Ga naar inhoud

Twijfel over match?

Stampertje95
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Mijn voedster is onlangs haar vriendje verloren. Gisteren heb ik haar opgehaald van haar koppelvakantie, wat al niet al te soepel verliep. Vrijwel elk konijn liet ze niet toe. Uiteindelijk was er toch een soort van match, maar sprake van echte liefde is er helaas nog niet. Ik vind het lastig, want mijn voedster en haar vorige vriendje waren echt een klef koppel en ik merk dat ik nu continu aan het vergelijken ben. Mijn voedster is een felle dame en haar nieuwe vriendje probeert toenadering te zoeken, alleen soms hapt ze opeens naar hem. Ze vechten niet, vanavond hebben ze naast elkaar gegeten en soms ook naast elkaar gezeten. Maar ik heb meer het idee dat ze elkaar accepteren, in plaats van dat er echt een match is. Ik ga de ren morgen wat kleiner maken, omdat ik het idee heb dat ze elkaar nu ook nog te veel kunnen ontwijken. Ze zaten dus al een paar dagen samen in de opvang en nu twee dagen hier, maar ik vind het zielig om te zien hoe de ram liefde probeert op te zoeken en dan af en toe een knauw krijgt. Hij schrikt soms ook als ze beweegt, ik denk dat hij bang is dat ze dan weer uithaalt. Is dit echt een kwestie van het de tijd geven? Misschien wil ik zelf gewoon te snel hoor, maar ik hoop zo dat het lukt.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang zitten ze nu samen?

Vaak moet liefde wel echt een beetje groeien. Ik heb koppels gehad die drie maanden nodig hadden om echt naar elkaar te groeien en rust te vinden met elkaar. Het is natuurlijk super als je de "liefde op het eerste gezicht match" kan vinden, maar heel eerlijk, net als dat mij mensen niet vaak het geval is, is dat voor konijnen ook niet altijd even makkelijk te vinden.

Ik zou het zeker niet gaan forceren door de ren kleiner te maken. Geef ze de tijd. Laat ze rustig wennen. Ga er niet in stoken. Sommige konijnen willen gewoon eventjes rustig kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Als je ze dichter op elkaar gaat zetten, het verblijf nu alweer gaat wijzigen, heb je kans dat ze te veel stress krijgen en juist gaan vechten. Mijn advies is dus dat echt niet te doen. 

Je schrijft dat ze niet vechten en gewoon ook naast elkaar zitten, en dat je het gevoel hebt dat er al acceptatie is. Als je in week 1 of 2 van de koppeling zit, wat ik vermoed, is dat echt super goed hoor! Het komt echt wel goed, geduld hebben, rustig afwachten en het tijd geven. 

Wat ik vaak wel goed vind werken in deze fase van het koppelproces is om ze fijne projectjes aan te bieden om samen te doen. Ik geef dan bijvoorbeeld een hooikubus / hay cube, een jr farm kruideweide, eigenlijk van dat soort speeltjes met voedselverrijking. Dan haal je de spanning en focus een beetje van elkaar af en kunnen ze samen iets postiefs doen. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Hoe lang zitten ze nu samen?

Vaak moet liefde wel echt een beetje groeien. Ik heb koppels gehad die drie maanden nodig hadden om echt naar elkaar te groeien en rust te vinden met elkaar. Het is natuurlijk super als je de "liefde op het eerste gezicht match" kan vinden, maar heel eerlijk, net als dat mij mensen niet vaak het geval is, is dat voor konijnen ook niet altijd even makkelijk te vinden.

Ik zou het zeker niet gaan forceren door de ren kleiner te maken. Geef ze de tijd. Laat ze rustig wennen. Ga er niet in stoken. Sommige konijnen willen gewoon eventjes rustig kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Als je ze dichter op elkaar gaat zetten, het verblijf nu alweer gaat wijzigen, heb je kans dat ze te veel stress krijgen en juist gaan vechten. Mijn advies is dus dat echt niet te doen. 

Je schrijft dat ze niet vechten en gewoon ook naast elkaar zitten, en dat je het gevoel hebt dat er al acceptatie is. Als je in week 1 of 2 van de koppeling zit, wat ik vermoed, is dat echt super goed hoor! Het komt echt wel goed, geduld hebben, rustig afwachten en het tijd geven. 

Wat ik vaak wel goed vind werken in deze fase van het koppelproces is om ze fijne projectjes aan te bieden om samen te doen. Ik geef dan bijvoorbeeld een hooikubus / hay cube, een jr farm kruideweide, eigenlijk van dat soort speeltjes met voedselverrijking. Dan haal je de spanning en focus een beetje van elkaar af en kunnen ze samen iets postiefs doen. 

Ze zitten sinds 20 oktober samen, dus bijna twee weken nu. En je hebt natuurlijk ook gelijk, ik vergelijk te veel de match met haar overleden vriendje. Binnen twee lagen lagen ze elkaar te

wassen en ik hoopte dat dat nu ook het geval zou zijn.. 

Qua ren: ze hadden vrijwel een hele slaapkamer met een ren erin, en de opvang zei dat ik wat kleiner moest beginnen. Maar ik heb de ren niet krap gemaakt hoor, ze kunnen alsnog van elkaar vandaan zitten etc! Dat doen ze dus ook. 

Vechten doen ze inderdaad niet. Net zaten ze vlakbij elkaar te eten en ze lopen wel eens langs elkaar, maar echt bij elkaar liggen zit er nog niet in. Als de ram aan de kont van mijn voedster ruikt en zij beweegt schiet hij snel weg, bang dat ze hem een knauw geeft denk ik. Soms doet ze dat ook. Dat zijn dus dingen die echt tijd nodig hebben? Het enige wat nu door mijn hoofd gaat is dit is gedoemd om te mislukken.. maar ik denk dat ik echt geduld moet hebben, als ik jouw bericht zo lees. 

En goed idee, dat ga ik ze vandaag ook aanbieden! Hopelijk versterkt dat de band een beetje.

Dank je voor je uitgebreide antwoord 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Marjoleink zei:

Geef ze de tijd. Soms is het liefde op het eerste gezicht, soms moet het groeien. En soms blijft het bij vriendschap, maar ze zijn nu nog maar kort samen, dus er is nog niets van te zeggen.

Je hebt gelijk. Ik wil zelf gewoon te snel, vooral omdat ik denk aan hoe verliefd mijn voedster was op haar overleden vriendje. 

Zolang ze niet vechten is er hoop, dus ik moet gewoon geduld hebben 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Evee zei:

Het klinkt gewoon als een hele normale koppeling hoor, zeker niet gedoemd om te mislukken, maar juist grote kans dat dit gaat slagen samen 🙂

Fijn! Wat ik zei: de eerste koppeling was direct een succes dus ik vind het lastig om te zien dat dit wat meer tijd nodig heeft. Volgens mij hebben ze er zelf weinig last van, want ze eten, drinken en keutelen goed en liggen ook op hun gemakje te chillen. 

Dank voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle koppels worden echt het kleffe verliefde stelletje. Soms zijn het meer gewoon huisgenoten die soms lekker samen liggen, elkaar wassen, samen dingen ontdekken, maar ook veel zelfstandigheid hebben. Niets mis mee, met een huisgenoot kun je het ook heel gezellig hebben hoor 😄 En vaak groeit het met de tijd toch wel tot een hechtere band. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moet het echt groeien. Mijn rammetje verloor zijn vrouwtje waar hij super klef mee was; altijd tegen elkaar aan zitten en altijd elkaar lekker wassen.
In de opvang ging de koppeling met zijn nieuwe dame rustig, ze keken eigenlijk niet veel naar elkaar om. De eerste tijd thuis gebeurde er eigenlijk niks, hoewel mijn ram, net als die van jou, wel graag wat meer contact wilde. Maar de nieuwe dame liep steeds voor hem weg. Ineens begon mijn ram elke keer achter de voedster aan te jagen, vooral als er eten in het geding was. En zij rende dan steeds voor hem weg, het hele verblijf door. Zag er niet echt gezellig uit. Weken verstreken en ik vond het ook zo sneu voor mijn rammetje die een liefhebbende vriendin gewend was en nu met zo'n ijskonijn zat. Maar er werd niet gevochten, er was gewoon niets... En ik was het ook zo anders gewend.

Drie maanden later verhuisden ze naar de grote ren in de tuin en werd hun relatie al wat beter.
Inmiddels zijn ze 9 maanden samen en wat is het een lekker klef stel! Heel langzaam zijn ze naar elkaar toe gegroeid. De voedster is 'ontdooit' en mijn rammetje heeft weer de knuffelige vriendin waar hij zo'n behoefte aan had. De voedster geniet nu ook van het knuffelen, duikt vaak helemaal onder haar ventje. En altijd stijf tegen elkaar aan zitten, zo lief om te zien! Dus ook ik heb weer waar ik zo van geniet; knuffelende konijnen!
Dus... het kan echt nog goed komen, zelfs meer dan goed! 😍

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Bammyflurry zei:

Soms moet het echt groeien. Mijn rammetje verloor zijn vrouwtje waar hij super klef mee was; altijd tegen elkaar aan zitten en altijd elkaar lekker wassen.
In de opvang ging de koppeling met zijn nieuwe dame rustig, ze keken eigenlijk niet veel naar elkaar om. De eerste tijd thuis gebeurde er eigenlijk niks, hoewel mijn ram, net als die van jou, wel graag wat meer contact wilde. Maar de nieuwe dame liep steeds voor hem weg. Ineens begon mijn ram elke keer achter de voedster aan te jagen, vooral als er eten in het geding was. En zij rende dan steeds voor hem weg, het hele verblijf door. Zag er niet echt gezellig uit. Weken verstreken en ik vond het ook zo sneu voor mijn rammetje die een liefhebbende vriendin gewend was en nu met zo'n ijskonijn zat. Maar er werd niet gevochten, er was gewoon niets... En ik was het ook zo anders gewend.

Drie maanden later verhuisden ze naar de grote ren in de tuin en werd hun relatie al wat beter.
Inmiddels zijn ze 9 maanden samen en wat is het een lekker klef stel! Heel langzaam zijn ze naar elkaar toe gegroeid. De voedster is 'ontdooit' en mijn rammetje heeft weer de knuffelige vriendin waar hij zo'n behoefte aan had. De voedster geniet nu ook van het knuffelen, duikt vaak helemaal onder haar ventje. En altijd stijf tegen elkaar aan zitten, zo lief om te zien! Dus ook ik heb weer waar ik zo van geniet; knuffelende konijnen!
Dus... het kan echt nog goed komen, zelfs meer dan goed! 😍

Wat ongelooflijk fijn om dit te lezen! Het gaat er hier inderdaad ook ongeveer zo aan toe. Ze liggen apart van elkaar in de rennen, eten zo nu en dan samen, maar de voedster doet soms ook nog kattig en rent de ram achterna. Hij schrikt daar elke keer van dus ik merk dat hij niet echt in de buurt durft te komen. Ik put vooral hoop uit de momenten dat ze samen eten, want dan haalt mijn voedster niet uit en dat is een belangrijk teken. En precies wat jij schrijft: ze vechten niet, maar verder is er ook niets.   

Ik herken me ook in jouw gevoelens, ik vind het sneu dat ze nu beiden elkaar niet echt opzoeken, terwijl ik normaal altijd twee kleffe konijnen had. Gelukkig hoor ik van heel veel mensen dat het echt tijd nodig heeft en dat de signalen die ik nu zie alleen maar hoopvol zijn, dus ik blijf positief. Ik gun ze allebei zo die perfecte match! 🤗

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar lijkt me ook wel lastig. Je hebt een lief leuk koppeltje en terwijl je er misschien zelf nog niet aan toe bent moet je na het verlies van één van de twee een nieuw konijntje in huis halen. Dat blijkt dat ineens ook nog niet zo liefdevol te zijn als je had gehoopt... 

Gelukkig zijn hier veel ervaringsdeskundigen die je hoop geven dat het goed kan komen 🤞🏻 Even volhouden dus! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Miekmoek zei:

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar lijkt me ook wel lastig. Je hebt een lief leuk koppeltje en terwijl je er misschien zelf nog niet aan toe bent moet je na het verlies van één van de twee een nieuw konijntje in huis halen. Dat blijkt dat ineens ook nog niet zo liefdevol te zijn als je had gehoopt... 

Gelukkig zijn hier veel ervaringsdeskundigen die je hoop geven dat het goed kan komen 🤞🏻 Even volhouden dus! 

Dat is het zeker. Wij hebben nog steeds verdriet om het verlies van onze ram. Hij was pas 2 jaar en is stuiptrekkend in de armen van mijn vriend overleden. Voelde dus heel dubbel om al een nieuw vriendje voor onze voedster te vinden, maar uiteindelijk is het wel in haar belang. 

Ik realiseer me ook dat we enorm veel geluk hebben gehad met ons vorige koppeltje. Dat was gewoon direct raak. Maar vandaag ging het al een heel stuk beter! Ze lagen bijna neus aan neus tegenover elkaa in ontspannen houding. En heb heel wat binkies gezien van beide nijnen. Dus ik geloof erin dat het goed komt 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Stampertje95 zei:

Dat is het zeker. Wij hebben nog steeds verdriet om het verlies van onze ram. Hij was pas 2 jaar en is stuiptrekkend in de armen van mijn vriend overleden. Voelde dus heel dubbel om al een nieuw vriendje voor onze voedster te vinden, maar uiteindelijk is het wel in haar belang. 

Ik realiseer me ook dat we enorm veel geluk hebben gehad met ons vorige koppeltje. Dat was gewoon direct raak. Maar vandaag ging het al een heel stuk beter! Ze lagen bijna neus aan neus tegenover elkaa in ontspannen houding. En heb heel wat binkies gezien van beide nijnen. Dus ik geloof erin dat het goed komt 😊

Dat klinkt goed. Binkies😃 zo leuk altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bobbyonthefloor zei:

Dat klinkt goed. Binkies😃 zo leuk altijd.

Ja, ziet er zo leuk uit! En ik vind het ook fijn dat ze zich vrij genoeg voelen om dat bij elkaar te doen. Net had de voedster weer een pluk haar van de ram in z’n mond, maar ach, ik ben er inmiddels aan gewend 😂

Onderstaande foto was gisteren, eerste keer dat ik ze zo heb zien liggen. 

38D6B36B-5289-42EE-9A33-8FC3F6998F5F.jpeg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Stampertje95 zei:

Ja, ziet er zo leuk uit! En ik vind het ook fijn dat ze zich vrij genoeg voelen om dat bij elkaar te doen. Net had de voedster weer een pluk haar van de ram in z’n mond, maar ach, ik ben er inmiddels aan gewend 😂

Onderstaande foto was gisteren, eerste keer dat ik ze zo heb zien liggen. 

38D6B36B-5289-42EE-9A33-8FC3F6998F5F.jpeg

Ziet er relaxed uit. Mooie kleuren hebben ze.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update:

We zijn nu vijf dagen verder en er is een klein beetje vooruitgang geboekt. Ik heb de voedster niet meer zien happen, al rent ze soms nog wel achter hem aan. Maar dat hoort er gewoon bij. Verder heb ik ze een kruidenweide gegeven, waar ze samen aan zaten te knabbelen. Maar ook hier geldt weer: als de voedster beweegt rent de ram snel weg. Verder heb ik het idee dat ze elkaar iets meer opzoeken. Elkaar wassen of echt tegen elkaar aan liggen is nog niet aan de orde, maar ze komen wel steeds meer in elkaars zone en liggen vaker tegenover elkaar. 

Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het wel gaat lukken, ook al duurt deze koppeling wat langer 😊

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bunny56 zei:

Het klinkt best goed. Onze laatste koppeling verliep heel snel, bij die ervoor duurde het drie weken voor ik er echt vertrouwen in had maar kwam uiteindelijk ook goed.

Onze eerste koppeling was ook mega snel gelukt, binnen 2 dagen smoorverliefd op elkaar. Daarom vind ik het lastig om te zien dat het nu trager gaat, komt natuurlijk ook omdat we het overleden konijn nog ontzettend erg missen. 

Maar wat jij zegt: na zo’n 3 weken krijg ook ik nu eindelijk wat meer vertrouwen erin. Vanmiddag zaten ze voor het eerst samen hooi te eten in de bak. Door die kleine momentjes krijg ik hoop dat het wel goedkomt! 

aangepast door Stampertje95
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .