Ga naar inhoud

Afbouwen medicatie na verstopping?


Flippie_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Wat zijn jullie ervaringen met het afbouwen van Laxatract en Cisaral na een verstopping?

Ons konijntje Flip heeft een fikse verstopping gehad.

 

In eerste instantie dacht de dierenarts aan wormen omdat er toen nog genoeg eetlust was en een aparte vorm keutels. We zijn toen naar huis gestuurd met ontwormingskuur en Cisaral. Echter begon Flip na een aantal dagen helemaal niet meer te eten en niet te keutelen. Weer terug naar de dierenarts, Critical Care, Panacur en Cisaral voorgeschreven gekregen, tevens heeft hij toen een injectie gekregen met pijnstilling en een middel dat de eetlust opwekt. Hiervan ging hij meteen weer eten, nog steeds geen keutels. De dierenarts voelde een verstopping zitten bij de dunne darm maar hij kon niet achterhalen of dit de verstopping was of een tumor o.i.d. Voelde wel keuteltjes in de darmen zitten.

We hebben toen röntgenfoto's en een echo laten maken, echter dit bevestigde enkel dat er een blokkade zit/zat vanuit de maag naar de dunne darm maar nog steeds geen concreet idee wat dit is. Wel was er darmactiviteit te zien op echo. Een operatie zou duidelijkheid geven over de blokkade maar dit is enkel maar meer last voor het konijn dus we hebben gezamenlijk besloten dit niet te doen. Aangezien de dierenarts al het andere mogelijke gedaan heeft en Flip nog monter en kwiek bleef ogen, heeft hij aangegeven dat we enkel kunnen afwachten hoe het lichaam gaat reageren. Wel doorgaan met Cisaral en Panacur indien we zouden zien dat hij pijn had. Erg lastig maar ik was toen al lang blij dat we hem niet hoefden te laten inslapen. Nog gevraagd of laxeren geen optie is maar dit zou volgens hem geen zin hebben.

Daarna merkten we echter dat de injectie voor eetlust opwekking uitgewerkt was, Flip wilde weer niet eten alleen soms met moeite iets van komkommer etc. Verder totaal niet fit, veel liggen en duidelijk pijn. Nog steeds geen keutels. 

Toen hebben we zelf het initiatief maar genomen en een andere dierenarts gebeld, verhaal uitgelegd en zij zeiden ook gelijk dat laxeren dan zou kunnen werken. Laxeermiddel Laxatract opgehaald en direct die avond begonnen met toedienen.

Nog geen 24 uur later kwamen er eindelijk keutels!!! Zo ontzettend blij om dit te zien. Het waren wel nog hele natte poepjes in allerlei vormen maar dit is logisch natuurlijk.

We hebben Laxatract toen een dag achterwege gelaten om te kijken hoe het lichaam reageerde maar hierbij merkte we gelijk weer vermindering in keutels. Hij heeft wel heel veel eetlust en dorst. Vooral groenvoer vindt hij lekker momenteel, eet ook goed hooi. toch maar weer Laxatract gestart vanochtend om het keutelen goed door te laten zetten. 

Cisaral mag hij morgen de laatste dag hebben, nadat hij 14 dagen dit dagelijks 3x daags gekregen heeft. Laxatract dan officieel nog 2.5 dag

 

Wat zijn jullie ervaringen met afbouwen medicatie na verstopping? Hij eet nog steeds ontzettend goed maar ik ben als de dood dat hij weer stopt met keutelen.

 

Ik hoor graag jullie mening, tips en ervaringen. Alvast dankjewel!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring: pas gaan afbouwen als de keutels weer helemaal normaal zijn. Dat kan bij een flinke verstopping best wel even duren hoor 

Cisaral mag je 4x per dag geven en bij mijn weten zou je dat langer dan 14 dagen mogen geven. In sommige gevallen wordt het levenslang in lage dosering gegeven. Misschien nog even checken, want als het nog nodig is dan is het nosig. Laxatraxt kan de darmen wel lui maken. Heb je ook emeprid meegekregen? Die werkt, zeker als de maag ook meedoet, ook vaak goed. En geef je er nog pijnstilling bij?

 

Bij laxatraxt hoort dorst, het is mega belangrijk dat het konijn daar voldoende vocht bij krijgt. Zeker flink groenvoer bij geven als het konijn dit gewend is, met name donkergroene bladgroente. Dat zou ik overigens ook doen als hij weer helemaal beter is. 

 

Wat een geluk trouwens dat je naar een andere dierenarts bent gegaan, ik denk dat dat echt de redding us geweest van je konijn! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral mag je inderdaad langer dan 14 dagen gebruiken. Je doseert tussen de 0,25 en 0,5ml per kilo. Daarin kun je dus afbouwen van 0,5 naar 0,25. Wat je ook kunt doen is de frequentie verminderen van 4, naar 2 naar 1 keer per dag. Of in jouw geval van 3 naar 2 naar 1 keer per dag. Met afbouwen zou ik 0,25ml per kg gebruiken.

 

Ik ga mee in het verhaal van Jamesthebunnybutler, dat emeprid erbij wel een optie zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .