RosaNico Geplaatst: 5 november 2022 Delen Geplaatst: 5 november 2022 (aangepast) Hoi allemaal! Een tijdje terug heb ik 2 konijntjes van iemand anders overgenomen (zie mijn topic hierover). Tot ons verdriet is de ram afgelopen week overleden. We vonden hem dood in de ren… Rosa was erg ontdaan en zat stilletjes in een hoekje. Deze week hebben wij daarom contact gehad met Flappus Zwolle om Rosa te koppelen aan een man. Vandaag konden wij langskomen en is Rosa “gekoppeld” aan Broer, nu omgedoopt tot Pipo. Pipo is 6 maanden oud. De koppeling bij Flappus verliep soepel en na ongeveer 45 minuten hadden ze er vertrouwen in en mochten wij Pipo mee naar huis nemen. Wij hebben ze eerst in de badkamer gelaten en op advies van Flappus mochten ze vanavond in de gezamenlijke ren. Bij Flappus en in de badkamer was er niks aan de hand, ze aten samen en lagen lekker te chillen. Allebei gingen ze hun eigen gang. Rosa heeft Pipo zelfs al een paar gewassen. Pipo is nog een beetje een verlegen mannetje, dat is wel te merken. Afijn, vanavond hebben wij ze dus in de gezamenlijke ren gezet. Je merkte meteen dat Rosa dominant gedrag vertoonde, achter Pipo aanrennen en rijden. Het andere moment is ze hem aan het wassen. Nu is het zo dat wanneer Pipo aan de wandel gaat, Rosa gelijk op hem af gaat en hem achterna gaat. In principe normaal koppel gedrag, lijkt mij? Alleen komt Pipo nu niet echt van zijn plek af. Ze eten, drinken en keutelen wel goed. Als Pipo op “zijn” plekje zit, gaan ze allebei ook gewoon hun eigen gang en liggen soms lekker languit te dutten. Maar zodra Pipo 1 stap zet, zit Rosa er weer bovenop. Ze is een jong maar pittig dametje. Nu gaan we zo de nacht in en ik vind het toch wel spannend… er is absoluut geen sprake geweest van vechten, alleen wat jagen, rijden en haren plukken. Nu grenst onze konijnkamer aan onze slaapkamer dus mocht er echt mot komen, word ik daar wel wakker van en ben ik er snel bij maar omdat dit de eerste koppeling is, ervaar ik toch wat stress! Wie kan mij even goede hoop inspreken? 🙈 De koppeling duurt nu vanaf een uur of half 11. Hoelang kan dit gedrag nog doorgaan voordat ze elkaar echt accepteren? En kan ik met een gerust hart gaan slapen? 5 november 2022 aangepast door RosaNico Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 5 november 2022 Delen Geplaatst: 5 november 2022 Is de gezamenlijke ren neutraal terrein? Of ziet Rosa het als haar huis? In dat geval zou ik ze geloof ik terugzetten naar neutraal terrein totdat ze wat stabieler zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 5 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2022 2 minuten geleden, Marjoleink zei: Is de gezamenlijke ren neutraal terrein? Of ziet Rosa het als haar huis? In dat geval zou ik ze geloof ik terugzetten naar neutraal terrein totdat ze wat stabieler zijn. De gezamenlijke ren, of eigenlijk de konijnenkamer, is geen neutraal terrein. Is het dan misschien beter om ze voor de nacht in de badkamer te laten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 november 2022 Delen Geplaatst: 5 november 2022 Ik zou ook teruggaan naar een neutraal terrein. Ik heb zf in het verleden ook wel na een korte koppeling twee konijnen samen mee naar huis genomen en dat ging net zo. Nieuwe konijntje was ook te bang om van zijn plek te komen en werd in een hoek gedreven. Dat is teveel het territorium van het konijn dat er al zat. En bij Rosa nu ook. Dus samen in een neutrale ren en anders vragen of ze wat langer in de opvang gekoppeld kunnen worden als je die ruimte niet hebt. Ik heb mijn konijntje destijds op koppelvakantie gebracht en ze stabiel gekoppeld mee naar huis genomen. En dan nog moet je de hele ruimte schoonmaken en ontdoen van de geur van je eerste konijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 5 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2022 Ik heb ze verplaatst naar de badkamer, neutraal terrein. De eerste 10 minuten erbij gebleven en dit is wat ik zag: Rosa kwam gelijk het reismandje uit en ging op onderzoek uit. Vlak daarna kwam Pipo en ging gelijk op het wc’tje. Ging daarna naar de andere kant van de badkamer om te eten van de biks. Rosa ging ook op het wc’tje en daarna aan het hooi. Rosa nam een pluk hooi mee en ging dichterbij Pipo eten. Ze huppelen allebei nog wat rond. Rosa gaat zichzelf wassen in de hoek, Pipo doet hetzelfde. Rosa gaat liggen en Pipo gaat nog een paar keer in het wc’tje en is nog op onderzoek uit. Ik denk dat ik zo beter slaap! 🙂 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 5 november 2022 Delen Geplaatst: 5 november 2022 Hoe lang hebben ze nu in de badkamer gezeten? En heb je de konijnenkamer goed schoongemaakt en dingen die niet per se nodig zijn maar wel ruiken naar Rosa eruit gehaald? Ook het verblijf anders inrichten en wat nieuwe speeltjes erin zetten kan helpen om Rosa minder territoriaal te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 (aangepast) 3 uren geleden, Miekmoek zei: Hoe lang hebben ze nu in de badkamer gezeten? En heb je de konijnenkamer goed schoongemaakt en dingen die niet per se nodig zijn maar wel ruiken naar Rosa eruit gehaald? Ook het verblijf anders inrichten en wat nieuwe speeltjes erin zetten kan helpen om Rosa minder territoriaal te maken. Vanaf half 2 gistermiddag. Van half 9 tot 10 uur ongeveer hebben ze in de konijnenkamer gezeten en daarna weer in de badkamer. Ik werd net wakker van mijn zoontje die een slokje drinken wou dus ben gelijk even gaan spieken bij ze. Heb een stronk witlof neergelegd en al snel waren ze die samen aan het opeten. 🙂 De konijnenkamer heb ik niet schoongemaakt, hoorde dat het niet nodig was maar dat ga ik morgen dan nog doen + anders inrichten en bepaalde dingen weghalen. Waarmee kan ik het beste schoonmaken? 6 november 2022 aangepast door RosaNico Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 Ik zou ze veel langer op neutraal terrein laten, meestal is dat wel ergens tussen 2 dagen tot ongeveer 2 weken nodig, tot het moment dat ze er daar echt uit zijn hoe de rangorde is en rust en toenadering gaan vinden. Dan zou ik ze pas wisselen naar het uiteindelijk verblijf. Die maak je wel eerst schoon en zo ver mogelijk geur-vrij. In dit geval echt te snel de stap genomen om te wisselen naar niet neutraal terrein, een stapje terug doen en ze meer tijd geven dus. Je kan ze beter te lang op neutraal terrein laten dan te snel de wissel maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 10 minuten geleden, Evee zei: Ik zou ze veel langer op neutraal terrein laten, meestal is dat wel ergens tussen 2 dagen tot ongeveer 2 weken nodig, tot het moment dat ze er daar echt uit zijn hoe de rangorde is en rust en toenadering gaan vinden. Dan zou ik ze pas wisselen naar het uiteindelijk verblijf. Die maak je wel eerst schoon en zo ver mogelijk geur-vrij. In dit geval echt te snel de stap genomen om te wisselen naar niet neutraal terrein, een stapje terug doen en ze meer tijd geven dus. Je kan ze beter te lang op neutraal terrein laten dan te snel de wissel maken. Dankjewel voor je advies! Hoe weet ik dat ze er echt klaar voor zijn om te wisselen? In de badkamer gaat het er rustig aan toe. Ze wassen zichzelf, liggen en eten samen. Ook heb ik Rosa Pipo zien wassen gisteren. Ze gaan niet achter elkaar aan. De nacht is verder goed verlopen. Ik hoop echt dat ze goede maatjes worden. Pipo is zo lief en rustig! ❤️ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 Nog even een fotootje van de 2 toekomstige tortelduifjes 🥰 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 Ik hoop dat het helemaal goed komt. Zo te zien gaat het vast lukken. Wat een lieve foto. Succes met alles. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 7 uren geleden, RosaNico zei: Vanaf half 2 gistermiddag. Van half 9 tot 10 uur ongeveer hebben ze in de konijnenkamer gezeten en daarna weer in de badkamer. Ik werd net wakker van mijn zoontje die een slokje drinken wou dus ben gelijk even gaan spieken bij ze. Heb een stronk witlof neergelegd en al snel waren ze die samen aan het opeten. 🙂 De konijnenkamer heb ik niet schoongemaakt, hoorde dat het niet nodig was maar dat ga ik morgen dan nog doen + anders inrichten en bepaalde dingen weghalen. Waarmee kan ik het beste schoonmaken? Dan heb je nog mazzel dat het nu weer zo goed gaat. Bij mij is het met dat koppel toen niet meer goedgekomen en is Brownie aan een ander konijntje gekoppeld door de opvang. Ik zou zelf ook niet meer zo’n korte koppeling doen. Het kost toch meerdere dagen eer ze goed aan elkaar gewend zijn en de rangorde hebben bepaald. Ik zou daarop wachten, tot de ‘baas’ is bepaald door rijden/ jagen/ likbeurten afdwingen en de ander zich daarbij neer heeft gelegd. En dan idd die hele kamer schoonmaken, ik deed het met warm water en schoonmaakazijn. En alle speeltjes, huisjes, bakjes afgewassen/ schoongemaakt met afwasmiddel/ allesreiniger en daarna goed nagespoeld. Alles anders neerzetten. Je zou ook de oude spullen even weg kunnen laten en er wat nieuws neerzetten tijdelijk. Lege kartonnen dozen bijvoorbeeld als huisje. Succes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 Volgens mij staan er in onderstaand artikel ook nog wel wat handige tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 4 uren geleden, RosaNico zei: Nog even een fotootje van de 2 toekomstige tortelduifjes 🥰 Wat een super lieve foto 🥰 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 Update: ik heb vanmorgen de konijnenkamer helemaal schoon gemaakt, de spulletjes van Rosa eruit gehaald en vervangen met nieuwe neutrale spullen. De konijnenkamer is tegenover de badkamer dus kon ik ze goed in de gaten houden zonder dat ik er zelf teveel bovenop zat. Ze hebben samen van hetzelfde bakje gegeten en kont tegen kont gezeten. Pipo oogt nog wel wat zenuwachtig en daar maakt Rosa gebruik van met wat gejaag maar dat houdt na 2 seconde op. Pipo heeft wat binkies gedaan. Rosa begon te rollen toen ze op hetzelfde handdoekje zaten en bleef daarna relaxed liggen. Verder gaan ze ook een beetje hun eigen gang met ontdekken en eten. Fingers crossed! 🤞🏻 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 17 uren geleden, RosaNico zei: Nog even een fotootje van de 2 toekomstige tortelduifjes wat een leuk stel!! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 7 november 2022 Delen Geplaatst: 7 november 2022 Klinkt goed ! Mooi koppeltje 🙂 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 7 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2022 (aangepast) Ik heb Rosa en Pipo in de konijnenkamer gezet en dit ging hartstikke goed! Er is geen gejaag meer vanaf Rosa haar kant. Wel zie je duidelijk dat Rosa de baas is. Pipo lijkt dit goed te vinden. Ze eten lekker samen en liggen nu ook vaker bij elkaar. De echte verliefdheid moet nog groeien, hopelijk gaat dit ook gebeuren. 🙂 Ik heb vandaag ook een huisje van gedroogd hooi toegevoegd wat eigenlijk “van Rosa” was, geen problemen mee gehad! Langzaam aan hoop ik alle spulletjes weer terug te kunnen zetten. Vanavond ga ik een poging wagen om een cameraatje te installeren, zo kan ik ze via mijn telefoon ook een beetje in de gaten houden als ik aan het werk ben! 🥰 7 november 2022 aangepast door RosaNico 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 7 november 2022 Delen Geplaatst: 7 november 2022 Schattig. Ik ben altijd wel blij als er een witachtig konijn bij mijn koppel zit. Die vallen eerder op. Vooral in de grote buitenren eerder. Op deze foto zie je de witte (= dat Rosa of Pipo?) ook beter. Als ik straks in de ren ga kijken, zie ik Rosie ook altijd als eerste. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 8 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2022 6 uren geleden, To van de Veluwe zei: Schattig. Ik ben altijd wel blij als er een witachtig konijn bij mijn koppel zit. Die vallen eerder op. Vooral in de grote buitenren eerder. Op deze foto zie je de witte (= dat Rosa of Pipo?) ook beter. Als ik straks in de ren ga kijken, zie ik Rosie ook altijd als eerste. Klopt! De witte is Rosa, die zie ik meteen in het donker. Pipo moet ik soms echt zoeken en dan uit het niets komt ie tevoorschijn haha! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 8 november 2022 Delen Geplaatst: 8 november 2022 8 uren geleden, RosaNico zei: Klopt! De witte is Rosa, die zie ik meteen in het donker. Pipo moet ik soms echt zoeken en dan uit het niets komt ie tevoorschijn haha! Exact mijn ervaring en het geeft altijd een schrikeffect. Ontsnapt? Terwijl dat helemaal niet kan in een dichte volière. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 10 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2022 Nog een update: vandaag weer wat plukken haar gevonden van Pipo. Op de camera zie ik ook weer gejaag van Rosa, dit houdt wel snel weer op maar Pipo oogt nog steeds wat bang als ze in de buurt komt. Hoelang moet ik het de tijd geven? Vind het zo sneu om te zien voor Pipo. Ik wil natuurlijk het allerbeste voor beide konijnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 10 november 2022 Delen Geplaatst: 10 november 2022 Ik meen dat Evee ergens hier op het forum aanraadde om iets in de ren te zetten waar ze samen mee bezig kunnen zijn. Bijv. een wilgenrol en zo'n jr hay cube. Zelf vind ik het ook leuk als ze samen van een tak zitten te genieten. Berkentak bijv. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RosaNico Geplaatst: 10 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2022 1 uur terug, To van de Veluwe zei: Ik meen dat Evee ergens hier op het forum aanraadde om iets in de ren te zetten waar ze samen mee bezig kunnen zijn. Bijv. een wilgenrol en zo'n jr hay cube. Zelf vind ik het ook leuk als ze samen van een tak zitten te genieten. Berkentak bijv. Dat heb ik inderdaad geprobeerd maar nog zonder succes. 😞 Het ene moment is Rosa aan het jagen en het andere moment gaat ze bij Pipo liggen en steekt haar kop onder z’n lange oren. Het zijn echt wisselende signalen… hoop zo dat ze verliefd worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 10 november 2022 Delen Geplaatst: 10 november 2022 Haha van dat zwarte in die hoek kun je toch geen konijn maken. Haha. Als ik het niet geweten had, had ik niet geweten wat er in die hoek zit. Een uit de kluiten gewassen tapir? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.