Ga naar inhoud

Yara en Kyra - update


Charlotte Koomen

Aanbevolen berichten

Omdat ik eigenlijk geen idee heb in welk onderdeel ik deze topic moest starten, heb ik gekozen voor deze. 

 

Een kleine update over Yara en Kyra, ze zijn nu ruim 2,5 week bij ons en nu al niet meer weg te denken. Yara is al afgevallen zelfs! Het introduceren van nieuwe groenten gaat ook heel goed! Witlof, andijvie en peterselie vinden ze erg lekker. Ook eten ze alle afgevallen bladeren op en dit geeft geen enkel probleem (wel houd ik in de gaten van welke bomen de bladeren komen, de buren hebben namelijk ook een vijg staan en die bladeren mogen ze niet). Naast de witlof en andijvie lusten ze ook bleekselderij, wortelloof, spinazie, rozemarijn, paardenbloembladeren, oost-indische kers, goudsbloem, basilicum en veldsla, takken van de vlinderstruik en takken van de appelboom.  Dit klinkt misschien als te snel en te veel maar het gaat gewoon goed. 

Ik geef ze nu 's ochtends de brokjes en een berg hooi en wat stro (Kyra gaat het dan goed leggen tot een soort bedje, heel schattig), tussen de middag weer een berg hooi en 's avonds hun groenten en weer een berg hooi. Dit omdat Yara 's avonds vaak nog buiten zat terwijl Kyra al de brokken in haar eentje aan het op eten was. 's Ochtends vroeg zitten ze allebei in hun hok dus leek het me beter om dan brokken te geven. Niet dat ze het per se nodig hebben, maar ik vind het een fijn idee dat ze allebei ongeveer even veel ervan eten in plaats van dat 1 alles op eet. Wat ze wel doen is dat ze eerst de 'oude' brokken opeten die ze bij de vorige eigenaar kregen, en daarna pas na een tijd de 'nieuwe' brokken van Hope Farms....Ik heb de brokken namelijk door elkaar gemengd nu. 's avonds zet ik de groenten onder het afdak, en dat weten ze nu! Ze komen bijna gelijk naar buiten als ik de groenten neer zet. 

 

Ze zijn lekker in de rui, want ik vond kettingkeutels. Borstelen vinden ze niet echt fijn, dit kennen ze denk ik ook niet. Dus ik probeer elke dag even snel met de borstel over de vacht heen te gaan. Maar dit wordt toch niet echt in dank afgenomen :-). Voor de zekerheid strooi ik een mespunt prozyme over de groenten.

Ze eten echt mega goed hun hooi op! Ze drinken ook goed. 

 

Kyra groenten.jpg

Yara andijvie.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

De mijne lusten ook wel vlinderstruik, maar van wat ik er over gelezen heb, wordt dat niet als konijnenvoer aangeraden. Het is niet giftig, zover ik weet. Wat fijn dat het zo goed met ze gaat! Ze zien er ook blij uit 🙂

De dames krijgen het ook niet elke dag hoor. Maar ze vinden het wel erg lekker. Ze eten verder goed groente en hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

De mijne lusten ook wel vlinderstruik,

Nooit geweten dat ze dat ook mogen eten. Er staat er hier ook een in de tuin. Er staan hier zoveel onkruiden maar helaas ken ik ze niet allemaal en durf die dan ook niet te voeren. Nachtschade mag niet dat weet ik. Bij de vorige konijnen groeide dat wel eens in de ren maar ze bleven er vanaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Nooit geweten dat ze dat ook mogen eten. Er staat er hier ook een in de tuin. Er staan hier zoveel onkruiden maar helaas ken ik ze niet allemaal en durf die dan ook niet te voeren. Nachtschade mag niet dat weet ik. Bij de vorige konijnen groeide dat wel eens in de ren maar ze bleven er vanaf. 

Als ik niet weet welk onkruid het is dan maak ik er een foto van en dan voer ik de foto in in de app Obsidentify. Die geeft dan aan welk plantje het is. Dit werkt alleen bij planten, dieren en insekten in de natuur, niet bij bijvb. kamerplanten. Misschien helpt het jou ook om de onkruiden in je tuin op naam te brengen :-). 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Kolino zei:

Mogen ze ook niet. Het is niet giftig, maar ook geen konijnenvoer volgens verschillende bronnen.

Er zijn ook voldoende bronnen die deze struik op de veilige lijst hebben staan. Er zijn ook topics op dit forum waarin wordt aangegeven dat de vlinderstruik een veilige struik is om te eten voor konijnen. Dus mijn conclusie is: Deze struik mogen ze eten en is veilig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even zo van internet, vrij vertaald: Verschillende plantendelen van de vlinderstruik (vooral Buddleja davidii) bevatten giftige glykosiden zoals Catapol en Aucubin net als verschillende saponinen. Vooral in de zaden, net als in de blaadjes van de bloemenstruik, zijn deze stoffen geconcentreerd aanwezig, waardoor het eten ervan tot lichte vergiftigingsverschijnselen kan leiden. Symptomen: buikkrampen, misselijkheid, overgeven, diarree en hoofdpijn.

 

Hieruit haal ik wel dat het vooral de bloemdelen zijn die problemen geven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Kolino zei:

Even zo van internet, vrij vertaald: Verschillende plantendelen van de vlinderstruik (vooral Buddleja davidii) bevatten giftige glykosiden zoals Catapol en Aucubin net als verschillende saponinen. Vooral in de zaden, net als in de blaadjes van de bloemenstruik, zijn deze stoffen geconcentreerd aanwezig, waardoor het eten ervan tot lichte vergiftigingsverschijnselen kan leiden. Symptomen: buikkrampen, misselijkheid, overgeven, diarree en hoofdpijn.

 

Hieruit haal ik wel dat het vooral de bloemdelen zijn die problemen geven.

 

 

Hier kan ik wat mee. Waarvoor dank. De bloemdelen laten de dames ook liggen, met andere woorden; die eten ze dus niet op.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

de app Obsidentify

Joh wat super. Ik heb net de bloem geplukt want dan krijg je geen andere bloemen op de achtergrond en de app zei: 100% Klein streepzaad. Ik ga dat zo even verifiëren via google maar niet alleen dat het handig is, maar ook nog erg leerzaam. Ik ken veel onkruiden maar niet alles. Erg blij mee.

 

Ik zag hier al een topic over en dat het onbekend is of ze het mogen. Ik heb het wel eens gegeven maar ze lieten er wat van liggen. Ze zijn er kennelijk ook niet gek op. Maar nu pluk ik even voorzichtiger gras zodat het er niet bij geplukt wordt. Soms is het al donker als ik ga plukken.

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2022 om 14:48, Charlotte Koomen zei:

Als ik niet weet welk onkruid het is dan maak ik er een foto van en dan voer ik de foto in in de app Obsidentify. Die geeft dan aan welk plantje het is. Dit werkt alleen bij planten, dieren en insekten in de natuur, niet bij bijvb. kamerplanten. Misschien helpt het jou ook om de onkruiden in je tuin op naam te brengen :-). 

 

Bedankt voor het advies. Een zeer nuttige bron. Altijd iets wat je twijfelt om aan een konijn te geven. En met behulp hiervan kunnen we zeker meer te weten komen over de plant.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Ann09 zei:

Bedankt voor het advies. Een zeer nuttige bron. Altijd iets wat je twijfelt om aan een konijn te geven. En met behulp hiervan kunnen we zeker meer te weten komen over de plant.

En het werkt echt. Vandaag wat wilgentakken afgeknipt. Ik probeerde het uit en ja hoor: wilg. Toch leuk. En als je twijfelt kun je die naam invoeren op google en krijg je foto's te zien en kun je het vergelijken. Ik ben er blij mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De app moedigd ook aan tot verder onderzoek,verdieping nadat je iets hebt geïdentificeerd.  Ik heb zelf al tal van boeken over wilde planten, bomen, vlinders, spinnen, lieveheersbeestje, paddenstoelen en slijmzwammen. 

Tja... ook een hobby van me, samen met vogels kijken en fotografie (daar ben ik nog heel slecht in). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2022 om 22:05, Charlotte Koomen zei:

De app moedigd ook aan tot verder onderzoek,

Eerder ging ik vaak mee op excursie met de boswachter in de duinen en heb toen veel planten geleerd. Ook ik vind het leuk om namen te weten. Het eerste plantje dat ik ooit met het dikke rode boek determineerde was het rode guichelheiltje.

Vogels vind ik moeilijk om te horen. Er zit hier van alles maar lang niet alles kan ik thuisbrengen. Dan luister je op internet maar in jouw tuin klinkt het net anders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .