Ga naar inhoud

Sterilisatie en konijnen gedrag.


Wim

Aanbevolen berichten

Mijn oudste voedster is gisteren bij de DA geweest voor een sterilisatie. Dat heeft me € 175 gekost, maar daar gaat het even niet om. Ik geloof dat mijn andere konijnen, beiden 3 maanden oud, haar gemist hebben. Normaal zitten ze alle drie gezellig tegen elkaar aan tijdens hun ochtend slaapje, en kom ik tegen 12 uur gezellig bij ze zitten. Maar nu was de oudere er niet, en alles was veranderd. Ze sliepen niet meer bij elkaar en ze kwamen ook niet meer bij mij zitten toen ze wakker werden. Ik had twee pompoen pitten bij me om ze te lokken, maar ze hadden geen interesse. Normaal zijn ze daar dol op. Het was heel saai plotseling, geen spelletjes door de tunneltjes rennen en ook niet meer gezellig aan mij ruiken.

Ik denk dat ze helemaal van streek waren, ondanks dat er geen drama is geweest en is ze uit zichzelf in het draag mandje gegaan. Gelukkig mocht ik haar om 2 uur weer ophalen en was ze helemaal weer de oude en het was weer net alsof ze niet weg is geweest. Nu de komende 10 dagen medicijn tegen de pijn en geen hooi om gezellig door te rennen. Vandaag ga ik een paar handdoekjes halen voor in het nachthok (die ze zelden gebruiken), want ze mag niet meer in hooi zitten de komende dagen. Ze blijven bij elkaar, dus de anderen kunnen nu ook niet in de hooi zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi mag je gewoon geven hoor, dat is voedsel! Het belangrijkste voedsel zelfs, dus dat mag altijd! Bodembedekking wel even weglaten of een product gebruiken dat niet stoft en in de wond kan steken, zoals katoenbedding of papierkorrels zoals back 2 nature. 

 

De andere konijnen reageren soms anders dan voorheen omdat ze zwakker is, herstellende van een buikoperatie. Dat verstoort rangorde. Ook ruikt ze gek na de ingreep. Let dus even goed op of het wel gaat. Soms is het fijner om haar eventjes de eerste dagen in alle rust te laten herstellen. Maar soms helpen maatjes ook wel en geven ze steun. 

Let wel goed op dat ze eet en keutelt, dat is niet altijd makkelijk te zien als ze nog samen zit met andere konijnen. 

 

Hier staan ook veel tips voor de zorg rondom een operatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 09:26, Wim zei:

geen hooi om gezellig door te rennen. Vandaag ga ik een paar handdoekjes halen voor in het nachthok (die ze zelden gebruiken), want ze mag niet meer in hooi zitten de komende dagen. Ze blijven bij elkaar, dus de anderen kunnen nu ook niet in de hooi zitten.

Bedoel je hooi of stro? 

 

Heb je een ruif om hooi in te doen zodat ze wel goed hooi kunnen blijven eten? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Miekmoek zei:

Bedoel je hooi of stro? 

 

Heb je een ruif om hooi in te doen zodat ze wel goed hooi kunnen blijven eten? 

Jawel, ze krijgt nog steeds hooi te eten, maar ik moet toch opletten, ze knoeien nogal. Ik heb er drie, voor elke konijn een.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .