Ga naar inhoud

Dierenarts kosten, ik voel me nu wel afgezet


Ilse

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal. Mijn voskonijn, hij is nu ong 4 jaar, moest behandeld worden voor haakje aan de kies, zijn tong was beschadigd en hij at niet meer. Konijn onder narcose, ik kreeg medicatie mee en dwangvoer voor de zekerheid.  Niet gebruikt, hij ging gelijk weer eten. Er werd bijgezegd dat ik dat niet kon terugbrengen ook al was het pakje niet gebruikt. De kosten waren € 191. Dat was inclusief een controle consult. Ik ging naar controleconsult, kies en tong waren weer in orde, alleen was nu zijn oogje een beetje ontstoken en kreeg ik een oogzalf mee, 6 keer per dag een druppel. Ik dacht dat ik alleen de oogzalf moest afrekenen, maar ze rekenden dit ook als consult, dus hopla weer € 50. Ik zei dat dit toch een controlewas, bij de prijs inbegrepen?  Nee, want dit was een nieuwe klacht, er was tijd ingestoken, 2 min dus, dus was dit een consult. ik vond het vreemd. En ik moest ook weer een controle afspraak maken. Nu kan ik zelf ook wel zien of het over is en dat doe ik dus niet. Ik heb echt steeds meer het gevoel dat het hier heel erg om het geld gaat, oogdruppels mee, terwijl meestal zo'n vies oogje vanzelf weer overgaat is mijn ervaring. En misschien heeft hij dat wel opgelopen toen hij daar behandeld werd, dus is het geen nieuwe klacht.  Mijn konijnen lopen los en gaan 's avonds in het hok en ze zijn heel moeilijk te vangen, dus zou ik hem een week in zijn hok moeten laten, want ik wil niet te veel het konijn in de stress jagen om hem 6 keer te druppelen. Hij is nu al een stuk schuwer geworden door steeds in de auto naar de dierenarts en de medicatie geven.  Ook werd ik twee keer gebeld na de ingreep of het wel goed ging met het konijn, ik denk dat die telefoontjes ook in rekening zijn gebracht. Bij een ander konijn met een wondje kreeg ik gelijk wondzalf mee, ook best duur, ik weigerde dat, want mijn ervaring is dat wondjes bij konijnen goed genezen.  Wat vinden jullie hiervan? Ik ga in ieder geval op zoek naar een andere dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van mijn dierenartsen niet gewend ben dat ze op deze manier werken, maar in principe mogen ze natuurlijk wel gewoon een concult rekenen. Ik vind het zelf niet helemaal in verhouding, dus ik begrijp je gevoel wel. Oogproblemen kunnen ook door de tandjes ontstaan, dus even afwachten had mogelijk ook gekund. Maar dat kunnen we vanaf hier natuurlijk niet zien. Wel vervelend dat je je er zo door voelt, want daardoor verlies je natuurlijk ook het vertrouwen. Dat dwangvoer is trouwens wel handig om altijd in huis te hebben, dta kan je zomaar nog eens nodig hebben. 

Sommige dierenartsen schrijven vrij snel medicatie voor. Soms is dat nodig, maar het kan zijn dat er financiële belangen spelen helaas. Mijn ervaring is dat wondzalf heel fijn kan zijn bij een flinke wond, maar bij kleine wondjes gebruik ik het niet en vind ik het ook niet zo nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je helemaal. Ik denk dat de dierenarts van ons dit niet zou rekenen maar alleen de medicijnen. 

Onze kat had een keer wat aan zijn blaas. Hij was aan komen lopen. Toen heb ik gezegd dat hij behandeld mocht worden maar dat ik hem niet zou laten opereren. Dat vond ze duidelijk van me. Hij is alleen onder narcose gebracht om zijn blaas te legen en hij heeft nu duur voer. Maar dat vind ik niet erg. 

Gelukkig is hij er nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik vind dit ook wel een apart iets. Mijn dierenarts is wel een stuk coulanter. Ik had ook dwangvoer meegekregen na castratie van Bobby en mocht het terugbrengen als ik het niet hoefde te gebruiken. Dat was gelukkig het geval maar heb het wel gehouden omdat, zoals Jamesthebunnybutler ook zei, het is altijd handig om het in huis te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook eens gehad, hondje was in behandeling voor oogontsteking, al een tijdje, en de controle was gratis. Toevallig was ook net de  zalf op, dus tijdens de (gratis) controle vermeld ik dit en krijg een nieuwe tube. Moest ik toch een consult betalen. 😮 Dat ik de zalf moest betalen is absoluut normaal, maar dat dit telde als een consult, vond ik niet grappig. Nu ben ik wel tevreden van mijn dierenarts, én ze was voorheen wel bij de goedkopere, dus logisch dat ze de prijzen eens zou verhogen, dus ben er nog steeds klant. Maar 't was toch eventjes bitter. 

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om er iets van te zeggen. Ik snap jouw gevoel wel. Maar ze kunnen en mogen natuurlijk gewoon alles rekenen, zowel consult als medicijnen. 

 

En nacontroles zitten soms wel en soms niet bij de prijs in, dat kan verschillen per dierenartsprakijk en dan ook nog per behandeling. Dat zie je al bij castraties van konijnen. De ene dierenarts lijkt goedkoop maar daar komen de gebruikte medicijnen tijdens en na de ingreep er nog los bij, terwijl de andere dierenarts per maximaal gewicht een vaste prijs heeft waar dat bij in zit. 

 

Was het een dierenartspraktijk van een keten? 

 

Ik vind eigenlijk wel dat dierenartsen wat meer open en eerlijk mogen zijn over kosten die ze rekenen, eigenlijk is het heel raar dat je vooraf niet weet wat je minimaal kwijt bent en dan achteraf met de rekening gepresenteerd wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je medicatie e.d. niet meer terug mag brengen heeft te maken met dat er niet gegarandeerd kan worden dat het op de juiste manier bewaard is. Dat is bij de praktijk waar ik zelf heen ga ook al jaren zo geregeld.

Een controle consult hebben en dan toch weer een nieuw consult af moeten rekenen, ja dat is wel zuur. Helemaal omdat een traanoog wel degelijk in verbinding kan staat met het gebit. Bij mijn dierenarts zijn controleafspraken nooit gratis, je betaald dat een gereduceerd tarief. De enige keer dat een controle wel bij de prijs in zat was na castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Kolino zei:

Dat je medicatie e.d. niet meer terug mag brengen heeft te maken met dat er niet gegarandeerd kan worden dat het op de juiste manier bewaard is. Dat is bij de praktijk waar ik zelf heen ga ook al jaren zo geregeld.

Een controle consult hebben en dan toch weer een nieuw consult af moeten rekenen, ja dat is wel zuur. Helemaal omdat een traanoog wel degelijk in verbinding kan staat met het gebit. Bij mijn dierenarts zijn controleafspraken nooit gratis, je betaald dat een gereduceerd tarief. De enige keer dat een controle wel bij de prijs in zat was na castratie.

Ik las volgens mij laatst dat ze nu voor mensen dat wel gaan doen op een aantal plaatsen en het dan na kwaliteitscontrole opnieuw uitdelen aan ziekenhuis patienten. Om verspilling tegen te gaan. Eigenlijk wel logisch ook, zoveel medicijnen worden weggegooid terwijl ze zo duur zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicatie mag op dit moment niet eens terug genomen worden volgens de wet. Bij mensen gaan ze testen met temperatuur meters. De medicatie word dan met een sensor in een zakje gedaan, die aangeeft als de temperatuur buiten de range geweest is. Voor dieren zal het voorlopig nog niet zo zijn. Dit kost ook een hoop extra geld, wat door berekent moet worden naar de klant. Bij nacontroles gaat het echt alleen om het geen waar je voor geweest bent. Komt er iets anders bij, dan mag er een (herhalings)consult gerekent worden. Vaak kost het ook meer tijd dat het gevoelsmatig is. Vaak geven wij dan wel, als het niet zo veel tijd gekost heeft, 50% korting op het consult.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, MichelleloveElmo zei:

Bij nacontroles gaat het echt alleen om het geen waar je voor geweest bent. Komt er iets anders bij, dan mag er een (herhalings)consult gerekent worden. Vaak kost het ook meer tijd dat het gevoelsmatig is. Vaak geven wij dan wel, als het niet zo veel tijd gekost heeft, 50% korting op het consult.

Ik begrijp van @mystique dat ze op controle was vanwege het oogprobleem van het hondje, en dat de zalf voor het verhelpen van dat oogprobleem op was. Dan is het toch wel heel raar om tóch een consult te rekenen? Het was voor één en hetzelfde probleem, als ik het goed begrijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Okki zei:

Ik begrijp van @mystique dat ze op controle was vanwege het oogprobleem van het hondje, en dat de zalf voor het verhelpen van dat oogprobleem op was. Dan is het toch wel heel raar om tóch een consult te rekenen? Het was voor één en hetzelfde probleem, als ik het goed begrijp.

Inderdaad, één en hetzelfde probleem. 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Ik las volgens mij laatst dat ze nu voor mensen dat wel gaan doen op een aantal plaatsen en het dan na kwaliteitscontrole opnieuw uitdelen aan ziekenhuis patiënten.

Klopt. Het is een experiment van het Radboudumc in Nijmegen. Ze hebben al 600.000 euro bespaard. Er doen vier ziekenhuizen aan mee. En er zijn voorzorgsmaatregelen genomen  i.v.m. de temperatuur waarbij de medicijnen bewaard worden wat MichelleloveElmo even hierboven al zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .