Ga naar inhoud

Snoepjes ( hailoops )


Myrthee

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal !

Ik had een vraagje over konijnen snoepjes .

Ik voer niet van die sticks of knaag blokken of andere snoepjes .

Maar de enige snack dat ik voer zijn hailoops. 

Omdat 1 van mijn konijnen geen tot weinig hooi eet. 

Die snoepjes vinden en heerlijk ! 

Maar zijn ze wel echt gezond ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je de meadow loops van science selective? Dat zijn wel de gezondere snacks, omdat ze voornamelijk uit hooi bestaan met nog wat gezonde toevoegingen. Maar het blijven snacks, dus af en toe eentje kan geen kwaad, maar zie het zeker niet als vervanging voor goed hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, happy211 zei:

Bedoel je de meadow loops van science selective? Dat zijn wel de gezondere snacks, omdat ze voornamelijk uit hooi bestaan met nog wat gezonde toevoegingen. Maar het blijven snacks, dus af en toe eentje kan geen kwaad, maar zie het zeker niet als vervanging voor goed hooi eten.

Ja die bedoel ik ! Geen vervanging van het hooi nee. Ik merk al wel dat die 2 echt meer hooi eten ....

Ik geef ze 1x per dag 1 loop.

Ik hoorde ook dat konijnen rozijntjes mogen ??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Kolino zei:

Teveel aan suiker, is voer voor de slechte bacteriën in de darmen, daar gaat de darmflora van naar de haaien. Suiker maakt net als bij mensen ook dik, dus dat is ook een reden om niet teveel te geven.

Veel konijnen krijgen er ook diarree van, hoewel ze er bij mij best goed tegen kunnen. Desondanks zou ik er altijd matig mee zijn, suikers passen gewoon niet zo goed in hun natuurlijke dieet. 

Bij mensen... Dan gaat het denk ik met name om toegevoegde suikers in sterk bewerkte voeding. Als je wist hoeveel suiker ik op een dag eet (uit fruit) zou ik zeer ernstig overgewicht moeten hebben als je theorie zou kloppen ;). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er helemaal aan wat je verder nog eet en welk fruit je kiest 😉 Gedroogd fruit bevat overigens meer suiker dan vers fruit. Toegevoegde suikers zijn wel veel erger, omdat daar geen massa (lees vezels) in zit, dus daar kun je een boel van eten zonder dat het vult, terwijl het wel aan zet. Dus in die zin heb je zeker gelijk.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Gedroogd fruit bevat overigens meer suiker dan vers fruit.

Ligt er ook aan hoe je dit bedoelt, in één rozijntje zit bijvoorbeeld net zoveel suiker als één druif. Alleen eet je meer rozijntjes dan druiven. Dus dat is weer die massa waar je het al over had, al het vocht is weggehaald waardoor je er meer van eet en daardoor meer suiker binnenkrijgt. Hetzelfde geld voor sinaasappelsap; in één glas zitten volgens mij wel 2 sinaasappels. Een glaasje sap is zo weggewerkt, maar 2 van die hele stukken fruit niet. 

 

Maar goed ik ben het zeker met je eens; suiker is suiker. Het is precies hetzelfde stofje als het in een snoepje of in fruit zit. Maar je kan beter een stuk fruit eten, omdat je dan relatief minder suiker eet, dan als je een zak snoep weg eet. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker is suiker, maar voor mensen is het een goede brandstof. Natuurlijk wel alleen als je ook het pakketje met vezels, vitaminen en mineralen ermee binnenkrijgt en dat gebeurt natuurlijk niet met koek of snoep. Bij sap is het geloof ik ook nog zo dat omdat je er niet op kauwt, je minder goed gebruik kan maken van de nog overgebleven vitaminen en minteralen. Maargoed, dat is helemaal offtopic haha. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel de naam misschien doet vermoeden dat de supreme meadowloops uit hooi bestaan, moet je je wel realiseren dat het vooral granen zijn. Er zit 11% timothy hooi in en een beetje luzerne, dat is het wel qua hooi. Tarwemeel is het hoofdingrediënt. Het blijven dus echt snoepjes, ze zijn ook niet graanvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Koolhydraten in graan wordt omgezet in suiker  dus daarom is      ( teveel ) graan niet goed voor konijnen... 

Weet iemand in welke ( dieren ) winkels ik johannesbrood kan halen??

Kan ik inplaats van zo'n snoepje beter fruit geven ? Dat lijkt mij na al die verhalen gezonder ..😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik denk liever zo'n hooisnoepje dan fruit. Maar je kan prima 1 snoepje per dag geven hoor. Waarom zou je ook meer geven? Ik geef hun biks soms ook als "snoepjes". Vinden ze ook heerlijk. 

 

Johannesbrood ben ik zelf nog niet tegengekomen in winkels behalve in de BunnyBunch webwinkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-10-2022 om 22:37, To van de Veluwe zei:

Ik zie op je site dat er ook lijnzaad in zit. Dus moet je ook uitkijken als je lijnzaadbrokjes daarnaast voert.

 

Waarom zijn tarwe en andere granen niet goed voor konijnen? Te veel suiker?

ja, het wordt omgezet in suiker. En granen bevorderen de groei van bacteriën in de darmen van konijnen die je niet wil hebben, juist de slechte soorten dus, als je lang veel granen geeft, kan een konijn daarvan chronisch diarree krijgen omdat er bijna geen goede bacteriën meer in de darmen aanwezig zijn.

De stengels van granen (dat zijn ook grassen) die mogen ze best eten, maar de graankorrels horen niet in konijnenvoer. Helaas zit dat wel vaak er in, omdat het goedkoop is. Graanvrij hoeft voor gezonde konijnen niet (mag wel hoor), maar als je al een brok met granen voert, en dan ook nog dagelijks snacks met granen, dan stapel je dus wel en gaat het best een aanzienlijk deel van de dagelijkse voeding uitmaken. Dat zou ik wel voorkomen.

 

Graanvrij voeren voor konijnen met spijsverteringsproblemen (vaak gasbuikjes, megacolon en dat soort aandoeningen) kan echt heel veel positief verschil maken.

 

 

Overigens geef ik dus echt geen snacks op dagelijkse basis, alleen incidenteel. Ik geef gewoon een brokje uit de hand als snoepje, en lekker vers groenvoer. De enige snacks die ze hier dagelijks krijgen zijn kruiden en knaaghout, niets van de geproduceerde dingen.  Ik ben altijd gewoon blij als ik een goede balans met minimaal brok, veel hooi (met wat gedroogde kruiden) en vers groenvoer heb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

 

 

Overigens geef ik dus echt geen snacks op dagelijkse basis, alleen incidenteel. 

 

Fluffy en Pip krijgen ook bijna nooit een snoepje of zoiets.

Ze krijgen dagelijks lekker verse groenten en meerdere keren per week verse wilgen takken.

Incidenteel krijgen ze weleens zo’n snoepje van selective, een hooi kubus of wat anders lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, mammafelina zei:

Fluffy en Pip krijgen ook bijna nooit een snoepje of zoiets.

Hier ook nauwelijks. Alleen als ik het hok een grondige schoonmaak heb gegeven krijgen ze iets extra lekkers. Dan kies ik vaak voor een lijnzaadbrokje, johannesbrood of zo'n hooisnoepje. 

 

En als ik zelf banaan of aardbeien eet, kan ik het niet weerstaan om ze een heel klein hapje te geven 😅

 

Als we visite hebben en ze willen de konijnen iets geven, dan krijgen ze gewoon hun normale brokjes. Daar doen ze ook een moord voor, dus mensen vinden dat al leuk genoeg. Voor de konijnen betekent dat ze dan minder avondeten krijgen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .