Ga naar inhoud

Verbouwing

Bunny_time
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, wij zitten midden in een verbouwing en er wordt van alles gesloopt. De mannen van het ingehuurde bedrijf lopen voortdurend langs de ren en er wordt geboord. Een hoop kabaal dus, nu vroeg ik mij af zijn er dingen die ik kan doe om de stress van de konijntjes een beetje te verzachten? Aan de ren verplaatsen heb ik al gedacht, maar dat lijkt mij nog meer stress opleveren. Hebben jullie ervaringen of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen voor onze verbouwing naar boven verplaatst. Daar hoorden ze wel herrie, maar liepen geen bouwlui. Ik weet niet wat je precies gaat doen, maar denk er ook aan dat er vaak stof vrij komt en dat is ook schadelijk. Als je een rustig en stofarm plekje hebt zou ik ze zeker verplaatsen, als het overal onrust is zou ik dat niet doen. Zijn ze er relaxed onder? Dan zou ik me niet zo druk maken. Anders kan je misschien ook overwegen om ze tijdelijk ergens anders onder te brengen, maar dat is natuurlijk niet altijd een goede oplossing of haalbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben wel een balkon en zitten er over na te denken om ze daar te plaatsen. Het is een ruim balkon en we houden dan nog genoeg ruimte over, is dit misschien een idee? Na de verbouwing moeten ze sowieso verplaatst worden, dan kunnen we dat natuurlijk ook wat eerder doen. Voor zover ik kan zien hebben ze er niet super veel last van, maar ik ben er natuurlijk niet altijd bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten ze nu ook buiten? Hoe groot is het balkon? En kan je dat zodanig veilig maken dat er geen roofdieren bij kunnen en de konijnen nergens tussen kunnen vallen of eroverheen kunnen springen?

Je bent er niet altijd bij, maar vaak merk je wel aan je konijnen of ze spanning hebben of niet. Tenminste, bij die van mij is dat overduidelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker zitten ze nu buiten, maar wel aan de kant waar wordt gesloopt. Soms schrikken ze wel van een geluidje maar ze kunnen nog steeds gezellig rondrennen en springen! Het balkon is ongeveer 4x4 meter en wij hebben nu uiteraard al een overdekte ren, die gaat dan mee. Er is een reling maar daar kunnen ze doorheen, dan plaatsen we gaas of een andere een blokkade. Het is dan niet echt de bedoeling om ze los te laten lopen op het balkon, of is dat handiger en dat we er dan een vijvernet overheen plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de konijnen verplaatst tijdens onze verbouwing. Maar bij onze zitten ze binnen en dan komt er inderdaad heel wat stof vrij. Leek mij niet gezond. Dus de konijnen zijn met ons mee verhuisd voor een paar maanden naar een nieuw stekkie. Op de reis na vonden ze dat helemaal niet erg. Ze gingen op het nieuwe plekje meteen op onderzoek uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 23:27, Marjoleink zei:

Een vijvernet houdt geen roofvogels tegen. Ik weet niet of die zo dichtbij zouden komen, maar hier is weleens in een druk bebouwde wijk een konijn uit een achtertuin gegrist door een adelaar.

De enige roofvogel die in drukke wijken wel eens een dier uit een tuin haalt schijnt de sperwer te zijn, en die is véél kleiner dan een adelaar. Misschien dat een havik of een buizerd zoiets ook nog wel eens doet maar een adelaar zie ik dat niet doen in zo'n wijk. Er leven in Nederland zeearenden en visarenden, maar die wonen ver weg van mensen, midden in natuurgebieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gaan zoeken op internet, en nergens kan ik iets vinden over arenden in tuinen. Behalve dan dit stukje en dat vind ik erg grappig: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/een-zeearend-in-uw-tuin-ja-zei-de-vrouw-tussen-de-merels~b59bd8296/

Mensen halen heel snel soorten door elkaar (al vind ik een kraai aanzien voor zeearend wel heel bizar), kijk maar eens naar hoeveel mensen wilde konijnen en hazen niet uit elkaar kunnen houden. Als de eigenares van dat konijn gelijk heeft is het echt iets heel bijzonders! Wel triest van het konijntje.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zeeland vliegt er op het moment wel een zeearend, ook hier in de buurt al gespot (ook door mijn man). Dat is een ontsnapte. Dus het kan wel, dat je konijnen door een arend gepakt worden 😉 Maar het is niet zo waarschijnlijk. Ik denk eerder een valkje of buizerd ofzo.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/amerikaanse-zeearend-gespot-op-walcheren-die-moet-iemand-toch-missen~afd51ed3/

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Okki zei:

Ik ben gaan zoeken op internet, en nergens kan ik iets vinden over arenden in tuinen. Behalve dan dit stukje en dat vind ik erg grappig: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/een-zeearend-in-uw-tuin-ja-zei-de-vrouw-tussen-de-merels~b59bd8296/

Hahaha. Tja wat kan ik er van zeggen. Vermakelijk stukje in ieder geval.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet natuurlijk niet hoe de tuin van die vrouw eruit ziet, maar in een drukbebouwde wijk verwacht ik niet al te grote tuinen en veel schuttingen. Ik denk dat het voor een arend best lastig is om daar uit weg te vliegen. Maar als het een grote, open tuin is naast een natuurgebied waar arenden leven, dan zou het theoretisch misschien kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wel eens een buizerd op mijn balkon. Hij/zij had een kievit gevangen. Helaas had hij de prooi weer verloren  want een zooitje eksters zaten hem te verjagen. Die buizerd was groot genoeg om een middelgroot konijn te vangen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 16:17, Bunny_time zei:

Dag allemaal, wij zitten midden in een verbouwing en er wordt van alles gesloopt. De mannen van het ingehuurde bedrijf lopen voortdurend langs de ren en er wordt geboord. Een hoop kabaal dus, nu vroeg ik mij af zijn er dingen die ik kan doe om de stress van de konijntjes een beetje te verzachten? Aan de ren verplaatsen heb ik al gedacht, maar dat lijkt mij nog meer stress opleveren. Hebben jullie ervaringen of tips?

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Hoe lang duurt het nog / in totaal? Als het bijvoorbeeld maar voor een paar dagen is, zou ik ze laten waar ze zitten en zorgen voor veilige schuilplekjes. Als het echt weken duurt, dan zou ik ze wel verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat ze veilig zitten, dat ze niet over de rand kunnen of tussen balkon spijlen door kunnen of er onderdoor. En zoveel mogelijk vertrouwd inrichten om stress te voorkomen. Dus als je het normale schuilhok verzet, en de bekende speeltjes. Dan helpt dat al mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .