Mitty Geplaatst: 21 februari Delen Geplaatst: 21 februari Je hebt gelijk @To van de Veluwe deze discussie stoppen is denk ik het beste. Toch wil ik iets delen😅, want ik heb tips🤗 Je hebt verschillende gradaties katten. Van heel dom naar bloeddorstige jagers. Ik heb zelf twee loslopende katten, maar mijn konijnen schrokken zich alleen de tandjes van de bloeddorstige buurkat. Ook al kon de kat er op geen enkele manier in/op/naast. Geweld is inderdaad nooit de oplossing, maar er is een zeldzaam type kat/hond/etc. dat werkelijk zich zo vreselijk gedraagd dat de emoties hoog oplopen (incl. verwensingen), dat moeten we niet onderschatten. Discuseren daarover hoeft niet meer verder te gaan dan deze conclusie😇. Een kat uit je tuin houden is bijna onmogelijk (behalve gaas over heel je tuin, maar dat moet je wel mooi vinden). Ik denk dat het enige wat je als konijneneigenaar kan doen is zorgen voor een zo groot mogelijk schuilhok, waar de konijnen zich veilig voelen en zich (makkelijk) terug kunnen trekken. Mijn hok was voor de helft 'veilig' (zonder dat het er donker was). Zo kunnen ze als ze schrikken hun stresslevel laten dalen in een veilige omgeving. Het zijn en blijven prooidieren😅 Daarnaast vind ik het moedig dat @Sjenien88 met het probleem naar de buurman is gestapt. De buurman reageert wel kort door de bocht, want hij kan zelf ook iets doen. Onze katten poepten namelijk de tuin van een buurman helemaal vol, inclusief mooie moestuin😶. Gigantisch boze buurman aan de deur gehad die dreigde met schrikdraad. Daar schrokken wij op onze beurt erg van, omdat wij van niets wisten. Het probleem is nu opgelost door iets wonderbaarlijks simpels: de routine van de kat veranderen. We lieten ze vanaf dat moment een aantal uur later dan normaal naar buiten en niet meer via de achterdeur, maar alleen maar via de voordeur. Daardoor waren ze meer actief aan de voorkant van de huizen, dan aan de achterkant. Stel de bloeddorstige buurkat heeft een standaard konijnen-gluur-uurtje, dan kan de buurman hem voortaan om die tijd binnenhouden. Daarnaast de kat alleen via de voordeur erin en -uit laten, kan de interesse van de kat zo erg veranderen dat hij minder de konijnen stoort. Sidenote: Ik heb domme katten. Ze jagen wel. Ik heb daardoor nooit muizen bij de konijnen gehad (groot voordeel), maar de huispad en een aantal vogeltjes zijn helaas wel gesneuveld. Een belletje helpt niet bij elke kat, wij zijn de onze weken kwijt geweest toen we het belletje bij hem om hadden gedaan. Hij vluchtte steeds voor het geluid... Daarnaast heb je katten die met hun prooi spelen óf opeten. De laatste groep heeft dit van zijn moeder geleerd en is hardleers. Meer eten(vlees) en speelgoed hielp bij onze prooi-etende-katten wel grotendeels. Kortom, als konijnenbaas kun je het hok upgraden met veilige ruimtes. Als katteneigennaar kun je de routine van de kat veranderen. Het zijn vaak juist de kleine dingen, waarvan je het niet altijd verwacht, die grote impact kunnen hebben. Het geheim is maatwerk, vooral veel uitproberen om erachter te komen wat bij jou huisdier werkt. @Sjenien88Heel veel sterkte met het verlies van Thea, ik hoop dat je mooie herinneringen aan haar hebt. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 21 februari Delen Geplaatst: 21 februari Dit was mijn presentatie over buurkatten vs konijnen🙄. Mijn excuses voor de lange tekst! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 21 februari Delen Geplaatst: 21 februari Laatste tip: Oscillot, een rolsysteem voor op de schutting, waardoor de katten niet meer over de schutting kunnen klimmen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sjenien88 Geplaatst: 8 maart Auteur Delen Geplaatst: 8 maart Zo, ik was even afwezig maar zie dat ik een behoorlijke discussie heb gemist. Laat ik vooropstellen: Mijn kinderen leer ik niet om dieren te schoppen, te slaan of wat dan ook. Ik leer ze om lief te zijn tegen alle dieren en ze altijd rustig te benaderen, juist omdat je nooit weet hoe een dier reageert. Daarnaast heb ik naar veel oplossingen gekeken om katten uit mijn tuin te houden, maar ik niet de andere katten enzo uit de buurt ermee benadelen. De buren direct naast ons hebben ook een kat, deze is super lief en komt ook wel bij ons in de tuin kijken. Totaal geen problemen mee. Is van harte welkom. Het is alleen die kat en ik heb hem de laatste keren alleen zien loeren, maar in de ren hiervoor ook al in het hok betrapt. Toen zat er een net overheen en daar is hij doorheen gegaan. Deze kat zorgt in het algemeen voor veel problemen in de buurt. Heeft in het verleden al eens een baby konijn bij de andere buren uit het hok gepakt, stond ook in de achtertuin. Sproeit bij veel buren in de tuin of tegen de voordeur (dit heb ik afgelopen week zelf nog gezien) De buren direct naast ons hebben al een jas, die in hun schuur lag moeten weg doen omdat hij daaroverheen had gesproeid en de kussens van hun nieuwe tuinset ook. Die kat zorgt voor overlast, dit is al vaker aangegeven en daar word niets aangedaan. Wij wonen in een dierenrijke buurt. Hebben meer katten hier lopen. We weten allemaal welke kat bij welke buren hoort, welke hond bij welke buren hoort en zelfs welke buren konijnen hebben. Dat die opmerking je raakte @Jonna kan en mag. Maar dat je mij dat zo aanvalt vind ik vanuit jou richting mij ook niet heel veel respect tonen. Deze discussie ging elders over en ik reageerde in dit geval meer als in de situatie van als er iets terug word gedaan hoef je niet te komen zeuren bij mij, want jij vind dit ook normaal gedrag. Het is uiteindelijk ook de manier waarop het word gelezen en word geïnterpreteerd. Komt het verkeerd over bij jou, sorry. Maar laat ik nogmaals aanduiden, mijn kinderen schoppen geen dieren, maar het was bedoelt als een, in het geval dat ze dat uit reflex zouden doen om hem uit de tuin te krijgen, dan moet je niet komen zeuren want je bent gewaarschuwd. Ik denk dat het tijd word dat er een slotje op deze topic gaat, om meerdere discussies te voorkomen. Thea is helaas overleden en om haar ging het hier uiteindelijk. @admin Zouden jullie een slotje willen plaatsen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 8 maart Delen Geplaatst: 8 maart Natuurlijk 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten