Ga naar inhoud

Na ruim 8 jaar ging het toch weer kriebelen

Charlotte Koomen
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, 

Ruim 8 jaar geleden was ik hier voor het laatst, toen we ons lieve konijnenkoppel Noah en Sam nog hadden. Sam overleed als eerst en een jaar later, op precies dezelfde dag overleed Noah. Onze zoon was toen nog klein, onze dochter net geboren, dus besloten we dat we geen tijd hadden voor nieuwe konijnen. Nu zijn de kinderen groot, onze dochter is inmiddels 8 jaar en onze zoon is al 12. Dit jaar begon het toch te kriebelen. We willen onze tuin aanpakken, in het voorjaar wil ik graag een eigen moestuin inrichten en daarvoor moest het ontwerp van de tuin aangepast worden. Hierdoor kwam er ook ruimte voor een konijnenverblijf. Een verblijf van ongeveer 180 cm breed en 3,5 tot 4 meter lang en dan in een driehoek. Dat was/is het plan.

Maar nu terug naar nu. Vorige week zat ik te zoeken op Marktplaats naar een (basis)-konijnenhok dat dienst kon doen als nacht/schuilhok. Ik kwam een advertentie tegen van een hok + 2 konijnen. Het bleken 2 zusjes die al 1,5 jaar oud waren en altijd samen hebben gezeten en nooit hebben gevochten. Deze dames hebben we afgelopen dinsdag opgehaald.  Bepakt met 2 kattenreismandjes gingen we op weg. De eigenaresse was alleraardigst en heel behulpzaam, heel eerlijk gaf ze toe geen tijd meer te hebben voor de konijnen. De konijnen zaten samen in het hok, dat veel te klein was/is! Het hok is slechts 115x75 cm! De dames (ik hoop dat het lukt om wat foto's toe te voegen) zijn nogal aan de maat! Beide hebben overgewicht!

Het hok is van kunststof dus dat ging heel fijn en gemakkelijk uit elkaar. Dat paste dan ook in de auto. De dames moesten elk in een eigen reismand, want samen in een reismand ging echt niet passen. De eigenaresse gaf aan dat ze goed hooi eten en dat ze eigenlijk alleen wortels kregen (er zat nog een hele wortel - 30 cm lang en zeker 8 cm dik!! - in de voeropslag-bak, die kon ik aan ze geven - die heb ik echter weg gegooid, ze moeten namelijk echt afvallen!!). Ik moet eerlijk zeggen dat we een beetje schrokken van het formaat van de beide dames, heel naïef hadden we verwacht dat ze maatje Hollander waren, ik heb er verder ook niet naar gevraagd. Maar ze bleken een hele maat groter!! 🙂 🙂  . Op de heenweg zei mijn man nog: ze mogen niet los in de tuin lopen hoor, overal die konijnenkeutels, daar heb ik geen zin in! En ik zei toen nog: nee hoor, gewoon alleen in hun ren, dat is voldoende. 

Nou je raad het misschien al.... op de terugweg, toen we nog even aan het bekomen waren van de werkelijke grote van de 2 dames zei mijn man: misschien is het toch wel leuk als ze gewoon los kunnen lopen in de tuin. Ze zijn zo groot en de beweging kunnen ze goed gebruiken.  Ik zei: ja daar heb je wel gelijk in. Dan moeten er wel een paar planten weg, maar veel onkruid kan ook gewoon blijven!

Even na 18.30 uur waren we thuis en moesten we dus het hok nog in elkaar zetten, maar het werd ook snel donker! Ik had de dames inmiddels in een ren op het kunstgras gezet (ze stonden op hun oude adres ook met hun hok op het kunstgras, dus ze weten wat het is). 

Het werd donkerder en donkerder en het hok ging moeizaam in elkaar. Na veel gemopper en zo rond 20 uur zat het in elkaar en konden de dames erin. Ze moesten de nacht er in doorbrengen want we hadden de ren er nog niet aan gezet en we moesten toch echt zelf ook gaan avondeten. De kinderen moesten immers ook op tijd eten :-).  

Diezelfde avond nog had mijn man een goed idee, waarmee we 1/3 van onze tuin konden afzetten met de metalen ren en op die manier hadden de dames al heel veel ruimte om lekker te kunnen bewegen.  Ter indicatie; onze tuin is in totaal 16 meter lang en 5,5 meter breed. Voor nu moeten ze 's nachts nog wel in hun hok omdat we niet precies weten hoe ze reageren op de buurtkatten, volgens de oude eigenaresse vinden ze katten niet leuk en zijn ze er ook niet bang voor, maar daar zaten ze altijd in hun hok. Dus we willen dat even afwachten. Voor nu proberen we ze 's nachts terug te krijgen in hun hok (al 2 dagen gelukt) en tzt mogen ze ook 's nachts los lopen. Dit deden we bij ons vorige koppeltje ook en die waren de helft kleiner. Echter hadden we toen zelf nog een paar katten die alle andere buurtkatten wegjoegen, maar heel lief waren voor onze nijners. 

De volgende ochtend, toen het goed licht werd hebben we het hok open gezet. De dames hebben echt onwijs genoten afgelopen woensdag! Onkruid gegeten (veilige onkruid, ik heb het allemaal gecheckt), afgevallen blaadjes van bomen gegeten (ook veilige) en rond gehuppeld. Wat een fijn gezicht. Zelfs manlief vindt ze geweldig!! 

Gister heb ik ze allebei gewogen. Onze hangoor, inmiddels omgedoopt tot Yara weegt 4,9 kg, haar zus - met staande oren- weegt 4,2 kg, zij heet nu Kyra. Ik vermoed dat ze 4 kg mogen wegen, vooral Yara heeft overgewicht, de wam is echt flink! Ik ben ook bang dat ze niet goed bij haar blindedarmkeutels kan. Yara heeft ook een beetje diarree. Dit kan zijn van de stress van het veranderen van omgeving en de autorit maar ook van overgewicht. Ze is verder goed actief, alert en super nieuwsgierig! Morgen ga ik hooithee maken voor ze om hopelijk de diarree een beetje te counteren. Maar ik denk zelf dat het vooral te maken heeft met haar overgewicht en de slechte kwaliteit voer die ze kregen. Ik heb namelijk gevraagd welk merk ze kregen en dat wist de oude eigenaresse niet, ze kocht gewoon de goedkoopste.... Ik ga ze in ieder geval overzetten op Hope Farms, omdat ik voor nu een graanvrije korrel wil ivm het afvallen. In de toekomst wil ik het misschien gaan mengen met Science selective. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Verder vind ik dat ze nog niet voldoende hooi eten naar mijn smaak/idee. Ik heb vandaag Timothee hooi gekocht om te zien of ze dat misschien lekkerder vinden, ook schijnt timothee hooi minder eiwit te bevatten wat beter is voor het afvallen. Maar ik meng het in ieder geval nog met het hooi dat ik van de oude eigenaresse mee kreeg.  Mocht Yara na het weekend nog steeds last hebben van de diarree dan ga ik even langs de DA voor een check up. Voor nu is er geen indicatie dat er spoed is. 

Ik heb ze gister avond pas brokken gegeven, ongeveer 140 gram. Dit was niet helemaal opgegeten vanochtend. Ik heb het dan ook tot 120 gram verlaagd voor vanavond. Benieuwd of er morgenochtend nog wat over is. >> Is mijn idee juist; als ze het niet op hebben de volgende ochtend dan was het te veel? Of heb ik dat mis?

Vandaag waren de dames naar ons idee erg moe, ze zijn amper het hok uit geweest. Alleen heel even in de ochtend en heel even aan het eind van de middag. Ze hebben een wc-bak, speeltjes, op iedere hoek hooi. Ze krijgen nu ook lof, vandaag een half blaadje. Yara heeft 3 hapjes genomen, maar zij heeft een beetje diarree dus zij mag/hoeft de lof nog niet te eten, Kyra at het vandaag in 1x helemaal op (gister wilde ze er nog niks van weten, toen kreeg ze een 1/4 blaadje). Ik wil de lof opbouwen en dan na het weekend (als het goed blijft gaan bij Kyra) beginnen met Andijvie. Voor Yara geld natuurlijk dat eerst de diarree moet stoppen/minder moet worden, maar een hapje om te proeven vind ik wel okee. 

Kyra is sowieso de bijdehandste van de twee :-). 

Ook hebben we vanavond een afdakje gemaakt naast het hok, hieronder staat de wc-bak en een grote, kunststof plantenbak die ik heb gevuld met hooi. Dan kunnen ze als het regent toch lekker schuilen buiten hun hok en droog naar de wc. Ja, we hebben de hoop dat ze zindelijk gaan worden 😉 .  Ik las dat ze vooral keutelen waar ze hooi eten, dus morgen ga ik er een flinke berg hooi neerleggen en een paar wc-bakken bijplaatsen. 

de dames.jpeg

afdakje nijners.jpeg

aangepast door Charlotte Koomen
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom bij Bunnybunch. 

Wat fijn dat ze het bij jou zoveel beter hebben!

In verband met de stress van de verhuizing en de diarree zou ok denk ik even heel voorzichtig doen met voeding. Misschien zelfs een paar dagen alleen hooi geven. Dan de brokjes, ongeveer zoveel dat ze ze in een kwartier opeten dus dat is even zoeken. 120 gram is op zich geen rare hoeveelheid voor twee zulke grote konijnen. Let ook op of ze hun blindedarmkeutels opeten, als je die regelmatig vindt dan kun je de brokjes beter wat minderen.

Ik zou echt nog even wachten met groente leren eten. De brokjes zijn ook al nieuw, dus als er een buikpijn krijgt dan weet je niet hoe het komt. En Yara's  darmen kunnen dan eerst even tot rust komen. En dan inderdaad heel voorzichtig opbouwen, eerst het formaat van een postzegel, als dat goed gaat dan de dag erna het dubbele, etc. Witlof en andijvie zijn prima groentes om mee te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Charlotte Koomen zei:

Het bleken 2 zusjes die al 1,5 jaar oud waren en altijd samen hebben gezeten

Kunnen twee zusjes verschillen? De één staande oren en de ander hangoren? Ik heb geen verstand van de erfelijkheidswetten maar dit is toch vreemd?

Wat  mooi om zulke konijnen meer ruimte te geven. Die zijn gewoon moe van alle indrukken en de ruimte. Het lijkt me dat je goed bezig bent.

Je kunt ook een hooiruif ophangen en daar een bak onder plaatsen. Dan kunnen ze in die bak zitten terwijl ze eten en dan gelijk keutelen. Bij mij plassen ze er nu ook in en dat scheelt veel schoonmaakwerk. Zitten er bij jullie geen marters in de buurt? Die zijn vooral in het voorjaar gevaarlijk als ze jongen hebben en op eten uit zijn. Ik spreek helaas uit ervaring. 

Als er nog brok over is, hebben ze te veel zou ik zeggen. Hier hebben ze een handje voor samen in 10 minuten op.

Hou ons op de hoogte! Dan kunnen we de dames slanker zien worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! 😃

"Blindedarm keutels", ik moest even googlen. Daarom ben ik hier, om te leren.

Ik heb drie kleine dwerg voedsters, alhoewel ik van de oudste begin te twijfelen of het wel een dwergje is, ze groeit wel erg hard voor een dwergkonijn. Ik heb ze gewoon binnen in de huiskamer, dus geen gedoe met ongewenst bezoek zoals honden en katten. Als ik jou was zou ik daarmee oppassen. Die dieren kunnen een konijn behoorlijk bang maken met de gevolgen van dien. Mijn konijnen heten gewoon jij, jij en jij. Misschien verzin ik wel een goede naam. Jouw konijn hebben hele mooie namen, geen ouderwetse zoals Stamper en Snuffel. Kijk, dat is nou inspiratie.

Ik geloof dat je wortels niet als dagelijks vast voedsel mag geven, maar dat het loof wel goed is. Toen ik klein was gaf ik mijn konijnen bergen met paardestekken. Dat was mij opgedragen door mijn vader. Hooi haalde ik gratis bij de boer, ik wist niet eens dat dat gewoon gras was.

Maar ja, je hebt je heel wat op je hals gehaald met je konijnen, maar misschien valt het wel mee met buiten konijnen. De mijne zijn best ondeugen, de hele dag sprintjes trekken en zoeken waarom er een omheining is waar je zo overheen kan kijken, misschien zelfs springen 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips! Er zijn hier geen marters gelukkig. Ik heb gister nog wat bakken 'gevonden' in huis die dienst kunnen doen als wc-bak. Die ga ik ook neerzetten met een bak/ruif hooi erbij. 

Ze krijgen nog niet de nieuwe brokken hoor, maar ik heb wel de intentie om ze daar op over te zetten. Daar wilde ik volgend weekend pas mee beginnen en dan heel heel langzaam. Gisteren hebben ze 1 nieuw brokje als 'snoepje' gekregen om alvast een klein beetje aan de smaak te wennen. Elke dag 1 brokje als snoepje kan mijn inziens geen kwaad. Yara eet ook gewoon de blaadjes van de grond op. Dat kan ik niet tegengaan :-).

Kyra heeft geen stress en heeft goede keutels, zij krijgt gewoon witlof en bouw met haar op. Yara zal ik voorlopig even overslaan met groente, dat is een goede tip. Vandaag ga ik ook hooithee maken. Hopelijk helpt dat ook. 

Naar de hoeveelheid brokjes ga ik ook nog even kijken. Dat komt helemaal goed. 

Erfelijkheid; vond ik wel het leukst op school maar hoe dat precies zit met hangoor - staande oor uit één nest. Dat weet ik ook niet 🙂. De vorige eigenaresse vertelde dat het zusjes zijn en dat neem ik maar aan. Maar als je naar de tekening kijkt van Yara dan zie je het grijs gemêleerde wel terug bij Kyra. Ze hebben het in ieder geval heel leuk samen, ze wassen elkaar en liggen lekker tegen elkaar aan te slapen. Dat is het belangrijkste. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Echt leuk dat jullie ook zo enthousiast zijn 🙂 Leuke konijnen ook, al lijken ze inderdaad tonnetje rond. 

Ook ik zou ze nu even alleen brok geven, en Yara misschien even alleen hooi.

Het is een hele verandering voor ze, maar wel een heel positieve, leuk! Ik lees met veel plezier verder mee over het stel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Flinke dames, je hebt al aardig wat tips gehad. Maak gerust een topic over ze aan onder een passend forumonderdeel, over hoe het verloopt. 4 kilo klinkt als een mooi streefgewicht. Wordt een flinke dobber voor Yara. Misschien kun je, als ze een beetje op hun gemak zijn, eten uitdagend maken door middel van een spelletje. Groenvoer ophangen zodat ze moeten bewegen, bijvoorbeeld. Er zijn voldoende tips te vinden over voedselverrijking en spelletjes 🙂

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .