Ga naar inhoud

Puppy Ollie

mammafelina
 Delen

Aanbevolen berichten

Wij hebben nu 3x een pup gehad en geen één keer is hetzelfde. Wat bij de één makkelijk ging, is plots bij de ander wel een probleem. Het is gewoon afzien 🤣. Puppies zijn eigenlijk helemaal niet zo leuk. Ik zeg altijd dat het maar goed is dat ze zo schattig zijn om te compenseren hoeveel werk het is en wat je er allemaal voor aanpast en opgeeft 🙂

En er komt een moment dat die puppy tijd naar de achtergrond zakt, dat je het vergeet, omdat je de puppytijd en puberteit door bent. En je hond en jijzelf zich aangepast hebben aan elkaar tot een goed werkend geheel. 

Met Qila ook, zij krijste als pup verschrikkelijk de eerste weken. Het eerste jaar moesten we er elke nacht rond 3 uur in de nacht uit voor haar omdat ze moest plassen.

Je vergeet hoe zwaar het in het moment is, in de loop van de tijd groeit je band, worden problemen opgelost of werk je er omheen, dat zit dan zo in je leven dat het ongemerkt is geworden. 

Toen we haar met 9 jaar lieten inslapen was zij echt mijn soulmate, mijn schaduw, mijn beschermbengel, beste maatje en grootste knuffeldier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste jaar/de eerste jaren zijn gewoon erg pittig, zowel bij een pup als een herplaatser. Het vergt een enorme aanpassing, je moet elkaar leren kennen en samen ontwikkelen, dat kost tijd. Yula is nu bijna 7 maanden bij ons en we zijn zo veel verder dan de eerste weken. We worden steeds beter samen, het wordt duidelijker wat ze leuk en niet leuk vindt, wat eng is etc. Ik heb wel een aantal dingen dat ik denk: oepsss dat had ik verkeerd ingeschat en haar niet op de juiste manier in begeleid.. Het is echt een intensieve reis samen, ik heb dat ook onderschat. Maar dat geeft niet, als je maar mee kunt veren en niet een bepaald plaatje in je hoofd hebt van: mijn hond moet zus of zo. Of dat plaatje aan kunt passen als blijkt dat je hond daar niet in past. Ik vind het wel een mooie weg zo samen. Maar intensief is het zeer zeker 😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Niet iedereen zal het met me eens zijn maar ik zou op bestraffende toon zeggen: foei. En als ze dan ophoudt zeggen op vriendelijke toon: braaf!

Daar is zeker niet iedereen het mee eens! Dat hondje vindt het spannend/eng en dan is "boos" iets zeggen of doen het kwalijkste wat je in zo'n geval kan doen: angst/ongerustheid is een emotie waar dat beestje niet voor kiest, volgt daarop nog iets wat niet leuk/vervelend is ("foei" of zoiets of ruk aan de lijn) dan vergroot je de spanning/angst voor de volgende keer dat de situatie zich voordoet, namelijk een "eng mens" die op hem afkomt plus ook nog eens een standje. Met andere woorden: je maakt zijn ongerustheid/spanning/angst erger! 

Leer ermee leven dat hij nog veel meer dingen eng/spannend gaat vinden. Nooit het hondje dwingen of lokken ergens naar toe te gaan. Als jij bang bent voor slangen dan helpt het echt niet als je arm op je rug gedraaid wordt en je zo naar de slang "geleid" wordt "zie je wel, niets aan de hand"? Leer te herkennen wanneer hij iets spannend vindt (kijk naar zijn oorschelpen, zijn staart en zijn achterhand: oortjes naar achter of juist recht naar voren, staartje laag of tussen zijn pootjes of juist heel hoog, achterpootjes onder geschoven alsof hij "terugdeinst" of juist in stand "erop af" kunnen goede voorspellers van zijn emotie zijn) en probeer de afstand zo groot te houden dat hij niet bang is, laat hém bepalen wat de afstand is. Wil hij weg, loop met hem weg, probeer het lijntje slap te houden, anders til je hem op en ga je met hem weg van het enge. Dat is niet makkelijk en niet 1-2-3 opgelost, maar de enige manier. Anders krijg je een "angst-keffertje" en misschien zelfs bijtertje en dat is voor niemand leuk en nog het minste voor hem om levenslang bang te zijn. 

En het belangrijkste: je leert hem niet af wat je niet wil, maar je leert hem aan wat je wél wilt zien van hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula doet dat ook, vooral in het donker, ze is meer gespannen en alert in het donker. Als ik zie dat ze op iemand reageert (zijn vrij kleine signalen, kijk maar eens naar 'kalmerende signalen ' van turid rugaas, dan leer je ze sneller zien) steek ik als ik kan de straat even over, zodat ze op grotere afstand kan passeren. Meestal is dat bij mensen wel genoeg. Kan oversteken niet, dan draai ik mezelf tussen haar en de voorbijganger en laat haar even zitten, krijgt ze koekjes etc. En ik heb een geel label met AFSTAND HOUDEN aan de lijn. Werkt niet voor iedereen, maar er zijn toch duidelijk minder mensen die contact met haar proberen te maken op straat. Het is te vaak gebeurd dat mensen tegen haar gingen praten en aanhalen en dit is het resultaat. Yula reageert vaak met blij doen op spannende dingen (vooral vreemde mensen). Dus dat wordt verkeerd geïnterpreteerd, heb ik in het begin ook gedaan. Nu bescherm ik haar beter en neemt het blaffen gelukkig weer af en de ontspanning toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet van het straffen en zie nu dat ik mijn vraag een beetje onduidelijk geformuleerd heb door het woord afleren te gebruiken. Ik bedoelde inderdaad meer hoe ik er mee om kan gaan. 
@JokeC en @Eefje bedankt voor het delen van jullie ervaringen en de gegeven tips. Ik dwing Ollie overigens nooit tot contact met andere mensen of honden. Hij mag hierin zijn grens aangeven en deze wordt ook zeker gerespecteerd. De mensen die ik tot nu tegen gekomen ben hebben zich ook nog niet aan hem opgedrongen, dus als Ollie niet geaaid wil worden, wordt hij ook niet geaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook goed om even te kijken naar de momenten waarop hij het doet en wat eraan vooraf is gegaan. Overprikkeling gebeurt heel snel. Dan zijn ze ook overalert en blafferig. Is echt iets om goed in de gaten te houden, zo'n emmertje kan ineens vol zitten van dingen die je zelf nieteens opgemerkt hebt. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2022 om 23:34, Eefje zei:

Nog even terugkomend op dat blaffen: het boek bat 2.0 is erg goed. Heel moderne en diervriendelijke inzichten en methoden. Mijn trainster baseert zich grotendeels op deze methode. Kwam mooi uit, want ik had dat boek net zelf besteld. 

Dat wordt een mooi kerstcadeau voor mezelf ☺️ Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor het eerst in het bos geweest met Ollie 🌳🍂🍁 hij vond al die blaadjes prachtig 😍

Op zo’n plek kom je natuurlijk heel veel andere honden tegen, maar ook dat ging super, trots op mijn kleine man ❤️

Later hebben we op een omheind basketbal veld het hier komen nog even geoefend, was wel leuk om te doen, maar ik durf Ollie echt nog niet gewoon zomaar los te laten 🫣

FC95268B-5158-4054-91F1-DF094E6C4B9F.thumb.jpeg.25c928cf103a5ea3e252883de662280e.jpeg

FC95268B-5158-4054-91F1-DF094E6C4B9F.thumb.jpeg.25c928cf103a5ea3e252883de662280e.jpeg

C19F91ED-1B07-4B89-90CA-A92A7E984DDA.thumb.jpeg.cb1bad5e3af310e25bd35a116935288a.jpeg

https://youtu.be/Yzi3jVYEvVs

3DE9F4B7-397E-4D43-BF90-E9432695C5F2.jpeg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mammafelina zei:

Gisteren voor het eerst in het bos geweest met Ollie 🌳🍂🍁 hij vond al die blaadjes prachtig 😍

Op zo’n plek kom je natuurlijk heel veel andere honden tegen, maar ook dat ging super, trots op mijn kleine man ❤️

Later hebben we op een omheind basketbal veld het hier komen nog even geoefend, was wel leuk om te doen, maar ik durf Ollie echt nog niet gewoon zomaar los te laten 🫣

C19F91ED-1B07-4B89-90CA-A92A7E984DDA.thumb.jpeg.cb1bad5e3af310e25bd35a116935288a.jpeg

https://youtu.be/Yzi3jVYEvVs

3DE9F4B7-397E-4D43-BF90-E9432695C5F2.jpeg

Ahw die oortjes, hij is echt te schattig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .