mammafelina Geplaatst: 10 oktober 2022 Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 Omdat we ons hondje straks met de auto uit het buitenland gaan halen en hij dus best een hele tijd in de auto moet zitten wil ik het hem zo comfortabel mogelijk maken. Om hem veilig te kunnen vervoeren dacht ik aan een speciaal hondenzitje voor in de auto. Op internet kwam ik deze tegen: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 10 oktober 2022 Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 Ik heb zoiets, Yula houdt niet zo van de auto, maar wel van dit ding. Ze ligt er heerlijk in. Ik heb wel nog een laken over de hele bank, want ze ligt wel vaak met haar kop en poten over de rand te bungelen en komt meestal vies terug in de auto 🤣. Ze ligt heel graag met haar kop op die zachte rand. En zo'n autogordeltje voor de hond wat vastzit aan de hoofdsteun. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 10 oktober 2022 Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 1 uur terug, mammafelina zei: Omdat we ons hondje straks met de auto uit het buitenland gaan halen en hij dus best een hele tijd in de auto moet zitten wil ik het hem zo comfortabel mogelijk maken. Om hem veilig te kunnen vervoeren dacht ik aan een speciaal hondenzitje voor in de auto. Op internet kwam ik deze tegen: Mijn ouders hebben ook zo'n soort ding. Misschien iets lager alleen. Handig is dat je hem aan beide stoelen kan vastmaken, dan blijft hij strak staan. Ook zit er bij die van m'n ouders nog een riem bij, die kan je dan aan het tuigje vastmaken en hebben ze wel beweegruimte maar niet genoeg om eruit te kunnen. Onze hond gaat er meteen in liggen en slaapt zelfs tijdens het rijden. Nadeel voor jullie is wel dat jullie nieuwe hond een negatieve ervaring kan op doen aan de auto door de lange rit in 1x. Meeste honden moeten overgeven bij de eerste keer autorijden als je zo lang moet rijden door de stress en het niet gewend zijn aan rijden. Bereidt je dus voor op overgeven. En zorg dat als je hond bij jullie gewend is, dat je autorijden weer leuk maakt; kleine ritjes naar leuke plekken en niet dus alleen ritjes maken naar de dierenarts. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 10 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 Fijn dat Yula er lekker in ligt en zich hierin comfortabeler voelt in de auto. Degene die ik gezien heb heeft hogere randen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 10 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 6 minuten geleden, Miekmoek zei: Mijn ouders hebben ook zo'n soort ding. Misschien iets lager alleen. Handig is dat je hem aan beide stoelen kan vastmaken, dan blijft hij strak staan. Ook zit er bij die van m'n ouders nog een riem bij, die kan je dan aan het tuigje vastmaken en hebben ze wel beweegruimte maar niet genoeg om eruit te kunnen. Onze hond gaat er meteen in liggen en slaapt zelfs tijdens het rijden. Nadeel voor jullie is wel dat jullie nieuwe hond een negatieve ervaring kan op doen aan de auto door de lange rit in 1x. Meeste honden moeten overgeven bij de eerste keer autorijden als je zo lang moet rijden door de stress en het niet gewend zijn aan rijden. Bereidt je dus voor op overgeven. En zorg dat als je hond bij jullie gewend is, dat je autorijden weer leuk maakt; kleine ritjes naar leuke plekken en niet dus alleen ritjes maken naar de dierenarts. In degene die ik gezien heb zit inderdaad ook een riempje om aan het tuigje vast te maken. Ik zou natuurlijk mijn schoonzus kunnen vragen om het hondje een paar keer mee te nemen met de auto zodat het niet allemaal vreemd is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 10 oktober 2022 Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 1 minuut geleden, mammafelina zei: Ik zou natuurlijk mijn schoonzus kunnen vragen om het hondje een paar keer mee te nemen met de auto zodat het niet allemaal vreemd is. Als ze dat goed aanpakken en er een positieve ervaring van kunnen maken zou ik dat misschien wel doen. Dan alsnog is de kans op overgeven redelijk groot hoor, dus gewoon even bedenken hoe je dat zonder stress (honden voelen dat feilloos aan) en zonder schoonmaakmiddelen op kan ruimen. Bijvoorbeeld plastic zakjes en oprapen zoals hondenpoep, of met keukenpapier. En iemand ernaast laten zitten die dat niet erg vind en er zelf niet ziek van wordt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 10 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 Goede tips. Dank je wel. Ik neem keukenrol, van die baby doekjes op water basis, en vuilniszakken mee. Misschien ook wel een doos wegwerp handschoenen. Sowieso was ik van plan om er puppy pads in te leggen, die zal ik dus ook ruim meenemen. Ik zelf zit er naast en kan er goed tegen, dus wat dat betreft geen probleem. Ik hoop natuurlijk dat het allemaal mee gaat vallen, vooral voor het hondje zelf. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 10 oktober 2022 Delen Geplaatst: 10 oktober 2022 Ik heb toen bewust voor een laag en zacht mandje gekozen met een kussenrand, omdat honden over het algemeen graag met hun kop op zulke randen liggen. Ik zou weer dezelfde keuze maken. Comfort in de auto is echt belangrijk, zeker op zo'n lange rit. Let er op dat zowel je tuigje als gordel aan de veiligheidseisen voldoet en check even de regels in de landen waar je doorheen rijdt. In sommige landen is het verplicht om je hond in een bench te vervoeren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Wij hebben voor de aygo een autodeken over de hele breedte van de achterbank, die zit aan de bank en aan de stoelen er voor. Namu is te groot voor dit soort zitjes, en zo blijft de bank wel schoon en haar-vrij. Je hebt ze ook voor de halve bank. Zo een: We hebben zo een vastzet ding wat in de gordel houden gaat, wat aan haar tuig kan. Er zit een opening in deze deken daarvoor. Hoewel ik haar er soms ook gewoon los in doe, in de aygo zit ze meestal maar af en toe en kort. In de bus zit ze in een kennel. Zo een als dit. Daar hebben we er twee van. Één in de bus en de ander nu in de woonkamer. Bij het ophalen zat ik er naast, in de aygo met Namu. Wij hebben bij de laatste hondjes voor de terugrit Bach rescue remedy druppels gebruikt. Of het veel uit maakt weet ik niet, maar sinds we dat doen is het wel goed gegaan en de honden hielden / houd van autorijden. Wij nemen oude handdoeken, een afvalzak en puppy pads mee, maar behalve met de eerste hond ( die moest spuugen) nooit problemen gehad. En met Namu en Qila was het 3 uur rijden. Wij stoppen niet meer onderweg voor plasjes. Dat deden we met keiko wel maar die was zo bang van de vreemde omgeving en geluiden dat wij het idee hadden dat het juist angst gaf en geen opluchting. Dus een lange rit, en dan thuis gelijk in de tuin op het gras zetten. Wat betreft de dierenarts: onze honden vonden dat allemaal geweldig. Zorg dat je de meest lekkere snacks mee hebt, als ze pup zijn en het is er rustig laat ze er lekker zelf rondrennen en de boel ontdekken. Bezoek de praktijk niet alleen als er een onderzoek moet maar stap er ook gewoon binnen om even te wegen of rond te lopen. Als het rustig is en er is een behandelkamer vrij mag je bij onze praktijk ook gewoon even oefenen met op de tafel zitten enz. Heel fijn! Wij geven gewoon aan dat ze Namu lekker moeten volstoppen en verwennen (geven voordien bewust iets minder eten). De assistentes en dierenarts vinden dat helemaal niet erg 😉 Namu trekt mij gewoon de praktijk binnen van blijheid. 🤣 en met Keiko en Qila was dat ook zo. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 8 uren geleden, Eefje zei: Ik heb toen bewust voor een laag en zacht mandje gekozen met een kussenrand, omdat honden over het algemeen graag met hun kop op zulke randen liggen Ligt heel erg aan welke hond 😉 Van de 3 honden die wij hebben gehad wilde alleen de vorige met z'n kop op zo'n rand liggen 😅 En een voordeel van zo'n hoge rand is wel dat ze met bochten er niet half vanaf vallen en alleen tegengehouden worden door hun vaste tuigje. Maar voor allebei de auto mandjes valt wat te zeggen.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 De terug reis vanuit Polen gaat zo’n 12 uur in beslag nemen en als we pech hebben zelfs meer. Sowieso rijden we op een zondag terug, in Polen en Duitsland hebben we dan bijna geen last van vrachtverkeer en dat scheelt enorm. Doorrijden zonder tussenstops is op zo’n lange afstand geen optie. De Bach druppels zou ik ook mee kunnen nemen, baad het niet dan schaadt het ook niet. Wat betreft het zitje. Ik heb expres voor een hogere rand gekozen omdat ik wil dat het hondje er echt helemaal in kan liggen. Hij is waterdicht dus op deze manier wordt de auto ook beschermd tegen ongelukjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Kijk ook eens op de site van dierenoppas Amersfoort bij de minder angst en stress producten. Ik heb goede ervaringen met een paar van die middeltjes in de beginperiode van Yula. De anti stress pasta zou wat kunnen zijn voor die reis. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Houd er ook wel rekening mee dat de registratie van geimporteerde honden vorig jaar gewijzigd is en strenger is geworden, informatie daarover lees je hier: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/registreren-en-chippen-van-hond Chip, paspoort, rabiesvaccinatie (die al zeker 21 dagen geleden gezet moet zijn voor je mag importeren). En bij nederlandse dierenarts je hond laten registreren / omzetten naar nederland. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik dacht dat het in een aantal landen verplicht is om de hond in gordel vast te zetten. Houd er dus bij aankoop van zoiets rekening mee dat je ook een riem koopt waarmee de hond aan de gordel kan. Die dingen zijn niet zo heel duur. Voor de rest is een kleed om de achterbank te beschermen wel handig, vanwege haren en eventuele ongelukjes. Met een kennel heb ik geen ervaring, maar ik weet een hoop baasjes van honden uit de buurt die dit doen, maar dat zijn meestal wat grotere honden. Jij gaat voor een kleine hond toch? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 5 minuten geleden, Kolino zei: Ik dacht dat het in een aantal landen verplicht is om de hond in gordel vast te zetten. Houd er dus bij aankoop van zoiets rekening mee dat je ook een riem koopt waarmee de hond aan de gordel kan. Die dingen zijn niet zo heel duur. Voor de rest is een kleed om de achterbank te beschermen wel handig, vanwege haren en eventuele ongelukjes. Met een kennel heb ik geen ervaring, maar ik weet een hoop baasjes van honden uit de buurt die dit doen, maar dat zijn meestal wat grotere honden. Jij gaat voor een kleine hond toch? Officieel is dit in nederland ook verplicht. Omdat een hond een object is, en je moet zorgen dat objecten niet los door de auto kunnen vliegen bij een aanrijding. Alleen controleren wij er niet op / beboet niemand het. Ik heb zo een, gebruik hem wel met een tuigje waarbij het dus op de rug vastklikt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 2 uren geleden, Evee zei: Houd er ook wel rekening mee dat de registratie van geimporteerde honden vorig jaar gewijzigd is en strenger is geworden, informatie daarover lees je hier: https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/registreren-en-chippen-van-hond Chip, paspoort, rabiesvaccinatie (die al zeker 21 dagen geleden gezet moet zijn voor je mag importeren). En bij nederlandse dierenarts je hond laten registreren / omzetten naar nederland. Hier ben ik inderdaad van op de hoogte. Er komt een hoop bij kijken en zonder de hulp van mijn schoonzus zou het nooit lukken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik heb zo eentje. Gebruik het altijd als ze in de auto zit. Zou het mezelf niet vergeven als ze door de voorruit vliegt. Maar in sommige landen gaat de verplichting verder en moeten ze echt in een stevige autobench. Weet even niet voor welke landen dat geldt. In Duitsland geldt dacht ik een verplichting om een muilkorf bij te hebben. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 1 uur terug, Kolino zei: Ik dacht dat het in een aantal landen verplicht is om de hond in gordel vast te zetten. Houd er dus bij aankoop van zoiets rekening mee dat je ook een riem koopt waarmee de hond aan de gordel kan. Die dingen zijn niet zo heel duur. Voor de rest is een kleed om de achterbank te beschermen wel handig, vanwege haren en eventuele ongelukjes. Met een kennel heb ik geen ervaring, maar ik weet een hoop baasjes van honden uit de buurt die dit doen, maar dat zijn meestal wat grotere honden. Jij gaat voor een kleine hond toch? In Duitsland en Polen niet persè verplicht. In het zitje dat ik op het oog heb zit een riempje vast die je aan het tuigje van de hond moet bevestigen. Het zitje zelf zit vast aan de hoofdsteun van de bestuurders stoel en de hoofdsteun van de achterbank. Het hondje zit dus wel veilig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 13 minuten geleden, mammafelina zei: In Duitsland en Polen niet persè verplicht. In het zitje dat ik op het oog heb zit een riempje vast die je aan het tuigje van de hond moet bevestigen. Het zitje zelf zit vast aan de hoofdsteun van de bestuurders stoel en de hoofdsteun van de achterbank. Het hondje zit dus wel veilig. Correctie: in Duitsland verplicht om de hond vast te zetten met een daarvoor bestemde veiligheidsgordel of te vervoeren in een kennel. Muilkorf is in sommige deelstaten van Duitsland verplicht en ook in het openbaar vervoer. Zoals het er nu naar uit ziet is dat voor ons niet van toepassing. Daarnaast natuurlijk nog de regels rondom vaccineren (Rabbiës) vaccinatie mag vanaf 12 weken gezet worden. Vervolgens mag de hond dan pas 21 dagen na vaccinatie mee op reis, chippen en registreren. In Polen hebben ze alleen regels rondom vaccineren, chippen en registreren. Ik zal dus voor de zekerheid ook zo’n autogordel aanschaffen en meenemen. Veiligheid gaat immers voor alles. Ik heb mijn kinderen ook nooit los op de achterbank vervoerd en was dat met het hondje ook zeker niet van plan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 @Evee, @Eefje, @Miekmoek en @Kolino zouden jullie voor een ruim zitje of juist voor een kleiner zitje gaan? Deze: Of deze: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik zou voor iets ruimer gaan, in ieder geval wel een zitje waar ze ook fijn in kunnen liggen. Ik weet niet of dat in die kleinste kan? Ik denk het niet lekker relaxed. Dan zou ik voor de grotere gaan. Onze honden hebben liggen tijdens het autorijden altijd nog het fijnst gevonden namelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik zou ook een formaat uitkiezen waarbij de hond zelf kan kiezen tussen zitten en liggen. In principe is een gordelriem en een kleed voldoende. Ik vind dat zachte mandje dat Eefje postte er ook wel ideaal er uit zien, dan zit je niet met zijkanten die de ruimte beperken. Wat bij ons vaak wel zo was is dat de achterkant van de stoel van degene waar de hond achter zat ook onder de haren kwam te zitten. Daar zijn de autodekens die Evee postte weer ideaal voor, alleen dan kun je niet met mensen nog achterin zitten. Ik neem aan dat dat voor het ritje naar Polen nog wel nodig gaat zijn, als je kinderen meegaan. Ik zou zeggen meet de achterbank eens op, dan kun je ook kijken hoeveel ruimte realistisch is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 11 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Zoals het er nu naar uitziet ga ik hem samen met mijn man ophalen. Normaal gesproken is het met 2 pubers en alle spullen die ze meesjouwen al krap op de achterbank, dus dat heeft niet direct mijn voorkeur. De auto is zo’n beetje heilig voor mijn man dus hoe comfortabel het mandje van @Eefje er ook uit ziet, dat gaat hem echt niet worden. Van de grootste die ik gezien heb kan de zijkant eventueel open aan de kant waar ik zit indien dit nodig lijkt. Zelf heb ik ook meer gevoel bij de grotere als bij de kleinere, het gaat om een lange autorit dus naast veiligheid is een beetje comfort ook wel fijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik zou ook voor de grootste gaan. Grappig dat je allemaal mandjes post waar ik ook naar heb gekeken, maar waren allemaal te klein voor Yula. Maar een yorkie is natuurlijk veel kleiner. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 11 oktober 2022 Delen Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik moet wel lachen om die heilige auto. Dat is echt niet houdbaar met een hond, ook niet met een kleine 🤣. Ik heb het opgegeven om mijn auto netjes te houden. Het is gewoon een zandbak geworden 🤷. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten