tessiebessie Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Ik heb sinds gisteren (14:00) 3 cavia’s, twee zeugjes en een gecastreerd beertje. Het beertje zit nog apart van de zeugjes omdat hij nog maar 4 weken geleden is gecastreerd. Maar nu komt het probleem: De cavia’s eten/drinken niet. Heel misschien eten de zeugjes al wel maar het beertje zeker niet. Het beertje komt namelijk niet van zijn plek af en de zeugjes zie ik af en toe wel verplaatsen. Maar geen van de cavia’s drinkt. Weet iemand wat ik nu moet doen want het is al bijna 22 uur geleden dat ik ze heb gehaald en ik maak me zorgen om ze! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Ik zou ze tot hun schouders in het voer zetten. Ik weet niet. ik heb nooit cavia's gehad, ze piepen mij te veel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Voor zover ik weet drinken cavia’s niet zo veel, zeker niet als ze nog klein zijn. Hier heb ik dat ook meegemaakt met de caafjes. Eten moest ook langzaam opgebouwd worden. Nu zijn ze bijna 1 jaar en eten 1x per dag een volle bak groenten, 1x per dag twee handjes brokken en onbeperkt hooi. Met een volle drinkfles doen ze ongeveer een week. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tessiebessie Geplaatst: 25 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 47 minuten geleden, mammafelina zei: Voor zover ik weet drinken cavia’s niet zo veel, zeker niet als ze nog klein zijn. Hier heb ik dat ook meegemaakt met de caafjes. Eten moest ook langzaam opgebouwd worden. Nu zijn ze bijna 1 jaar en eten 1x per dag een volle bak groenten, 1x per dag twee handjes brokken en onbeperkt hooi. Met een volle drinkfles doen ze ongeveer een week. Hoelang zou ik nog moeten wachten tot dat het echt slecht voor ze is om niet te eten/drinken? Want ik ben bang dat ze hierdoor iets overkomt… Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Hoe bied je het water aan? Als je dat in een fles doet, zet dan ook een bakje neer. Hoe oud zijn ze? Wat betreft eten zou ik eerst vooral hooi aanbieden. Heb je de voeding die ze gewend zijn meegekregen of hetzelfde merk gekocht? Ik lees hierboven dat ze met een volle drinkfles een week doen, maar water kun je beter wel echt dagelijks verversen, ook als het in een fles zit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tessiebessie Geplaatst: 25 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 5 minuten geleden, Evee zei: Hoe bied je het water aan? Als je dat in een fles doet, zet dan ook een bakje neer. Hoe oud zijn ze? Wat betreft eten zou ik eerst vooral hooi aanbieden. Heb je de voeding die ze gewend zijn meegekregen of hetzelfde merk gekocht? Ik lees hierboven dat ze met een volle drinkfles een week doen, maar water kun je beter wel echt dagelijks verversen, ook als het in een fles zit. Ik heb nu een bakje en een waterfles. Het beertje is geboren in mei 2022 en de zeugjes in september 2022. Ik heb op dit moment hun oude voeding gemengd met een beetje van hun nieuwe voeding. En uiteraard hebben ze ook hooi 🙂 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 En ze hebben helemaal niets gegeten of gedronken van wat je aanbood? Dan zou ik nu wel de dierenarts bellen en kijken of je nog terecht kan vandaag. Ook cavia's kunnen stilvallende darmen krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Heb je ook plukjes hooi naast ze neer gelegd? Dan hoeven ze niet te lopen en zo is 't makkelijker voor ze om wat te eten. Hopelijk krijgen ze dan honger en gaat de rest vanzelf. Je kan altijd de dierenarts bellen om met de assistente of de arts zelf te overleggen. Bellen betekent niet meteen dat je een afspraak moet maken, dus soms is overleggen heel fijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Toen ik mijn eerste cavia had (zijn vriendin zou pas een paar weekjes later komen) at die ook niet zoveel, omdat hij in het begin zijn schuilhuisje niet uit durfde. Zijn vriendin was er sneller mee, waarschijnlijk omdat zij zag hoe de andere cavia rustig zijn ding deed door het hele hok zonder dood te gaan 😂. Ik zou in elk geval het schuilhuisje volproppen met hooi, wat lekkere groentjes (liefst waarvan je weet dat hij het kent) en een paar brokjes bij de ingang neerleggen, telkens het eten iets verder van de ingang leggen. En ze goed in de gaten houden. Ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar ik heb ze van een caviaopvang, bij de meeste caviaopvangen kun je gewoon contact opnemen als je vragen hebt. Ik zou me nu nog niet teveel zorgen maken, maar idd wel opletten dat de darmen niet stilvallen. Het water is iets minder belangrijk, want zoveel drinken ze niet, maar zorg wel dat het water makkelijk te bereiken is. Ik vind een week met een volle fles wel een beetje overdreven, mijne drinken in elk geval meer dan dat. Ongeveer 3-4 dagen met een volle classic large? Je kunt als je je echt zorgen maakt natuurlijk altijd de dierenarts bellen, maar echt naar de dierenarts toe gaan met ze is denk ik voor nu nog teveel stress. Ik vind het nog niet zo heel bijzonder klinken, ze zijn natuurlijk ook pas net verhuist. Ik verwacht dat ze morgen ongeveer wel wat actiever zullen worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Tja overdreven of niet ze doen hier echt een week met een volle fles. Gewoon zo’n standaard ding met een rode dop. Ze plassen overigens wel goed, dus ze krijgen blijkbaar genoeg vocht binnen. @tessiebessie je hebt gelukkig een aantal tips gekregen waar je wat mee kan. Hopelijk gaan ze vanzelf beter eten en drinken als ze wat gewend zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bambi&Fendi Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Hebben ze al iets gegeten, @tessiebessie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tessiebessie Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 6 uren geleden, Bambi&Fendi zei: Hebben ze al iets gegeten, @tessiebessie? De zeugjes eten volgensmij wel gewoon uit het bakje maar drinken weet ik niet zeker. Het beertje komt nog steeds zijn huisje niet uit dus ik heb hooi en groente erbij gelegd en daar heeft hij gelukkig wel van gegeten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bambi&Fendi Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 19 uren geleden, tessiebessie zei: De zeugjes eten volgensmij wel gewoon uit het bakje maar drinken weet ik niet zeker. Het beertje komt nog steeds zijn huisje niet uit dus ik heb hooi en groente erbij gelegd en daar heeft hij gelukkig wel van gegeten. Gelukkig! Dan eten ze ieder geval iets. Hopelijk zijn ze straks wat meer op hun gemak zodat ze zich wat zekerder voelen, vooral het beertje. Heeft tijd nodig 🙂 Goed idee om de groente en het hooi wat dichterbij hem te leggen. Je kunt ook een deel bij hem neer leggen bij zijn huisje (zodat hij dat ieder geval op eet) en een deel in zijn bakje. Als hij dat niet op eet, gewoon elke dag neer blijven leggen en kijken wanneer je ziet dat hij er aan heeft gegeten. Dan kun je hopelijk steeds meer in het bakje leggen en minder bij hem in de buurt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 7 november 2022 Delen Geplaatst: 7 november 2022 Op 27-10-2022 om 00:35, Bambi&Fendi zei: Goed idee om de groente en het hooi wat dichterbij hem te leggen. Ik heb niet echt verstand van cavia's. Ooit wel eens een gehad maar kun je de groente niet even nat maken. Een groentje even door het water halen. Dan krijgt hij toch echt vocht binnen. Haha, hij verlangt naar de dames en is boos op je. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.