Ga naar inhoud

Wc-eend of schoonmaakazijn?

To van de Veluwe
 Delen

Aanbevolen berichten

Best wel een dingetje. Steeds probeer ik de toiletten schoon te maken met schoonmaakazijn en toch geeft het mij geen voldoening. Met ontkalker van WC-eend is het gelijk schoon. Ik heb zo'n grote PeeWeebak en die kun je toch niet helemaal vullen met schoonmaakazijn om te laten weken.

Dus vanmiddag toch weer de WC-eend gepakt. Hoe doen jullie dat met schoonmaakazijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe wel een laagje azijn zodat net de bodem bedekt is, dat laten weken. Dat doe ik eens in de 14 dagen ongeveer.

Daartussen spoel ik de bak gewoon schoon met water en gebruik ik een sopje met citronella. 

Ik zou mij zelf niet prettig voelen bij het gebruik van wc eend. Dat zijn toch wel agressieve middelen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Suus1978 zei:

En wat is er mis met wc eend? Is dat giftig/schadelijk?

Ja. Dit zijn de veiligheidswaarschuwingen van wc eend:

Gevarenaanduidingen

Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.

Zeer giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

Kan bijtend zijn voor metalen.

Veiligheidsaanbevelingen

Bij het inwinnen van medisch advies, de verpakking of het etiket ter beschikking houden.

Buiten het bereik van kinderen houden.

Rook niet inademen.

Onmiddellijk een ANTIGIFCENTRUM of een arts raadplegen.

BIJ CONTACT MET DE HUID (of het haar): verontreinigde kleding onmiddellijk uittrekken - huid met water afspoelen/ afdouchen. 

BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten; contactlenzen verwijderen, indien mogelijk; blijven spoelen.

NA INSLIKKEN: de mond spoelen - GEEN braken opwekken.

NA INADEMING: de persoon in de frisse lucht brengen en ervoor zorgen dat deze gemakkelijk kan ademen.

Achter slot bewaren. 

Beschermende handschoenen/oogbescherming dragen. 

Na het werken met dit product de handen grondig wassen.  

Aanvullende etikettering:  Enkel bestemd voor gebruik in de WC-pot. Zoals bij ieder schoonmaakproduct, langdurig contact met de huid vermijden. Niet vermengen met bleekmiddel of enig anderhuishoudelijk schoonmaakmiddel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Suus1978 zei:

Bij mij verdampt die azijn razendsnel. Hebben anderen dat ook

Niet als je er dus gewoon klein scheutje azijn in flink wat water gooit. Je hebt echt niet zoveel azijn nodig. Als ik de waterkoker ontkalk doe ik ook een klein scheutje azijn in 1.7L water. Werkt prima! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Miekmoek zei:

Niet als je er dus gewoon klein scheutje azijn in flink wat water gooit. Je hebt echt niet zoveel azijn nodig. Als ik de waterkoker ontkalk doe ik ook een klein scheutje azijn in 1.7L water. Werkt prima! 

Zo doe ik het ook altijd. Werkt prima!

Ik maak ze trouwens ook weleens schoon met citronella. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Miekmoek zei:

Een tip voor de waterkoker: ik gebruik citroensap ipv azijn, werkt wel minder lang, maar geeft een betere nasmaak dan azijn.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle schoonmaakmiddelen zijn in meer of mindere mate giftig (op z'n minst ongezond) toch? Ik let er eerlijk gezegd niet zo op, het moet gewoon schoon worden en lekker ruiken 😄 Ik spoel alles altijd heel goed na in de veronderstelling dat dat voldoende is. Ik heb nu tijdelijk een moederkonijn met zes baby's. Ze zijn gelukkig vrij zindelijk maar ze hebben een witte bak. Die is inmiddels echt niet meer schoon te krijgen. Mijn oma zei altijd: als het er niet af gaat, hoort het erop 😃

Ik zie op Instagram ook vaak dat er schoongemaakt wordt met baking soda (vaak in combinatie met citroen). Dat werkt ook als een tierelier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Suus1978 zei:

Mijn oma zei altijd: als het er niet af gaat, hoort het erop 😃

Die vind ik ook leuk 😄

59 minuten geleden, Suus1978 zei:

Ik zie op Instagram ook vaak dat er schoongemaakt wordt met baking soda (vaak in combinatie met citroen).

Baking soda of schoonmaaksoda? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Baking soda werkt toch vooral tegen luchtjes? Ik gebruik het wel eens in de afvoer. Wat baking soda er strooien, in even laten in trekken. Beetje azijn er bij, nog even laten bruisen en dan weer goed doorspoelen.

Dat doe ik dan juist weer met schoonmaaksoda 😄 Er is wel een duidelijk verschil tussen bakingsoda en schoonmaaksoda: https://www.hetkanwel.nl/40-dingen-die-je-met-baking-soda-kan-doen/

aangepast door Suus1978
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .