SnuffieBosEnHazelHoudini Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 (aangepast) Hallo allemaal, Mijn naam is Gonda en ik ben nooit van plan geweest om een konijntje te nemen 😊 Eigenlijk ben ik niet zo voor het houden van dieren in kooien, we hebben wel een kat, maar hij kan gaan en staan waar hij wil. Totdat ik begin afgelopen augustus in mijn eentje door het bos liep en er in de verte een konijntje voor me uit hupte. Ik dacht eerst dat het een wild konijn was, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een 'tamme' was. Hij was niet zo bang dat ie meteen voor me weg rende maar ik kon 'm ook niet pakken. Hij zat langs een rijksweg achter een hek met wildrooster waar je makkelijk je auto even kunt neerzetten om een konijn te dumpen. Ideaal toch als je van je konijn af wilt om op vakantie te gaan 🤯 of je bent 'm zat.. Als je goed kijkt zie je 'm zitten in het midden van de foto:   Ik dacht, als ie een naam heeft, dan is de kans het zo'n beetje het grootst dat ie Snuffie heet, dus zo noemde ik 'm de hele tijd 😄 Ik de dierenambulance gebeld, maar ik wist eigenlijk ook wel (begrijpelijk) dat ze niet voor loslopende dieren uitrukken, ze hebben het druk genoeg. Ik had er een bakje water neergezet (het was toen echt loeiheet!) en de volgende dag ook wat vogelvoer (ik had niks anders). Na een paar dagen toch maar konijnenvoer gekocht en heb ik een huisje van takken voor 'm gemaakt waar hij in kon schuilen:    Lang verhaal, de volgende twee weken zag ik 'm soms wel, dan weer niet. Nog wat pogingen gedaan om 'm te vangen (daar was het eigenlijk te warm voor, voor hem dan..) en dat viel niet mee, hij hupte zo onder een braamstruik en dan kon je er echt niet bij. Uiteindelijk dus na twee weken gelukt! Waarschijnlijk heeft ie er al langer gezeten, maar hij heeft geluk gehad dat toen net de bramen rijp waren, daar heeft ie veel van genoept samen met bramen en berkenblaadjes heeft ie hopelijk toch genoeg vocht binnen gekregen. Toen hij was gevangen mocht ie even in de kattendrager en heb ik de konijnenopvang gebeld, en ik mocht meteen met 'm langskomen om te kijken of ie ok was en of het een mannetje of vrouwtje was. Mazzel, hij was dus een hij, anders was ie vrijwel zeker ook nog zwanger geweest! Uiteindelijk was ik toch wel aan 'm gehecht en na goed beraad thuis, over voor en vooral nadelen!, heb ik hem afgestaan aan de opvang om 'm daarna weer te adopteren, zodat ie netjes ingeent en gecastreed bij ons mocht komen wonen. We hadden een (veel te) klein hok gekocht via marktplaats, maar het was even niet anders, daar kon hij in de tussentijd wonen. Hij mocht wel elke dag naar buiten in zijn rennetje, maar veels te klein natuurlijk!  Hier ligt hij uit te rusten van al zijn avonturen, tegen zijn knuffeltje aan.  We zaten toen ik 'm vond midden in een verbouwing, maar we hebben toch eerst zelf een groot hok gebouwd zodat ie niet al te lang alleen hoefde te blijven. Daarom zitten we nu nog steeds zonder keuken 🤣. Sinds drie dagen is hij via de opvang gekoppeld aan een lieve dame, Hazel hebben we haar genoemd. Snuffie vindt alles heel spannend, maar ik mag 'm soms toch even aaien. Met zijn vriendin gaat het allemaal heel goed gelukkig, ze wassen elkaar en zitten gezellig samen. Hazel is heel anders dan Snuffie, ze springt en rent en doet heel vrolijk aan, en het lijkt erop dat Snuffie daar ook meer ontspannen van wordt. Een heel verhaal dus zo, Snuffie is letterlijk op mijn pad gekomen, maar heel erg fijn dat ik op jullie website en forum kon en kan kijken wat nu wel en wat zeker niet te doen! Ik leer elke dag weer bij. Leuk om jullie verhalen ook te lezen en fijn dat als ik vragen heb, hier terecht kan! Groetjes Gonda, Snuffie (van het Bos) en Hazel (Houdini).        12 oktober 2022 aangepast door SnuffieBosEnHazelHoudini 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Wauw wat een mooi verhaal zeg. Wat lief wat je allemaal voor dat beestje over hebt. Wat een geluk dat je hem hebt gevonden! En dat je het dan ook allemaal meteen zo goed aanpakt (Haha op dat vogelvoer na 🙈). Knap dat je het beestje in leven hebt weten te houden en daarna zelfs hebt weten te vangen en dan krijgt hij nu zelfs een mooie ruimte en vriendinnetje bij jullie. Veel mensen hadden hem alleen in een kooitje gestopt. Goed dat je zo hebt ingelezen. En zelfs je keukenverbouwing uitstellen voor de verbouwing van meneer zijn ren, dat zijn de echte dierenvrienden 😉 Je snapt dat niet he, dat mensen zomaar een konijn in het bos dumpen en dan denken dat hij het wel overleeft, zeker met die hitte 😤 Mijn konijntje Ukkie is ook in het bos gedumpt met een groep andere konijntjes. De konijnenopvang is toen wel uitgerukt om ze te vangen (die had je misschien ook nog kunnen proberen) maar hebben helaas alleen Ukkie te pakken gekregen. Waarschijnlijk hebben alle anderen het niet overleeft. In de opvang is ze opgelapt en ingeënt. Wij zagen haar op de website en hebben ons konijntje Brownie met succes aan haar laten koppelen. Ik heb trouwens zelf in het verleden ook weleens wat gedumpte/ ontsnapte konijnen gevangen door een net of laken uit te gooien, met je handen krijg je ze niet te pakken, zo snel zijn ze. Vind het knap dat het jou wel gelukt is.  Ukkie was qua gedrag heel anders dan Brownie, we hebben lang gemerkt dat ze veel meer op haar hoede was, schuw van mensen, terwijl Brownie juist heel tam naar mensen was. Als we al aankwamen schoot ze weg en de opvang zei ook dat ze niet at in je bijzijn, maar dat het een stiekeme eter was. Maar met veel liefde en geduld en het voorbeeld van een maatje komt dat echt goed! Ze voelt zich nu heer en meester en duwt me wel even opzij als ze ergens bij wilt. En wij kennen haar eerder als een enorme schrokop. En af en toe mag ik haar aaien, al zal het nooit een kroelkonijn worden (maar dat zijn nu eenmaal niet alle konijnen). Dus zo zie je dat een konijntje echt bij kan draaien na hun traumaatje. Hieronder wat tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam  Toepasselijke achternaam ‘van het Bos’ 😂 en waar komt ‘Houdini’ van? Ontsnapt ze zo graag? Kan er straks nog een vangen 😉 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Welkom bij Bunnybunch! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Welkom op het forum en een erg spannend verhaal. Onze dochter heeft ook een keer in het bos een konijn gevangen. Ik begrijp nog niet hoe ze het voor elkaar kreeg. Hij kwam ietwat klem te zitten tussen een verkeersbord (0verstekende fietsers) en een paddestoel (wegwijzer). Die hebben we ook gehouden. Maar zo knap dat je eigenlijk vanaf het begin geen fouten gemaakt hebt. Kijk dat vogelvoer had je zelf in de gaten. En beter iets dan niets en het is goed voor andere dieren geweest. En dat je je zo goed ingelezen hebt. Echt steengoed. Op dit forum zit veel kennis. Ook bij ziekten van konijnen. Van de keren dat onze konijnen ziek zijn geweest hebben we de kennis op dit forum opgezocht. Ook heeft de site konijnenbelangen.nl veel informatie en die geeft ook een paar boekjes uit die je gratis (!!!!) kunt downloaden. En erg belangrijk zijn. Bijv. wat bij gasbuik te doen etc. en wat je in huis kunt halen als een soort apotheek/medicijnkastje voor je konijn.  SKB | Winkel (konijnenbelangen.nl)  Houd ons maar op de hoogte want je verhaal is leuk om te lezen. Ik dacht ook bij Houdini: hé wie ontsnapt er? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Welkom! Het blijft gek dat mensen hun konijn(en) maar zo dumpen. Hopelijk kan hij nog heel wat jaartjes genieten bij jullie met zijn nieuwe vriendin! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SnuffieBosEnHazelHoudini Geplaatst: 12 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Dankjulliewel voor de lieve reacties en de tips over tam maken, Ukkie en Brownie lijkt me ook een heel lief duo 🙂 en de website van SKB met info over de konijnenapotheek, die ga ik zeker bij mijn favorieten zetten 🙂  Ja, het vangen ging niet van een leien dakje om zo maar te zeggen, maar met een tafelkleed is het, met vier man sterk uiteindelijk toch gelukt haha. Precies een paar dagen voordat het zo hard ging regenen de hele tijd, dus dat was gelukkig net op tijd. Anders had ie vast longontsteking gekregen want dat zouden die blaadjes niet hebben tegengehouden. Ja en Hazel Houdini is de eerste nacht ontsnapt (ik had in het donker het schuifje wel dichtgedaan, maar niet in het beugeltje; ga ik dus niet meer fout doen nu 🥴) en zat 'sochtends achter het hok (gelukkig). Zit ze lekker boven in het hok te eten, je knippert met je ogen en staat beneden voor het deurtje, of ik ben haar helemaal kwijt en zit ze 'op zolder', eigenlijk gemaakt om spullen in op te bergen, ik wist niet dat ze daar op kon, dus daar moeten we weer iets op verzinnen. Vandaar Houdini 🤣. Ze is superlief en komt echt bij je kijken, heel nieuwsgierig en wast Snuffie zijn oren 🙂 Gaan we nog veel plezier van hebben van dit duo, ik ben vooral blij dat het zo goed klikt tussen de twee, dat vond ik het allerbelangrijkste.  2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Oh wat een herkenbaar verhaal. Hier bijna op dezelfde manier aan een konijn gekomen. Zelfde gedachte ook gehad wat betreft konijn in hok. En dus wel katten. Maar de opvang zat zo vol en in plaats van er één naar toe te brengen hebben wij er één laten koppelen met Bobby (is op het erf aan komen lopen, buurt af geweest, op amivedi gezet et c. Waarschijnlijk ook uit de auto gezet want het was juli🙃dan was het voor ons en de opvang wel duidelijk) Ook ik heb heel veel aan BunnyBunch, zoveel kennis. Heel veel plezier met Snuffie en Hazel. 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Welkom op BunnyBunch! Wat een mooi verhaal, en wat fijn dat jullie je zo voor hem inzetten. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 12 oktober 2022 Delen Geplaatst: 12 oktober 2022 Welkom op Bunnybunch! 🙂 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 15 oktober 2022 Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Welkom! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Geplaatst: 18 oktober 2022 Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 Soms adopteren konijntjes jou. Zie dat maar eens the negeren. Welkom. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 18 oktober 2022 Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 Welkom, 1 van mijn konijnen heet ook Hazel! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.