Ga naar inhoud

Voermotten


Wim

Aanbevolen berichten

Veel mensen met dieren die droogvoer eten hebben last van voermotten. Dit zijn kleine motvlindertjes die zich overal in het konijnenhok ophouden. Ze leggen hun eitjes in voer of voerresten. Hier komen heel kleine rupsjes uit die herkenbaar zijn aan de kleine spinseltjes die overal in het voer ontstaan. Het voer gaat daardoor soms wat muf ruiken. Dit komt omdat het wordt aangevreten en gaat bederven. Ook de uitwerpselen van de rupsjes kunnen het voer bederven en het ongeschikt maken voor uw dieren.

Ik heb een week geleden kleine motjes door mijn hamsterhokken zien vliegen. Gelijk van onder tot boven schoon gemaakt, maar een paar dage later waren ze weer terug. Ben wezen googlen en nu blijkt dat ze vaak met allerlei droogvoer mee komen, en zich daar in verstoppen en voort planten. Mijn hamsters zijn nu aan het opslaan voor de winter, dus dat is ook een rijke voeding bodem voor de motten.

Ik sla mijn voer nu op in emmers met deksels. Als ze daar nu in zitten gaat de hele emmer, met voer en al, de vrieskist in. Ik vraag me af of dat goed is voor de gedroogde kruiden. Anders moet dat maar de vuilniszak in en gelijk uit huis verwijderen. Onderschat die beestjes niet, de eieren zijn zeer slecht voor je beestjes. Mijn hamsters kunnen de rupsjes gewoon op eten, maar ik wil dat ongedierte gewoon kwijt.

Er zijn bestrijdings middelen, maar de hele zooi in de vriezer lijk mij toch het beste werken, en ik heb geen probleem met meteen weg gooien.

voermot.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens in je voorraadkast naar eigen etensmiddelen als meel en pasta. Daar kunnen ze ook inzitten. Ik had er vorige maand ook ineens een paar. Als je er snel bij bent, alles met een sopje wast, aangetaste voeding weggooit en al het andere in inderdaad afgesloten blikken bewaard is het wel makkelijk om eraf te komen. 

 

Edit; ze zaten bij mij ook in de kruiden van de konijnen. Die heb ik weggegooid en de nieuwe kruiden gaan in een afgesloten blik. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt eng, maar je kunt sluipwespjes inzetten. Die leggen hun eitjes in de eitjes van de motten waardoor het geen rupsje en dus geen mot wordt en zich verder voort kan planten. En je kunt de mannetjesmotten met vallen lokken, zodat zij geen dames meer kunnen bevruchten. Is wel zielig dat die motten dan vastplakken met hun pootjes in die vallen en dan verhongeren. 

 

Stofzuigen (zak weggooien), soppen en alle besmette dingen weggooien, andere opslagplaats voor de voedingsmiddelen creeren eventueel, kwetsbare voedingswaren in afsluitbare bussen/blikken/boxen doen, moet natuurlijk ook, maar dat was al gezegd hierboven. 

 

Kledingmotten kun je weg houden door bijv. laurierblaadjes in de kast en tussen de kleding te leggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Suus1978 zei:

Aaaaaaarrghhhhh!!! Dat zijn ze 😫

Daar kan je zelf ook wat in doen hoor! Hadden we het gister ook nog in een ander topic over. Voorraadkast en alle keukenkastjes soppen, alles waar je draden of beestjes in ziet weggooien en al het droge voedsel (meel, pasta en dergelijken) in afgesloten bakken, blikken, boxen bewaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Suus1978 zei:

Het zit vooral in het konijnen- en cavia voer, gelukkig niet in onze eigen voorraad. Ik vind het zo zonde om alles weg te gooien. We hebben een piepkleine vriezer dus dat is ook geen optie. Nog andere tips? Behalve verhuizen 😄

Ik zag laatst ook iets over een boek wandelen trouwens. Voor de verandering geen zilvervisje (ook zo vies, ook al doen ze niet zo veel) maar waarschijnlijk ook een kever/tor. Ik voel iets opborrelen voor een ander topic: ben ik de enige die overal de kriebels krijgt als het over insecten gaat?! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .