Ga naar inhoud

Vraag over cavia gedrag

Niek07

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik hoop dat iemand het volgende gedrag van mijn cavia's kan verklaren;

Ik heb 4 cavia's in een flat, al een tijdje, en dit gaat super goed, ze vechten nooit. Het is een gecastreerde beer en 3 zeugjes. Sinds 3 weken plassen ze echter constant tegen het glas van de flat aan en maken ze steeds vaker dat tjilpende vogeltjes geluid. Iemand een idee hoe dit kan en waarom ze dit doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plassen /sproeien ze allemaal meer dan gebruikelijk? Of is het één cavia die ander gedrag vertoont? Anders zou het medisch kunnen zijn, maar bij allemaal tegelijk is dat wel wat onwaarschijnlijk. 

Het klinkt hormonaal, maar ik weet niet voldoende van caviagedrag om je hier tips of advies in te kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Evee zei:

Plassen /sproeien ze allemaal meer dan gebruikelijk? Of is het één cavia die ander gedrag vertoont? Anders zou het medisch kunnen zijn, maar bij allemaal tegelijk is dat wel wat onwaarschijnlijk. 

Het klinkt hormonaal, maar ik weet niet voldoende van caviagedrag om je hier tips of advies in te kunnen geven.

Ja allemaal inderdaad, kan iedere dag de raampjes poetsen en eerst voldeed 1 keer per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor geluid maken ze precies? Op zich fluiten doen ze als ze iets horen wat ze leuk vinden. Bijvoorbeeld een koelkastdeur die opengaat voor hun groenten. Dat klinkt als een hoog gepiep. Als het een aanhoudend soort ppprrrrrrrr is, is het inderdaad hormonaal. Klinkt een beetje als een soort gepruttel? Kan beide niet echt typeren als vogelgeluid, maar goed. En net als konijnen kunnen cavia's ook sproeien. Dat kan omdat ze bronstig zijn en dus willen paren (dan klinkt dat tweede geluid wat ik omschreef), of dat ze elkaar weg willen jagen. Maar als ze al langere tijd samenzijn en dat is niet eerder gebeurd, lijkt me dat niet heel waarschijnlijk. Echter de eerste keer bronstig kan ik me ook slecht voorstellen. Is er iets veranderd in het verblijf of in de groepssamenstelling? Zitten ze altijd in de flat of mogen ze ook los rondlopen/in een ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .