Ga naar inhoud

wilde wingerd


Lene_Leentje

Aanbevolen berichten

Onze tuin is nog niet volledig aangelegd maar voor we konijnen adopteerden, lieten we een pergola bouwen voor extra schaduw waar ik wilde wingerd wilde laten tegen groeien maar die pergola valt nu midden in het gebied van de konijnen.

Valse wingerd (Parthenocissus vitacea) staat op de lijst met giftige planten ( https://www.bunnybunch.nl/informatie/giftige-planten-voor-konijnen ), over wilde wingerd (Parthenocissus quinquefolia) vind ik dan weer een aantal tegenstrijdigheden. Dus wat is het nu: giftig of niet? En indien giftig... welke plant kunnen we er dan beter tegen laten groeien want ik weet het efkes niet meer :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem weghalen, ik vind informatie van in ieder geval licht giftig tot giftig. Ook is de plant hoog in oxaalzuur wat weer ongezond is voor konijnen.

 

Rozen kunnen in principe geen kwaad, je moet alleen geen bespoten rozen aan de konijnen voeren. Voor extra schaduw zou je ook kunnen denken aan de favoriet van mijn konijnen, de bruidssluier. Die groeit als een malle, je ziet het bijna groeien. Het teveel aan takken geef ik vaak aan hun. Ik heb zelf ook nog passieflora, alleen daar heb je het probleem dat de onrijpe vruchten giftig zijn voor konijnen (en mens en dier). Die zou ik dus niet direct in hun gebied zetten. Over druiven zijn de meningen verdeeld. Verder weet ik zo uit mijn hoofd even geen klimplanten die passen in de leefomgeving van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druivenbladeren mogen ze hebben. Ze zijn er helemaal gek op en het scheelt me veel vallend blad. Druiven mogen ze niet. Maar er kwam een paar keer een druifje tussen de bladeren te zitten en die lieten ze liggen. De vorige konijnen aten ze ook graag en deze voer ik de bladeren al vanaf juni. Nu nog een week of twee weken en dan zijn ze op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op druiven en ook op de bladeren kan een schimmel zitten die giftig is voor honden en cavia's.  Over konijnen is er weinig (niets) bekend. Maar dat is de reden dat daar dus wat wisselende dingen over te vinden zijn en er ook een melding bij staat bij de konijneninformatie. Druiven en de plant op zich zijn niet giftig, maar die schimmel mogelijk wel. 

 

Rozen zijn onbespoten inderdaad veilig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .