Ga naar inhoud

Voedster eet niet


Dark en Stormy

Aanbevolen berichten

Hoi, ik maak me zorgen om mijn voedster en weet niet meer wat het kan zijn. 2 weken geleden had Stormy diaree. Ze at en dronk nog goed. We hebben haar bellen schoon gemaakt en de diaree ging rustig over. Net toen de diaree over was (ze liet nog wel haar blindendarmkeutels liggen) stopte ze met eten. We zijn direct naar de DA gegaan en die zei dat er een klein achtig massa in haar maag zat en ze lichte haakjes had, maar geen plekjes in de mond. Hij dacht dat het aan haar buik lag en dat de haakjes niet de oorzaak waren. We hebben meerdere dagen dwangvoer en ciceral gegeven, maar helaas hielp dit niet. De laatste 2 dagen begon ze erg veel hout te eten en daarom vermoeden we dat het aan de haakjes lag. We hebben vandaag de haakjes weg laten halen, maar stormy eet nogsteeds niet. Een week geleden at ze nog wel hooi maar geen brokken. Nu eet ze geen hooi en ook geen brokken. Heel af en toe (als ze metacam heeft gehad) eet ze 1 of 2 brokjes of snoepjes. Hierbij knijpt ze wel haar ogen dicht en heb ik het idee dat het zeer doet. Groente eet ze wel nogsteeds, maar vanwege de buik problemen durf ik hier niet te veel van te geven. Nu is het weekend en zit ik nogsteeds met een bun die niet wil eten, terwijl ik zo had gehoopt dat ze na de operatie direct weer zou eten (dit deed haar broertje wel). Hebben jullie misschien tips wat ik nu het beste kan doen, of ideen waar het aan kan liggen? Vooral het dichtknijpen van haar ogen tijdens de momenten dat ze iets eet baat me zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vervelend altijd als ze ziek zijn en je je zorgen maakt.. Wat voor medicatie krijgt ze? 

 

Weet je zeker dat je da konijnkundig is? Heb je elke dag metacam gegeven? Als er een verstopping in de maag zit heb je volgens mij ook emeprid nodig, en ik gok dan juist geen dwangvoeding... Een verstopping kan bij konijnen heel veel pijn geven. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ciceral mee gekregen en een zakje dwangvoer. Het dwangvoer wat ik nu geeft zijn gewoon haar eigen brokken met (heet) water. De metacam had ik nog liggen (houdbaarheid gecheckt) ze heeft nu sinds 4 dagen wel normale (verschillend van normaal met kleine) keutels. Ik denk niet dat mijn DA echt konijn kundig is. Maar heeft zowel Dark als Stormy tot nu toe goed geholpen. Ik ging net dwangvoer en ciceral geven en dat was echt een drama met hoofdletter DRAMA! Zelfs zo erg dat ze zachtjes in m'n hand ging bijten. We hebben het met z'n 2e moeten doen anders was het niet te doen... vreselijk zielig, maar het moest echt. Ze heeft wel erg veel last van stress dus nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas eet ze nog steeds niet voldoende. Ik heb het idee dat ze geen hooi eet, maar ik heb haar heel af en toe een brokje zien eten, max 5 per dag... ze krijg nu metacam, ciceral en dwangvoer. Iemand nog tips? We gaan maandag maar weer naar de DA maar alle stress is echt niet goed voor dr. Af en toe krijg ik het idee dat ze daarom ook niet eet. Kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Dark en Stormy zei:

Af en toe krijg ik het idee dat ze daarom ook niet eet. Kan dat?

Door echte stress kunnen ze idd niet eten. Maar dit alleen bij de dierenarts of tijdens het vervoeren. Als ze gewoon in haar normale verblijf rustig zit zou ze echt wel moeten eten hoor. Er is dus echt nog iets verder aan de hand. 

 

Ik zou naar een konijnkundige dierenarts gaan. Als er een verstopping in de maag zit, heeft ze ook emeprid nodig, dit zorgt voor het legen van de maag. En eventueel ook laxatract als laxeermiddel. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mag laxatract niet bij een maagverstopping. Emeprid is een goeie, maar als er een massa in de maag zit, dan zou ik denk ik voor de metoclopramide injectie gaan. De werkzame stof is hetzelfde. Wat eventueeel ook nog kan helpen is extra vocht, zowel met een spuitje (bij de medicatie/dwangvoerronde geven). Of dat je een onderhuidsinfuus laat zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken allemaal! Heel fijn! Ze at net weer een paar brokjes heel gulzig. Ook de koriander en loops (ss snoepje) gingen er gied in. Maar aangezien ze verder de dag niks gegeten heeft ga ik morgen inderdaad de dierenarts bellen. Kent iemand misschien in de regio zaandam/amsterdam/purmerend een konijndeskundige dienerenarts? Drinken doet ze goed (bronwater) en de dwangvoer mengen we ook iets natter zodat ze voldoende vocht binnen krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lastig dat het nog niet veel beter gaat. Verstandig dat je naar een konijnkundige dierenarts gaat.

 

Stress kan wel reden zijn dat ze minder eten, veel dwangvoer geven ook (daar raken ze best snel vol van, wat niet motiveert zelf te eten). Het is vaak een beetje zoeken naar de juiste balans, veel lekker voedsel aanbieden, als ze zelf wel eten, niet te veel dwangvoeren, maar wel in de gaten houden dat er altijd wel voedsel in de darmen blijft zitten.

En bij verstopping moet wel echt de verstopping behandeld worden, anders komt het niet goed. Sterkte er mee!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Sinds gister eet Stormy gelukkig weer! ze begon de laatste dagen steeds wat meer te eten, dit begon bij alleen groente, naar alleen avonds brokken eten, naar de hele dag brokken eten en ze komt weer hongerig over als ze hun nieuwe vooraatje krijgen 😄 Wat het uiteindelijk is geweest weet ik nogsteeds niet. Ik denk toch een gevoeligheid in haar mond. De dwangvoer werd ook gegeven met een behoorlijk dikke spuit (gekregen van de DA) Maandag heb ik bij een andere DA een spuit met een kleine tuut mee gekregen en dit ging veel makkelijker! Ze is ook maar een dwergje van 1,8kg. Bedankt voor de tips allemaal en kusjes van Stormy

💋

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .