mammafelina Geplaatst: 25 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 1 uur terug, Eefje zei: Volgens mij kan dat wel, lijkt me alleen niet zo nodig? Honden zijn minder gevoelig qua temperatuur en zijn vaak dik tevreden onder een lekker dekentje. Was ook meer voor in het geval van ziekte of zoiets. Ik heb graag dit soort dingen in huis voor het geval dat. Ik heb er nu nog maar 1. Binnenkort koop ik er nog 1 bij want met zoveel dieren zijn ze altijd makkelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 1 uur terug, Eefje zei: Volgens mij kan dat wel, lijkt me alleen niet zo nodig? Honden zijn minder gevoelig qua temperatuur en zijn vaak dik tevreden onder een lekker dekentje. Hihi, wij hebben eens op zomervakantie (hoog in de bergen) een goede isolerende slaapzak gekocht voor de hond omdat ze 's nachts bij m'n ouders op bed kroop van de kou 😅 Was best wel een beetje zielig dat ze het die nacht zo koud had, maar wel lief dat ze het aangaf en bij m'n ouders erbij durfde te kruipen. Die hele vakantie hebben we haar 's avonds lekker ingestopt 😅 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 1 minuut geleden, mammafelina zei: Was ook meer voor in het geval van ziekte of zoiets Kan hoor, maar idd een dekentje is dan goed genoeg. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 1 uur geleden, Miekmoek zei: Hihi, wij hebben eens op zomervakantie (hoog in de bergen) een goede isolerende slaapzak gekocht voor de hond omdat ze 's nachts bij m'n ouders op bed kroop van de kou 😅 Was best wel een beetje zielig dat ze het die nacht zo koud had, maar wel lief dat ze het aangaf en bij m'n ouders erbij durfde te kruipen. Die hele vakantie hebben we haar 's avonds lekker ingestopt 😅 Wij hebben ook een slaapzak sinds kort, omdat ze het onder dekentjes zo lekker vindt dacht ik, koop een mooi hondenslaapzakje van heel zacht dik fleece. Geen succes tot nu toe, wel lekker zacht en dik maar te leuk om mee te klooien. Wie weet als het straks kouder wordt, of als zij ouder wordt. Het is niet dat zoiets vergaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 oktober 2022 Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 1 minuut geleden, Eefje zei: Wij hebben ook een slaapzak sinds kort, omdat ze het onder dekentjes zo lekker vindt dacht ik, koop een mooi hondenslaapzakje van heel zacht dik fleece. Geen succes tot nu toe, wel lekker zacht en dik maar te leuk om mee te klooien. Wie weet als het straks kouder wordt, of als zij ouder wordt. Het is niet dat zoiets vergaat. Haha ze verassen je altijd door dingen ineens niet leuk te vinden he? 😅 Maar ik moet zeggen dat het die vakantie sowieso best koud was overdag voor Spaanse begrippen en 's nachts wel richting het vriespunt ging. Dus logisch dat ze in een slaapzak wilde slapen. Dan keek ze ons aan van, ik weet niet wat jullie doen maar ik wil naar bed, dus wie stopt mij in? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Jullie brengen me op ideeën 💡 Ik heb al mega veel spullen, maar een slaapzak komt nog op mijn verlanglijstje. Het schijnt dat Shih Tzu hondjes het snel koud hebben. Nu is Ollie natuurlijk geen 100% Shih Tzu, maar toch. Het kan bij ons in de woonkamer flink afkoelen en wil wel dat hij comfortabel is. @Eefje jij hebt de eerste nachten beneden geslapen bij Yula toch? Was het daarna een probleem voor haar toen jij boven ging slapen? Op internet word gezegd dat het niet verstandig is om bij de hond te blijven de eerste nachten, maar het voelt op de één of andere manier niet goed om hem gelijk helemaal alleen te laten zonder mamma en zijn zusjes in een vreemde omgeving. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 6 minuten geleden, mammafelina zei: Op internet word gezegd dat het niet verstandig is om bij de hond te blijven de eerste nachten, maar het voelt op de één of andere manier niet goed om hem gelijk helemaal alleen te laten zonder mamma en zijn zusjes in een vreemde omgeving. Gevalletje ouderwets opvoeden. Het zal vast in de meeste gevallen goed gaan met de hond om gelijk alleen te laten slapen, maar of het een goede ervaring is voor de hond dat denk ik toch echt niet. Ik zou er zelf ook bij blijven slapen. Mijn ouders kozen ervoor om de hond op de slaapkamer te laten slapen in de ren. Er is maar één hond waarbij ze dat niet gedaan hebben, maar toen hadden we nog een andere oudere hond. Dus was hij alsnog niet alleen beneden maar waren ze met z'n tweeën. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Niet luisteren naar 'het internet', daar kun je alle meningen vinden die er maar zijn. Van de oude harde school van lekker laten janken in de bench, tot de kant die zegt: je pup moet in je bed. Het is niet goed voor een puppy om meteen moederziel alleen te zijn, voor een herplaatser ook niet, ze hebben steun en veiligheid nodig, alles is vreemd voor ze, het is echt zielig als je ze daarin alleen laat. We hebben anderhalve week op de bank geslapen, iets langer dan gepland, omdat Yula in de eerste week kennelhoest kreeg. Daarna bleven we beneden bij haar tot ze echt rustig lag. Het was voor haar geen probleem toen we boven gingen slapen. We hoefden ook al snel niet meer te blijven zitten tot ze rustig was. De avondroutine is elke avond precies hetzelfde, dat leren ze snel. Nu weet ze gewoon dat ze wordt uitgelaten, als ze terugkomt nog een klein beetje eten (Yula wordt anders misselijk in de ochtend) en dan slapen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Ik heb trouwens een slaapzakje van dierenoppas Amersfoort. Is heel goede kwaliteit en blijft ook goed in de wasmachine. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Wij hebben altijd de eerste nachten bij de pups geslapen. En in de nachten erna ook bij de pups gezeten als ze onrustig waren, tot ze weer in slaap vielen (of wij zelf). In het begin moesten de honden ook wel leren dat je 's nachts niet gaat spelen en klieren, maar echt gewoon slapen. Dan moesten ze plassen, waren ze wakker en enorm energiek. Dat moeten ze overdag doen, niet in de nacht. 's nachts hadden wij dus geen speeltjes in huis en in de tuin, alleen iets simpels en veiligs in de ren / kennel. Dus geen gespeel, alleen even naar buiten voor de behoefte en dan weer in de ren. En dan erbij zitten tot ze rustig zijn en in slaap vallen. Niet dat je net ligt in je bed en ze het op een joelen zetten. Maar misschien is dat meer een sledehondending. In de eerste weken moet je er 's nachts toch nog uit in verband met de zindelijkheidstraining. Dat is zwaar, maar bij onze honden werkte dat altijd erg goed en waren er nauwelijks ongelukjes. Een pup kan het gewoon niet in één keer een hele nacht ophouden. Als er ongelukjes waren, lag het aan onze timing. We zetten dus ook echt de wekker om er even uit te gaan en ze in de tuin te laten plassen. En de tijd tussen die wekkers lieten we dan steeds wat langer, tot het niet meer nodig was. Soms was het niet meer nodig omdat de hond het zelf aangeeft dat hij/zij moet plassen door je wakker te piepen, en uiteindelijk omdat ze het lang genoeg op kunnen houden tot de ochtend. Dat wakker piepen (en als je niet reageert joelen) 's nachts als er wat is, dat hebben Keiko en Qila hun hele leven gedaan. Een keer omdat de kennel vol water stond en ze dus natte voeten hadden. Maar ook als ze bijv. diarree hadden. En dan mopper je omdat je naar buiten moet in je pyjama, meestal in de kou of regen, maar je bent toch echt wel blij dat ze het aangeven en je gewoon even naar een veldje kan, dat het niet in de kennel ligt 🤣 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 6 uren geleden, Evee zei: Dat wakker piepen (en als je niet reageert joelen) 's nachts als er wat is, dat hebben Keiko en Qila hun hele leven gedaan Onze eerste hond Ledi deed dat niet, ook niet als ze ziek was en diarree had. Was dan nooit leuk beneden komen inderdaad.. Ik denk dat ze te onderdanig was om ons wakker te maken? Onze tweede hond maakte ons wel wakker, zelfs als hij niet zelf maar Ledi eruit moest 😅 Zeker toen ze echt een oud hondje werd was dat heel fijn omdat ze er vaker 's nachts uit moest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 (aangepast) Goed om te lezen allemaal. Ik kan dus rustig bij mijn eigen gevoel blijven. Ik kan me overigens niet voorstellen dat mijn ouders ooit s’nachts hun bed uit zijn geweest voor de pup of dat 1 van hen beneden is gebleven met de hond. Maakt verder ook niet uit want zoals zij met de verschillende honden omgingen zou ik nooit doen 😥 Dat is dan ook de hoofd reden waarom ik mijn moeder niet om advies wil vragen. Nog een vraagje: Welk middel tegen vlooien en teken gebruiken jullie? Hoe vaak ontwormen jullie? 26 oktober 2022 aangepast door mammafelina Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Ik geloof dat wij vroeger frontline gebruikten. Alleen in het tekenseizoen, maar dat is nu wel wat langer dan toen. Op de verpakking staat wel met welke interval je het pipetje moet gebruiken. Vergeet ook niet om, als je met zn allen op vakantie gaat, je huis te behandelen met antivlooien spray. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 oktober 2022 Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Ik ontworm ongeveer maandelijks met milbactor op advies van de dierenarts, omdat ze vieze dingen snaait. Dat wordt gelukkig wel iets minder inmiddels. Tegen vlooien en teken heeft ze in het voorjaar zo'n bravecto pil gehad. Nu heeft ze niks, er zijn nu toch geen teken en als ze eens vlooien zou krijgen was ik haar wel met vlooienshampoo. In het voorjaar weer eens opnieuw bekijken wat ik wil gebruiken. Het is allemaal nogal troep. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 26 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2022 Mijn vriendin gebruikt ook bravecto voor de hond. Volgens mij 3x per jaar zo’n pil. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 27 oktober 2022 Delen Geplaatst: 27 oktober 2022 Het eerste jaar heb ik maandelijks ontwormd. Met Milbemax of milbactor. Nu gaan we naar eens in de 3 maanden ontwormen, omdat ze ook nog wel veel troep eet van straat. Bij de vorige honden deed ik het uiteindelijk 2x per jaar of indien noodzakelijk (bijv. ivm pension). Tegen vlooien en teken gebruiken wij halsbanden in de zomermaanden, in de winter niets. Haar band is er nu dus ook weer af. Ik heb de laatste jaren een seresto band gebruikt, die doe je aan en kan 8 maanden blijven zitten. In maart gaat die aan, deze maand is hij afgegaan. Als je hem bij een pup aandoet moet je wel even opletten dat je hem niet te kort afknipt zodat je de maat kan blijven verstellen. Ik heb in het verleden ook wel scalibor banden gebruikt. Wij gebruiken ze vooral tegen teken namelijk. Vlooien behandel ik eigenlijk alleen als ze er zijn. Eigenlijk hebben we alleen een paar keer vlooien gehad toen we Keiko nog hadden, die had namelijk een enorme haat tegen egels. Die pakte hij, beet hij, vermoordde hij, ondanks de stekels in zijn bek. Hij rook ze ook echt van vele meters afstand en ging er dan echt fanatiek en fel op af. Maar daardoor nam hij dus wel eens vlooien mee naar huis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 27 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2022 Zijn jullie bij zo’n band niet bang dat ze er zelf aan gaan zitten of kan dat niet? De kat van een vriendin is op een hele nare manier overleden nadat ze anti vlooien middel had binnengekregen, dus ik vind dingen op de huid die ze mogelijk binnen kunnen krijgen een beetje eng. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 27 oktober 2022 Delen Geplaatst: 27 oktober 2022 Nee, die zit niet op een plek dat ze er zelf aan kunnen zitten. Voordeel is dat de concentratie gifstoffen die ze binnen krijgen met zo een band veel lager is, dan uit een pipet. Het liefst zou ik niets gebruiken, maar teken zijn hier echt te veel aanwezig en in de dikke volle vacht kan ik ze ook niet makkelijk vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 27 oktober 2022 Delen Geplaatst: 27 oktober 2022 Mijn ouders hebben zowel pipet als band gebruikt, volgens mij hebben ze niet echte voorkeur hoewel afgelopen jaren vaker de pipet is gebruikt. Beide zijn vervelend 😅 De band zit er zo'n lange tijd en bij een pipet mag je die dag daar niet knuffelen wat je natuurlijk weer vergeet 😓 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 27 oktober 2022 Delen Geplaatst: 27 oktober 2022 Ik gebruik niet preventief vlooienmiddelen. Het is toch naar gif. Hooguit een tekenband in de zomer, geen druppels/pipet. Ik vind een band prettiger. Als je hond heftig reageert op die middelen, dan kan een band af, druppels haal je er niet meer uit. En in geval van ziekte o.i.d. kan de band tijdelijk af, druppels kun je niet echt verwijderen. Enige nadeel van een band zou kunnen zijn als je hele kleine kinderen hebt die er steeds aan zitten. Puppy's ontworm ik regelmatig, volwassen honden maar 1x per jaar. Preventief ontwormen kan eigenlijk niet. Wij hebben 2 jaar meegedaan aan een onderzoek van de faculteit in Utrecht naar spoelwormen bij honden. Moesten 2 jaar lang maandelijks ontlasting opsturen wat zij dan onderzochten op wormen. Ik zal eens kijken of ik dat onderzoek ergens weer kan vinden. Maar de conclusie was, dat volwassen honden niet steeds ontwormd hoeven te worden, zij elimineren zelf de wormeneitjes. Hoewel ik een 'poep-eter' misschien wel vaker zou ontwormen, gewoon ook gevoelsmatig. Na de puppy enting laat ik mijn honden titeren op parvo, hondenziekte en hepatitis en jaarlijks vaccineren tegen de ziekte van Weil. Dit omdat ik het belangrijk vind dat een vaccinatie aanslaat en dat mijn hond niet onnodig belast wordt. Omdat mijn hond haar laatste pupprik wat later heeft gekregen, zit ze nu nog steeds hoog in de bescherming en is nogmaals vaccineren nog niet nodig geweest. Ik laat wel jaarlijks titeren trouwens, terwijl het paspoort voor 3 jaar wordt afgetekend. Beetje controlefreak... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Op 26-10-2022 om 21:56, mammafelina zei: Mijn vriendin gebruikt ook bravecto voor de hond. Volgens mij 3x per jaar zo’n pil. Ja dat zeggen ze dat dat moet. Ik vind zelf van niet. Als je erover nadenkt, je geeft je hond een pil, daarna vallen teken en vlooien dood van je hond af als ze bijten. Wat is dat joh 😅. Je kunt er ook een hoop enge verhalen over vinden, maar dat lijken spookverhalen die niet goed onderbouwd zijn. Hoe dan ook, ik zou zoiets zelf niet onnodig vaak geven. Het werkt echt wel iets langer door dan de 4 maanden die ervoor staan, dus goed getimed kom je met 1 per jaar een heel eind. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Je kan ook gewoon eens per jaar (of vaker als dat nodig blijkt) mestonderzoek laten doen op wormen, en aan de hand daarvan ontwormen. Wij hebben ook wel eens ontlasting laten testen op wormen, bij Qila. Kostte niet veel, iets van 15 euro geloof ik. Dat was een soort brievenbuspakje - doe-het-zelf-kit. Kocht ik bij de dierenarts en kon je dan een potje vullen en (bij de prijs in) opsturen. Uitslag kreeg je in de mail. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 28 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Ik denk dat ik voor het ontwormen gewoon het standaard schema aanhoud. Over de behandeling tegen vlooien en/of teken moet ik nog even nadenken. Mijn eerste gevoel zegt toch iets van pillen, maar met welke frequentie ik dat dan wil gaan geven moet ik nog even over nadenken. Het liefst natuurlijk zo weinig mogelijk. Ik ben een beetje bang voor vlooien, vroeger thuis een enorme vlooienplaag gehad bij de katten die maar moeilijk onder controle te krijgen was. Ze zaten overal en ik zat onder de vlooien bulten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 28 oktober 2022 Delen Geplaatst: 28 oktober 2022 Op 26-10-2022 om 11:09, Miekmoek zei: Mijn ouders kozen ervoor om de hond op de slaapkamer te laten slapen in de ren. Wij deden dit ook en het beviel uitstekend. Als de pup 's nachts wakker werd. liet ik hem snel even uit en weer terug in de doos. Na een paar weken toen hij goed gewend was, in de nacht beneden gelaten en dat ging eigenlijk altijd gelijk goed. Ze kennen dan het huis al een paar weken. Zo had ik altijd rotjes in huis tegen de tijd dat we een pup kregen. Zodra we die hadden, zette ik de pup achter het huis in de afgesloten tuin en gooide een rotje (niet in zijn richting maar wel in dezelfde ruimte). Haha, ik rende weg maar de pup niet. Nooit een pup gehad die bang was voor onweer of rotjes. Ook op koningsdag naar een optocht meegenomen. Mee naar het station etc. Eigenlijk nooit bange honden gehad. Vooral op oudejaarsavond was ik blij dat ze totaal niet reageerden op harde knallen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.