Ga naar inhoud

Yara en Kyra


Charlotte Koomen

Aanbevolen berichten

Allereerst; iedereen bedankt voor het warme welkom en de goede tips in mijn voorstel topic! 

 

Ik wist niet zeker of ik deze topic in voeding of in gezondheid moest starten. Ik heb gegokt op deze 🙂 

 

Allereerst: de vlag kan uit! want Yara heeft sinds vanmiddag vaste keutels!!! wohoo!! 

Ik heb de dames vandaag hooithee gegeven, maar daar hebben ze volgens mij nog niks van gedronken. Er hangt ook een flesje met gewoon water en er staat ook een bak water. Uit beide heb ik ze zien drinken, maar dus niet van de hooithee. Eigenwijze dames zijn het. Ik ben persoonlijk meer fan van bakken met water ipv flesjes. Maar de dames hebben heel hun leven - tot nu toe - uit een fles gedronken, dus die houd ik er in. Daarnaast bied ik het gewoon ook in een bak aan. Dan kunnen ze zelf kiezen. 

 

Kyra heeft vandaag een heel blaadje witlof op. Yara slaan we daarbij nog even over, maar misschien dat ze binnenkort een klein hapje wilt eten. Ook heb ik ze een brokje van het nieuwe voer aangeboden. Kyra at het gelijk uit mijn hand maar Yara geeft alleen 'kinnetjes' maar pakt het niet aan. Als ik het dan neerleg pakt Kyra het gelijk en zie ik dat Yara 'zoekende' is. Ook heb ik vandaag opgemerkt dat ze meer hooi eten dan gister en de dag daarvoor. Nu hebben we vandaag op elke hoek van de afzetting een bakje hooi staan, dat helpt vast ook. Daarnaast hebben ze een wilgenbal met hooi er in, en daarvan hebben ze allebei gegeten vandaag. 

 

Inmiddels staan er 4 wc-bakken onder het tijdelijke afdak. Of ze er ook echt op gaan weet ik niet, maar dat zal de komende dagen wel uitwijzen. Ik heb houten kattenbakkorrels op de bodem liggen en er ligt een pluk hooi bij, een ruif kon ik nog niet realiseren. 

 

Ik zou graag willen weten om welke tijden jullie de konijnen voeren... wanneer hooi, wanneer groente, wanneer brokken. 

Ik wilde persoonlijk het volgende schema aanhouden; 

voor 8 uur: vers hooi verdeelt in het hok en op de verschillende plekken in de afzetting en stro in het hok (de dames vinden ook stro fijn om aan te knabbelen)

rond 15 uur: groenten (ik heb met mijn oudste afgesproken dat als hij uit school komt op de dagen dat ik werk, hij de groente portie geeft. Dat betekend dat hij de dames 3 dagen per week een vooraf samengestelde portie groenten en kruiden geeft > uiteraard in de toekomst! omdat ze nu nog moeten wennen aan groenten en kruiden! Dit doen we lekker langzaam hoor! Maar uiteindelijk wordt dat natuurlijk een goede portie :-). 

rond 19 uur: brokken en vers hooi verdeelt in het hok en schoon water

 

Maar ik hoor graag van jullie tips over bovenstaand schema! Ik werk zelf op woe t/m vrij en ben dan om 8.05 van huis en pas om 17.30 weer thuis. De andere dagen ben ik wel gewoon thuis. 

De tuin.jpg

Amber en Yara.jpg

Samen.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef om 9 uur brokjes, vul het hooi aan en verschoon de toiletbakken en het water. Dan om 19.00 uur krijgen ze rond de 100 gram witlof, andijvie en komkommer en vul ik het hooi weer aan. Ze graven namelijk de hooiruif leeg. Dan om 20.30 uur weer  brokjes en vul ik het water aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een ochtend mens, en het lijkt me dat mijn konijnen dat ook leuk vinden.

Ik heb binnen konijnen, maar hier is mijn "schema""

5 uur:gedroogde kruiden en groente.

8 uur: hooi en water verversen. Dan gelijk de hele boel stofzuigen. Ik heb twee goedkope kleden bij de action vandaan. Heel makkelijk schoon te maken en plassen doen ze in de bakjes met grondbedekking en hooi. Ik ruik nooit wat

10 uur: Ga ik gezellig bij ze zitten en krijgen een meloen pitje.

11:30: laat ik ze lekker verder aanrommelen en kijken of ze geen ruzie maken. Het zijn voedsters, verder geen relatie met elkaar.

6 uur avond: Droge korrels (75 gram, want ze zijn nog klein, tenzij ze het snel op eten, dan krijgen ze wat extra) en dan zien we de volgende dag verder.

 

Om 8 uur heb ik ook nog 6 hamsters eten te geven, en gelijk even ruiken of het nog schoon is. Vandaag moest ik er een verschonen. Die had alles lekker in een vaas gedaan, dat was lekker makkelijk😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens brokken en een half uurtje later een bak groente en vers hooi. Dat is tussen 05:30 en 08:00. Ik merk dat ze wel beter eten als ze hun ontbijt om 08:00 krijgen. Rond 18:00 krijgen ze dan weer brokken met gedroogde kruiden en vers hooi. Soms tussendoor nog een snackje of wat kruiden, maar dat was het. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons krijgen ze 's ochtends (tussen half 8 en half 9) hooi, water en een deel groente. Dan 's avonds rond 7 of 8 uur krijgen ze weer hooi en een deel groente. Voordat we naar bed gaan geven we ze brokjes. Bij weinig tijd geven we ze 's avonds maar 1x eten en krijgen ze dus brokjes en wat groente tegelijk. 

 

Wat de meeste mensen dus wel doen is minimaal 2x eten geven; zowel 's ochtends als 's avonds. Als je die beide keren hooi (en water) aanvult en daarnaast nog groente en brokjes verdeeld over de 2 momenten zit je sowieso goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe geloof ik hetzelfde als Evee doet. Ik geef ze 's morgens (tijd kan wisselen) samen een handvol brokjes. De ene keer strooi ik het in de ren en de andere keer in een bakje in het hok. Dat laatste doe ik voor als ik ze een keer mee moet nemen naar de dierenarts. En dat strooien vinden ze geweldig. Want nu moeten ze net als in de natuur zoeken naar hun brokjes. Dat lijkt me voor dikke konijnen ook goed. Ze hebben dan gelijk hun beweging. Ik strooi er een paar in de tunnel en een paar op de catcubes en gewoon door de ren heen. Konijnen slapen vaak overdag en dan kunnen ze lekker uitbuiken.

Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking. 's middags ga ik ze een stukje gedroogde banaan geven of ik doe een spelletje waarin ik brokjes verstop of ik ga het hoogspringen oefenen. Maar ik sla het ook wel eens over. Ze hebben ook takken waaraan ze kunnen knagen. 's avonds als wij gegeten hebben krijgen ze een bak groenten. Ik ga heel laat naar bed. Dus na 12.00 uur of later ga ik ze een appelschil geven en ieder een lijnzaadbrokje. Dan strooi ik wat Johannisbrood door de ren of doe het in zo'n voerbal. Die kan ik je echt aanraden. Ze moeten de bal dan rollen om een stukje te krijgen. Ze hadden het direct door.

Dus eigenlijk twee hoofdmaaltijden. En elke keer als ik in de ren kom, kijk ik of het hooi bijgevuld moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het sinds kort als volgt:

 

s’ochtends tussen 8 en 10 brokjes, vers hooi en vers water.

 

tussendoor een snoepje van selective, een spelletje met wat brokjes, wilgen takken of een wortel met loof.

 

Rond ons avond eten een flinke portie groenten en indien nodig weer vers hooi en schoon water.

 

Sinds ik het zo doe eten Fluffy en Pip meer hooi dan toen ik 2x per dag brokken gaf.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig om ze zo rond te zien struinen hè! Daar kan je uren naar blijven kijken. 
 

Als ze ook uit de waterbak drinken kan je de fles gewoon weg doen hoor, geen probleem. Ik gebruik al jaren geen flessen meer, de meeste BunnyBunchers niet. Uit een bak drinken is veel natuurlijker voor ze en ik vind het zelf ook praktischer. Als je een grote stenen hondenbak koopt kunnen ze hem ook niet omgooien. 
 

Je voerschema ziet er prima uit. Konijnen zijn niet zo moeilijk wat dat betreft, al vinden ze het wel fijn als er een routine in zit. Zelf geef ik ze met periodes 2 keer per dag eten (de brokjes verdeel ik dan over ‘s ochtends en ‘s avonds) of 1 keer per dag. Voor de konijnen vind ik het fijner om het over 2 keer te verdelen, maar dat komt niet altijd uit. Hooi en schoon water geef ik altijd 1 keer per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor alle tips.  Daar kan ik zeker iets mee!!

 

Ik heb een "voederbal" besteld waar je brokjes in kan doen en waarmee ze moeten rollen tot er 1 uitvalt. Ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden.

Vandaag waren ze ook weer lekker actief. Tijdens de regen zitten ze wel in hun hok. Ze houden blijkbaar niet van natten voeten :-). 

Afgelopen nacht zijn ze de hele nacht buiten geweest, om 24 uur waren ze nog steeds buiten en toen ging mijn man naar bed. Opjagen om ze hun hok in te krijgen willen we pertinent niet doen. De dames hebben een eigen wil. Zitten ze savonds in hun hok dan gaat ie dicht, zo niet - dan lopen ze lekker buiten. 

Yara heeft vandaag ook een nieuw brokje aangepakt en opgegeten, ze lijkt het best lekker te vinden. Maar dingen uit je hand aanpakken doet ze liever (nog) niet. Kyra vindt ze heerlijk!! Dus dat is positief. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling: 

De dames krijgen 120 gram brokken, die zouden ze -volgens de info op deze site- binnen 15 min moeten opeten. Maar ze zijn nog gewend dat ze onbeperkt brokken hebben. Ze doen dus heel lang over hun 120 gram.  Vanochtend hadden ze hun brokken niet op. Ik heb de bak met brokken uit het hok gehaald en gewogen: 50 gram zat er nog in. Vanavond kwamen ze wel gelijk om brokjes te eten maar na een paar minuutjes waren ze al uitgegeten. Tussendoor gaan ze dan wel weer brokjes eten maar ze eten het dus niet achter elkaar op.  Voor nu laat ik het tot de volgende ochtend staan en haal ik dan weg wat er over is gebleven.  Maar moet ik misschien volgende week de bak al veel eerder weghalen. Bijvoorbeeld als ik naar bed ga ( meestal.rond 22.30 uur). Of gewoon lekker laten staan tot de volgende ochtend. Ze krijgen savonds ook een portie hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het inderdaad een best prima methode om brokjes na een halfuur weer weg te halen. Zo raken ze gewend dat ze niet meer onbeperkt brokjes krijgen. Voordeel is dat je beter zicht hebt op wie wat daadwerkelijk eet. Of er verder voor of nadelen aan zitten weet ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen er inderdaad nog aan moeten wennen en denken nog niet: ikke ikke ikke, nu nu nu, snel voordat de ander het opeet. Je kan het tussentijds wegzetten als ze het na een tijdje nog niet op hebben (voorkomt ook ongedierte), maar het is denk ik ook niet erg om het te laten staan. 
 

Jaren geleden had ik een viertal die overdag ook een groot stuk van de tuin hadden en die ik ‘s nachts in hun hok + ren liet. ‘s Nachts vond ik het niet fijn om ze los te laten lopen. Wekenlang heb ik ze ‘s avonds vaak met veel moeite in de ren gekregen. Het waren er dus 4, dus ik moest degenen die ik in de ren had gekregen ook in de ren zien te houden terwijl ik de laatste(n) er nog in moest zien te sturen (altijd dezelfde natuurlijk). Totdat ik op een gegeven moment dacht: dit moet anders kunnen. Toen ben ik ze ‘s avonds laat hun brokjes gaan geven, op het moment dat ik ze dus in de ren wilde. De tweede avond hadden ze het al door! 🤣 Op het moment dat ik dan in de tuin stapte krioelden ze alle 4 om mijn voeten, terwijl het heel schuwe konijnen waren. Vanaf toen was het een eitje! Eten in de ren en klaar. 1 besloot af en toe nog eens om even ‘buiten’ te willen blijven (die ene die altijd de laatste was, dat was ook de schuwste), maar al snel ging ze dan toch. Dus tip: zorg dat het een vast eetmoment wordt. Hoeft niet per sé met brokjes te zijn, kan ook met groenten (al kunnen ze dan soms een blad witlof bietsen en er snel weer vandoor rennen 😉 ). 

Hoe leuk het ook was dat ze heel veel ruimte hadden overdag, ik durf dat loslopen nu niet meer aan. Teveel verhalen gehoord van konijnen die door een kat, marter, roofvogel of wat dan ook zijn gedood. 😞 Bijvoorbeeld marters zijn op veel meer plekken dan mensen denken, ook midden in de stad. Dus ik besloot ermee te stoppen vóórdat het mogelijk een keer mis zou gaan. Ik heb toen wel de rennen vergroot. Zo heb ik een ren van 10 m2 waar een koppel 24/7 veilig in kan blijven (dus ook overdekt met o.a. stevig gaas met kleine maaswijdte). Dus konijnen toch blij. Wees je dus wel bewust van het risico, ook overdag. Als je ze ‘s nachts niet los wil laten lopen zou ik ook een ren maken. Konijnen zijn behoorlijk actief ‘s nachts en dan is alleen een hok klein, zeker voor 2 dames. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef twee keer per dag eten. Ik heb er geen hele vaste tijden voor. In de ochtend is het meestal om half 8. Maar als het een uurtje eerder of later is, is dat ook geen probleem. Het eten in de avond geef ik op het moment wat vroeger dan in de zomer omdat ik dat graag nog bij daglicht doe. Dat is nu rond 5 a 6 uur.

 

Ochtend: brokjes, water, hooi (met kruiden)

Avond: een flinke bak vers groenvoer, indien nodig nog vers hooi en water.

 

Het ene koppel eet de brokjes echt wel in de 15 minuten op. Het andere koppel krijgt iets meer dan eigenlijk zou mogen, maar dat is omdat één van die konijnen wat gezondheidsproblemen heeft en dat beetje extra dus ook echt nodig heeft. De dame van dat koppel is daardoor wel iets aan de stevige kant, maar gelukkig niet al te erg. Dat koppeltje doet wel langer met de brokjes, maar niet zo lang als ik soms hoor, ze doen er een uurtje over ongeveer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens als de katten naar buiten gaan allebei één Science Selective snoepje. Nadat ik heb ontbeten krijgen ze brokjes (ongeveer 20 gram per konijn, ze wegen samen drie kilo) en vers hooi en water. Aan het eind van de middag krijgen ze diverse groentes, en weer hooi en water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn, alle tips en ideeën.  Ik heb al een "snackbal" gekocht, Kyra had bijna gelijk door dat er brokjes uit komen als je er mee rolt. Zo leuk om te zien. 

Vandaag hebben ze 100 gram brokken gekregen ipv 120 gram. 

Gister heb ik voor het eerst de bak met brokken 's avonds al weg gehaald. Ik vond het wel een beetje sneu hoor want ze hadden nog zo veel over! Alleen heb ik het gisteren niet gewogen. Vanavond wel. Ze hebben van de 100 gram brokken, er 43 gram van opgegeten in 2 uurtjes tijd. 

Ik heb ze zowel gister als vandaag een extra grote pluk hooi gegeven toen ik de brokken weghaalde. En ik moet zeggen dat ze de afgelopen dagen al veel en veel meer hooi zijn gaan eten in vergelijking met het begin van de week dat ze hier net waren. Echt een goede vooruitgang.

 

Verder gaat de witlof nog steeds goed. Yara eet het nu ook en dat gaat ook goed. 

Andijvie zal de volgende stap worden. Maar ze eten ook veel blaadjes die nu vallen van de bomen (roos, els, peer) en dat gaat ook goed. 

 

Ik heb er vertrouwen in dat het qua gewicht en gezondheid goed gaat komen met de dames. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Charlotte Koomen zei:

ik moet zeggen dat ze de afgelopen dagen al veel en veel meer hooi zijn gaan eten in vergelijking met het begin van de week dat ze hier net waren.

Sowieso zie je dat wel vaker op een nieuwe plek dat ze minder hooi eten. Gelukkig dat het voor hen ook gewoon stukje gewenning nodig was en fijn dat het goed gaat! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik kan het zo gauw niet vinden maar krijgen ze gemengd voer of allemaal dezelfde brokjes van bijv. science selective?

Ik houd exact hetzelfde voerschema aan als Evee. Ook ik wissel wat met de tijden en doe het nu ook eerder dan zomers.

Ze krijgen biks. Ik heb nog nooit gemengd voer aan mijn konijnen gegeven. 

Voor nu krijgen ze nog het (goedkope - budget- merkloze) voer dat we hebben meegekregen van de oude eigenaresse, en dan krijgen ze elke dag een paar brokken Hope Farms complete erdoor gemengd. Ik ben de hoeveelheid daarvan langzaam aan het opschroeven. Voor nu gaat dat goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .