Ga naar inhoud

landgoed voor halfwilde konijnen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zag dit bericht op de facebookpagina van stichting konijnenbelangen.

Wat vinden jullie van deze oplossing voor half wildjes?

Het gaat over landbouwgrond kopen en zo een landgoed creëren voor het uitzetten van dieren. Ook halfwilde konijnen die gecastreerd zijn kunnen er terecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan dat facebook bericht niet zien, maar ze hebben ook een website. Ik vind het een goede instantie. Maar eigenlijk zouden dieren helemaal niet in winkels verkocht moeten worden. Behalve dat de dieren slecht verzorgd worden in winkels, krijgen de mensen ook verkeerde voorlichting en worden aangespoord tot impuls aankopen. Niks meer in de winkels, geen vissen, vogels, hagedissen, knaagdieren, honden, katten, en alles wat maar dier is. Kooitjes zijn vaak veel te klein in winkels. Soms ie er niet eens gevarieerd voer te koop, gewoon de standaard meuk met allerhande verkeerde voorlichtingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gekopieerd van Facebook van de pagina van Stichting Konijnenbelangen voor degenen die het daar niet kunnen lezen (mag dat, @Evee ?)

"ADOPTEER JE EIGEN STUKJE LANDGOED!
Een vluchtheuvel voor dieren. Een oase, waar dieren in alle rust kunnen leven, omdat er niet gejaagd mag worden. Niet vrij toegankelijk, dus er kunnen geen konijnen gedumpt worden.
Nee, dit is geen Utopia.
Dit gaat over een bestaand Landgoed. Een actie van opvang De Wildebrasjes samen met de Partij voor de Dieren. Regelmatig verhuizen een paar “wilde” halfwilde konijnen van De Wildebrasjes naar dit Landgoed, waar ze het fantastisch hebben. Dat gun je ze allemaal.
De Partij voor de Dieren wil nog 11 hectare kopen om dit mooie Landgoed uit te breiden en bescherming te bieden aan nog meer dieren en natuur. Daarom is ‘Woudfunding’ gestart. Iedereen kan meedoen vanaf 9,50 euro per m2 en ontvangt een certificaat
Waar de overheid het steeds maar af laat weten hoeven wij, dierenvrienden, niet verder meer te wachten maar zelf wat doen.
Waar en hoe je kunt adopteren en nog meer informatie staat allemaal in het artikel.

Er loopt een "woudfundingsactie" omtrent het landgoed. Voor een klein bedrag kun je een stukje grond adopteren. Ipv landbouwgrond, wordt het dan een veilige haven voor de halfwildjes, wilde konijnen en andere dieren.
Deze actie is tot stand gekomen tussen de eigenaren van het landgoed en met de Partij voor de Dieren, samen hopen zij de aangrenzende 11 hectare landbouwgrond te kopen.
De Partij voor de Dieren wil deze grond omvormen tot een vluchtheuvel voor dieren, natuur en milieu in een zwaar belaste provincie. Een oase waar dieren in alle rust kunnen leven, die rijk is aan biodiversiteit en waar bomen en planten onbelemmerd kunnen groeien en bloeien. En natuurlijk mag er nooit gejaagd worden in deze natuur.
Met je deelname aan de ‘woudfunding’ kan de PvdD de aankoop en het beheer van dit stuk grond bekostigen. Je kunt een stukje adopteren voor jezelf of om cadeau te doen. Bovendien kun je jouw vierkante meter(s) een naam geven. Als dank voor je deelname ontvang je een natuurcertificaat. Ook zullen er jaarlijks natuurwerkdagen en wandeldagen worden georganiseerd voor deelnemers van de actie.
Je adopteert een stukje natuur voor 9,50 euro per m2.
Benieuwd naar dit concept en wil je meer weten? Zie onderstaande link:

https://www.partijvoordedieren.nl/nieuws/landbouwgrond-wordt-natuur-met-nieuwe-woudfundingsactie-partij-voor-de-dieren

einde citaat.

Misschien ook een leuk idee als kadootje voor iemand: "landeigenaar" worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij waren laatst bij Landal (1e gezinsvakantie 🥰) en daar liepen ook allemaal “tamme” konijnen. Stonden bordjes dat dat half verwilderde konijnen waren en dat je ze niet moest vangen/ opjagen. Toen vroeg ik me ook af wat ik daarvan moest vinden. Ik weet niet beter dan dat konijnen in het wild niet overleven, maar hoe zit dat met zo’n park? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Wij waren laatst bij Landal (1e gezinsvakantie 🥰) en daar liepen ook allemaal “tamme” konijnen. Stonden bordjes dat dat half verwilderde konijnen waren en dat je ze niet moest vangen/ opjagen. Toen vroeg ik me ook af wat ik daarvan moest vinden. Ik weet niet beter dan dat konijnen in het wild niet overleven, maar hoe zit dat met zo’n park? 

Misschien worden ze bijgevoerd. Konijnen laten verhongeren is niet diervriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oplossing van de wildebrasjes en partij van de dieren vind ik heel mooi. Sommige halfwilde konijnen zijn bijna onmogelijk als huisdier te houden. Die zijn zo bang en moet je zo goed opsluiten, anders zijn ze weg. Dat is niet leuk als baasje maar ook niet voor de konijnen. Die hebben vaak wel genoeg instinct om in zo'n semi-wilde omgeving te overleven. 

Ik heb als vrijwilliger van de opvang wel eens te maken met de Wildebrasjes, die kunnen heel goed inschatten of een halfwild konijn gelukkig kan zijn als huisdier of niet. Dus als iemand hier de geschikte instantie voor is, dan zijn zij het wat mij betreft.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Wim zei:

Misschien worden ze bijgevoerd. Konijnen laten verhongeren is niet diervriendelijk.

Vraag me meer af hoe dat dan gaat als die beesten blijven doorfokken? Dan worden het er teveel voor het park lijkt me en zullen ze uitbreiden het bos in.

En je hebt natuurlijke vijanden en ziektes die uit kunnen breken. Eigenlijk zouden ze gevaccineerd en gecastreerd moeten worden dan. Aan de andere kant lost dit dan wel weer het probleem van de overbevolking op. Bootst in die zin wel een natuurlijk leven na. 

Ik verdenk Landal er ook wel van om de jonge konijntjes van hun kinderboerderij gewoon uit te zetten in het park als ze te groot zijn. Ze zagen er niet uit als wilde konijntjes namelijk (gewoon witte/ zwarte/ bontgekleurde beestjes). Zouden die zich daarna gewoon redden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Vraag me meer af hoe dat dan gaat als die beesten blijven doorfokken?

Die van het Landgoed zijn allemaal gecastreerd, dus daar zullen ze zich niet voortplanten. 

Ik heb ook van jouw verhaal over dat Landal park niet hoge verwachtingen, daar zullen vast dingen zijn die niet in het belang van het konijn zijn.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Miekmoek zei:

Die van het Landgoed zijn allemaal gecastreerd, dus daar zullen ze zich niet voortplanten. 

Dit geldt alleen voor de halfwilde konijnen uit de opvang geloof ik. Ik begreep dat ze er ook een natuurplek met toegang voor wilde konijnen van wilden maken. Die zullen zich natuurlijk wel nog voortplanten, die krijgen gewoon wat extra ruimte in hun leefgebied erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het dit park? Daar zitten de konijnen in een afgesloten stuk/

Landal Rabbits hill is een bosrijk vakantiepark, midden op de Veluwe. Het Landal park is goed onderhouden en de beoordelingen van Landal Rabbit Hill zijn uitstekend! Met name voor jonge gezinnen is dit een prima vakantiebestemming. Het Landal park staat namelijk bol van de binnen- en buiten voorzieningen. Allereerst is daar de mega grote indoorspeeltuin, een binnen- en buitenzwembad en een konijnenheuvel met een echte konijnenfamilie. Maar er zijn nog zeker 7 andere redenen om voor dit kindvriendelijk vakantiepark te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Is het dit park? Daar zitten de konijnen in een afgesloten stuk/

Landal Rabbits hill is een bosrijk vakantiepark, midden op de Veluwe. Het Landal park is goed onderhouden en de beoordelingen van Landal Rabbit Hill zijn uitstekend! Met name voor jonge gezinnen is dit een prima vakantiebestemming. Het Landal park staat namelijk bol van de binnen- en buiten voorzieningen. Allereerst is daar de mega grote indoorspeeltuin, een binnen- en buitenzwembad en een konijnenheuvel met een echte konijnenfamilie. Maar er zijn nog zeker 7 andere redenen om voor dit kindvriendelijk vakantiepark te kiezen.

Nee Landal Coldenhove (is daar wel vlakbij). Dit klinkt al wel beter. Hier zaten de konijnen van hun kinderboerderij weer alleen in een hokje 😢 zoals bij de meeste kinderboerderijen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, happy211 zei:

Dit geldt alleen voor de halfwilde konijnen uit de opvang geloof ik. Ik begreep dat ze er ook een natuurplek met toegang voor wilde konijnen van wilden maken. Die zullen zich natuurlijk wel nog voortplanten, die krijgen gewoon wat extra ruimte in hun leefgebied erbij.

Dat lijkt me sterk. Als ze gaan vechten kunnen er wel een doden gaan vallen. Ik hoop dat ze er nog eens goed bij nadenken. Ze zouden kunnen gaan vechten waar onschuldige kinderen bij staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .