Ga naar inhoud

Konijn wil medicatie niet


Kaylee Driessen

Aanbevolen berichten

Mijn lieve grote reus Milo wil zijn medicatie niet…. HELP

 

Even ter informatie:

Maandag naar de dierenarts geweest omdat Milo hoogst waarschijnlijk had gevochten met een ander konijn (heb gelijk de groep gesplitst) 

Een stuk van zijn neusje hing los. Hij is dus toen daar gebleven, want ze gingen zijn neus goed terug zetten. Maandag einde van de dag weer opgehaald, en het zag er super uit. 
We hebben antibiotica meegekregen voor 10 dagen, en dan 2 keer per dag. 
 

Maar elke dag is het weer een gevecht om het in zijn bekkie te doen. Heb alles al geprobeerd. Appelmoes, Olvarit, verschillende groentes, banaan, in een handdoek wikkelen. Maar hij trapt er echt niet in. Hij weegt meer dan 7 Kilo, en hij is dan zo ontzettend sterk als hij gaat tegen stribbelen. Hebben jullie misschien tips? En is het heel erg als hij een keer de antibiotica overslaat? Dat hij bijvoorbeeld een keer in de ochtend niet zou krijgen? 
 

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen❤️
Foto toegevoegd van mijn lieve grote vriend Milo🥰😍

F7CD8347-125B-45F1-A99C-20C25189936D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica is echt een kuur en het is belangrijk dat een dier daarvan de juiste dosering en ook echt elke keer dat je het geeft alles binnen krijgt. Hoe vervelend het voor jullie ook is, als het niet met verstoppen of op een lieve manier lukt, zou ik echt doorpakken. Vraag eventueel hulp aan iemand, zodat één iemand het konijn kan hanteren en de ander de medicijnen kan geven. 

 

In dit artikel staan alle tips over medicijnen geven bij elkaar:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met antibiotica is overslaan niet wenselijk helaas, en dit is ook wel het type verwonding dat nog wel eens gaat infecteren. Zelfs als het netjes onder narcose opgeschoond is geneest het niet altijd heel mooi is mijn ervaring.

 

Met zulke grote konijnen vind ik het zelf het prettigst om ze op de grond te zetten en er bovenop te gaan zitten (niet met je hele gewicht natuurlijk) met het konijn tussen je benen. Dan kun je je benen gebruiken om ze in bedwang te houden en heb je beide handen vrij voor het vasthouden van de kop en toedienen van de medicatie.

aangepast door Dollie
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er bij een grote idd ook een soort van bovenop zitten. Ik zorg wel voor een stevige ondergrond met grip, zodat ze niet kunnen koprollen als ze met hun achterpoten willen spartelen. Het is niet leuk, maar het is inderdaad nu even doorpakken en vervelend zijn. Een tweede persoon erbij kan soms prettig zijn. Als het konijn de kop blijft wegtrekken zet ik het konijn op tafel, hang er zelf overheen om het tegen te houden en de kop beet te houden en de ander duwt het spuitje dan via de voorkant de mond in. 
succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor deze tips.
 

Ik heb vaak genoeg bij andere konijnen medicatie gegeven, maar nog nooit bij zo’n groot konijn die tegenwerkt. 

 

Milo die trekt dus heel erg zijn kop weg, waardoor ik moeilijk het spuitje in zijn bek krijg. Als het spuitje in zijn bek zit, kan ik het makkelijk er in spuiten. 
Dus ook al kan hij achter niet weg kruipen, hij blijft zijn kop weg trekken. 
Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ons gelukt hoor! Niet super makkelijk, maar we krijgen het er iedere keer in. 
 

Ik wikkel hem in een grote handdoek, hou hem stevig vast. Dan geef ik hem een snoepje en als hij net dat snoepje in zijn mond heeft duw ik die spuit erin. 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij daar niet meer in trapt😅

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bij mijn sterke Franse hangoor doe is een stukje appel in kleine dunne stukjes snijden. De antibiotica spuit ik dan beetje bij beetje aan een kant. De andere kant geef ik eerst aan m'n konijn (want ze zijn niet dom). Hierdoor krijgt m'n konijn wel de antibiotica binnen, maar zonder gevechten. Soms werkt kleine stukjes witlof ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .