer 10 gram per konijn aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om het een beetje op te bouwen en te kijken wat werkt voor jouw konijnen. Ik geef nu een handje per keer. Ik geef het niet dagelijks maar af en toe, een paar keer per week. 

 

Als je 1 soort gedroogde kruiden geeft, dan is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat de concentratie van bepaalde stoffen niet te hoog wordt. Volgens mij kom je daar niet te snel aan, dan moet je bijv 100gr iedere dag van 1 bepaald kruid geven ofzo, maar ik heb me er nooit zo in verdiept omdat ik altijd mixen geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies voor gedroogde kruiden is maximaal 10 gram per kruidensoort per konijn per dag, maximaal 40 gram in totaal per konijn (voor kleine en dwergkonijnen). Van een mix mag je dus meer geven omdat daar al verschillende soorten in zitten. Overigens is het maximaal, minder mag zeker ook. 

 

Het ligt een beetje aan het doel waarmee je het voert. Zelf gebruik ik kruiden vooral om het hooi lekkerder te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bambi&Fendi zei:

ik ongeveer 10 gram per konijn aanhouden.

Oeps, toevallig heb ik de groenten vanavond gewogen. Het was 213 gram voor twee dwergen. Meestal zit de bak ietsje voller maar het was al donker om buiten goed te zoeken. Ik doe dit al vanaf dat ik ze heb en ze doen er vaak de hele nacht mee- soms niet - en het bestaat deze avond uit:

 

Druivenbladeren

Muur

Basilicum

Munt

Herderstasje

Gras

Andijvie

Witlof

Fluitenkruid

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

ik ongeveer 10 gram per konijn aanhouden.

Ik begrijp dat het over kruiden gaat. Maar wat zijn precies kruiden? Vallen daar Munt en Basilicum ook onder? Het hoofdbestanddeel zijn wel andijvie en witlof. Eén stronk witlof voor twee konijnen en vier grote bladeren andijvie.

Of bedoelen jullie die kruiden uit zakjes en geen verse kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik begrijp dat het over kruiden gaat. Maar wat zijn precies kruiden? Vallen daar Munt en Basilicum ook onder? Het hoofdbestanddeel zijn wel andijvie en witlof. Eén stronk witlof voor twee konijnen en vier grote bladeren andijvie.

Of bedoelen jullie die kruiden uit zakjes en geen verse kruiden?

In dit geval bedoel ik gedroogde kruiden. Die kan je ook via de webshop van bunnybunch bestellen. Voor kruiden die niet gedroogd zijn geldt weer een andere hoeveelheid. Ik heb nu dus de weerstandsmix van de webshop.

 

Oh en die monsters van mij zijn me toch een partij hooi aan het eten vandaag zeg. Ben ik blij mee. Kushi was zoiezo altijd al een hooimonstertje en vaak is het zo dat wanneer zij iets aan het doen is dan komt Micha al snel kijken wat ze doet en of er voor hem ook wat te halen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijp ik. Hier eten ze veel hooi. Elke dag zeker twee keer bijvullen. Ik ben er wel blij mee en ook dat ze ook gek zijn op het goedkopere hooi.

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

ik ongeveer 10 gram per konijn aanhouden.

Ik begrijp dat het over kruiden gaat. Maar wat zijn precies kruiden? Vallen daar Munt en Basilicum ook onder? Het hoofdbestanddeel zijn wel andijvie en witlof. Eén stronk witlof voor twee konijnen en vier grote bladeren andijvie.

Of bedoelen jullie die kruiden uit zakjes en geen verse kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 10 gram per kruid gaat over gedroogde kruiden. Verse kruiden bevatten vocht en zijn daarmee minder een probleem. Door het vocht zijn ze ook zwaarder en mag je daar dus ook meer van geven om aan dezelfde hoeveelheid mineralen te komen als bij gedroogd spul. Het grootste bezwaar is calcium, dat slaat bij gedroogde kruiden makkelijker neer in de blaas dan bij verse kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .