Ga naar inhoud

boos - kat buren bij konijnenren

Sjenien88

Aanbevolen berichten

Oke ik ben boos. Moet even mijn verhaal kwijt en dacht misschien kunnen jullie mij een ander perspectief geven of aangeven dat ik gek ben.

Wij hebben een ren in de tuin voor de konijnen. Een hok en daarvoor een open een van 5 m2.

Nu zagen we vanmorgen de kat van de buren boven op ons hok zitten. Mijn zoon zegt: die zit er heel veel.

Helaas zit deze niet rustig maar echt in de aanval houding om de konijnen te pakken.

Nu heeft Thea last van snot. Als ze gestrest is word ze ziek.

De laatste tijd begon ze weer meet te niezen en merkte Ik dat aan haar. Maar nog niet dat ze heel ziek was.

Mijn zoon naar de buren om aan te geven dat zijn kat steeds bij onze konijnen zit.

De buurman: ja Daar kan ik niets aan veranderen.

Ik: misschien zou je hem een belletje kunnen omdoen? Dan horen ze hem aankomen.

Buurman: nee dat wil hij niet.

Ik: ons konijn word ziek als ze stress heeft. Afgelopen maanden al een paar keer bij de dierenarts geweest.

Buurman: wat doet hij dan?

Ik: dan krijgt ze injecties antibiotica. Maar dat kost me elke keer 120 euro. Dus zou dat graag willen voorkomen.

Buurman: tja, katten kunnen geen bordjes lezen en die kan ik niet aanleren dat hij niet bij jullie konijnen mag komen.  Maar hij kan ook niet in het hok komen toch?

Ik: nee maar hij zit wel op het hok, en de konijnen schrikken daarvan.

Buurman: zolang ze in het hok blijven kan hij niets doen dus dan is dat toch goed?

Ik: nou Nee, we hebben een ren erbij zitten. En daar gaat probeerde hij toen straks al in te gaan.

Buurman: is die open dan? Dan zou je hem dicht moeten maken?

Ik: nee, Want dan kan ik er zelf niet meer in. En het hok hebben we net. Hek is 1,5 meter hoog en verder heb ik nergens last van alleen van jou kat.

Buurman: ja maar die kan ik niet leren wat wel en niet kan. Veel mensen hebben een dichte ren.

Ik: wij niet, als ik hem dicht maak mag ik jou dan de rekening brengen? Want ik ben er gewoon niet blij mee.

Buurman: nee jou konijnen en jou hok.

Ik: tja, mijn konijnen maar jij kat. Dan kan ik ook zeggen dat jij jou kat maar binnen moet houden. 

Buurman: dat kan niet...

Oké en zo nog even door.

Ben Ik nu daadwerkelijk zo gek om dit te vragen? Een belletje zodat mijn konijnen hem horen en ze niet zo gestresst raakt? Vind het wel heel jammer dat het zo moet. Maar elke 2 maand naar de dierenarts toe vind ik ook niet leuk. Ze is het waard, maar voor haar is dat ook niet wat moet.

We hebben een ijzeren hekwerk om het hok heen. Ik kan het hok niet dicht maken eanr dan kan ik er niet in. En ik vind het gewoon zonde. Het ziet er zo heel netjes en mooi uit...

Die kat zorgt in het algemeen voor meet overlast. Bij de buren in de schuur Plassen op de jas van de buurman. Hier in de zandbak poepen  (hadden hem 1 dag vergeten af te sluiten)

Heeft al een keer een jong konijntje van de achterburen gepakt....

Ik hoor graag jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was dit laatst niet bij zo'n rijdende rechter programma? Precies zo'n situatie, maar dan met een kip.

Het lastige met dit soort dingen is dat je misschien wel gelijk kunt hebben, maar dat is iets anders dan ook gelijk krijgen. Je trekt toch snel aan het kortste eind, zeker als je er niet een hele (al dan niet juridische) strijd van wil maken. Het is krom, maar in onze maatschappij volledig geaccepteerd dat katten overal en nergens loslopen met alle risico's voor henzelf en anderen van dien. Het voelt misschien niet eerlijk maar is waarschijnlijk wel makkelijker om de oplossing bij jezelf te zoeken. Los daarvan weet je alleen zeker dat je konijnen buiten veilig zijn als je een volledig dichte ren hebt, want als er een kat in kan komen dan zal het voor een marter helemaal appeltje eitje zijn. 

aangepast door Dollie
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je misschien iets verzinnen met een stuk stevig gaas in een raamwerk wat je schuin over het dak van je hok zet, vergelijkbaar met een schuin dak? Dan kan de kat daar niet meer op springen toch? De ren kun je misschien overdekken met 1 of meerdere opklapbare raamwerken met stevig gaas, zodat de konijnen veilig zijn voor roofdieren, inclusief de kat, maar je wel zelf rechtop in de ren kunt staan als je ze wegklapt. Het hoeft echt niet lelijk te zijn. En je kent het gezegde: schoonheid gaat vervelen en lelijkheid went. 🙂 Dan maar je gelijk niet krijgen, terwijl je het wél hebt. Buurman zijn verantwoordelijkheid laten nemen, zodat zijn kat de veiligheid en gezondheid van jouw konijnen niet in gevaar brengt, is vergeefs gebleken. Jammer, je hebt je best gedaan. Je arme moppie telkens in de stress waardoor ze snotneusjes krijgt en jij en je portemonnee er ook niet vrolijker van worden.....frustrerende situatie, maar je kunt die gelukkig zelf oplossen. Niet leuk, niet eerlijk, maar wel te doen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee wijzigde de titel naar boos - kat buren bij konijnenren

Jullie hebben wel een punt hoor. Maar ik zit wel heel erg te twijfelen en te doen.

Waarom, omdat ondanks als ik de boel afdek, de kat nog wel bij het hok komen en aan de zijkant staat of er boven op.

Het is gewoon super lastig want je moet voor je eigen dier zorgen, maar in geval van katten, die lopen 9 van de 10 keer los. En helaas zijn er dus altijd een paar die voor overlast zorgen.

Maar eens kijken wat een goeie oplossing zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eens gehoord dat peperbollen in de tuin strooien wel kan helpen om de katten weg te houden. Het is dier-en milieuvriendelijk. Ik weet wel niet of de konijnen dit ook als zeer storende geur ervaren. Ik vrees van wel...

Bij ons komen soms ook katten van de buren langs en vooral ons rammetje reageert ook heel angstig. Ik heb wel de indruk dat de katten de konijnen op termijn minder interessant vinden en er nu meer gewoon langslopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breek me de bek niet open over katten... wat een rot beesten vind ik dat. In de Europese wetgeving staat dat katten NIET buiten mogen lopen, maar het is te moeilijk om het in de Nederlandse wet te implementeren omdat de vrees is dat de asiels dan overvol raken van mensen die die beesten niet in huis of afgesloten tuin willen houden. Een uitsterfbeleid zou in die zin wel beter zijn.

Ik denk dat je er het beste aan doet om je beestjes te beschermen tegen roofdieren, want die buurman klinkt echt als een ***. Katten binnen houden kan prima hoor, ken zat mensen die dat doen. Het klinkt echt als niet willen, maar ondertussen zit jij met de gebakken peren.

• Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je boosheid! Hier ook buurkatten die in jaaghouding voor het verblijf zitten. Ik jaag ze telkens weg uit de tuin en hoop dat ze onderhand wel weten dat ze hier niet welkom zijn. Helaas gebruiken ze de plantenbak in onze voortuin nu als toilet en graven ze daarbij mijn bloemen er uit, maar dat vind ik minder erg dan dat ze de konijnen lastig vallen... Wat vreselijk dat de gezondheid van jouw konijn eronder lijdt! 

Ik heb bedacht dat als het hier te erg uit de hand loopt, ik het verblijf zodanig ga aanpassen dat de katten niet meer in het verblijf kunnen kijken. Ik dacht zelf aan een ren die aan alle zijden is gesloten behalve aan de voorkant en dan een plank plaatsen aan de onderkant, zodat katten geen inkijk hebben. Zoiets.... Maar heb dat punt nog niet bereikt. Er bestaat ook een schutting met een rolsysteem aan de bovenkant. Dat zou er voor zorgen dat katten niet over je schutting kunnen springen. Misschien dat dat uitkomst biedt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Rol prikkeldraad op het dak leggen?  Ik denk als je er een bak of bakken water opzet, de kat ook niet meer op het hok springt.

Dit vind ik wel erg dieronvriendelijk hoor. 

Ik snap eerlijk gezegd wel dat dit voor beide kanten een heel lastige situatie is. Maar katten mogen nou eenmaal vrij buiten lopen hoe krom of oneerlijk dit misschien is. Je begint hier echt niks tegen. 

Ik zou wel echt de ren overdekt maken. Niet alleen vanwege de buurkat maar er kunnen ook andere katten bij komen of marters en roofvogels? 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rand schrikdraad over de schutting zou wel kunnen helpen de katten buiten te houden. Of een andere kat-werende maatregel. Mijn vader heeft postduiven, en schrikdraad werkte van alle middelen die hij geprobeerd had bij hem nog het beste. 

Elektronische kattenverjagers werken op zich ook wel, behalve dat dat ook jouw konijnen verjaagt. En die kunnen niet weg. Dat is dus geen optie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Newby1981 zei:
15 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Rol prikkeldraad op het dak leggen?  Ik denk als je er een bak of bakken water opzet, de kat ook niet meer op het hok springt.

Dit vind ik wel erg dieronvriendelijk hoor. 

Ze hoeven niet op het dak te springen!!! Prikkeldraad zijn ook puntjes net als puntjes op een heining. En overal liggen hier bij boeren rollen prikkeldraad en een kat laat het echt wel. Ze zijn niet gek. Onze kat zou er echt niet op springen. Een kat loopt elke dag  vaste patronen. Dat patroon moet je dus onderbreken.

Wat heeft een buitenkat op het platteland het dan fijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ze hoeven niet op het dak te springen!!! Prikkeldraad zijn ook puntjes net als puntjes op een heining. En overal liggen hier bij boeren rollen prikkeldraad en een kat laat het echt wel. Ze zijn niet gek. Onze kat zou er echt niet op springen. Een kat loopt elke dag  vaste patronen. Dat patroon moet je dus onderbreken.

Wat heeft een buitenkat op het platteland het dan fijn. 

Ik zou dan eerder voor de kunststof puntjes gaan. Als ze in echt prikkeldraad springen kunnen ze zich lelijk verwonden (en dat zal dan inderdaad maar 1 keer zijn want de 2e keer laten ze het wel). Schrikdraad zou ook een optie zijn. 

Het lijkt mij inderdaad ook echt niet fijn als je in een woonwijk woont en een buitenkat hebt. Ik heb ook 2 katten waarvan 1 binnenkat en 1 buitenkat maar wij wonen gelukkig tegen de rand van de polder dus Dizzy vermaakt zich wel. Maar als 1 van de buren zou komen klagen over Dizzy zou ik echt in een lastig parket zitten want je wilt niet dat jouw kat voor overlast zorgt maar een kat die al jaren buiten komt kun je echt niet zo maar binnen houden. Maar goed, is gelukkig niet aan de orde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duivenpinnen op de schutting en alles goed dicht maken heeft hier geholpen om de buurtkatten te weren uit de tuin. 

Ze kwamen na de installatie van de duivenpinnen wel verhaal halen btw dat de medische kosten voor mij zouden zijn als hun kat er in terecht kwam. Dat hun kat onze konijnen wou aanvallen was dan weer natuur en ik kon niet weten dat het hun kat was. De camera beelden van hun kat in onze tuin was niet voldoende bewijs 🤐

Met dit soort mensen valt niet te discussiëren helaas. 

• Verward 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Terminal zei:

Ze kwamen na de installatie van de duivenpinnen wel verhaal halen btw dat de medische kosten voor mij zouden zijn als hun kat er in terecht kwam

Haha, dat vind ik echt wel een gevalletje met 2 maten meten 😂 Jij mag niet de kosten van jouw konijnen bij hen leggen maar zij wel die van hen bij jou 😅 

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Mijn katten lopen lekker buiten hoor, ik gun het ze ook een leven buiten daar hebben ze veel plezier van. Ik heb geen last van de buurtkatten ookal zouden ze in mijn tuin komen omdat ik van dieren hou (ja ook van katten) en ik gun het ze om lekker vrij buiten te leven. Als er mensen zijn die daar problemen mee hebben sorry maar dan hebben die pech gehad. Als er mensen zijn die hun katten binnen willen houden of of een kattenren willen maken prima maar dat ga ik niet doen. 

En eerlijk gezegd moet je er gewoon voor zorgen dat de kat niet in de ren kan komen dat is jou verantwoordelijkheid want het zijn jou konijnen. Je kan voor heel weinig geld een zwart tuinnet kopen en wat haakjes en dan span je het net om je ren heen. Kost alleen wat meer moeite om erin en eruit te komen

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2022 om 12:51, Evee zei:

Er zijn heel veel goede oplossingen om je tuin zo te maken dat katten binnenblijven of een balkon met kattennet of een kattenren. We zijn dat alleen niet gewend.

Ik denk dat het grootste deel van Nederland geen problemen heeft met katten die buiten leven. Als dat kleinere deel er wel moeite mee heeft dan moeten ze hun tuin maar zo inrichten dat er geen katten in kunnen komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jonna zei:

Ik denk dat het grootste deel van Nederland geen problemen heeft met katten die buiten leven. Als dat kleinere deel er wel moeite mee heeft dan moeten ze hun tuin maar zo inrichten dat er geen katten in kunnen komen

Is dat ooit onderzocht? Want ik vraag mij af of dat nu nog wel zo is. Ik ken namelijk meer mensen die er wel moeite mee hebben, dan niet. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Is dat ooit onderzocht? Want ik vraag mij af of dat nu nog wel zo is. Ik ken namelijk meer mensen die er wel moeite mee hebben, dan niet. 

Voor mij geld dat precies andersom. Ik kom alleen op social media klagers tegen maar in mijn kenniskring heb ik niemand die erop tegen is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .