LaetitiaW Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Dag iedereen Vorige vrijdag ben ik een voedster gaan halen bij iemand die haar wegdeed. Dit omdat het vriendinnetje van mijn Brownie is overleden. Ik weet dat het niet ideaal is dat het niet via een opvang is verlopen waar Brownie zelf een vriendinnetje kon kiezen maar wou het toch proberen. Brownie is 6 jaar en een gecastreerde ram. De voedster, Blanche is 4 jaar, niet gecastreerd en heeft altijd alleen gezeten. Ik had haar in de gang gezet bij aankomst thuis, ze werd mij en de omgeving al snel gewoon. Daarom ben ik maandagmorgen begonnen met de koppeling van Brownie en Blanche in de badkamer die voor beide konijnen een neutrale ruimte is. Het begon met wat nagejaag maar dit bedaarde al snel. Elk vonden ze hun plekje om uit te rusten. Ik had eerste 2 dozen gezet om te schuilen maar Brownie begon deze te claimen en gromde naar Blanche als ze dichterbij kwam. Dus heb ik de dozen weggehaald. Nu hebben ze elk hun toiletbak waar ze het grootste deel van de dag in zitten en hooi eten. De tweede dag heb ik geprobeerd om 1 bak te zetten maar toen elk konijn er een keer inzat, lieten ze niet toe dat de ander erbij mocht en werd er gegromd naar elkaar of weggejaagd. Af en toe wordt er eens dichter gekomen naar elkaar. In het begin met wat gegrom door Brownie. Sinds gisteren gromt Brownie niet meer naar Blanche wanneer ze bijna neus aan neus snuffelen. Het is vooral Brownie die 'initiatief' neemt om dichterbij te komen. Hij loopt vaak rond in de badkamer. Blanche blijft voornamelijk in of dicht bij haar toiletbak. Ze wassen zichzelf regelmatig en er wordt ook vaak geknabbeld aan het hooi elk in hun bak. Als ik eten geef probeer ik dit wat in het midden te leggen zodat ze dan elk wat dichter moeten komen. Soms blijven ze zitten maar vaak als Brownie erbij komt, loopt Blanche weg of Brownie neemt een stukje en gaat terug in zijn toiletbak zitten. Maandag en dinsdag heb ik thuisgewerkt om alles in de gaten te houden. Woensdagmorgen en -avond zag ik wat plukken haar. Geen idee wat er is gebeurd meer beide konijnen waren wel rustig toen ik even kwam kijken. Ik heb gisterenavond een camera geïnstalleerd om ze in de gaten te houden (ook omdat ik heel dit weekend weg ben). Daarnet zag ik via de camera dat er wat geruzie was. Blanche had zich wat verplaatst in de kamer waarop Brownie dichterbij kwam kijken. Ze begonnen rond elkaar te vlinderen en te happen/slaan met de poten. Dit stopte na 5 tal seconden vanzelf (ik kan eventueel roepen in de micro om tussen te komen) en elke ging terug naar zijn bak. Over het algemeen heb ik het gevoel dat ze elkaar wel 'respecteren' en niet te vaak lastig vallen. Ze zijn op hun gemak wanneer ze elk aan hun kant zitten (zich wassen, rug naar elkaar keren, languit liggen...). Als ze dan dichterbij komen en de ene vindt het niet leuk en laat dit merken, dan wordt het 'geaccepteerd' door de ander en laten ze elkaar verder met rust. Nu weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken. Beiden willen precies niet toegeven (alhoewel er weinig 'contact' is). Moet ik dit nog wat meer tijd geven? Is het doordat Blanche het niet gewoon is om met een ander konijn samen te leven, dat zij even moet wennen aan een soortgenoot of dat ze niet weet hoe ze zich moet gedragen? Dit weekend ben ik niet veel thuis (enkel zaterdagavond en zondagmorgen). Mijn oma zal eten komen geven. Kan ik ze met een gerust hart alleen laten (ze worden wel met de camera in de gaten gehouden)? Bijgevoegd 2 foto's waarop Blanche aan het rusten is, eentje waarvan ze samen aan het eten waren en eentje van de camera waarbij Brownie met zijn rug naar blanche zat te rusten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Een koppeling neemt tijd in beslag, vaak wel een week of 2. Heel gek klinkt het nog niet. Het kan nog beide kanten op. Het vechten klinkt niet heel positief, kan een voorbode zijn van meer vechten en een mislukte koppeling. Maar het kan ook zijn dat ze de komende dagen wel wat rust vinden en toenadering zoeken, en onderling er uit komen. Of je met een gerust hart van huis kan? Ik zou het zelf niet kunnen. Ik zou ze toch wel in de gaten willen houden in dit proces van de koppeling. Maar als je ze nu uit elkaar haalt en het later weer probeert, heb je kans dat het helemaal foute boel is. Persoonlijk zou ik dus niet weggaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ik zou ook niet zo lang van huis durven gaan. Stel dat het mis gaat, dan zit je naar een beeld te kijken van twee konijnen die elkaar afmaken en je kunt niks. Als je nou in een andere ruimte bent kun je er snel naar toe rennen, dat is vaak nog wel op tijd om ernstige verwondingen te voorkomen. Maar helemaal van huis, nee, ik zou ook thuisblijven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 20 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ik kan vrijdagavond terug naar huis komen (ik werk overdag ook thuis) maar zaterdag en zondag moet ik zoiezo heel de dag weg. Gisteren en vandaag ben ik ook op mijn werk, dan was/ben ik ook de hele dag niet thuis. Mijn oma woont wel vlakbij en zal haar vragen of ze een aantal keer kan langskomen. Vind het inderdaad wel moeilijk nu maar haal ze liever niet uit elkaar en het lijkt me inderdaad ook niet bevorderlijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Dit kan nog alle kanten op. Het kan zijn dat ze nog toenadering naar elkaar zoeken en de koppeling toch lukt, het kan ook zijn dat ze de confrontatie aangaan en de koppeling mislukt. Als ik in de opvang aan het koppelen was, en het ging na 3 dagen zoals je nu beschrijft, dan zou ik verder zoeken naar een betere match. Die luxe heb je helaas niet, dus ik snap dat je probeert om dit door te zetten. Maar als het vrijdagavond nog niet beter gaat, dan zou ik ze niet zo alleen laten en de koppeling afbreken. Eventueel kun je het dan op een later moment opnieuw proberen, dan kun je de badkamer weer neutraal maken. Of verder zoeken naar een betere match. Hopelijk zien ze morgen het licht en accepteren ze elkaar als maatje. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 20 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ik kan het inderdaad zo doen, nog afwachten wat het morgen zal geven en ze anders uit elkaar halen. Wel vervelend op deze manier, als je telkens minstens een week zou moeten vrijhouden voor een koppeling 🙈 Hoe doen jullie dit doorgaans, als het koppelen wat meer tijd in beslag neemt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ik laat ze koppelen bij de opvang, dan blijven ze daar een paar dagen samen en is de kans dat dit thuis nog gebeurt nihil. Alsnog houd ik ze dan de eerste paar dagen goed in de gaten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 20 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Indien de tweede poging niet lukt kan ik ze misschien inderdaad ergens brengen. Er is een konijnenoppas in de buurt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ik laat ze ook koppelen bij de opvang. En ik denk dat ik ze in dit geval, na het happen en slaan, uit elkaar had gehaald en de koppeling bestempeld als mislukt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 20 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 Ja, het is niet eenvoudig. Je wilt ze natuurlijk niet te snel en onnodig uit elkaar halen maar wat is natuurlijk te ver in het kibbelen en vechten. Ik heb op zich nog een andere single ram lopen, deze zou ik dan wel op verplaatsing moeten laten koppelen omdat hier geen neutrale ruimte is van hem. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 20 oktober 2022 Delen Geplaatst: 20 oktober 2022 9 uren geleden, LaetitiaW zei: Mijn oma woont wel vlakbij en zal haar vragen of ze een aantal keer kan langskomen. Je zult je eigen afwegingen maken en soms lopen dingen zoals ze lopen. Je wil Blanche een fijn thuis geven en Brownie een vriendin en je moet weg. Soms kan dat niet anders. Het is nu eenmaal zo. Je hebt het over je oma en dat je ze in de gaten kunt houden. Als het misgaat, kun je toch contact met je oma opnemen? Dan kunnen jullie nog beslissen hoe of wat. En dan eventueel een hekje ertussen als je weg bent en het helemaal niet gaat? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 21 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2022 9 uren geleden, To van de Veluwe zei: Je zult je eigen afwegingen maken en soms lopen dingen zoals ze lopen. Je wil Blanche een fijn thuis geven en Brownie een vriendin en je moet weg. Soms kan dat niet anders. Het is nu eenmaal zo. Je hebt het over je oma en dat je ze in de gaten kunt houden. Als het misgaat, kun je toch contact met je oma opnemen? Dan kunnen jullie nog beslissen hoe of wat. En dan eventueel een hekje ertussen als je weg bent en het helemaal niet gaat? Ja, dat kan ook. Mijn oma komt straks kijken, ik kan eens overleggen met haar wat we best doen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Geplaatst: 21 oktober 2022 Delen Geplaatst: 21 oktober 2022 (aangepast) Op foto 2 is blanche duidelijk tevreden. Die houding, en de stand van de oren duiden op rust. Ik heb maar google gebruikt, verder heb ik er weinig verstand van 😉 21 oktober 2022 aangepast door Evee link verwijderd, zie forumregels. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 21 oktober 2022 Delen Geplaatst: 21 oktober 2022 Hou je ons op de hoogte wat je beslist en hoe het verder loopt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 22 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2022 Ik heb ze toch uit elkaar gehaald. Ik twijfel om het nog een keer te proberen of toch meteen met mijn andere ram. Dan moet het wel op een andere locatie omdat er hier geen neutrale ruimte voor hem is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 22 oktober 2022 Delen Geplaatst: 22 oktober 2022 Ik denk niet dat ik het nog zou proberen. Zelfs als je het nog voor elkaar krijgt dat ze elkaar accepteren en samen kunnen, dan is de kans dat het echt een leuk en een verliefd koppel zal worden minimaal. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Even een update: nadat ik Brownie en Blanche vorige vrijdag uit elkaar heb gehaald, kon Blanche een aantal dagen bekomen. Ik heb besloten ze te proberen koppelen aan mijn andere ram Bowie. Omdat ik geen neutrale ruimte heb in mijn appartement voor Bowie, mag ik ze bij me grootouders in een kamer koppelen. Ze zitten nu een halfuurtje samen en hebben al even schermutseling gehad. Maar alles bedaarde erna wanneer ik tussenkwam (het begon eerst met snuffelen aan elkaar, daarna probeerden ze de rangorde te bepalen maar werd niet aanvaard door geen van beide). Zoals op de foto te zien zit Blanche wat te rusten en Bowie zit er wat op te kijken (nadat ze probeerden de rangorde te bepalen). Laten we hopen dat zij wel dikke maatjes worden want Blanche verdient na 4 jaar alleen te zitten toch wel een konijnenmaatje 🤞 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Hopelijk vinden ze elkaar leuk 🤞🏻🤞🏻 Wat ga je doen als ze niet gekoppeld willen worden? En wat gebeurt er eigenlijk met Brownie? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Dan vrees ik dat Blanche weg zal moeten 😞 Misschien kan ik wel mijn grootouders overtuigen dat ze bij hun mag blijven (ze zijn al helemaal verkocht aan Blanche omdat ze heel sociaal is naar mensen). Ik heb zoiezo plaats om 2 koppels apart te houden maar niet om nog een 3de 'ruimte' te voorzien voor nog een konijn apart. Ik verhuis volgend jaar en zal daar meer plaats hebben, dan zou ze opnieuw bij mij kunnen verblijven. Maar voorlopig ziet het er goed uit. Bowie komt vaak snuffelen aan Blanche, zonder geruzie, gekibbel of gegrom. Blanche was wat verlegen de eerste uren en stak haar een beetje weg achter de doos die ik er heb gezet. Nu is ze precies wat aan het ontdooien en loopt ze rond. Als deze koppeling achter de rug is, zal ik met Brownie naar de opvang gaan in de buurt zodat hij daar een vriendinnetje in de opvang kan kiezen. Brownie was mijn eerste konijn, ik heb hem al meer dan 6 jaar. In het begin met zijn eerste 2 vriendinnetjes (het eerste had ik al moeten laten inslapen na 2 maanden 😞 ), ging dat koppelen wel goed. Ik wist er nog niet veel over en had eerst de voedster in een kooi in zijn verblijf gezet (was een grote ruimte, met toegang tot de tuin en terras). En na een aantal dagen liet ik ze los. Tot tweemaal toe was het duidelijk dat de voedster de 'baas' was, best bijzonder omdat ze toen ook maar een aantal weken oud waren (Brownie was 1 jaar). Brownie plooide precies wel altijd voor de dames haha. Er is toen ook nooit gevochten geweest buiten wat gejaag. Achteraf gezien (nu ik er meer over weet), niet de beste manier van koppelen maar best dat dit toen goed verlopen was. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Je hebt er goed over nagedacht in ieder geval! Ik hoop dat de koppeling lukt en dat Blanche kan blijven! Ja, vroeger hebben we het niet meer over, zolang je het nu maar goed doet toch? Iedereen heeft wel dezelfde fouten gemaakt.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Ja zoiezo, als je dieren in huis neemt, dan vind ik dat je er wel goed moet bij nadenken of je er de ruimte en tijd voor hebt.. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Daarnet heeft Blanche op Bowie gereden. Hij schudde haar van haar af en er was wat nagejaag maar zonder echt ruzie, bijten of gegrom. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Mijn complimenten voor je lieve opa en oma. Wat kunnen ze toch veel betekenen voor kleinkinderen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
LaetitiaW Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 1 uur terug, To van de Veluwe zei: Mijn complimenten voor je lieve opa en oma. Wat kunnen ze toch veel betekenen voor kleinkinderen! Ja inderdaad. Ze weten hoeveel de konijntjes voor me betekenen. Ik ben heel dankbaar dat ze daar mogen logeren! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 1 uur geleden, LaetitiaW zei: Ik ben heel dankbaar dat ze daar mogen logeren! Leuk om ze met Sinterklaas iets lekkers te geven namens de konijnen met een leuk gedicht erbij! Je hebt van die ronde chocoladeballetjes met een noot erin. Dan zou je iets leuks kunnen doen met konijnenkeutels. Er is vast wel iets te verzinnen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten