Ga naar inhoud

Konijnen hebben veel ruzie sinds een paar dagen


Laura8312

Aanbevolen berichten

Ik heb 3 konijnen. 1 gecastreerde ram (Buddy, zwart), 1 gecastreerde voedster (Teddy, bruin) en 1 ongecastreerde voedster (Balou, wit). Ze zijn volledig vrij en hebben alleen hokken voor beschutting, hooi en poep en plas plek.

 

Ik heb ze alle 3 geadopteerd. Buddy en Teddy waren al samen toen ze nog jong waren en zijn goed de puberteit doorgekomen. Balou heb ik sinds februari.

Ik heb ze rustig gekoppeld. Dit ging niet zonder slag of stoot. Vooral Teddy vond Balou echt niet leuk. De eerste keer dat ik ze aan elkaar voorstelde ging dat ook meteen fout. Maar na rustig aan, ze weer voorstellen, ging dit stap voor stap beter.

 

Ondertussen is dit een tijd super goed gegaan. Ze liggen/lagen vaak samen, samen eten, drinken en achter elkaar aan rennen uit nieuwsgierigheid. Teddy is sowieso de dominante. En Balou is super onderdanig.

Ze zaten afgelopen zomer bij mij binnen, met de optie om naar buiten te gaan. Maar ik heb vanaf februari geen huis meer en moet dan waarschijnlijk terug naar mijn ouders waar ze verplicht buiten moeten. Opzich geen probleem, maar daardoor heb ik ze nu wel naar buiten verhuisd een paar weken geleden. Zodat ze hun wintervacht kunnen gaan groeien.

Sindsdien gaat het minder goed. Niet dat het heel slecht ging, maar een paar weken geleden had Balou een wond onder haar oor. Ik weet vrijwel zeker dat Teddy dit gedaan heeft.

Sinds 2/3 dagen merk ik dat Teddy super veel achter Balou aan zit. Ze mag er niet bij komen zitten en eigenlijk durft ze ook niet echt meer in de buurt te komen. Ze lagen ook vaak op 1 plekje met zijn 3e als ik 's ochtends beneden kwam. Maar daar zit Balou de afgelopen dagen ook niet echt bij.

 

Balou was deze avond weer flink angstig merkte ik en ik zag Teddy haar ook in der gezicht bijten. Ik heb ze met zijn 2e bij elkaar gezet in de hoop dat ze allebei bedaarde. Natuurlijk met toezicht van mij!

Dat had ik beter niet kunnen doen. Teddy viel Balou meteen aan. Ik dacht: geef het even tijd en het leek 5 minuten ook wel goed te gaan, maar al snel viel Teddy weer aan. Iedere keer ingrijpen, en dan ging t weer even goed. Maar op een gegevens moment ging Teddy er zo hard op, dat Balou hard piepte/krijste. Toen heb ik ze snel uit elkaar gehaald.

 

Balou heb ik ook nog nooit iets terug zien doen. Ze is het aller liefste konijntje wat ik ooit heb gehad. Alleen heb ik het gevoel dat ze de konijnen taal niet goed snapt.

Ik heb ze nu even uit elkaar gehaald, maar zal ze zo voor de nacht weer bij elkaar moeten doen.

Wat moet ik verder doen? Iemand tips? Ze gewoon laten en het zelf uit laten zoeken? Ingrijpen en opnieuw koppelen?

2 koppels zijn geen optie door de verandering in mijn thuis situatie, maar een konijntje weg doen vind ik ook weer heel verdrietig 😞

Screenshot_2022-10-11-00-37-45-860_com.google.android.apps.photos.jpg

IMG_20221011_001030.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat klinkt niet goed inderdaad.

Weet je waardoor ze nu zijn gaan vechten? Zijn ze misschien in de puberteit gekomen, of is een van de drie misschien niet zo fit?

 

Ik zou eerst andere oorzaken uitsluitend,  en daarna volledig terug naar de basis gaan en opnieuw koppelen, op neutraal terrein. Doe dat als je veel tijd, zet ze 's ochtends vroeg samen zodat je ze de hele dag in de gaten kunt houden tot je ze alleen moet laten voor de nacht.

 

Het is heel belangrijk dat de ruimte waar je gaat koppelen volledig neutraal is, dus zonder geur van een van de drie konijnen. Zorg er ook voor dat ze geen dingen in het verblijf kunnen claimen, zoals een toiletbak of een schuilhuisje, en daar de ander uit wegjagen.

 

Hier kun je nog veel meer tips vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .